Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:31

Nou ik geloof zeker wel dat je overbelast kunt raken. Beginners zijn nou eenmaal blessure gevoelig. Maar door mijn verleden en vanuit de hartrevalidatie hebben ze veel bijgebracht en geloof ik in dit geval dus niet in overbelasting.

Een podoloog ben ik idd niet geweest.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:34

Supervixen schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik loop nu wel heel weinig 1 keer per week. Geen last van mijn scheen nu. Maar dit was natuurlijk niet mijn bedoeling. Run2day zou dus een neutrale schoen adviseren en komt uit op asics nimbus. Deze schoenen heb ik eerder ook gehad. Zij hebben de voorganger nog staan voor 99 euro ipv 180 euro. Maar wil er dit weekend nog even goed over nadenken. In maart de Brooks gekocht en dan nu alweer nieuwe schoenen vind ik nogal wat.

Ik had ook last van mijn scheen na een prima half jaar met mijn saucony schoenen. Ben terug gegaan naar intersport en ik had een ander zooltje nodig door slijtage van mijn schoenen en het inzakken van het zooltje dat erin lag. Nu loop ik weer recht en geen last meer van mijn scheen.

Jij hebt nog een tijd kunnen lopen op je schoenen (al vind ik een half jaar ook wel kort eigenlijk)

Bij mij begon de ellende al naar een paar weken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:35

@Mistral, ik heb de start-to-run reeks gelopen met loopschoenen van Aldi, met een zooltje van Lidl erin, en geen last gehad (behalve toen ik es mijn zooltjes vergeten was). Heb daarna ook Brooks gekocht (geen idee welk type, ben geen kenner) en direct last van scheenbeen. Ik heb toen de originele Brooks-zooltjes eruit gehaald, en weer de Lidl-zooltjes erin gelegd, en... probleem was gelijk over! Mss es het proberen waard? (hoeft daarom niet van Lidl te zijn natuurlijk).

Scheenbeenvlies is erg bezenuwd, en daardoor erg pijngevoelig.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:37

Je bent 33 jaar, gezond gewicht en liep 2x pw max een half uurtje met wandelen ertussen? Nee, dan kan je niet overbelast zijn tenzij je het op stiletto hakken doet terwijl je daar nog nooit op gelopen hebt!! Geloof er echt niet in, sorry :o

MISTRAL94

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:47

De trainingen van start to run duren 1.5 uur. Maar je eigen rondje was idd gemiddeld een half uur. De opbouw is heel langzaam dus in mijn geval geloof ik ook zeker niet in overbelasting. Maar toch waren er in onze groep 4 uitvallers en we hadden maar een groepje van 10. 1 met knie klachten de ander had volgens mij iets met zijn kuit. De 3e had echt gezondheidsproblemen iets met haar luchtwegen dus niet lopen gerelateerd. De 4e weet ik niet meer wat ze had.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:55

Ow 1.5 uur is wel een stuk.pittiger!!! Check, sorry verkeerd begrepen hihi

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:12

Romyv schreef:
Ow 1.5 uur is wel een stuk.pittiger!!! Check, sorry verkeerd begrepen hihi

Daar zitten warming up ed bij in. Vaak ook nog uitleg over bijv. kleding,voeding.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:13

Ingewikkeld hoor, vooral als mensen elkaar gaan tegenspreken. Het is toch fijn als je als leek zijnde op een advies kunt vertrouwen.
Ik loop nu op schoenen zonder verder advies. Ik wilde eerst eens kijken of ik het wel vol zou houden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:26

Hoeveel km hak je weg in zn training dan?

Klopt! Zeker wanneer je er geld of commerciële doeleinden meeespelen wordt het lastig .. Daarom belangrijk om goed dooor te vragen, uitleg te vragen, mee te kijken naar de filmpjes enz.

Bij de zaak waar ik heen ga kan ik moeiteloos met allerlei schoenen aankomen zetten , zoals ik al zei. Mn wedstrijd schoenen waren goed, is gecheckt en dus prima. Dan verkopen ze niets maar ik kom wel terug en raad iedereen het aan. Dat is hun methode. Toch anders...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:27

Grit schreef:
Ingewikkeld hoor, vooral als mensen elkaar gaan tegenspreken. Het is toch fijn als je als leek zijnde op een advies kunt vertrouwen.
Ik loop nu op schoenen zonder verder advies. Ik wilde eerst eens kijken of ik het wel vol zou houden.

Juist van die deskundigen moet je het als leek hebben. Maar ik kom er nu ook op een pijnlijke manier achter dat dit niet altijd op gaat. Dat je er volledig op kunt vertrouwen. En 3 verschillende mensen met 3 verschillende meningen maakr het er niet makkelijker op zullen we maar zeggen haha. Al wil ik nog wel informeren bij de podoloog.

Jij loopt blessure vrij op schoenen zonder advies? Dat doe je goed

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:32

Romyv schreef:
Hoeveel km hak je weg in zn training dan?

Klopt! Zeker wanneer je er geld of commerciële doeleinden meeespelen wordt het lastig .. Daarom belangrijk om goed dooor te vragen, uitleg te vragen, mee te kijken naar de filmpjes enz.

Bij de zaak waar ik heen ga kan ik moeiteloos met allerlei schoenen aankomen zetten , zoals ik al zei. Mn wedstrijd schoenen waren goed, is gecheckt en dus prima. Dan verkopen ze niets maar ik kom wel terug en raad iedereen het aan. Dat is hun methode. Toch anders...

Geen idee eigenlijk hoeveel km je dan weg werkt. Wel steeds meer natuurlijk maar ik liep niet met mijn telefoon tijdens die trainingen. Run2day ben ik ook zo binnen gelopen met deze schoenen en naar buiten gelopen zonder schoenen daar te kopen. Stond ook op fb dat zij ook schoenen na kunnen kijken. Hij heeft wel uitgebreid uitleg gegeven en ik heb mee gekeken naar het filmpje. Dus idd een haklanding maar ook dat de lijn enkel knie gewoon recht staat. Het filmpje van de fysio was wel goed te zien dat mijn enkel te ver doorzakt naae binnen. Schijnbaar loop ik toch elke keer anders?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:40

Door pijn of loop scholing ga je ook anders lopen.. Plus, soms is de lijn die je denkt te zien niet de juiste lijn of een vertekend beeld. Bijvoorbeeld: ik zet mn voet scheef neer, draai mn tenen naar buiten. Hierdoor lijkt het alsof ik door mn enkel zak na binnen toe en alle zaken als run2day, de handloopwinkel, runnersworld en ziersport geven mij schoenen voor overpronatie. Daar loop ik standaard running knee mee omdat die knie te ver naar buiten wordt geduwd waardoor de peesplaten overbelast raken. Wanneer je een lijn trekt over mn schoen in de film zie je dag ti kaarsrecht is, dus het beeld wordt vertekend omdat ik mn voet scheef zet.

Daarom is het zoo moeilijk om te weten welke mensen echt deskundigen zijn en wie het hebben geleerd met veel ervaring en een cursus (geen idee, roep maar wat). Voor sommige maakt het niets uit of werkt het top maar wanneer je net iets anders wilt of nodig hebt is het wel belangrijk!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:41

Weer het bekende verhaal. Toen ik begon op een stel 10 jaar oude willekeurige gympen met hardlopen (start to run podcast), werd er hier meteen heel hard geroepen dat ik dat niet op die schoenen moest doen!!!!! Eigenwijs als ik was deed ik het toch (ik wist immers nog niet of ik hardlopen wel leuk zou vinden). En ja hoor na een jaar (3 maanden met aangemeten schoenen) had ik ook zo'n scheenbeenblessure. Na 9 maanden heb ik eindelijk de oplossing gevonden en dat was een zeer uitgebreide loopanalyse waarbij er een corrigerend zooltje uitkwam. Na een maand bleek die te helpen maar nog niet 100% te zijn. Een zooltje gekregen dat nog iets meer corrigeerde en daar loop ik nu ruim 3 maanden weer op en dat gaat goed. Ik merk dat dit zooltje ook iets platgelopen raakt ofzo want ik heb af en toe weer een lichtelijke last.
Bij mij blijkt precies de goede correctie in de schoen dus heeeeeeeeeel belangrijk. Ook buiten het hardlopen om moet ik goede schoenen dragen omdat gewoon wandelen ook de blessure bij mij terug kan brengen.

Ik wil dus de tip geven om voor een hele goede loopanalyse te gaan (het beste is natuurlijk een podoloog). En zolang je last hebt loop alsjeblieft niet door! Het wordt alleen maar erger en dan duurt het weer langer voordat je weer aan de slag kan!
Heel veel succes!

Ik ken overigens ook een man op leeftijd die zelf schoenen uitzocht bij de decathlon en daarmee 12 marathons per jaar op liep en daar ook helemaal zelf zonder hulp voor te trainen. Het kan dus wel maar helaas is dit niet voor iedereen weggelegd naar mijn mening.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:43

Wow, anderhalf uur voor start-to-run, da's wel veel! Wij bouwden (incl. warming-up en cooling-down) op van zo'n halfuur naar een uur.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:48

Toevoeging aan Welshfan (goed uitgelegd babe!): als je eenmaal een blessure hebt gelopen is de kans dat het terug komt vaak groter. Heb van mn pap (fanatiek marathon loper, boer en paardenman pur sang) geleerd: je hebt het eerder stuk dan heel :') verdomde waar helaas!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:57

Mistral, tot dusver wel. Onverantwoord naar mijn eigen voetafdruk gekeken en geconcludeerd dat ze redelijk normaal zijn. Via MP schoenen gekocht met het idee eerst eens kijken hoe het mij bevalt. Was een paar schoenen die alleen gebruikt waren voor een fotoshoot. Maar er dus tot nu toe op door blijven lopen, omdat ik er zo fijn op loop. Puma faas 600 V2 NC powered;
https://www.futurumshop.nl/blog/archief ... choen.html

Ik weet dat het niet verstandig is, maar ben te laks in om er werk van te maken. Laat dit topic voor mij een motivatie zijn :D
Trouwens wel een wisselend kwaaltje/pijntje in mijn heup, alleen weet ik niet zeker of dit van het hardlopen komt. Ik kan er nog niet echt een lijn in trekken, we hebben ook wat fanatieke wandel/klimtochten gemaakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:59

Helaas kan het bij mij ook niet normaal, kon ik maar gewoon een willekeurige winkel in rennen een paar mooie schoenen uitzoeken en gewoon kunnen lopen zonder klachten. Nu heb ik spuuglelijke schoenen die zeker niet goedkoop waren en waar ik niets mee kan. Waar ging het mis :')

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:03

Ik vind dat ook mega-irritant. Ik zal eerst eens moeten informeren wat de ervaringen zijn in de omgeving qua advies.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:05

Maar om terug te komen op dat linkje wat ik geplaatst heb. De discussie over neutrale schoenen en met een correctie. Er zijn ook mensen die zeggen dat als je een natuurlijke stand gaat corrigeren je daar juist weer klachten van krijgt. In het normale dagelijkse leven loop je ook niet op correctie schoenen. Hoewel de belasting natuurlijk wel 3 keer zo hoog is met hardlopen dan met wandelen. Toch vind ik van die logica ook wat te zeggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:07

Romyv ik denk dat wij een heel eind uit de buurt wonen, schat ik zo in. Te ver om daar naar toe te gaan voor advies wat betreft schoenen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:17

Als je nooit blessures hebt gelopen op schoenen waarvan je eigenlijk zegt "hmmz niet goed", is dat een gedegen discussie. Ik geloof, Nee sterker nog ik weet zeker(!), dat je moet goede loopscholing uiteindelijk zo kunt lopen dat je barefoot een marathon rent zonder klachten!

Het feit is dat vele van ons 1. Geen of onvoldoende loopscholing hebben gehad om dat te doen of 2. Weldegelijk last en blessures krijgen of hebben en 3. Lopen wij niet de hele dag al op slechte schoenen omdat die pumps zo goed bij je jurkje passen of omdat sendra's nu in zijn? Wat doet dat met je voeten en gewrichten? Komt er pas uit wanneer je de belasting 3x vergroot..

Uhm Den Haag.. excelsior op de weimerstraat. Prima dagje uit met mooi weer en strand hihi

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:29

Romyv schreef:
Lopen wij niet de hele dag al op slechte schoenen omdat die pumps zo goed bij je jurkje passen of omdat sendra's nu in zijn?
Daar heb ik in elk geval geen last van, ik draag geen van drieen :D

In mijn wandelschoenen heb ik vorig jaar goed geinvesteerd en daar was ik vandaag weer blij mee met onze 20km wandeltocht in de Duitse bergen. Nu nog de hardloopafdeling.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:37

Hahaha ja ik ben schuldig. Ik draag hakken zodat ik wat langer lijk. Aangezien ik vaak kleintje naar mijn hoofd gesmeten krijg. Dus ik maak mij zeker schuldig aan slechte schoenen haha.

Geen vergelijking met ons. Maar de kenianen die zo vreselijk hard kunnen lopen. Liepen in eerste instantie ook allemaal op blote voeten. En het lijkt hier ook een beetje een trent te worden om op blote voeten te lopen. Mij niet gezien. Maar toch lees ik er steeds meer over.

Hmm Den Haag ja dat is niet om de hoek idd haha

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:51

Ik loop eigenlijk altijd op air max (lekker ordi :')) Dus hier geen al te slechte schoenen. Hakken draag ik zelden, waar Mistral te klein is ben ik te groot!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 07:05

Mistral maar die snelle Kenianen die hier voorop lopen in de wedstrijden lopen toch nu echt wel op schoenen, en dat is vast niet voor niets.