De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:48

Joman schreef:
moonsparkle schreef:
Ik hoor volgens mij nog niks nieuws in de persconferentie.

Wel degelijk. Er is aangekondigd dat er een inreisverbod komt. Dat was nog niet officieel in een persconferentie bekent gemaakt. Dat die journalisten blijven vragen naar de bekende weg, is andere koek.
Hele tijd die vragen over het onderwijs. Je wordt er toch moe van hè. Hebben die journalisten watjes in hun oren?

Ah ik dacht dat het al officieel bekend was van het inreis verbod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:49

Sheran schreef:
Joman schreef:

Wat wil je dan dat hij zegt? Er is een beleid en daar houdt hij zich aan vast. Dat is toch logisch? Die journalisten moeten eens luisteren en niet de hele tijd drammen en dezelfde vragen blijven stellen.

Komt nog bij dat mensen nu allerlei antwoorden van hem verwachten. Er zit ook maar 24 uur in een dag van Rutte. Hij heeft niet overal antwoord op. Dat mensen dat niet begrijpen...

Verwijzingen naar namen van onderzoeken. Iets dieper ingaan op de afweging en de verschillen tussen NL en het buitenland. Daar is duidelijk veel vraag naar.

Namen van onderzoeken, want dan gaat men die lezen? Zelf interpreteren en er een conclusie aan verbinden zonder enig verstand van zaken. Dieper ingaan op de stof? Daar is geen ruimte voor. Dat zul je inmiddels zelf ook begrijpen uit de beperkte tijd die Rutte heeft om te spreken.

Hij zal ongetwijfeld goede mensen om zich heen hebben die hem informeren. Het is niet zijn doel om nl naar de knoppen te helpen hè. Het is zijn doel om alles in zo goed mogelijke banen te krijgen; economisch en het zo laag mogelijk houden van het sterftecijfer.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:49

Hier ook respect voor Rutte hoor. Kan voor sommigen nooit iets goed doen. Terwijl hij eigenlijk alleen maar uitvoert en uitspreekt wat er uit gezamenlijk politieke beslissingen rolt.

Even iets heel anders tussendoor wat me net te binnen schoot.

Met al die thuiswerkers en afgelaste bijeenkomsten en evenementen.
En minder vliegverkeer.

Groot voordeel voor de 'stikstofcrisis' toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:51

Kelly_ann schreef:
Hier ook respect voor Rutte hoor. Kan voor sommigen nooit iets goed doen. Terwijl hij eigenlijk alleen maar uitvoert en uitspreekt wat er uit gezamenlijk politieke beslissingen rolt.

En minder vliegverkeer.

Zeker! Dat was al duidelijk geworden.
Straks weer 130 op de snelweg }>

Muurp

Kelly_ann schreef:

En minder vliegverkeer.

Kan er dan ook weer gebouwd worden? :)) Zou mooi zijn!

moonsparkle

Kelly_ann schreef:

En minder vliegverkeer.

Ja dat denk ik wel, maar dat is natuurlijk tijdelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:54

Hier ook mail van werk(klantenservice/callcenter) dat indien je aan alle thuiswerkeisen voldoet je vanaf maandag moet thuiswerken. Voldoe zelf biet aan de ARBO eisen en zou best vanaf de bank met mijn katten op schoot willen bellen maar helaas :+ Verwacht dat er ook wel meer mensen gewoon naar kantoor moeten, maar dat is toch wat anders dan de hoeveelheid mensen die normaal aanwezig is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:54

Joman schreef:
Sheran schreef:

Verwijzingen naar namen van onderzoeken. Iets dieper ingaan op de afweging en de verschillen tussen NL en het buitenland. Daar is duidelijk veel vraag naar.

Namen van onderzoeken, want dan gaat men die lezen? Zelf interpreteren en er een conclusie aan verbinden zonder enig verstand van zaken. Dieper ingaan op de stof? Daar is geen ruimte voor. Dat zul je inmiddels zelf ook begrijpen uit de beperkte tijd die Rutte heeft om te spreken.

