Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:55

Dat is een voordeel van een schema als leidraad hebben :j
Als ik alles zelf moet verzinnen, dan doe ik veel hetzelfde. :')

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:15

Zo Sherivey jij was er alweer vroeg bij vanmorgen! Was het nog een beetje droog (naast je eigen zweet dan ;))? Hier heeft het vanmorgen nog best geregend. Flink gelopen weer!
En je hebt gelijk hoor dat goed voor jezelf zorgen een must is. Alleen op de 1 of andere manier geldt dat voor anderen en is dat voor mijzelf toch een stuk lastiger :')

Supervixen klinkt heel tof van gister, fijn dat het zo goed was :D Nog een paar uurtjes bikkelen op je werk en dan lekker weekend. Nog 1 weekje volhouden en dan heb je lekker vakantie!

Samantha voordat ik het vergeet, jij morgen ook uiteraard veel plezier op de foute party!

Omdat ik nu nog zo enthousiast ben over de Kuip run, mezelf maar ingeschreven voor de Goudse Singelloop in september. Goede reden om lekker door te trainen :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:19

Het was net gestopt met regenen. In het begin had ik het gewoon fris. :+
Windje en vochtige straten deden wel wat. Toen de zon door kwam warmde het snel op.

Ahhh leuk, succes met de voorbereiding. :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:22

Samantha ik zou idd dan meegaan met de 1:55 groep. En dat kan je ook prima hoor.
Ik persoonlijk vind tempo's wel een risico. De ene dag voel jij je beter dan de andere dag, is het warmer, wind, noem maar op. Hartslag zones zijn wel echt een goede indicatie voor wat jij op dat moment kan.
Wel tof om die informatie nu zo te hebben. Jou zone 3 is mijn max hartslag :7

Ben je nog op pad gegaan Tiggs?
Tiggs schreef:
Leonie, dat je nog iets kon na die training _/-\o_
Ja douchen en naar bed. Ik was zwart van het zand :+

Nou Sv dat respect is wederzijds haha. 19km op en neer... Mij niet bellen. Gelukkig was het maar een kort rondje :')
ja en 55km is natuurlijk ook niet zo ver haha. Misschien moeten we eens een meeting doen waarbij we inschrijven op een kleinschalige backyard ultra _O-
Fijn dat linkin park leuk was!

Wat een super goede timing Goof. Heerlijk als een plan zo uitpakt.

Massages vind ik meestal maar heel erg pijnlijk Ieris. Fijn dat jij er van genoten hebt! En een flinke ronde gelopen weer. Met soepele beentjes is de wereld altijd beter :D Flink tempo had je ook!
En die 200tjes zaten mooi dicht op elkaar.
ieris schreef:
Leonie, jeemig als je dat allemaal nog kan als je je zo moe voelt, wat kun jij dan wel niet als je mega fit bent!
Na dat programma van jou zou je mij ook kunnen opvegen :D
En dat pacen op iets meer dan 2 uur, dat is toch geweldig, dan kun je optimaal genieten!

Dit vraag ik me ook wel eens af...
En ja dat pacen is ook echt bedoeld om te genieten en lol te maken. Helemaal prima dus die 02:10.

Lisitano zeker eens gaan spinnen! het is echt heel leuk! Maar de eerste paar keren dacht ik dacht dat ik geen conditie had zo zwaar vond ik het! Is ook wel echt een stuk techniek dus als je een racefiets gewend bent, is het denk ik wel makkelijker. En het ligt ook heel erg aan de instructeur uiteraard.
De deur staat altijd open om een les van me bij te wonen :Y)
Whaaa wat goed, loopt even een halve marathon tussendoor. Met een heel netjes tempo! Lekker bezig hoor. Niet zo onzeker zijn hoor.

muppetmayo respect voor jou bijleesposts altijd.
Goed dat je even advies vraagt bij een fysio. Goed voor jezelf zorgen vind ik gewoon heel belangrijk. Ik ben liever te vroeg bij de fysio dan te laat. En als massages niet zo duur zouden zijn zou ik het wel weten haha.
Jezelf niet gek laten maken door de afstanden hier. Iedereen zijn eigen pad en je doet het super goed!
En de volgende run al ingeschreven. Heel tof!

