[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:09

Anoniem schreef:
Zijn het dan onregelmatige bloedingen of gewoon op de tijd dat je ongesteld wordt? (is bij mij heel regelmatig)

Net na het zetten is het voor veel meiden langer en vaker. Uiteindelijk is het gebruikelijk dat steeds langere periode tussen komt met steeds minder bloed verlies en evt met der tijd stopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:15

Gianti schreef:
Anoniem schreef:
Zijn het dan onregelmatige bloedingen of gewoon op de tijd dat je ongesteld wordt? (is bij mij heel regelmatig)

Net na het zetten is het voor veel meiden langer en vaker. Uiteindelijk is het gebruikelijk dat steeds langere periode tussen komt met steeds minder bloed verlies en evt met der tijd stopt :)

Maar je kan in ieder geval niet meer zwanger worden toch? :+ Ook niet als je blijft bloeden

In ieder geval enorm bedankt alvast voor al je antwoorden!! Ik ga morgen ook even de huisarts bellen :)

Mars

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:21

Bloedingen in het begin kunnen erg wisselen per vrouw. Mijn menstruatie bleef heel regelmatig bij de mirena maar werd wel steeds korter. Inmiddels ga ik mijn zesde jaar zonder menstruatie in, ben erg blij met spiraal :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:30

Anoniem schreef:
Gianti schreef:

Maar je kan in ieder geval niet meer zwanger worden toch? :+ Ook niet als je blijft bloeden

In ieder geval enorm bedankt alvast voor al je antwoorden!! Ik ga morgen ook even de huisarts bellen :)

ook al blijf je bloeden, dan nog werkt die tegen zwangerschap :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:58

Ik heb 'm vrijdag laten zetten en moet zeggen dat ik er nu al heel blij mee ben, dat je gewoon niet meer aan de pil hoeft te denken is mega chill. Geen idee hoe het zal verlopen met de bloedingen, hij is ingebracht op de 2e dag van m'n menstruatie en bloed nu nog lichtjes.
Het zetten was ontzettend naar, maar duurde echt maar 30 seconden en heb maar een halve dag echt last gehad van krampen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:50

petitparis schreef:
nee, ik moet niet op controle, tenzij ik over 2 maanden "last" zou ondervinden. Timing van plaatsing maakte volgens hem ook niet uit, zeker niet gezien ik mijn pil doornam. Avond voordien laatste pil, 's ochtends plaatsing en direct stoppen met de pil. Moest na 8-9u veilig zijn...

en idd ik vroeg me al af hoe je kan weten of je toch nog zwanger geraakt bent. Bloedingen blijven hoogst waarschijnlijk toch uit -O-

Voor de zekerheid zwangerschapstest doen? Denk wel dat hormonen bij mirena dit kunnen veroorzaken lichaam moet toch wennen..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:53

petitparis schreef:
hopelijk donderdag wat meer duidelijheid dan, Elena.

Hier toch ook een vraagje.
Heb nu 3 weken terug een mirena laten plaatsen. En het niet langer slikken van een pil went super snel. Na 1 week kreeg ik enkele dagen beetje spotting en "vlokjes", alleen te merken bij het schoon vegen. Intussen heb ik al enkele dagen het gevoel dat ik geconstipeerd ben (wat niet is), gewoon een lichte druk/spanning in mijn buik en mijn tepels zijn gevoelig en volledig samengeknepen.
Heb altijd wel wat "knopjes" gehad, maar nu steken ze meer dan 1cm uit. Ik kan me niet herinneren bij het stoppen van de pil, dat ik deze reactie had. Nog iemand die dit gehad heeft en zo ja, ging het weer voorbij?

Bij twijfel altijd testen natuurlijk maar zo'n hormoonschommeling en wat spotting is wel heel normaal in het begin.

Ik kreeg het zelfs toen mijn Mirena werd vervangen voor een nieuwe. T is toch even een onbalans waar je lijf zich op in moet stellen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:38

dan kijk ik het nog even aan, want is waarschijnlijk gewoon door de verandering van hormoonspiegel. Maar omdat ik het pas na 2 weken begon te voelen, twijfelde ik wat.
Tijdens het sporten en vrijen merk ik niks "raars", dus uitzakken doet het denk ik niet.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:59

Hoi dames in t topic,
Ik ben nu 3/4 jaar gestopt met de pil maar loop de afgelopen 2 maanden tegen een naar probleempje; ik heb weer dik 1,5 week voor mn menstruatie klachten, niet normaal -O-
Het begint met ontzéttend gevoelige borsten, zelfs een bh aan is pijnlijk. Dit duurt echt tot ik ongesteld ben, 2 dagen na de doorbraak is het compleet weg, bijna 2 weken pijn dus. Ook is mn onderrug pijnlijk, alsof hij constant vast zit en er spieren bekneld zitten. Verder nog wat veranderingen down there te merken maar ik wordt ramgek van mn borsten. Is daar iets tegen te doen, behalve weer aan de pil gaan?

En hoe is de verhouding hormonen tussen de pil en de nuvaring? Is de ring aanzienlijk minder? Of valt dat tegen?