Hij zal ongetwijfeld goede mensen om zich heen hebben die hem informeren. Het is niet zijn doel om nl naar de knoppen te helpen hè. Het is zijn doel om alles in zo goed mogelijke banen te krijgen; economisch en het zo laag mogelijk houden van het sterftecijfer.

Misschien teveel lesgegeven, maar als er zoveel vragen zijn is een wat meer inhoudelijke uitleg toch wel het minste wat je kunt doen om mensen gerust te stellen. Als je geen 'waarom' geeft, gaan de meeste mensen niet naar je luisteren. Maar goed. Terug naar het pleepapier :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:55

Mark Rutte is goud! Wat zal hij moe zijn vanavond.

Waar is onze koning eigenlijk gebleven in het Corona verhaal? Of doet hij precies echt niks op beeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:56

Giolli schreef:
Mark Rutte is goud! Wat zal hij moe zijn vanavond.

Waar is onze koning eigenlijk gebleven in het Corona verhaal? Of doet hij precies echt niks op beeld?

Die zit in Indonesië :+
De koning doet überhaupt niks hoor. Ministers dragen alle verantwoordelijkheid voor zijn handelen.
Of bedoel je of de koning al Corona heeft opgelopen? }>

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:57

Ik kwam dit rapport tegen, wellicht interessant!
https://www.who.int/docs/default-source ... report.pdf

WHO schreef:
Data on individuals aged 18 years old and under suggest that there is a relatively low attack rate in this age group (2.4% of all reported cases). Within Wuhan, among testing of ILI samples, no children were positive in November and December of 2019 and in the first two weeks of January 2020. From available data, and in the absence of results from serologic studies, it is not possible to determine the extent of infection among children, what role children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present differently clinically (i.e. generally milder presentations). The Joint Mission learned that infected children have largely been identified through contact tracing in households of adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in which transmission occurred from a child to an adult.

De data is schaars, maar de data die er is lijkt er wel op te wijzen dat kinderen de ziekte maar weinig tot niet door (kunnen?) geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:57

Sheran schreef:
Joman schreef:

Misschien teveel lesgegeven, maar als er zoveel vragen zijn is een wat meer inhoudelijke uitleg toch wel het minste wat je kunt doen om mensen gerust te stellen. Als je geen 'waarom' geeft, gaan de meeste mensen niet naar je luisteren. Maar goed. Terug naar het pleepapier :P

Lesgeven doe je voor een klas met 30 tot misschien 100 mensen. Rutte spreekt er voor 17 miljoen. Dat is wel heel wat anders. Dan kun je niet iedereen op hun wenken bedienen en moet je keuzes maken voor wat betreft hoe diep je op de stof ingaat. Er is voor gekozen dat niet te doen, daar zal geen ruimte voor zijn op dit moment.

Photograph

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:59

Rutte is docent Joman

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:59

Muurp schreef:
Kan er dan ook weer gebouwd worden? :)) Zou mooi zijn!

Ja maar alleen thuis he, denkt erom!

Ik werd wel een beetje Gallisch van al dat corona gedoe vandaag, ik hoor niemand meer over iets anders en dan ook nog zo hysterisch..

Ik neem het serieus hoor, en hou me gewoon aan de regels. Maar daarnaast vind ik het wel zo prettig om gewoon te kunnen werken tijdens m'n werk =/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:02

Photograph schreef:
Rutte is docent Joman

Ja dat weet ik. Maar doceren tijdens een college is wel wat anders dan een persconferentie voor 17 miljoen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:05

magda_90 schreef:
Mag ik even boos zijn op alle hamsteraars? Nu moet ik dus paracetamol en ibuprofen online gaan bestellen omdat het bij de Kruidvat, AH en DA Op is. Waarom mensen?
Beetje jammer voor diegene die vanwege een blessure het momenteel wél nodig hebben.