Sherivey ik moet wel lachen om jou tempo grafiekje. Maar weer lekker gelopen zo vroeg op de morgen.

ik kon gister onverwacht toch gaan sporten en..... Ben niet gegaan! Jaja haha. Hoewel ik me best goed voelde toch besloten mijn lijf mijn rustdag te gunnen.
Vanmorgen even gaan lopen. benen voelde nog wat moe (was ook nuchter op weg dus dat helpt niet). Was even over de heuveltjes gegaan heen en terug en heb zo wel helemaal 36hm gemaakt :+ .
Wilde eigenlijk 16 lopen maar met vanavond de foute party en morgen om 09:00 weer training geven, het maar gewoon hierbij gelaten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo liggen er 8 heuveltjes op 1 rij. Heel spannend is het niet maar stijl is het wel. :+
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:50

Ik ben ook nog maar 1x bij een fysio geweest, toen ik een blessure had. Ik moet het ook maar wat vaker gaan doen.
Ik heb toch wat vrees van die knie. Gisteravond heb ik nog 1,5 uur door de wind over het strand geploegd en toen voelde ik het weer. Vandaag even rustig aan.

Leonie, jammer dat je zo ver weg zit anders had ik dat aanbod zeker niet afgeslagen!
En wat een goed idee, de Boktyard ultra! Dan kan iedereen z’n eigen afstand en tempo bepalen en loop je toch samen. Ik heb dan wel wat peptalks nodig geloof ik want het lijkt me echt verschrikkelijk om de hele tijd hetzelfde rondje te lopen :)) Aan de andere kant is het heel voorspelbaar dus ook wel lekker. Hmm.

Goed dat je je rust hebt gepakt! Trots :D Lekkere 13 km in de benen. Mooie groene foto’s <3

Die onzekerheid van mij komt vooral door Garmin en die laatste atletiektraining. Die ging minder lekker en Garmin zeurt al weken dat mijn conditie achteruit gaat. Na mijn halve van gisteren heb ik veel meer vertrouwen in mezelf! Blijft een dingetje. Ik geniet er wel veel van maar ik ben blijkbaar toch een beetje ambitieus.

Heel veel plezier met de foute party vanavond, Samantha en Leonie. Daar worden vast ook heel wat calorietjes verbrand *\o/*

Oja Muppet, over die technoyoga: 21 juli wordt het weer gegeven op die locatie in Den Haag en ze komt ook naar het strand!

Sherivey, flink boven het tempo gelopen dus? Ik heb het al vaker gezegd maar je gaat echt lekker! En nog goede zin? Jij kan ook wel fanatiek zijn geloof ik. Ik vind het echt knap dat je zo netjes je schema volgt en dan ook nog zo vroeg.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:02

Goof, voor zone 1 wordt actief herstel genoemd met hartslag tot 131.

Ja echt aanrader hoor muppet! Ik ben zeker nog met Scott op date geweest, wel veel wind maar toch een PR op de 20 km gereden.
Wordt steeds sneller, en minder bang haha. Kom nu zelfs drinken tijdens fietsen.

Ja klopt Sherivey, ik heb m wel eens gehoord inderdaad. Mijn sportarts werkt met hem samen, Bernard te boekhorst.
Wauw wat heb jij lekker gelopen, knap zeg, zo vroeg die afstand.

Wat leuk muppet dat je je voor nog een evenement hebt ingeschreven!

Haha Leonie ja jij hebt altijd een lage hartslag inderdaad. Ik ga het proberen, de 1:55.
Lekker gelopen ook!
Veel plezier vanavond op de foute party!

Ik ben nu aan het werk, straks sportschool en morgenochtend naar atletiek vereniging.
Daarna paardrijden en nog bergen was wegwerken haha en savonds foute party.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:27

Leonie, wat een mooie omgeving heb je gelopen!

Lisitano, ik kan idd vrij fanatiek zijn. Alleen niet tov andere lopers, maar tov mezelf.
Wat anderen doen tijdens een wedstrijd bvb interesseert me geen biet :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:44

Nee ik ben niet meer gegaan. Het was behoorlijk benauwd en ik was erg moe.

En ik baal een beetje van het weer de komende dagen. Ik het weekend ga ik maar heel vroeg (zaterdag lopen en zondag fietsen) en dan denk ik drie dagen niet.

Ik maak in het weekend een bijleespost (binnen naast de ventilator vermoed ik).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 16:14

Heel veel plezier bij de foute party dames! **\O/**

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:30

Sherivey schreef:
Leonie, wat een mooie omgeving heb je gelopen!

Lisitano, ik kan idd vrij fanatiek zijn. Alleen niet tov andere lopers, maar tov mezelf.
Wat anderen doen tijdens een wedstrijd bvb interesseert me geen biet :')

Ja, heel herkenbaar }:0

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:10

Supervixen schreef:
Heel veel plezier bij de foute party dames! **\O/**

Oh ja! Veel plezier!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:26

Tiggs schreef:
En ik baal een beetje van het weer de komende dagen.