Thanks voor t lezen, ik hoop op jullie antwoorden :o

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 01:02

als je menstruatieklachten hebt die je beperken, dan is het wellicht ook eens goed om er onderzoek naar te laten doen.. als er iets aan de hand is die de klachten veroorzaken kan er gekeken worden wat de beste oplossing voor jouw situatie is.. persoonlijk zou ik niet zondermeer een conceptiemethode op de gok kiezen.. althans als je dus in de basis flinke klachten hebt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:36

Klinkt gewoon als een verandering in je hormoonspiegel petitparis, bij mij duurde het nadat ik startte met de pil/veranderde van pil meestal ook een 2-tal weken voor ik daar last van kreeg.

Na mijn minder goede ervaring met de eerste gynaecoloog ben ik bij een jonge, vrouwelijke gynaecologe geweest die wel naar me wou luisteren. Ik heb vanochtend een Jaydess gekregen, en ik moet zeggen dat het me heel erg meeviel :) Het plaatsen deed even serieus pijn, maar dat gevoel trok gelukkig heel gauw weer weg. Ik zit op mijn werk en ik ga daarna gewoon naar de paarden, ik heb echt nergens last van :o

MerleSimone, ik dacht dat de Nuvaring niet zo veel minder hormonen bevat dan de pil. Misschien iets minder oestrogenen, maar niet minder progestagenen. Als je echt minder hormonen wil kan je een implanon overwegen, wat volgens mij de helft minder progestageen afgeeft en geen oestrogeen. Een spiraaltje geeft er nog een heel stuk minder af, en dat is ook de reden waarom ik daarvoor gekozen heb. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft :)
Laatst bijgewerkt door Eline91 op 07-02-17 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:43

Jullie hebben hoogstwaarschijnlijk gelijk. Ik kan me alleen niet meer herinneren dat ik de vorige keer bij het stoppen (4maanden) en terug starten hier "last" van had EN Palmera's "uitzondering" maakte het er niet beter op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:24

petitparis schreef:
Jullie hebben hoogstwaarschijnlijk gelijk. Ik kan me alleen niet meer herinneren dat ik de vorige keer bij het stoppen (4maanden) en terug starten hier "last" van had EN Palmera's "uitzondering" maakte het er niet beter op.

Het is maar 1 op de 1000 (?) vrouwen die zwanger word met spiraal.
Aangezien ik die mooie en moedige taak op mij heb genomen ben jij veilig. :+

En nu zonder gekheid: ja, het kan gebeuren en de kans is zeer klein. Pin je in godsnaam vast op de veel grotere kans dat het niet gebeurt. Anders heb je geen leven met een spiraal en kun je er beter niet aan beginnen

*moet je horen wie het zegt* :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:29

lol intussen ben ik terug gerustgesteld,hoor. Wacht nog wel een maandje af...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:12

elenaMM77 schreef:
als je menstruatieklachten hebt die je beperken, dan is het wellicht ook eens goed om er onderzoek naar te laten doen.. als er iets aan de hand is die de klachten veroorzaken kan er gekeken worden wat de beste oplossing voor jouw situatie is.. persoonlijk zou ik niet zondermeer een conceptiemethode op de gok kiezen.. althans als je dus in de basis flinke klachten hebt.

Daar sluit ik me wel bij aan :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:02

Beste bokkers.

Vanaf mijn 14e slik ik al de pil.
Ik was toen ontzettend ongesteld, en vaak een dikke week ziek er van.
Hier was ik klaar mee, mijn ouders ook, en mijn school ook.
Dit hebben we opgelost door de pil te slikken.

Ik ben nu bijna 9 jaar ouder. Geen relatie, geen seks, en tóch heb ik het idee, dat die pil niet goed voor mij is.
Als ik een stopweek heb, ben ik veel vrolijker. Nuchterder. Minder emotioneel.
Ga ik weer beginnen, ben ik de eerste drie dagen niet te genieten.

Omdat ik rustig aan het uitzoeken ben, wat me blij maakt en wat niet. Heb ik besloten om eens te stoppen met de pil.
Nu al een week. Mijn lichaam reageert hier wat onwennig op. Hoor dingen wat scherper.
Verder voel ik nog niet heel veel veranderingen.

Wie kan mij hier meer over vertellen? Want eigenlijk zijn het gewoon hormonen die je slikt toch?
Of dit invloed op je heeft? En wanneer ik duidelijke veranderingen voel omdat ik de pil nu niet slik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:39

Na een week zou je echt nog geen verschil moeten merken, ook niet tijdens je stopweek. Ik zou er echt even een paar maanden overheen laten gaan voor je conclusies gaat trekken over hoe je je erbij voelt..

