Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:23

Zonder schoenen die corrigeren krijg ik vreselijk last van de bal van mijn rechtervoet. Ik ben begonnen op een paar asics zonder correctie. Na een aantal keren lopen had ik ook met mijn gewone schoenen pijn aan de bal van mijn voet. Nu heb ik saucony's. Spuuglelijk en duur, maar veel en veel beter.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:32

Greetje63 schreef:
Mistral maar die snelle Kenianen die hier voorop lopen in de wedstrijden lopen toch nu echt wel op schoenen, en dat is vast niet voor niets.

Ik dacht dat daar een andere reden voor was dat ze op schoenen zijn gaan lopen. Maar goed die mensen zijn ook gewend om op blote voeten te lopen. Wij natuurlijk niet.

Maar er zijn steeds meer mensen die op blote voeten gaan hardlopen. Noemen ze dat niet het barefootrunning oid?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:46

Het schijnt dat de atleten ik Kenia en Ethiopië zelf ook allemaal op hardloopschoenen trainen. Dat ze voor heen op blote voeten liepen was enkel omdat ze geen geld hadden voor schoenen. En mogelijk hebben ze door het vele op blote voeten lopen in hun jeugd nu een betere looptechniek dan de gemiddelde lopen (maar behalve dat hebben ze ook bewezen een andere bouw dan niet afrikanen en zijn daarmee sowieso in hun voordeel). Maar als ze sneller/beter zouden lopen op blote voeten zouden ze die schoenen nu ook wel achterwege laten.
En ik denk altijd maar zo zolang diegene op blote voeten of met hun vibram schoentjes nog achter me lopen heb ik nog geen behoefte me serieus te verdiepen in die materie.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:58

Ik heb trouwens wel een bedenking bij die voetmetingen hoor: ook laten uitmeten in een dure sportzaak, en mijn voetzetting was prima, dus geen correctie nodig volgens hen. Terwijl ik echt geen 500m kan lopen zonder hielophoging.

Kan me voorstellen dat iemand die continu op hoge hakken loopt (ik niet hoor), wel met een hogere hiel moet trainen, omdat die spieren en pezen zich daarnaar gevormd hebben.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:56

Ik denk dat het dan vooral een kwestie is van specifieke oefeningen om de achillespezen weer op lengte te krijgen want te korte achillespezen zorgt ook weer voor allerlei blessures elders in het lichaam en dat los je met alleen een hakverhoging niet op.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:24

Als ik jullie allemaal hoor, ben ik toch wel heel benieuwd wat er binnenkort bij mij uit komt als ik een loopanalyse laat doen.
Mijn ma is een paar jaar terug op advies van de fysio (die organiseerde het loopgroepje) bij deze winkel geweest voor een loopanalyse en was heel tevreden, dus ik denk dat het wel ok gaat zijn. Maar toch maar even afwachten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:15

Greetje63 schreef:
Het schijnt dat de atleten ik Kenia en Ethiopië zelf ook allemaal op hardloopschoenen trainen. Dat ze voor heen op blote voeten liepen was enkel omdat ze geen geld hadden voor schoenen. En mogelijk hebben ze door het vele op blote voeten lopen in hun jeugd nu een betere looptechniek dan de gemiddelde lopen (maar behalve dat hebben ze ook bewezen een andere bouw dan niet afrikanen en zijn daarmee sowieso in hun voordeel). Maar als ze sneller/beter zouden lopen op blote voeten zouden ze die schoenen nu ook wel achterwege laten.
En ik denk altijd maar zo zolang diegene op blote voeten of met hun vibram schoentjes nog achter me lopen heb ik nog geen behoefte me serieus te verdiepen in die materie.