Nou -O-

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:11

Veel plezier op de foute party!! *\o/*
Dansen is ook een goede workout! :j

Muppetmayo, respect voor jouw bijleespost altijd! Ik reageer op mijn telefoon en lees alles maar tegen de tijd dat ik ga typen ben ik alweer vergeten wie nou een heuveltraining gedaan had.. wie een halve marathon en wie pijn heeft aan haar knie.. ik word oud denk ik :x :roll:

SV ik zag de linkin park filmpjes! Heel tof! Wel pittig op een doordeweekse dag! Nog ff doorzetten en dan vakantie.
Hier in het zuiden nog een week school voor de vakantie begint.

Hier vanmorgen nog een rondje van 10 door het bos gelopen. Hadden een route van 13,5 km maar vriendin moest nog gaan werken en we begonnen iets te laat.. dus uiteindelijk ingekort.
Had de hoop dat het lekker zou zijn omdat het regende maar toen we vertrokken kwam de zon door en toen werd het enorm plakkerig.
We hadden een gpx van iemand die duidelijk niet in de zomer gelopen had want de paadjes stonden vol met bramen en netels.. mijn benen zien er niet uit.
Toen ik moest plassen had ik een bramenstruik gemist dus zelfs mijn bil moest eraan geloven ~~}> :oo

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:58

Ik ben nog niet fit, dus durf het niet aan om te gaan hardlopen. Ik heb m'n hele neus vol zitten, ben 1 grote snotfabriek. Baal er wel van, want het lukte nu net weer 1.5 week om 3 keer per week te trainen.

Heb me gisteravond met de snotkop nog wel bezig gehouden met het in elkaar zetten van een Billy. Dat zou je volgens Ikea met 2 personen moeten doen, maar in je eentje zit de kast ook in 20 minuten in elkaar. Maar dat was al zwaar genoeg. Vandaag de kast ingeruimd (en heb nog 4 boodschappentassen staan met spullen die weg kunnen).

Maar hardlopen gaat niet helaas, morgen hopelijk weer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 21:41

Namiro ik heb dat ook met bijleesposts. Valt af en toe niet mee op de telefoon. Ik plaats hem dan en verander nog heel vaak, omdat ik dingen mis :+.
Ben jaloers op de mooie bijleesposts van Muppetmayo!

Vervelend hè die bramenstruiken, ik heb er ook altijd ruzie mee.

Ik baal ook enorm van het weer de komende week. Niet te doen zo, werken en trainen met die hitte.
Morgenochtend maar even wat heuvels, terwijl ik liever zondag zou gaan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:01

Ik lees ook op telefoon, heb thuis geen pc.

O jee die bramen struiken, dat doet wel pijn. Moest wel even lachen om je bil in de bramen sorry.

Ik baal ook van het weer. Heb eigenlijk ook niet zo’n zin in de foute party als het zo snik heet is, want de Brabant hallen zijn zelf al warm, laat staan met deze temperaturen. Maar goed.
Zondag ook met een jeugd vriendin afgesproken, we gaan naar Utrecht, maar met 30 graden in die stad lopen pfff.
Zag dat het dinsdag zelfs 36 graden wordt, jemig. Dinsdag hebben wij inspectie op werk en ik blijf die dag tot ze klaar zijn. En de airco doet het niet.

Klaagzang uit hoor. Begin avond gesport en nu gedoucht op de bank met een nojito. Morgenochtend vroeg opstaan voor training.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:09

Ik vind die foto's zo lastig op de telefoon. Dan moet je ze aanklikken en doe je dat te laag in een bericht, dan zie je niet alle.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:30

Zo ik ben terug van m’n eerste training.
We gingen lekker heuvel training doen dus ik had geluk haha.
We gingen in de Soesterduinen lopen, wat trail paadjes omhoog en omlaag, mul zand etc. Nog op een heuvel soort estafette loop gedaan in 2 teams. Totaal ongeveer 8 km gelopen. Ik vond het erg leuk, leuke diverse groep ook. Ze doen elke keer wat anders en het is niet zo strak dat je echt elke dinsdag en zaterdag mee moet trainen volgens mij.
Ze doen ook wel soms wat loop scholing of op de baan trainen. Maar vaak in het bos en dat is toch wel fijn, het is er ook zo mooi:

Afbeelding

Het was wel erg warm zeg, zweette me te pletter. Ga nu even lekker douchen en dan zo paard nog doen.

