Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
996981 schreef:secricible schreef:Hoe zie je dat voor je 996981, een zorgstelsel inrichten op een pandemie? Waar had je die 23.000 bedden vandaan willen halen binnen de korte tijd tussen ontstaan van de pandemie en de eerste golf?
Heb jij ergens blikken vol verpleegkundigen staan die we open hadden kunnen trekken? Intensivisten?
Ik zei toch; niemand heeft en had het over de maatregelen bij het uitbreken van de pandemie? Het gaat over nu en straks…. Corona gaat niet meer weg en niet iedereen kan of wil gevaccineerd worden. Dáár ging het over. Dat jij het oké vindt slechts een beperkt aantal bedden voor hen ter beschikking te stellen.
996981 schreef:Lijkt me nogal een ongezonde ontwikkeling om te gaan bepalen wie wel en niet recht heeft op (ziekenhuis/intensieve) zorg, door daar ristricties aan te stellen. "sorry meneer, u bent de zoveelste patiënt vandaag met hartklachten te wijten aan uw eigen ongezonde levensstijl. We hebben momenteel geen plek voor u. Probeer het op een later moment nog eens'' Ofzo? Hoe zie je het voor je?
Polly schreef:996981 schreef:Lijkt me nogal een ongezonde ontwikkeling om te gaan bepalen wie wel en niet recht heeft op (ziekenhuis/intensieve) zorg, door daar ristricties aan te stellen. "sorry meneer, u bent de zoveelste patiënt vandaag met hartklachten te wijten aan uw eigen ongezonde levensstijl. We hebben momenteel geen plek voor u. Probeer het op een later moment nog eens'' Ofzo? Hoe zie je het voor je?
Dat is exact wat er gaat gebeuren als de ziekenhuizen overspoeld worden.
Voor elke patiënt die naar het ziekenhuis moet (covid én non covid) word eerst door een team gekeken wat de kans op herstel is, of er plek is en wat de toestand is.
En vol is vol he.
Exact dit, waarvan jij zegt "hoe zie je het voor je?" Is hetgene waarin de zorg geschoold is toen code zwart dreigde, want daar zijn we heeeeel dichtbij geweest
Roodvos schreef:Ik ben trouwens ook akkoord met een eigen risico daarin. Dat een bewust ongevaccineerde 4 dagen IC-zorg vergoed krijgt van de zorgverzekering, en de overige ligdagen zelf moet betalen.
Polly schreef:996981 schreef:Lijkt me nogal een ongezonde ontwikkeling om te gaan bepalen wie wel en niet recht heeft op (ziekenhuis/intensieve) zorg, door daar ristricties aan te stellen. "sorry meneer, u bent de zoveelste patiënt vandaag met hartklachten te wijten aan uw eigen ongezonde levensstijl. We hebben momenteel geen plek voor u. Probeer het op een later moment nog eens'' Ofzo? Hoe zie je het voor je?
Voor elke patiënt die naar het ziekenhuis moet (covid én non covid) word eerst door een team gekeken wat de kans op herstel is, of er plek is en wat de toestand is.
En vol is vol he.
Exact dit, waarvan jij zegt "hoe zie je het voor je?" Is hetgene waarin de zorg geschoold is toen code zwart dreigde, want daar zijn we heeeeel dichtbij geweest
Citaat:En wat Secrible (denk ik) zegt, en waar ik het mee eens ben, is dat we dan niet tegen de reguliere zorg/IC zeggen "sorry vol", maar tegen bewust ongevaccineerde Covid-patiënten zeggen: sorry, vol, probeert u het over 4 dagen nog eens. Hierbij ook rekening houdende met het feit dat een reguliere IC-patiënt 2,5 dag op de IC ligt, en een Covid-patiënt ca. 17 dagen. Je kunt dus zo'n 6 à 7 reguliere IC-patiënten zorg verlenen tegen 1 Covid-patiënt. Daarmee drukt de Covid-patiënt onevenredig zwaar op de IC-zorg.
Bronnen:
https://nos.nl/artikel/2374702-10-000st ... nsive-care
https://www.parool.nl/nederland/gemidde ... ~b5faf42a/
Ik ben trouwens ook akkoord met een eigen risico daarin. Dat een bewust ongevaccineerde 4 dagen IC-zorg vergoed krijgt van de zorgverzekering, en de overige ligdagen zelf moet betalen.
Solistar schreef:Roodvos schreef:Ik ben trouwens ook akkoord met een eigen risico daarin. Dat een bewust ongevaccineerde 4 dagen IC-zorg vergoed krijgt van de zorgverzekering, en de overige ligdagen zelf moet betalen.
Nou ja dat vind ik wel een vreemde ethische discussie worden, dan rokers inderdaad maar geen vergoeding meer geven voor longkanker behandeling, obese mensen geen vergoeding voor aandoeningen die daar het gevolg van zijn? Hoe ver gaan we dan zeg
996981 schreef:Polly schreef:
En vol is vol he.
Precies. Geweest. Toen er nog weinig tot geen groepsimmuniteit was. En daarom hebben we in eerste instantie heftige lockdowns gehad. Dat is nu echter niet meer aan de orde… immers is een heel hoog percentage nu geënt. En die komen niet in het ziekenhuis toch?
Spenk schreef:Er zijn nog 1,8 miljoen mensen die niet willen enten. Dat is de groep wat problemen geven gaat straks...
Daar verwachten ze nog 1000en van in het ziekenhuis en dan overspoel je de zorg gewoon weer.
Cer schreef:Spenk schreef:Er zijn nog 1,8 miljoen mensen die niet willen enten. Dat is de groep wat problemen geven gaat straks...
Daar verwachten ze nog 1000en van in het ziekenhuis en dan overspoel je de zorg gewoon weer.
En wat doen “we” daar dan mee? Want die willen niet dus die gaan t niet doen…vermoed ik zomaar ..
Zijn er trouwens alweer nieuwe cijfers mbt ziekenhuis opnames vs wel / niet gevaccineerd?
In NL is geen enkel vaccin verplicht toch? In tegenstelling tot in andere landen? Tot enige jaren geleden (voordat de anti vaxxers bestonden) was vaccineren geen enkel probleem.. oh the joy van internet
secricible schreef:996981 schreef:
Precies. Geweest. Toen er nog weinig tot geen groepsimmuniteit was. En daarom hebben we in eerste instantie heftige lockdowns gehad. Dat is nu echter niet meer aan de orde… immers is een heel hoog percentage nu geënt. En die komen niet in het ziekenhuis toch?
Als de groep niet gevaccineerden maar massaal genoeg besmet raken zijn zij met genoeg om de IC te overspoelen. Dan hoef je geen gevaccineerden in het zkh te hebben met covid.