Ik moet er ook niet aan denken om op blote voeten te lopen, maar zij zijn om wat voor reden dan ook wel een voorbeeld dat het dus succesvol kan wezen. Dat bedoelde ik ermee te zeggen ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:26

Ik heb zaterdag eindelijk de usb stick naar de sportzaak gebracht waar ik mijn schoenen gekocht heb. Blijkt die beste man op vakantie te zijn, dus over 2 weken is er pas opnieuw contact mogelijk. Ik kijk er ook niet vreemd van op als mijn fysio dan met vakantie is :+

Op de terugweg kwam ik langs run2day en heb de stoute schoenen aangetrokken (prima woordkeuze dacht ik :') ) Verhaal betreft mijn schoenen uitgelegd. Toen moest ik eerst op een paar neutrale adidas schoenen lopen zonder enig steun of bijzonderheden. Daarna op mijn eigen schoenen. De uitslag helemaal verwarrend. Op de adidas schoenen liep ik volledig normaal, mijn eigen ook maar hij gaf aan dat een correctie schoen niet nodig is. En doordat er een correctie in de schoen zit krijg je constant een dreun op je schenen waar je het niet nodig hebt. Hij zegt met het beeld wat ik hier heb adviseer ik je geen correctieschoen maar een neutrale schoen (wat ik al die jaren ook op gelopen heb). Ik ben eens gaan zoeken op het internet en kom daar nog veel meer tegen over wel of niet kiezen voor correctieschoenen. Lees toch best wel veel reacties van mensen die aangegeven dat je zo min mogelijk moet corrigeren. Als je normaal loopt zonder correctie en je gaat hardlopen op een schoen met correctie moet je lichaam weer wennen hieraan. Met mogelijk het gevolg van klachten. Vind het op zich ook wel heel interessant allemaal. Maar ik wel zelf gewoon graag schoenen waarmee ik klachten vrij kan blijven lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:49

Ik heb net 6 km gelopen in 35 min. Zeker geen toptijd voor mij maar ik ben al blij dat ik tijd had om te gaan. Zit in de laatste schoolweken en ik merk dat ik echt moe ben. Hoop dat ik in mijn vakantie weer lekker naar de 10km toe kan werken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:39

Mistral, de wetenschap achter goede schoenen die blessures voorkomen is helaas niet exact. Een van mijn paarden heeft 1 scheef voetje, zodra de smid die recht zet loopt ze kreupel.. De correctie is schadelijke dan de scheve stand blijkbaar :=

Heel stom, maar het is een kwestie van proberen en ervaren wat wel of niet bij je past. Leer goed luisteren naar je lijf, dat zegt uiteindelijk meer dan alle adviezen en metingen bij elkaar :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:40

Romy op zich heel logisch dat het vaak zo werkt. Het been boven het scheve voetje heeft zich aangepast aan de scheve situatie (of het voetje is juist scheef door afwijkingen hogerop). Door dan enkel de hoefstand te veranderen creeer je problemen hogerop. Bij het aanmeten van schoenen moete dus eerst gekeken worden naar de stand van de rug/het bekken/knieën etc alvorens men zich op de stand van de voeten en het afwikkelen van de voet richt. Maar vele grote winkelketens beperken de loopanalyse tot enkel de voetstand en de afwikkeling. Ja dan kun je soms echt grote problemen creëren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:48

Mistral, ik heb toch ook een kaartje gekocht om met jou de color run te lopen 8 augustus. Maar ik ga niet op blote voeten hoor :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:01

Fysiek van mijn paard is toch niet zoals het hoort: heeft al spierverzuring, hoewel we pas in week 2 van start-to-run zitten. Maar in combinatie met 2x per week gereden is het toch iets teveel. Heb inmiddels maar Neutradex besteld voor haar. Maar bloedonderzoek wees uit dat haar immuunsysteem ergens tegen vocht (niet duidelijk wat, was maar 1 afweerparameter die afweek), dus moet het gewoon even aanzien en binnen 2 maand nog es een nacontrole.

Gelukkig zijn alle slechte bloedwaarden (tekort aan rode bloedcellen, eiwitten en nog een pak teveels en tekorten) nu helemaal bijgetrokken, dus zolang er niets chronisch aan de hand is, lopen we lekker door.