Net zoals houdbare melk die zowel bij de AH als Lidl hier niet meer te vinden is. Nu kan ik wel zonder melk daar niet van... Maar waarom mensen. -O-

Alleen maar ikke ikke ikke :roll:

Gelukkig had de groenteboer, slager en bakker nog genoeg en heb ik daar de rest kunnen halen. :+:

tis niet op, maar ze kunnen de vakken niet op tijd vullen dat er wat staat en de vervoerders zijn onderweg om te bevoorraaden, in grote magazjn is nog genoeg

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:09

Bij de Supermarkten hier wordt een limiet van 2 stuks per persoon gehanteerd voor pcm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:12

Pfoe Turkije komt wel met een hele set aan maatregelen. Ze pakken daar enorm door. Geen vluchten meer uit nederland en verschillende andere Europese landen, geen onderwijs. En het aantal besmettingen is daar nog laag.

Eu is epicentrum van Corona volgens de who. Op dit moment.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:15

_lautje_ schreef:
Mijn man kwam door het hamsteren anders in een opperbeste stemming thuis. Wij telen tomaten en ook die worden gehamsterd :))

Wat niet wegneemt dat de omstandigheden ook voor ons desastreus zijn. Mocht alles dicht gaan. Nu ook al problemen met toevoer van grondstoffen.

Overigens zit ik thuis met milde klachten en ben zwanger. Probeer al de hele dag boodschappen te bestellen via de appie. Maar dat kan dus niet/lukt niet. Echt gestoord.

Dat betekent toch alleen maar dat mensen de komende weken geen tomaten meer hoeven te kopen?
Of denk ik nou te simpel?

Zodra de rust een beetje is terug gekeerd en supermarkten gewoon bevoorraad blijven worden gaan mensen eerst opmaken wat ze thuis hebben lijkt mij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 18:16

Ik vind dat Rutte het ook hartstikke goed doet. Sowieso staat hij zijn mannetje in crisissituaties, vind hem dat altijd echt goed doen :j Je kunt het nooit goed doen voor iedereen, maar hij probeert wel de rust en rede te bewaken in een situatie die niemand nog echt heeft meegemaakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:17

Ik zal nooit op Rutte stemmen, maar met zulke crisis dingen ben ik altijd erg blij met hem :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:17

Weet iemand of er ergens een betrouwbare bron te verkrijgen is waarin de leeftijd en eventuele comorbiteiten van de overledenen staan? Ik zie overal maar dat er zoveel overleden en zoveel besmette zijn, maar ik wil eigenlijk weten in hoeverre ik mij als 20'er zorgen moeten maken om mezelf. Had net een stuk op national geografic gelezen dat het virus helemaal niet alleen voor ouderen gevaarlijk is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:18

@imandra: 'could not recall' betekent in mijn boek dat ze het niet konden herinneren c.q. dat het niet opgevallen is, NIET dat het niet mogelijk is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:18

MizzMontana schreef:
_lautje_ schreef:
Mijn man kwam door het hamsteren anders in een opperbeste stemming thuis. Wij telen tomaten en ook die worden gehamsterd :))

Wat niet wegneemt dat de omstandigheden ook voor ons desastreus zijn. Mocht alles dicht gaan. Nu ook al problemen met toevoer van grondstoffen.

Overigens zit ik thuis met milde klachten en ben zwanger. Probeer al de hele dag boodschappen te bestellen via de appie. Maar dat kan dus niet/lukt niet. Echt gestoord.

Dat betekent toch alleen maar dat mensen de komende weken geen tomaten meer hoeven te kopen?
Of denk ik nou te simpel?

Zodra de rust een beetje is terug gekeerd en supermarkten gewoon bevoorraad blijven worden gaan mensen eerst opmaken wat ze thuis hebben lijkt mij.

Komende tijd zullen ze een basis voorraad aanhouden, dus vervangen wat je verbruikt. Wanneer helemaal alle ellende achter de rug is zal bij veel personen die basis voorraad weer gaan krimpen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:19

Ik weet dat in Nederland dingen echt niet voor iedereen goed zijn. En wij wonen niet in Nederland, maar ik voel me echt wel Nederlander en weet dat mijn toekomst er ook ligt, daarnaast hebben we ook nog vier kinderen en bijna vier kleinkinderen daar. Ik stem dus altijd nog. En ja, op Rutte. Ik heb diep respect voor deze man.