Het is inderdaad gewoon een combinatie van oestrogeen en progestrogeen wat je slikt, hormonen dus. Je eisprong wordt onderdrukt en oestrogeen zorgt bij de meeste vrouwen voor de "leuke" bijwerkingen van de pil als minder puistjes en grotere borsten. Dat is voor sommige mensen heel goed, maar sommige mensen zitten natuurlijk al vrij hoog in hun oestrogeen en dan is het best wel heftig om nog zo'n flinke dosis binnen te krijgen. Ik ben bijvoorbeeld enorm veel aangekomen toen ik begon met de pil slikken (was altijd een mager sprietje) mijn menstruaties werden uiteindelijk heeel heftig met de pil. Ik ben ondertussen overgestapt naar een implanon omdat ik iets 'permanenters' wilde maar niet zonder anticonceptie wilde zitten. Daar zit alleen progestrogeen in (het hormoon dat je eisprong onderdrukt) en verder geen oestrogeen. Ik heb hem nog te kort om er echt een conclusie over te trekken maar qua menstruatie bevalt het me tot nu toe prima. Heb wat spotting hier en daar maar niets heftigs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:46

Bij mij duurde het 3 weken voor ik wat voelde van geen pil slikken toen ik helemaal stopte.
En zeker nog een maand of 3/4 toen ik helemaal mezelf was.
Ik heb in december de Implanon laten zetten en merk nu pas wat verschil in mijn gemoedstoestand. Ik ga meer 'voelen', ben wat minder afgevlakt.
Helaas ook in het begin om de week ongesteld. Er zit nu voor het eerst 2 weken tussen, maar heb vandaag de typische ik-moet-ongesteld-worden-hoofdpijn, dus ik vrees dat het weer zover is :+
Ik zal het er maar op houden dat mijn lichaam van slag is. Van de huisarts moet ik het een half jaar geven, dus dat doe ik ook maar braaf :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:48

ik hoor van meerdere dat ze emotioneel "stabieler" zijn met pil dan zonder, al was hetbij sommigen wel even zoeken naar "de juiste" pil. Maar iedereen is anders natuurlijk en als je het echt wil weten is uitproberen de enige mogelijkheid.

Ik kan ook niet zeggen dat toen ik de vorige keer stopte met de pil ik verschil merkte, maar goed herinner me ook niet meer of ik regelmatig was of niet :+

Qua moodswings nu ook nog niet veel gemerkt van de omschakeling naar een Mirena. En de kwaaltjes die ik in het begin van de week melde, lijken te minderen. Alleen snoep ik veel meer, ben al 1.5kg aangekomen -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:49

Aah ja, dat snoepen :o
Ik heb meer snaaitrek heb ik het idee :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:52

ik dus ook. Zou het aan de hormonendrop liggen?

Ik herinner mij dus echt niks van mijn pilstop 4j terug. Maar goed, dat was na een relatiebreuk, dus mss heb ik het verbannen uit mijn geheugen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:01

Ik heb minder hormonen, dus dat zou dan toch ook minder moeten zijn? :))
Geen idee, ik denk vooral de verandering van hormonen. Alles overhoop...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:21

Hier de niet onverwachte uitslag van het bloedprikken,
lucrin werkt niet/nauwelijks/niet afdoende..

in december voor het driemaanden depot dus al issues met doorbraak..
januari niet, omdat drie maanden net geplaatst was.
februari idem aan december maar nu dus sterker..
lijkt er dus op alsof mijn lichaam het steeds sneller verwerpt.

we hebben nu dus een nieuw depot geplaatst, terwijl ik eigenlijk pas volgende maand hoefde..
en dan kijken wat dat doet.. ik gok, volgende maand wel goed, maand erop weer bingo..

gelijk ook maar een nieuw receptje tramadol gekregen, want ik loop niet echt over van het vertrouwen op een rustige hormoonspiegel.

Direct ook opnieuw hypofyse op tafel gelegd en nogmaals gewezen op dat ik ook actieve melkklieren lijkt te hebben, ook sinds mijn jonge jaren en ook steeds actiever..

dus ook meteen weer richting de vampieren verwezen nu om tevens te prikken op de aanwezigheid en hoeveelheid prolactine in mijn bloed.. iets dat ik feitelijk niet kan hebben, omdat ik niet zwanger ben en nooit ben geweest. daarvan krijg ik de uitslag morgen al.

maar goed.. ik ga ervan uit dat ik aankomende 7 weken even verschoond ben van alle ellende en daarna zullen we wel weer zien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:33

vriendin had "actieve" melkklieren zonder ooit zwanger geweest te zijn. Na dik jaar aankloppen bij HA eindelijk een doorverwijzing en 3maand later was ze 2 borsten kwijt...

miss is minder hormonen gelijkaardig ana minder nicotine bij rokers die stoppen :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:03

petiti, meestal is dat als er eenzijdige melkproductie is en plots.
bij mij is het al zo sinds mijn jeugd en dat wat er uitkomt is ook geheel normaal
(doorzichtig klef, voelt als honingachtig.. ohh ja en is zoetig lol), rond mijn cyclushoogtepunten kan er een sliert echt wit doorheen zitten.. ook de 'productie loopt synchroon aan mijn cyclus..

Dus er is geen verdenking op kwaadaardigheden of goedaardigheden in dat gebied.

als er iets aan de hand is kwa goed/kwaadaardige groei, denk ik eerder aan mijn hypofyse. die dus meerdere hormoonsystemen overmatig of zelfs onterrecht op overproductie zet.