Trouwens nooit gedacht dat ik ooit meer uithoudingsvermogen zou hebben dan een paard. :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:03

hwn: ik vraag me ook af hoe een paard reageert op intervaltraining... Het is toch anders dan dat ze gewend zijn. Ik heb het idee dat een paard meer geschikt is voor duurloop dan voor interval, maar dat zeg ik alleen vanuit mijn gevoel hoor.
Ook het naast een hardlopend mens hardlopen en het tempo aanpassen aan die mens, lijkt me nog best lastig voor een paard.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:16

Ik loop zelf geen intervallen, ik vertrek en loop in vrijwel een tempo door tot ik klaar ben. Ik heb er niet over nagedacht over hoe dit voor de paarden is. Ik ben van mening dat als ik het kan volhouden, zij het ook kunnen :D Met een buitenrit hebben ze er nog eens 80 kilo bij aan ruiter en zadel, dus dit lijkt mij niet zwaarder.
Ze lopen mee aan een halster en het touw hangt los.

Ik loop tussen de 5 en 10 km met ze en pas mij in zoverre aan, dat als ze netjes mee draven, ik ze niet vraag harder te gaan als ze iets onder mijn tempo komen. Ik wil ook dat het leuk is. Lopen ze harder dan mij (richting huis :Y) ), dan is een stemhulp genoeg om ze wat af te remmen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:11

Een paard is een vluchtdier, dus uitermate geschikt om snel weg te kunnen! Dus zeker zijn ze geschikt voor interval :j

Vind het trouwens wel een leuke vergelijking!!! Ben het even gaan opzoeken :D

Het is pas echt een intervaltraining wanneer je verschillende trainingszones afwisselt. Die trainingzones worden bepaald door de hartslag (heartrate =hr of heartrate zone= hrz).

Conditie wordt bepaald op basis van je max hr, hersteltijd (hoe lang tot weer terug in herstelzone of tot supercompensatie), anaerobe drempel, longvermogen in kracht en vo2max.

Afhankelijk van het ras/soort paard natuurlijk, maar even kort door de bocht een vergelijking.

Uitgangspunt is een gemiddelde van 80kg voor een mens en 600 voor een paard (7.5x meer).

de max hr is ongeveer gelijk aan die van een mens (bij een arabier is ti aanzienlijk hoger maar we gaan even uit van gemiddeld), de Longinhoud is ongeveer 7x zo groot (50 liter), de vo2max (hoeveelheid zuurstof in het bloed per kg lichaamsgewicht) is 2x zo hoog als bij een mens, terwijl de anaerobe drempel gelijk is..

Ofwel: een paard met dezelfde conditie zou net zo snel verzuren maar zal veel eerder herstellen dan de mens. zn longinhoud is naar verhouding iets kleiner maar de zuurstofopname is 2x zo groot, waaruit je kan opmaken dat de efficiëntie vele malen groter is dan bij ons.

Als we vervolgens kijken naar tempo zien we dat het gemiddelde staptempo zn 7km/h is. Wandeltempo van een mens is 5km/h. In draf VS hardlopen is het 14km/h tegenover 10km/h..

Als je dus wilt intervallen, zal jij dus of boven je tempo lopen of je paard eronder. Hierdoor train je niet samen in dezelfde hrz maar zal jij hoger zitten. Dit icm minder efficiënte zuurstofopname en minder snel herstel zal jij dus vele malen zwaarder trainen dan je paard

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:20

In stap ben ik veel sneller dan mijn tinker, dus samen wandelen is uitermate frustrerend. In draf gaat het prima en zijn het hooguit kleine compromissen beiderzijds. Paard van mijn vriend is wat gemakkelijker en flexibeler in tempovariaties.
Maar als ik met hun loop, staat sportief bezig zijn en plezier voorop. Als ik eigen doelen wil halen, moet ik gewoon alleen gaan lopen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:06

Weet iemand hoe het zit met spierafbraak door hardlopen? Ik fitness al maanden en dat heeft mijn voornamelijke prioriteit. Daarnaast hardloop ik nu een week of 5. Meestal na een arm/buikspier workout, niet na een been workout ivm verzuring. Voor en na de krachttraining neem ik whey eiwitten met bcaa. Zit ik daarmee safe?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 05:56

