Veel moeten afvallen...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:30

Ik vind ook dat je enorm weinig eet, Thirzasarah, heb je geen honger? Ik ben zelf twee maanden bezig met afvallen nu, en mag van mezelf 1550 kcal, maar zit daar vaak wel onder, maar toch eet ik meer dan jij. Ik dacht hiervoor ook dat ik gezond at, maar sinds ik bewust elke hap invoer op mijn kcal tel app, weet ik dat ik veel meer binnen kreeg dan ik dacht. Ik weeg dus ook echt mijn eten af, want ongemerkt een lepeltje creme fraiche of een dikke laag boter zet écht aan, uiteindelijk.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:42

Ik vind het ook erg laag hoor! Kan daarom ook zijn dat je schommelt, omdat je andere dagen misschien veel honger hebt en meer eet?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:45

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:14

Hier vanavond op werk eten ivm een vergadering, pizza -O-. Gelukkig mooie krokante pizza met een dunne bodem, heb genoten van een halve en wat salade. Alleen dan heb ik nu dus weer honger :( nu maar een cracker en 2 dadels genomen, is nog enigszins gezond.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:47

Snippergroen, dab ga ik het eens proberen :)

Had niet verwacht dat iedereen het zo weinig vond :o had juist nog wat meer als normaal gegeten... ik eet altijd heel weinig en gelukkig bijna geen honger. Dit at ik ook dat ik tussen de 70 en 75 kg woog. Daarom is het vreselijk frustrerend dat ik hiermee nu over de 100kg weeg. Meer eten betekend knetterhard groeien. Het is trouwens niet dat ik nooit een gebakje ofzo eet hoor. Alleen ik denk er bewust over na.

Claudiahs, mijn weegschaal neemt dat gelijk mee tijdens het wegen, ik zou tussen de 2000 en 2200 moeten eten. Dat kan ik nooit gaan eten, door mijn schildklier zou dat niet kunnen.

Het is niet dat ik graag zo weinig eet, het is begonnen op de middelbare school. Ik at altijd 4 broodjes tussen de middag en een koekje op school, voor een jonge meid totaal niet gek. Ik begon idioot te groeien en in het weekend wel gewoon chips of weet ik het hoor. Maar mede door mijn moeder voelde ik mij vreselijk over het eten, dus broodjes afgebouwd naar 2 en geen koekjes meer. Zelfs toen viel ik nauwelijks tot niet af. Beweging was wel een punt gezien mijn lichamelijke toestand maar nog at ik gewoon niet veel. Toen had ik wel vaak en veel honger, dit is vanzelf weggetrokken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:32

Gaucho: hier ook pizza gisteren, en ook geen hele genomen. Maar ik wist het al voor de lunch, dus toen wat calorieën bespaard en een flinke bak rauwkost weg geknaagd. Verder er gewoon van genoten.

Thirzasarah, voor jou zou het bijhouden wat je precies eet wel heel waardevol zijn, denk ik. En dan ook boter of olie waarin je wat bakt, boter op je brood en zo. Want zo weinig eten en toch aankomen is niet normaal. Heb je daar al eens over gesproken met je huisarts?
Wat me wel echt opvalt is dat je geen rauwkost en weinig groenten at op je voorbeeld dag. Dat zijn juist dingen waar je veel van kan eten zonder dat het veel calorieën toevoegd. Het levert ook veel vezels op, die ontzettend belangrijk zijn. Verder is kipfilet bijvoorbeeld lager in calorieën dan kippendijen, met dat soort wissels kun je ongemerkt veel calorieën besparen en toch een redelijke hoeveelheid eten. En verder veel water drinken, doe je dat ook?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:04