Leonie hoe was de foute party? Ik weet nog niet eens wat ik aan ga doen oeps.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:28

Klinkt leuk Samantha en prachtige plek inderdaad!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:36

Prachtig Samantha!

Het was warm he?
Ik heb een pyramidetraining gedaan. Dat was een beetje een verrassing want bij een update heeft Runna de trainingen veranderd dus ik had nog iets anders is m'n hoofd :D.

Het ging wel echt goed.
ik moest 200/400/800/1.000/800/400/200 (met wandelpauzes tussendoor) in 6:10/6:20/6:45/7:00/6:45/6:20/6:10 en dit waren uiteindelijk mijn splits:

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:04

Wauw goed gedaan Tiggs, zeker gezien de warmte!

Ja ik vond het echt wel leuk zo met de groep. Nou heb ik hier ook een tijdje getraind met een groep, alleen dat was in de avond. En lastig met jas en spullen meenemen, hier kan je spullen in de kleedkamer leggen natuurlijk.
Ik mag nog 2x mee lopen, dus misschien volgende week zaterdag weer.
Doordeweeks kan je op dinsdag of woensdag avond meelopen maar wat ik zo hoorde is dat niet ‘verplicht’ en loopt niet iedereen mee. Ik loop vaak op woensdagochtend omdat ik dan thuis werk, dan ga ik natuurlijk niet op dinsdagavond ook lopen.
Ik heb m’n hartslagzones in Garmin gezet, en nu na de training was mn VO2 max ineens van 45 naar 46. En m’n herstel tijd is veel korter.
Omdat ik natuurlijk met een hogere hartslag loop dan standaard is ingesteld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 13:25

Samantha mooie foto en fijn dat het zo goed is bevallen! Heerlijk om zo in het bos te trainen.

Tiggs wat een mooie piramideloop, goed gedaan zeg.

Ik heb vanmorgen een trailtje met mijn vriend in het Bergherbos gelopen met 409 hoogtemeters. Ik heb me helemaal kapot gezweet. Was erg moe vandaag, dus snel ging het niet. We hebben lekker twee keer staan koelen in de sprengen in het bos. Zo fijn, dat koele water. Zelfs nog een ree gezien, die zie je daar maar zelden. Genoten van de altijd mooie single tracks.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:54

O wauw wat mooi! Lekker zo dat koelen ja.
Het is benauwd hè. Ik was net aan het snoeien in de voortuin maar het zweet loopt van me af.
Net gedoucht haha.
Nu nog wasje hangen en dan naar paard fietsen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:07

Lisitano schreef:
Leonie, jammer dat je zo ver weg zit anders had ik dat aanbod zeker niet afgeslagen!
En wat een goed idee, de Boktyard ultra! Dan kan iedereen z’n eigen afstand en tempo bepalen en loop je toch samen. Ik heb dan wel wat peptalks nodig geloof ik want het lijkt me echt verschrikkelijk om de hele tijd hetzelfde rondje te lopen :)) Aan de andere kant is het heel voorspelbaar dus ook wel lekker. Hmm.

Goed dat je je rust hebt gepakt! Trots :D Lekkere 13 km in de benen. Mooie groene foto’s <3

Die onzekerheid van mij komt vooral door Garmin en die laatste atletiektraining. Die ging minder lekker en Garmin zeurt al weken dat mijn conditie achteruit gaat. Na mijn halve van gisteren heb ik veel meer vertrouwen in mezelf! Blijft een dingetje. Ik geniet er wel veel van maar ik ben blijkbaar toch een beetje ambitieus.

Heel veel plezier met de foute party vanavond, Samantha en Leonie. Daar worden vast ook heel wat calorietjes verbrand *\o/*

Bij de meeste sportscholen bieden ze tegenwoordig wel spinning aan hoor. Proeflesje kan altijd.

Ik houd ook totaal niet van steeds hetzelfde rondje, maar als het met wat gezelschap is met zo een uitdaging en tussendoor wat rust, zou het wel leuk vinden voor een keertje uit te proberen.

En je hoeft echt niet onzeker te worde van garmin. Het is data he. Gebaseerd op AI en heel veel verschillende mensen. Hij houd bv ook geen rekening met spierpijn/spierschade of de vermoeidheid die een lange maar laag intensieve workout kan geven. Jij bent leidend, laat dat horloge dat nooit van je afnemen.

Ah Namiro, braamstruiken zijn echte eikels.

