Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:22

Cer schreef:
Waarom t een ramp is… nou, t is niet perse een ramp maar zolang een winkel geen haard is (en dat is t niet) snap ik niet dat mensen zich dagelijks zouden moeten laten testen om boodschappen te doen… waarom zou dat moeten??

Ik ben nog geen wappie maar ik zie het nut van dagelijks testen ook niet helemaa hoor … hoezo test maatschappij ?

Je hoeft je vooralsnog helemaal niet dagelijks te laten testen om op die plekken binnen te mogen.
Voorwaarde is dan alleen wel dat je gevaccineerd of recent genezen bent.
Keuzes genoeg toch?

Je kunt alleen niet én blijven weigeren je te laten vaccineren, én je niet regelmatig laten testen én wel van alle niet-noodzakelijke leuke dingen gebruik blijven maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:36

Trieneke schreef:
Nou dat vat je dan verkeerd op. Nee ik wil niet vaccineren. Ik heb mij vorige periode in alle bochten moeten wringen om afspraken voor het testen in te plannen in mijn onregelmatige werkrooster. Dat testen zou nu weer moeten maar gezien er nauwelijks meer testcentra open zijn hier, lukt dat dus niet maar ik moet wel 5x per week de grens over. Hoe dan?
Buiten het feit dat je het vanaf het najaar zelf moet betalen. Dan krijg je dus het onderscheidt dat mensen die genoeg geld hebben het nog wel kunnen volhouden niet vaccineren maar als je dat niet hebt dus niet.
Ik wil er best wat voor doen maar het moet wel mogelijk zijn.

Je kan dan toch naar een testcentrum verder weg?
Of je gaat naar NL verhuizen zodat je niet meer 5x per week de grens over hoeft.
Of je zoekt werk in Duitsland.
Je start een crowdfunding om geld op te halen voor het testen.
Je gaat minder werken zodat je minder vaak hoeft te testen. Je kan uitrekenen waar je break-even gaat.
Zomaar een greep uit de mogelijkheden.
Het leven bestaat uit het maken van keuzes, en keuzes hebben gevolgen. Als de gevolgen je niet (meer) aanstaan, dan zul je andere keuzes moeten maken. Maar die bal ligt bij jou, die kan je niet bij iemand anders neerleggen.

------
Om even terug te komen op de eerdere discussie over besmettelijkheid gevaccineerden versus besmettelijkheid ongevaccineerden. Wat is, of vinden jullie, besmettelijkheid? Is dat:
a) enkel en alleen het maximale aantal virusdeeltjes wat iemand op enig moment na een besmetting (kan) uitscheiden/verspreiden, of
b) het maximale aantal virusdeeltjes wat iemand kan uitscheiden/verspreiden na een besmetting vermenigvuldigd met de tijdsduur dat iemand deze maximale uitscheiding heeft?

Ik ben zelf geneigd voor b te kiezen, omdat iemand die bijvoorbeeld 5 dagen 1000 deeltjes per seconde uitscheidt veel meer virusdeeltjes kan verspreiden, en dus ook meer andere mensen kan besmetten, dan iemand die bijvoorbeeld 2 dagen 1000 deeltjes per seconde uitscheidt.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:39

Serieus? Je verkoopt gewoon even je huis en koopt een nieuwe in Nederland. Je neemt gewoon even een andere baan. Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft maar in de mijne is dat niet zo simpel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:45

Roodvos schreef:
Trieneke schreef:
Nou dat vat je dan verkeerd op. Nee ik wil niet vaccineren. Ik heb mij vorige periode in alle bochten moeten wringen om afspraken voor het testen in te plannen in mijn onregelmatige werkrooster. Dat testen zou nu weer moeten maar gezien er nauwelijks meer testcentra open zijn hier, lukt dat dus niet maar ik moet wel 5x per week de grens over. Hoe dan?
Buiten het feit dat je het vanaf het najaar zelf moet betalen. Dan krijg je dus het onderscheidt dat mensen die genoeg geld hebben het nog wel kunnen volhouden niet vaccineren maar als je dat niet hebt dus niet.
Ik wil er best wat voor doen maar het moet wel mogelijk zijn.

Je kan dan toch naar een testcentrum verder weg?
Of je gaat naar NL verhuizen zodat je niet meer 5x per week de grens over hoeft.
Of je zoekt werk in Duitsland.
Je start een crowdfunding om geld op te halen voor het testen.
Je gaat minder werken zodat je minder vaak hoeft te testen. Je kan uitrekenen waar je break-even gaat.
Zomaar een greep uit de mogelijkheden.
Het leven bestaat uit het maken van keuzes, en keuzes hebben gevolgen. Als de gevolgen je niet (meer) aanstaan, dan zul je andere keuzes moeten maken. Maar die bal ligt bij jou, die kan je niet bij iemand anders neerleggen.

------
Om even terug te komen op de eerdere discussie over besmettelijkheid gevaccineerden versus besmettelijkheid ongevaccineerden. Wat is, of vinden jullie, besmettelijkheid? Is dat:
a) enkel en alleen het maximale aantal virusdeeltjes wat iemand op enig moment na een besmetting (kan) uitscheiden/verspreiden, of
b) het maximale aantal virusdeeltjes wat iemand kan uitscheiden/verspreiden na een besmetting vermenigvuldigd met de tijdsduur dat iemand deze maximale uitscheiding heeft?

Ik ben zelf geneigd voor b te kiezen, omdat iemand die bijvoorbeeld 5 dagen 1000 deeltjes per seconde uitscheidt veel meer virusdeeltjes kan verspreiden, en dus ook meer andere mensen kan besmetten, dan iemand die bijvoorbeeld 2 dagen 1000 deeltjes per seconde uitscheidt.

De kans dat je iemand besmet zegt toch niets over de besmettelijkheid an sich? Iemand met een grote familie bijvoorbeeld, die hij geregeld ziet is niet per definitie besmettelijker dan een einzelgänger, al heeft de eerste wel meer kans iemand te besmetten dan de tweede.

Volgens jouw definitie zouden dan álle factoren mee moeten worden genomen? Inrichting van sociaal leven, familiegrote, persoonlijke hygiëne etc. De lijst is eindeloos…

Geen idee welke de definitie de juiste is :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:47

Roodvos schreef:

Het maakt niet uit wat wij de besmettelijkheid 'vinden'.
In wetenschappelijke publicaties zijn dat soort begrippen gelukkig strak gedefinieerd, en is doorgaans goed terug te vinden wát er precies gerapporteerd wordt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:48

Trieneke schreef:
Serieus? Je verkoopt gewoon even je huis en koopt een nieuwe in Nederland. Je neemt gewoon even een andere baan. Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft maar in de mijne is dat niet zo simpel.

Dat hoeft niet. Je kunt je ook regelmatig laten testen. Of laten vaccineren. Geen enkel probleem dus.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:49

Trieneke schreef:

Waar staat in mijn post dat het simpel of "even" is? En je legt de bal nu weer bij iemand anders hè. JIJ maakt de keuze niet te vaccineren. Dat vind ik prima. Maar dat heeft gevolgen. Dat betekent dat JIJ nu keuzes moet maken over wat je wel of niet wil doen. Je kan nu niet tegen mij, of wie dan ook, gaan zeggen dat het allemaal zo lastig en moeilijk (en duur) wordt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:54

Keuzes en gedrag hebben consequenties.
Je kan niet alles hebben. Als je niet wilt werken is de consequentie geen geld. Je mag die keuze maken. Geen probleem.
Maar het gevolg is voor jou. Dan kan je zeggen maar nu heb ik geen eten wat gemeen.
Ja dat is de consequentie.
Maar ik heb zeggenschap over mijn eigen lijf en en gedrag. Dat klopt je word ook niet gedwongen te werken.

Cer

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:01

Boodschappen als niet noodzakelijk leuk ding zien… owkeeej :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:16

In zoverre ben ik het eens met zoe rainbow, dat als iedereen de kans heeft gehad tot vaccinaties dat het klaar moet zijn. Dan moet de boel mijn insziens open. En als dat gevolgen heeft voor de zkh dan moet daar gehandeld worden. Wat mij betreft moet er dan een nieuw soort code zwart worden geïntroduceerd, met een beperkt aantal zkh-bedden voor bewust niet-gevaccineerden die zorg nodig hebben.
Want ik ben het dan ook volledig eens met Lautje: aan keuzes hangen consequenties. En wat mij betreft moeten doe gedragen worden door de mensen die de keuzes maken. En niet door de zorg die het zwaar genoeg heeft gehad.
En dat dat praktisch lastig is, daar ben ik het mee eens. Want er is ook een groep die niet gevaccineerd kan worden en die zijn daar dubbel de dupe van.
Maar de gemeenschap op blijven sluiten omdat een groep zich niet oke voelt bij de remedie, dat is niet okem

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:21

Cer schreef:

Het is ook niet noodzakelijk om boodschappen te doen, gezien je ook boodschappen online kan bestellen. Dus boodschappen zijn noodzakelijk, maar de manier van heb je nogal wat speling in.

Maar eens met secricible.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 20-08-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:22

Cer schreef:

Dagelijkse boodschappen vallen er helemaal niet onder. Snap niet waar je dat leest.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:22

secricible schreef:
In zoverre ben ik het eens met zoe rainbow, dat als iedereen de kans heeft gehad tot vaccinaties dat het klaar moet zijn. Dan moet de boel mijn insziens open. En als dat gevolgen heeft voor de zkh dan moet daar gehandeld worden. Wat mij betreft moet er dan een nieuw soort code zwart worden geïntroduceerd, met een beperkt aantal zkh-bedden voor bewust niet-gevaccineerden die zorg nodig hebben.
Want ik ben het dan ook volledig eens met Lautje: aan keuzes hangen consequenties. En wat mij betreft moeten doe gedragen worden door de mensen die de keuzes maken. En niet door de zorg die het zwaar genoeg heeft gehad.
En dat dat praktisch lastig is, daar ben ik het mee eens. Want er is ook een groep die niet gevaccineerd kan worden en die zijn daar dubbel de dupe van.
Maar de gemeenschap op blijven sluiten omdat een groep zich niet oke voelt bij de remedie, dat is niet okem

En hoe ver trekken we de ''aan keuzes hangen consequenties'' dan door met betrekking tot het bieden van zorg? Ook een beperkt aantal bedden bieden aan rokers met longkanker? Hartklachten door overgewicht? letsel door gevaarlijke sporten?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:23

996981 schreef:
secricible schreef:

En hoe ver trekken we de ''aan keuzes hangen consequenties'' dan door met betrekking tot het bieden van zorg? Ook een beperkt aantal bedden bieden aan rokers met longkanker? Hartklachten door overgewicht? letsel door gevaarlijke sporten?

De voorbeelden die je noemt zijn echt wat anders, die overspoelen de IC's etc niet.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:27

IMANDRA schreef:
Cer schreef:

Het is ook niet noodzakelijk om boodschappen te doen, gezien je ook boodschappen online kan bestellen. Dus boodschappen zijn noodzakelijk, maar de manier van heb je nogal wat speling in.

Maar eens met secricible.

Hier bezorgt er toch echt geen 1 supermarkt dus ik ben wel afhankelijk van naarde winkel kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:28

Wat imandra zegt. Zodra longkanker onze IC's zodanig overspoelt dat code zwart nodig is, mogen daar van mij dezelfde consequenties aanhangen.
Maar zover bekend is longkanker nog geen wereldwijde pandemie dus is dat nog niet aan de orde.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:29

IMANDRA schreef:
De voorbeelden die je noemt zijn echt wat anders, die overspoelen de IC's etc niet.

Nee, ze drukken stelselmatig zwaar op de zorg. Dat is natuurlijk een stuk minder erg... :j

Citaat:
Cijfers hart- en vaatziekten
In Nederland zijn er zo'n 1,5 miljoen mensen met een chronische hart- of vaatziekte.

Elke dag:

sterven 103 mensen aan een hart- of vaatziekte: meer vrouwen dan mannen
sterven 50 mannen en 53 vrouwen aan een hart- of vaatziekte
sterven 24 mensen jonger dan 75 jaar aan een hart- of vaatziekte
worden zo'n 700 mensen in het ziekenhuis opgenomen vanwege een hart- of vaatziekte

https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... aatziekten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:30

Maar de IC's zijn nu ook al langere tijd niet meer overspoeld. Althans hier bij ons niet.
Sterker nog, er zijn ziekenhuizen waar geen enkele covid meer op de IC ligt.
En toch is alles nog niet weer open. Waar wachten ze dan op? Op de herfst of de winter ? Of tot ze de zorgsector eindelijk wat beter georganiseerd krijgen met meer personeel ?
Of tot de ouderen hun vaccins van begin dit jaar al lang niet meer voldoende werkt ? Want dat zit er wel aan te komen natuurlijk...

Hier is het vandaag weer overlegcomité. Ik ben dus benieuwd :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:32

secricible schreef:
Wat imandra zegt. Zodra longkanker onze IC's zodanig overspoelt dat code zwart nodig is, mogen daar van mij dezelfde consequenties aanhangen.
Maar zover bekend is longkanker nog geen wereldwijde pandemie dus is dat nog niet aan de orde.

Longkanker misschien nog niet, maar obesitas komt toch aardig in de buurt al van een wereldwijde pandemie. Met ook heel veel en zware gevolgen voor de gezondheidszorg.
Maar daar hebben ze natuurlijk ook voor een deel weer een dik verdienmodel van gemaakt, dus wordt weinig over gesproken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:33

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Nee, ze drukken stelselmatig zwaar op de zorg. Dat is natuurlijk een stuk minder erg... :j

Citaat:
In Nederland zijn er zo'n 1,5 miljoen mensen met een chronische hart- of vaatziekte.

Elke dag:

worden zo'n 700 mensen in het ziekenhuis opgenomen vanwege een hart- of vaatziekte

Daar is ons zorgstelsel op ingesteld. Dat is anders dan een pandemie die zonder maatregelen in de eerste golf ongeveer 25.000 IC-bedden had gevraagd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:40

secricible schreef:
996981 schreef:

Elke dag:

Daar is ons zorgstelsel op ingesteld. Dat is anders dan een pandemie die zonder maatregelen in de eerste golf ongeveer 25.000 IC-bedden had gevraagd.

Aha. Misschien dan het zorgstelsel ook gaan inrichten op corona? :o?
Had gevraagd... verleden tijd... zullen we gewoon naar de toekomst gaan kijken? Niemand hier heeft het namelijk ook de maatregelen in het verleden. We hadden het over hoe in de toekomst om te gaan met ongevaccineerden die in het ziekenhuis belanden. Lijkt me nogal een ongezonde ontwikkeling om te gaan bepalen wie wel en niet recht heeft op (ziekenhuis/intensieve) zorg, door daar ristricties aan te stellen. "sorry meneer, u bent de zoveelste patiënt vandaag met hartklachten te wijten aan uw eigen ongezonde levensstijl. We hebben momenteel geen plek voor u. Probeer het op een later moment nog eens'' Ofzo? Hoe zie je het voor je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:43

bigone schreef:
Cer schreef:

Dagelijkse boodschappen vallen er helemaal niet onder. Snap niet waar je dat leest.

Nou, ik vraag “is dat zo?” en iemand schrijft “jep” dus ik nam aan dat dat dus zo is.
Maar dat is niet zo, blijkt … :+

Maar, ik als gevaccineerd vind wel dat de druk op niet gevaccineerden wordt opgevoerd .. en ik vraag me af of dat in lijn is met wat vorig jaar gezegd werd..
met een hoge vaccinatie graad was er toch niet echt een probleem meer?

En, Sja, de formule 1. Ik blijf t een ding vinden hoor

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:50

Zo lang uitgestelde zorg (operaties) nog niet kunnen plaatsvinden, omdat er nog teveel Covid-patienten bedden bezet houden, vind ik de maatregelen acceptabel.

Behalve evenementen en concerten, word ik nergens meer in beperkt.
Woensdagmiddag lekker geluncht in een strandtent en vanavond uit eten.
Ik ga al weer af en toe naar kantoor. Ik ben met vakantie geweest en ga volgende maand nog een keer.
We zijn naar het strand geweest, er worden weer wedstrijden georganiseerd, vorige maand naar de dierentuin geweest en binnenkort nog 4 dagen naar Beekse Bergen.
Ik zie al mijn familie (in Nederland) en vrienden weer.
Iedereen die voor mij belangrijk is, is gevaccineerd.

Ik vind het heel sneu voor gedupeerde ondernemers en een goede compensatieregeling mag van mij wat kosten.

Maar met aanhangers van Engel, Tisjeboy, Jensen heb ik helemaal niets.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:56

Hoe zie je dat voor je 996981, een zorgstelsel inrichten op een pandemie? Waar had je die 23.000 bedden vandaan willen halen binnen de korte tijd tussen ontstaan van de pandemie en de eerste golf?
Heb jij ergens blikken vol verpleegkundigen staan die we open hadden kunnen trekken? Intensivisten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:02

secricible schreef:
Hoe zie je dat voor je 996981, een zorgstelsel inrichten op een pandemie? Waar had je die 23.000 bedden vandaan willen halen binnen de korte tijd tussen ontstaan van de pandemie en de eerste golf?
Heb jij ergens blikken vol verpleegkundigen staan die we open hadden kunnen trekken? Intensivisten?

Ik zei toch; niemand heeft en had het over de maatregelen bij het uitbreken van de pandemie? Het gaat over nu en straks…. Corona gaat niet meer weg en niet iedereen kan of wil gevaccineerd worden. Dáár ging het over. Dat jij het oké vindt slechts een beperkt aantal bedden voor hen ter beschikking te stellen.