Stille meelezer komt even binnenvallen :=
Overigens zelf nog altijd op de -15 maar blijf hangen en het eten gaat ook even niet zo geweldig maar zolang ik stabiel blijf ben ik gelukkig :)

ik wilde graag op tirzasarah10 antwoorden.
Zolang jij te weinig eet zal je niet afvallen. Je lichaam slaat alles op wat het pakken kan omdat het structureel te weinig brandstof binnen krijgt en ik verzeker je, jouw lijstje is echt VEEL te weinig!
Tijdens mijn afvallen ben ik juist meer gaan eten, ik kreeg het niet op zo veel voelde het voor mij, ik zat rond de 2000 calorieën per dag en toch maakt je lijf op een gegeven moment de switch dat het daardoor wel afvalt. Het krijgt gezonde brandstof binnen waar je lijf op kan draaien en daardoor val je ook af. Het ligt er natuurlijk wel aan wát je eet. Zolang je 2000 calorieën aan GEZONDE brandstof binnen krijgt ga ook JIJ uiteindelijk afvallen!

Mocht je tips o.i.d. willen mag je mij altijd een bericht sturen, ik wil je best even op weg helpen.
(Al ben ik geen diëtist o.i.d., wel ervaringsdeskundige :') )

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:43

*kijkt beschaamd om het hoekje*

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:46

Roosch schreef:
*kijkt beschaamd om het hoekje*

Roosch *\o/* Goed je te zien, ook al is het maar om het hoekje :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:46

Hi Roosch!

Ik eet rond de 1600 kcal per dag, maar sport ook 3x per week en ik ben nog geregeld bij pony te vinden :).

Hier eindelijk weer een - getal… nog 11 te gaan *\o/*

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:14

:wave: Roosch.

Ben het met Tarzan eens.
Bmr uitrekenen zoals ik al zei, en a.d.h daarvan een plan opstellen en echt een tijdje alles bijhouden op een app.

Vanmorgen gewogen - 2 kilo in ongeveer 2.5 week. *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:24

ClaudiaHS schreef:

Ben het met Tarzan eens.
Bmr uitrekenen zoals ik al zei, en a.d.h daarvan een plan opstellen en echt een tijdje alles bijhouden op een app.

Lekker bezig! :D

Hier vanochtend ook weer een minnetje, maar of dat kwam door de afgelopen dagen (semi) netjes eten of door afgelopen nacht boven de pot hangen, wie zal het zeggen :') O:)

Vandaag dus even een brakke dag. Weinig eetlust. Tot nu toe alleen een cracotte gegeten. Begin wel wat trek te ontwikkelen, dus ik maak zo even wat voor lunch. Hopelijk gauw weer gewoon lekker..

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:27

Rooooosch :D

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:32

Ik lees stilletjes mee, omdat er niet veel is waar ik over mee kan praten. Ik merk dat ook in dit topic een groot taboe ligt op 'dik zijn'. Een paar pagina's terug, een aantal berichten over programma's Obese en 600lb life, zijn voor mij berichten waar het gaat over leedvermaak. Want als ik aan die programma's mee zou doen, zou ik jullie motivatie worden.

Als het mogelijk is voor jullie, raad ik aan de boeken "knap voor een dik meisje" van Tatjana Almuli en "Op je lijf geschreven" van Mayra Louise te lezen of, nog beter, naar te luisteren. Tatjana heeft meegedaan aan het programma Obese en vertelt in haar boek hoe die ervaring was. (Ik luister naar de boeken via online bieb).

Ik wil niemand op de vingers tikken, op tenen trappen, bekritiseren etc. Ik wilde alleen laten weten wat voor invloed het kan hebben. Daarom ook de boeken, er is veel herkenning namelijk, en misschien helpt het jullie om anders naar je lichaam te kijken en mee om te gaan.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:03

Bedankt voor je leestips @Knudd

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:15

MuSLi schreef:
ClaudiaHS schreef:

Ben het met Tarzan eens.

Lekker bezig! :D

Hier vanochtend ook weer een minnetje, maar of dat kwam door de afgelopen dagen (semi) netjes eten of door afgelopen nacht boven de pot hangen, wie zal het zeggen :') O:)

Vandaag dus even een brakke dag. Weinig eetlust. Tot nu toe alleen een cracotte gegeten. Begin wel wat trek te ontwikkelen, dus ik maak zo even wat voor lunch. Hopelijk gauw weer gewoon lekker..