Deze temperaturen worden mij ook echt te veel hoor. 38 dinsdag... vreselijk.
Wel lekker om zo te koelen Sv onderweg, Maar pfff ik snap het hoor. Wel weer hele mooie foto's

Samantha veel plezier nu! Het was idd bloedheet binnen gister maar als je er eenmaal gewend bent.
nog lekker actief geweest vandaag. Landschap ziet er tof uit en fijn dat het een leuke training was. het klinkt iig goed!

Mooi gelopen Tiggs.

Foute party was leuk gister alleen mijn been vond het niet zo leuk. de laatste 2 uur had ik er echt last van en kon ik niet echt meer pijnvrij staan/springen. Het speelt nu al op sinds eind maart, de trail in Limburg. Leek eigenlijk weer weg na de behandeling van de week maar dit was dus wel weer een trigger. had om 1 uur vannacht mijn stappen al gezet :')
Vanmorgen na 4 uurtjes slaap was mijn dochter wakker :') . Om 8:30 kwam mijn man beneden zodat ik training kon gaan geven. Heb de training rustig aan gedaan met de groep ivm de warmte en kwam mij ook wel goed uit :+ . Daarna nog even naar het treinstation gerend (2km) om mijn fiets op te halen. Vanmiddag even half uurtje slaap gepakt en toen gaan paardrijden.
Al met al op mijn rustdag bijna 1000kcal verbrand aldus garmin die meestal niet zo positief is daarin en 25k stappen :Y) .

Zo lekker mijn mandje in en even bijtanken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:36

Hier rond lunchpauze klaar bij mijn paard en besloten om te proberen hard te lopen. Ben immers nog behoorlijk verkouden. En had daardoor in de nacht ook kramp in de kuiten gehad, en wat hoofdpijn omdat je gewoon niet fijn adem kunt halen. Wel paracetamol gehad moet ik toegeven hoor.
Garmin vond dat ik 8 keer 800m interval moest doen, maar ik had zoiets als ik gewoon 8 keer 800m volhou is het ook goed, tempo kan ik toch niet halen.
Dus warmingup netjes gedaan, toen de loopscholing en vervolgens heb ik 3 keer 800m achter elkaar gelopen (de rustpauze steeds weggedrukt). Niet snel, ik liep de laatste 800m rond de 9min/km, maar liep ook onverhard en het was nog best nat. Hierna was het kwartje op. Dus besloten om meer te wandelen en gewoon lekker de afstand wel te lopen. Maar de laatste 2 keer 800m voelde ik me wel weer fitter en besloot gewoon me eens buiten adem te lopen. Nog steeds niet snel, maar ik kon nu met wat moeite net 7.59 min/km halen. Dus een minuut per km te langzaam eigenlijk volgens het schema, maar ik merkte gewoon dat het hardlopen mijn longen en neus goed deed. Ik kreeg gewoon tijdens het lopen meer lucht. Dus ben blij dat ik gegaan ben. Dus al met al 8km in de benen in 75 minuten (dus super traag, met wandelen er bij), maar ik had niet verwacht dat het überhaupt zou lukken.
Ben wel helemaal lek gestoken door allerlei muggen en steekbeesten.
Ik moest vlakbij stal nog over een veldje waar wel eens schotse hooglanders lopen en dat veld was erg ongelijk. Dus mijn enkel die ik 2 weken geleden dubbel geklapt gehad had ging hier helaas ook weer dubbel (was dus zeg maar na de training). Helaas dus nu weer een hele dikke enkel die ook nog pijnlijk is (lijkt wel iets minder pijnlijk dan toen ik 2 weken geleden geheel onderuit ging in het bos). Dus dat was jammer.

Ik kwam verder nog een man en vrouw met hond tegen (was ook buiten de training om), en ik groette ze en we raakten zo even aan de praat. Bleek dat die vrouw zich in 1972 net niet geplaatst had voor de 800m op de Olympische spelen in Munchen, maar haar zus wel. Die kwam uit voor Zwitserland (naam was Moser als ik het goed verstaan heb). Dus wel leuk. Resultaten waren geen finale, maar ze waren natuurlijk een stuk sneller dan ik ooit zal zijn. ;)
Ze wisten wel veel over hardlopen en trainen, en dat vooral intervallen belangrijk zijn. Zij had nooit een marathon gelopen, hij ook niet, wel de halve. Maar ja, als 800m je specialiteit is, dan train je ook geen hele marathon natuurlijk. Wel deden ze vroeger wel eens 10km als training. Was dus een leuk gesprek.

Hier nog wat foto's van vandaag. De laatste foto geeft dat ongelukkige en ongelijke knollenveld aan, je moest ook echt de paarse palen volgen om het pad te vinden, want er was geen pad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding