Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:41

Grit, ik heb een Mac en ik heb een Suunto horloge, enorm fijn horloge (draag 'm 24/7) en geeft ook geen problemen met het aansluiten op 'n Mac. Al zijn Suunto horloges wel erg aan de prijs. Het lijkt me dat een ander hoogstaand merk als Garmin ook wel op de mac zou moeten werken, en deze hebben geloof ik ook wel een wat lagere prijsklasse :j (correct me if i'm wrong!)
Over hardlopen met 't paard, ik heb het ook regelmatig gedaan! Ponylief liep op exact hetzelfde tempo als ik toendertijd, dus dat was altijd enorm leuk en ik had ook zeker steun aan haar stabiele tempo. M'n andere pony vond 't veels te leuk en wou er nog wel 'ns een wedstrijdje van maken :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:03

Mooi horloge!
Inderdaad wel te prijzig voor wat ik ermee wil.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:18

Ik meld me ook even! Ben in maart begonnen met een start-to-run in een buurgemeente, met aansluitend deelname aan een wedstrijd over 5 km. Hierna ben ik een tijdje gaan meelopen met de joggingclub van die gemeente, en ben sinds vorige week officieel lid.

We trainen op dinsdag- en donderdagavond om 18u30, en ben telkens van de partij, ook op hete dagen. Dan wordt de route wel aangepast: gaan we meer in bosrijke omgeving lopen. We lopen namelijk voorbij een natuurdomein.

Ik wou trainen op 5 km, maar doordat iedereen van de groep 6 à 7,5 km loopt, loop ik maar lekker mee. Ben wel van plan om ietwat af te bouwen in kilometers (dan snij ik gewoon een hoekje af), omdat ik sinds deze week de start-to-run herstart ben... met mijn paard. Heb echter nogal een lui dikkerdje, ik denk dat ze nog geen 7 km/uur loopt.

Wel grappig, wat jullie hardlopen noemen in Nederland, noemen wij in België lopen of joggen.

Aja, qua leeftijd: ik word volgende week 41, maar voel me nog niet eens half zo oud als vorig jaar (toen voelde ik me 80).

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:32

Voor de gene die het vroeg met wie ik een gesprek had op papendal: P.eter Z.ijerveld (talent coach)

Vandaag helaas weer niet naar de training kunnen gaan van de atletiekvereniging, mijn enkel ging tot vandaag goed helaas tot 3x toe vandaag er doorheen geklapt. Snap er niets van, bij de meest onbenullige beweging klapte hij al dubbel :? Fysio gebeld en kan morgen langskomen om hem in te laten tapen, mocht van de fysio niet trainen vanavond. Maar wil morgen na het intapen toch wel mijn 2e training lopen van mijn nieuwe schema...

Ik wil ook graag een horloge kopen en zit nu te denken aan de Polar m400, weet alleen nog niet of ik hem met of zonder GPS wil (scheelt toch weer 50 euro als ik hem zonder GPS neem...)

Wat leuk hwn dat je zo fanatiek bezig bent! Maar begrijp ik het nou goed dat je zo'n training van jouw gemeente met je paard volgt? Wat grappig!

Oh ik ben 21 trouwens (tot nu toe de jongste hier volgens mij := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:46

Ik ben 22. Jullie gaan altijd wel hard zeg met kletsen in dit topic.

Ik las dat iemand een fiets ging kopen. Echt gaaf! Een mountainbike? Dat lijkt mij ook echt wel leuk! Lekker rond scheuren door het bos!

Zo goed bezig HWN! Verneem je ook aan je lichaam dat je hardloopt?

Ik heb er net een fikse hardloop training op zitten. Ging iets anders dan gepland. Ik wou intervallen doen, maar ik wist nog niet precies wat.
Ik ging eerst 5 minuten wandelen en daarna beginnen met de intervallen. 15 minuten.
Eerst op mijn normale tempo en daarna 2 min versnellen en daarna weer 2 min op mijn gewone tempo. Dit hield ik niet zo heel erg lang vol, denk dat ik net iets te hard liep. Het was tegen een sprintje aan. Daarna 1 minuut sprintje en 1 minuut wandelen. Dit hield ik aardig vol. Ik zat toen al op z'n 5 km. Maar mijn telefoon liep de hele tijd vast. Ik doe dan de timer op de telefoon aan voor de tijd waardoor ik zo ontzettend chagrijnig werd. (kon dat ding wel tegen de straat aan slaan) daar door ben ik maar gestopt met de intervallen en nog eens 5 km achtereen ben gaan hardlopen. In ongeveer 30 minuten. Voelt nu wel fijn, maar eerst baalde ik een beetje dat het niet allemaal lukte.

Ik heb trouwens vaak buikkramp na het hardlopen. Wie herkent dit?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 07:26

Buikkramp, mijn oudste zoon heeft er ook erg last van. Maar hij is er achter gekomen dat als hij melkproducten achterwege laat hij er veel minder last van heeft. Een andere zoon van mij heeft al zijn hele leven lactose intolerantie, kan me niet voor stellen dat het zoals bij mijn zoon het pas na je twintigste ineens zoveel problemen geeft maar misschien is het een combinatie van factoren. Dus altijd al lichte intolerantie gehad waar je nog net mee weg komt, totdat de darmen tijdelijk ineens veel slechter doorbloed worden zoals tijdens het lopen.
Ik ben met mijn 51 hier de oudste geloof ik. Maar ik loop er de jonge garde nog regelmatig uit hoor. (en hwn ik ben pas op mijn 41ste begonnen, dus er is nog van alles mogelijk).

venthe voluit trainen volgens schema met een blessure. Zou met een ingetapte enkel ook maar heel voorzichtig omgaan. Beter nu even pas op de plaats en over een aantal weken voluit kunnen trainen dan het risico lopen dat je aan blijft modderen. Wat dat betreft is mijn coach ook heel streng hoor. Al je lichaam is volledig belastbaar en hij maakt een passend schema, of het is niet optimaal belastbaar en dan krijg ik hooguit een revalidatie schema.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:01

Halloo! Ik kom even binnen vallen. Zal later het topic wat beter doorlezen en mij even voorstellen want het lijkt mij wel leuk om hier mee te gaan kletsen als dat mag... :o

Maar voor nu heb ik een dringende vraag, ik heb vandaag geheel onverwachts hardloop schoenen gekregen voor mijn verjaardag. Super alleen nu twijfel ik of ze passen.
(Wilde al een tijdje hardloopschoenen aanschaffen alleen was er nog niet van gekomen, nu loop ik op sportschool schoenen wat prima gaat maar voor langere termijn ben ik toch bang voor blessures)

Het is maat 38 en normaal heb ik 37, maar volgens mij is de maat wel goed, floep er niet uit en klein beetje ruimte nog van voor. Alleen ze zitten wat strak om mijn wreef (voor nu niet niet té strak maar weet niet hoe dat is met rennen). Loopt dit nog uit? Het zijn nikes. Normale schoenen van nikes zitten ook altijd te strak bij mij om de wreef..

Jullie gaan natuurlijk nu zeggen je moet ze aan laten meten. Maarja dat gaat nu niet meer. Want je kunt ze alleen RUILEN. En ze zijn bij de actiesport gekocht en vraag me af of ze daar er nou echt verstand van hebben (ws zeggen ze gewoon dat t past)...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:13

xNicolx: even een korte tip: vaak kun je je "oude" schoenen meenemen naar een loopanalyse (waar je schoenen worden "aangemeten") Misschien toch even een afspraak maken en je nieuwe nikes meenemen? Dan zul je wss wel moeten betalen voor het consult, maar weet je wel zeker of ze goed zitten.

Ik neem aan dat je je schoenen wel 1x gedragen mag hebben als je ze bij de actiesport wilt ruilen, dus het lijkt me wat dat betreft niet zo'n probleem.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:39

AmoorM, ik denk dat door het bewegen je darmen aan het werk gezet worden. Misschien kun je een patroon vinden in wat je dan beter wel/niet kunt eten van tevoren.

xNicolx, ik kan je geen advies geven, daar heb ik er niet genoeg verstand van. Maar als ik zie hoe licht en soepel de hardloopschoenen zijn, lijkt het mij niet goed als je al meteen ergens wrijving voelt zonder gerend te hebben.
Als de enige optie ruilen is, heb je niet veel te verliezen. Terug naar de winkel, je probleem voorleggen en andere schoenen gaan passen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:50

AmoorM schreef:
Ik ben 22. Jullie gaan altijd wel hard zeg met kletsen in dit topic.

Ik las dat iemand een fiets ging kopen. Echt gaaf! Een mountainbike? Dat lijkt mij ook echt wel leuk! Lekker rond scheuren door het bos!

Zo goed bezig HWN! Verneem je ook aan je lichaam dat je hardloopt?

Ik heb er net een fikse hardloop training op zitten. Ging iets anders dan gepland. Ik wou intervallen doen, maar ik wist nog niet precies wat.
Ik ging eerst 5 minuten wandelen en daarna beginnen met de intervallen. 15 minuten.
Eerst op mijn normale tempo en daarna 2 min versnellen en daarna weer 2 min op mijn gewone tempo. Dit hield ik niet zo heel erg lang vol, denk dat ik net iets te hard liep. Het was tegen een sprintje aan. Daarna 1 minuut sprintje en 1 minuut wandelen. Dit hield ik aardig vol. Ik zat toen al op z'n 5 km. Maar mijn telefoon liep de hele tijd vast. Ik doe dan de timer op de telefoon aan voor de tijd waardoor ik zo ontzettend chagrijnig werd. (kon dat ding wel tegen de straat aan slaan) daar door ben ik maar gestopt met de intervallen en nog eens 5 km achtereen ben gaan hardlopen. In ongeveer 30 minuten. Voelt nu wel fijn, maar eerst baalde ik een beetje dat het niet allemaal lukte.

Ik heb trouwens vaak buikkramp na het hardlopen. Wie herkent dit?

Ik heb de fiets gekocht! Het is een stevens. Echt mooie fietsen!

Ik heb ook regelmatig last van buikkramp na het lopen en als ik pech heb begint het tijdens het lopen. Dan moet ik snel naar huis! Dat heeft me ook wel tegengehouden om aan wedstrijden mee te doen.
Ik kan er bij mezelf niet achter komen waar het aan ligt, maar ik weet dat het vooral bij vrouwen vaker voorkomt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:12

kramp vanuit je darmen (dat je naar de wc moet) of meer steken zoals in je zij?

Stevens is gaaf!!
Ben toevallig voor mijn racefiets aan het shoppen voor wedstrijdwielen:
Afbeelding
Zooooo mooi! hihihi

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:14

Venthe schreef:
Wat leuk hwn dat je zo fanatiek bezig bent! Maar begrijp ik het nou goed dat je zo'n training van jouw gemeente met je paard volgt? Wat grappig!

Nee hoor, dat durf ik toch niet aan. :) Ik had die beginnersreeks gevolgd, en heb het schema nog liggen. Ben dit van 0 herbegonnen met mijn paard, en mezelf als haar "coach" :)

Ik heb idd wel meer energie dan vroeger door het lopen. De laatste jaren zat ik er helemaal doorheen: altijd moe, spierpijn, rugpijn... Ik merk dat mijn benen juist geen pijn doen bij en na het lopen. Twee dagen rust, en het is weer van dat. Al moet ik mezelf wel afremmen, mijn doel was de 5 of 6 km, maar de hele groep doet meer, maar nu ik nog 3x met paard loop, kom ik op 5x per week, dus even kortere afstanden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:15

@Supervixen, die krampen heb ik ook. Gewoon zorgen dat je darmen leeg zijn als je gaat lopen. Doe ik nu ook: ik eet na het lopen, en probleem is over.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:06

Bij mij maakt het tijdstip niks uit, al loop ik op een lege maag, 's morgens als ik uit bed kom. Ik heb het op alle tijdstippen gehad.
Het komt wel minder vaak voor het laatste half jaar.