Ah oliebol zeg!
Onze weegschaal is leeg… maar moet nog motivatie vinden om de batterijen te zoeken :=

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:20

Hoi knudd,

Dank je voor je bericht en je leestips!

Jammer om te horen dat je onze berichten over programma's als Obese en 600lb life ziet als leedvermaak. Ik denk dat ik voor ons allen spreek als ik zeg dat dat absoluut niet de insteek is. Het is eerder juist andersom. De motivatie zit 'm in de bewondering voor wilskracht en doorzettingsvermogen tijdens de trajecten in deze programma's. Zien dat tijd en consistentie inderdaad voor resultaat zorgen, van hoe ver je ook moet komen. Want wat komen de mensen die je in deze programma's zien mentaal van ver. In een traject naar een gezondere leefstijl kom je regelmatig obstakels tegen. Gewoontes veranderen is niet makkelijk. Motiverende voorbeelden van mensen die hebben doorgezet, helpen de eigen wilskracht. Het gaat dus meer om 'ik kan het' dan 'zij kunnen het niet'.

Verder ben ik het absoluut met je eens dat we best met een veel lievere blik naar onszelf en ons lichaam mogen kijken. We kunnen behoorlijk streng zijn voor onszelf en dat is niet altijd even terecht.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:58

Goedemorgen, wat zijn jullie hard gegaan zeg. Heb even globaal bijgelezen. Ik zag weer mooie resultaten en geluksmomentjes voorbij komen.

Wat zijn sommigen van jullie goed consequent met die apps. Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd maar loop daar toch vaak in vast. Moest van de diëtiste mijn Eetmeter gaan gebruiken. Klinkt heel leuken handig maar loop dan vast op producten die die app niet kent.
Ander dingetje wat ik daarmee vaak lastig vind is als we bijvoorbeeld pasta eten oid. Om dan in te vullen hoeveel ik van wat eet. Dan heb je en veel producten door elkaar, eten we er met z’n allen van en eindigt er vaak ook een bakje in de vriezer. Op zo’n punt weet ik het dan echt even niet meer wat dat aangaat en ben ik er weer klaar mee. Heb me nu al een aantal keer voorgenomen het toch weer te gaan doen maar tot nu toe haak ik toch steeds weer af.

Ik las ook nog over diëtisten. Ik had een hele fijne die met me mee dacht met wat ik fijn vond. Word niet zo lekker van koolhydraten dus daar hield ze rekening mee enz. Viel eerst een paar kg af, daarna kwamen de feestdagen, zat alles er weer aan en kreeg ik de knop niet meer om om het goed op te pakken. Hoopte dat ze me die schop onder m’n kont zou geven die ik op dat moment eigenlijk nodig had om de draad weer op te pakken maar daar was ze te lief voor. Als ik nu weer naar een diëtiste zou gaan council toch weer naar haar terug gaan want behalve dat vond ik haar wel heel fijn en meedenkend. Helaas doet ze niet mee met dat gli van de saxenda anders had ik dat wel weer bij haar willen doen.

Ik kijk programma’s als obese ook absoluut niet als leedvermaak. Haal daar ook motivatie uit in de zin van dat als er niets gebeurd het bij mij uiteindelijk ook zo ver kan komen en dat wil ik absoluut niet. Niet alleen voor het mooie plaatje dat afvallen op kan leveren maar vooral om m’n gezondheid. Heb van 2 kanten diabetes en hart en vaatziekten in m’n familie en wil dat toch voor zover ik er invloed op heb zien te voorkomen dat t bij mij ook zo ver komt. Tuurlijk zou ik het fijn vinden om ooit weer in maatje 38 te komen maar voor mij is vooral het gezondheidsaspecr m’n motivatie.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:58

Ik vind mijn eetmeter ook niet handig. Lifesum bevalt me veel beter, heb daar gewoon de gratis versie van. Bij het avondeten voer ik alle ingrediënten in en gok dan hoeveelste deel ik ervan gegeten heb. Ik neem dat altijd ruim zodat ik in ieder geval goed zit.

Voor mij is de motivatie om af te vallen ook mijn gezondheid, die kleinere maat is een leuke bijkomstigheid. Hier ook hart en vaatziekten en diabetes in de familie. En toen mijn dochter een maand in het AMC lag, viel me op dat op de afdelingen waar wij veel kwamen, het percentage mensen met flink overgewicht wel groot was. Ik was toen al een kleine maand aan het afvallen, maar de motivatie om er mee door te gaan werd toen wel groter.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:53

Hier nog steeds ziek. Vanochtend bijna 2kg lichter op de weegschaal dan gisteren :') ben benieuwd hoe het er straks voor staat, als het ziek zijn klaar is.

Vanochtend een cracotte geprobeerd te eten, maar nog voor de laatste hap kwam die er weer uit. Kortom, nog niks gegeten, want alles komt eruit := niet best..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:59

tirzasarah10 schreef:
Gisteren heb ik bijv. Het volgende gegeten
- ontbijt, 1 glas water, 1 banaan, handje bessen, handje aardbei, citroensap en beetje sinaasappelsap(fruit blend ik en meet ik af dat het 1 glas is). Daarna gaan er een paar scheppen Griekse yoghurt in.
- lunch, 1 volkoren cracker met kaas en een punt paprika met cottage cheese en 3snoep tomaatjes
- de misser van vandaag is een chocolade koekje
-avond eten, 2 kippendijtjes en een schepje erwten.
- toetje, beetje vla

Dit is bizar weinig joh.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:03

Ik heb de skyr lemon cheesecake geproefd, heel lekker *\o/* en met 100 kcal en 16 gram eiwit een prima tussendoortje :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:04

tirzasarah10 schreef:
Gisteren heb ik bijv. Het volgende gegeten
- ontbijt, 1 glas water, 1 banaan, handje bessen, handje aardbei, citroensap en beetje sinaasappelsap(fruit blend ik en meet ik af dat het 1 glas is). Daarna gaan er een paar scheppen Griekse yoghurt in.
- lunch, 1 volkoren cracker met kaas en een punt paprika met cottage cheese en 3snoep tomaatjes
- de misser van vandaag is een chocolade koekje
-avond eten, 2 kippendijtjes en een schepje erwten.
- toetje, beetje vla

Ik heb dit even in mijn lifesum gegooid (hoeveelheden een beetje geschat) en ik kom op nog geen 750kcal. Dit is echt ongezond weinig.

Zeker als jij zegt dat je vindt dat je nog veel gegeten hebt, dan vraag ik me af of je
a) jezelf geen eetstoornis aan het aandoen bent, maar ook
b) of je niet een onderliggend medisch probleem hebt waardoor je niet afvalt als je iedere dag zo weinig eet.

Misschien is het slim om eens te beginnen met het berekenen van jouw basis kcal behoefte. Deze site heeft een aardig goede calculator: https://www.foodspring.nl/caloriecalculator (even naar beneden scrollen).
Ga daarnaast eens (eventueel met een deskundige erbij) berekenen wat jouw macro's moeten zijn. Hoeveel eiwitten, hoeveel vetten, hoeveel koolhydraten. Je lichaam kan veel beter presteren als het voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt; en let wel, leven is al een prestatie opzich. Jou warm houden, zorgen dat je kan bewegen, je brein gaande houden, je hart wat 24/7 moet werken; dit kan het allemaal niet (goed) doen zonder voldoende brandstoffen...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:18

Team volume hier :')

Afbeelding

Kwam ook nog yoghurt-tahini dressing bij.

Soms wel lastig, mijn vriend heeft een maagverkleining gehad en door diverse buikoperaties überhaupt moeite om op gewicht te blijven dus die moet echt heel anders eten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:24

Ziet er alweer zo goed uit Gaucho :9 , las een tijdje terug een verzoek voor een Gaucho receptenboek, ik stem ook voor :)) . Wat maak jij prachtige maaltijden.
Kan me de worsteling goed voorstellen, als je partner juist weinig volume en een hoge voedingswaarde moet eten en jij het tegenovergestelde.