Gisteren eerst 45 min paardgereden en daarna omgekleed en nog 5.3 km hardgelopen. Ik zit al een week of 4 in een hardloopdip. Door drukte, warmte en moeheid gaat het lopen slecht en hou ik geeneens 10 min vol, terwijl ik makkelijk 5km liep en ook 8 km goed te doen was. Nu gelukkig vakantie dus ik hoop dat ik komende week genoeg uitrust om weer een keer de 10km te lopen. Dan kan ik ook weer eens 's morgens gaan als het nog wat koeler is.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:07

Hallo allemaal, ik ben er ook weer!
Twee weekjes op vakantie geweest in Toscane, was heerlijk.
Hardloopkleding ook mee natuurlijk, maar het was echt zo warm, haha!
Steeds 35 graden. Uiteindelijk toch 1 keer een half uurtje gelopen, ging ondanks het weer best aardig.
Voor het eerst hardgelopen zonder tussendoor te wandelen, dat was vooral noodgedwongen omdat ik werd geteisterd door allerhande insecten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:39

F_Orumster schreef:
Weet iemand hoe het zit met spierafbraak door hardlopen? Ik fitness al maanden en dat heeft mijn voornamelijke prioriteit. Daarnaast hardloop ik nu een week of 5. Meestal na een arm/buikspier workout, niet na een been workout ivm verzuring. Voor en na de krachttraining neem ik whey eiwitten met bcaa. Zit ik daarmee safe?

Zal je lichaam het echt nodig hebben? Ik denk als je rust tussen de trainingen door neemt je lichaam ook sterker wordt. Rust is uiteindelijk ook training.

Ik heb gister nieuwe schoenen gekocht was er flauw en wacht wel af wat die andere winkel met mijn "oude" schoenen gaat doen. Vanmorgen op advies van run2day 4 keer 3 minuten gelopen. Had nog wat spierpijn van hrt paardrijden en we liepen op een oneffen bospad. Viel al met al vies tegen. Heb mijn scheen niet echt gevoeld aF en toe wat branderig gevoel maar dan meer voorop mijn scheen en niet aan de zijkant waar ik elke keer last van had. Was al met al erg teleurgesteld Hoe het ging. Maar goed het is niet anders. Maandagavond maar weer zien mits het niet te warm is. En dan maar de harde ondergrond opzoeken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:34

Wat naar Mistral! Ik hoop echt voor je dat je snel een goede oplossing vindt.

Ik ben vrijdagmorgen naar het werk gelopen :) viel zwaar tegen ivm warmte en wind, maar wel trots op mezelf.

Vandaag heb ik nieuwe schoenen gehaald :) helemaal gelukkig mee.

Afbeelding

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:37

F_Orumster schreef:

Geheel afhankelijk van.. Als jij aan het cutten bent en eerst 40 min zware krachttraining doet om daarna nog 10km in je rood te gaan rennen 4x pw, grote kans dat je spiermassa afbreekt ipv opbouwd :+

Heb je iets meer info over welke fase je zit met je trainingen en.voeding?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:48

Mooie stappers Mirriezz! Hopelijk heb je daar een hele tijd plezier van!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:44

mirriezz schreef:
hwn: ik vraag me ook af hoe een paard reageert op intervaltraining... Het is toch anders dan dat ze gewend zijn. Ik heb het idee dat een paard meer geschikt is voor duurloop dan voor interval, maar dat zeg ik alleen vanuit mijn gevoel hoor.
Ook het naast een hardlopend mens hardlopen en het tempo aanpassen aan die mens, lijkt me nog best lastig voor een paard.

Is eerder ik die me aanpas aan het paard, zij loopt trager dan ik. We zitten nog maar in het stadium van telkens 2 of 3 minuten lopen, met evenveel minuten pauze tussenin, dus vermoeiend zal het niet zijn. Probleem zal eerder aan het zadel/rijden liggen, ik denk erover om haar helemaal als handpaard te houden, we blijven aanmodderen.