Het gaat echt om darmkrampen, geen steken in de zij.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:07

Slik je lucht in misschien !?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:08

Geen flauw idee :P

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:11

Zou ook niet weten hoe je daar achter kan komen eigenlijk Hahahaha maar Uhm Uhm, misschien eens op letten ? Hand op je buik zodat je niet te hoog gaat ademhalen (dus je buik moet bewegen ipv je ribbenkast) , door je neus in en mond uit en in het ritme van je passen.. Rustig lopen en daar op focussen en kijken of je het dan ook krijgt ?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:14

Het is het afgelopen jaar maar een keer of drie, vier gebeurd dus valt op zich wel mee. Maar als het gebeurt is het wel vervelend haha.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:30

Supervixen ik heb dat ook veel gehad en echt zo erg dat ik niet meer Door kon lopen. Bij mij was het een combinatie van verkeerde spieren spannen en eten en drinken van te voren. Vooral het aanspannen van mijn rugspieren bleek ermee te maken te hebben. Ik Let nu heel goed op dat ik mijn rug ontspan en dan gaat het goed.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:37

Bedankt voor jullie tips, ben idd uiteindelijk naar de winkel gegaan. Die gozer zei dat ik geen ander model moest proberen maar deze qua maat goed was en dat ie iets strak om m'n wreef zitte ging nog wel uitlopen, ben benieuwd! Verder zit t heerlijk zon schoen.

Ik blijf nog even mee lezen / kletsen hier. Heb namelijk sinds de laatste paar keren ook giga steken in m'n buik. Denk toch maag? Geen idee hoe t komt, t komt ineens opzetten en t liefst ga ik dan in elkaar gedoken in de berm liggen...

Verder leuk om hier te lezen hoe ver jullie zijn met t lopen :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:40

Uitlopen? Hardloop schoenen?
Ow... Succes :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 00:34

Venthe schreef:
Voor de gene die het vroeg met wie ik een gesprek had op papendal: P.eter Z.ijerveld (talent coach)

Vandaag helaas weer niet naar de training kunnen gaan van de atletiekvereniging, mijn enkel ging tot vandaag goed helaas tot 3x toe vandaag er doorheen geklapt. Snap er niets van, bij de meest onbenullige beweging klapte hij al dubbel :? Fysio gebeld en kan morgen langskomen om hem in te laten tapen, mocht van de fysio niet trainen vanavond. Maar wil morgen na het intapen toch wel mijn 2e training lopen van mijn nieuwe schema...

Ik wil ook graag een horloge kopen en zit nu te denken aan de Polar m400, weet alleen nog niet of ik hem met of zonder GPS wil (scheelt toch weer 50 euro als ik hem zonder GPS neem...)

Oh ik ben 21 trouwens (tot nu toe de jongste hier volgens mij := )

Ik ben 18 dus nog een beetje jonger (ze noemen het gelukkig nog net wel al volwassen :P )

Voor het horloge raad ik je aan om er wel een net gps te nemen. Ik gebruik dat altijd als ik op straat/in het dorp train maar ook bij wedstrijden als het geen duidelijke afstandsaanduiding staat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 06:41

Ik gebruik zelf runkeeper, maar zo'n horloge zou ik wel heel mooi vinden!
Ik loop ook altijd met muziek op, kan niet zonder.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:31

Ik ben helaas ff uit de running :( Dinsdag nog gelopen, ging eigenlijk best lekker, en was heel trots op mezelf! Vervolgens 's avonds verschrikkelijk misselijk, naast de stekende koppijn die ik eerder die dag al had. Woensdag thuis gebleven en nu een beetje aan het aanmodderen. Wil wel naar stage, maar gisteren ook geen hele dag gehaald. Dus helaas ff geen hardlopen voor mij :(

Ben nu wel een beetje bang dat ik straks heel mijn conditie kwijt ben...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:15

Dat zal toch wel meevallen, gewoon uitzieken en daarna weer lekker gaan lopen.

Ik heb een wat rustiger rondje gelopen dan ik eigenlijk wilde, paard had zijn snelle schoenen niet aan denk ik. Was ook niet zo erg, het zonnetje kwam al aardig door om 9u.