Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AstridJ schreef:Gevaccineerden hebben minder kans om besmet te raken, dus de besmettingen zullen statistisch gezien hoofdzakelijk gebeuren door niet gevaccineerden. In dat opzicht zullen de niet gevaccineerden dus voor veel meer besmettingen zorgen dan gevaccineerden. Dus gevaccineerden zijn op zich niet minder besmettelijk, maar zorgen wel voor minder besmettingen omdat de kans dat een gevaccineerde besmet raakt kleiner is.
996981 schreef:AstridJ schreef:Gevaccineerden hebben minder kans om besmet te raken, dus de besmettingen zullen statistisch gezien hoofdzakelijk gebeuren door niet gevaccineerden. In dat opzicht zullen de niet gevaccineerden dus voor veel meer besmettingen zorgen dan gevaccineerden. Dus gevaccineerden zijn op zich niet minder besmettelijk, maar zorgen wel voor minder besmettingen omdat de kans dat een gevaccineerde besmet raakt kleiner is.
Waar haal je de info vandaan dat gevaccineerden minder kans hebben besmet te raken?
Citaat:Dat komt volgens de onderzoekers omdat gevaccineerden minder virusdeeltjes met zich meedragen. En daarom is tevens de kans dat ze het virus doorgeven, kleiner. “Dit is een belangrijke ontwikkeling om te begrijpen hoe we het virus kunnen verslaan,” aldus onderzoeker Kelly Beaver.
Citaat:Volledig gevaccineerde volwassenen kunnen door de deltavariant evenveel virusdeeltjes dragen als niet-gevaccineerden. Dat blijkt uit grootschalig Brits onderzoek, wat het idee van groepsimmuniteit nog verder onderuithaalt.
https://www.demorgen.be/nieuws/brits-on ... D105592559
996981 schreef:https://www.scientias.nl/volledig-gevac ... tavariant/Citaat:Dat komt volgens de onderzoekers omdat gevaccineerden minder virusdeeltjes met zich meedragen. En daarom is tevens de kans dat ze het virus doorgeven, kleiner. “Dit is een belangrijke ontwikkeling om te begrijpen hoe we het virus kunnen verslaan,” aldus onderzoeker Kelly Beaver.
Hierover zijn onderzoekers het dus schijnbaar niet eens. Eerlijkheidshalve moet daarbij gezegd worden dat onderstaand onderzoek nog niet peer-reviewd is, maar toch. De uitkomst is er en het onderzoek is vandaag gepubliceerd. Recenter dus dan de door jou aangehaalde bronnenCitaat:Volledig gevaccineerde volwassenen kunnen door de deltavariant evenveel virusdeeltjes dragen als niet-gevaccineerden. Dat blijkt uit grootschalig Brits onderzoek, wat het idee van groepsimmuniteit nog verder onderuithaalt.
https://www.demorgen.be/nieuws/brits-on ... D105592559
Volgens mij rest ons niets anders dan afwachten
AstridJ schreef:Maar 996981 het gaat er toch niet om of gevaccineerden wel of niet minder virusdeeltjes dragen? Zoals ik al zei en wat je ook kan lezen in dat onderzoek, is de kans dat gevaccineerden besmet raken veel kleiner. Of heb je mijn hele verhaal niet gelezen of wat begrijp je daar niet aan?
Uit jou link:
Na analyses van de testresultaten komen de onderzoekers tot een vrij geruststellende ontdekking. Want volledig gevaccineerde mensen blijken aanzienlijk minder vatbaar voor de gevreesde deltavariant. Zo hebben mensen die dubbel gevaccineerd zijn drie keer minder kans om positief te testen op het coronavirus dan niet-gevaccineerden. Al met al stellen de onderzoekers dat vaccineren de kans op infectie door de deltavariant met 50 tot 60 procent verkleint.
996981 schreef:Karl66 schreef:En dat het risico om anderen te besmetten ook net zo groot is als zonder vaccinatie?
Je realiseert je dat alle wetenschappelijke onderzoeken wat anders laten zien? Dat zijn gewoon harde cijfers, dat heeft niks met interpretatie of meningen van doen, dat zijn gewoon cijfers of wil je nu ook gaan ontkennen dat 1+1=2?
Dat lijkt nu na wetenschappelijk onderzoek in het geval van de Delta-variant inderdaad zo te zijn.
https://www.demorgen.be/nieuws/brits-on ... ~b207b84b/
Gevaccineerden blijken na besmetting evenveel virusdeeltjes in hun neus en keel te hebben als niet-gevaccineerden. De kans dat ze dus even besmettelijk zijn is reëel
996981 schreef:Wat klopt er niet aan wat ik zeg dan?![]()
Het aantal virusdeeltjes is bij beide groepen gelijk. Dan is de kans reëel, zoals ik ook zeg, dat ze ook even besmettelijk zijn. De kans is immers groot, dat beide groepen evenveel virusdeeltjes uit kunnen scheiden via snot, speeksel en aerosolen.
Ik zeg nergens dat het zeker is dat ze even besmettelijk zijn. Mocht dat zijn waarop je doelt.
Citaat:“We weten nog niet hoeveel transmissie er kan gebeuren van mensen die Covid-19 krijgen nadat ze gevaccineerd zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld ook hoge virusniveaus halen gedurende een kortere periode”, legt hoofdonderzoeker Sara Walker van de universiteit van Oxford uit. “Maar het feit dat ook zij een hoge viruslading hebben, suggereert dat mensen die nog niet gevaccineerd zijn niet zo beschermd zijn tegen de deltavariant als we hadden gehoopt.”
Karl66 schreef:996981 schreef:Wat klopt er niet aan wat ik zeg dan?![]()
Het aantal virusdeeltjes is bij beide groepen gelijk. Dan is de kans reëel, zoals ik ook zeg, dat ze ook even besmettelijk zijn. De kans is immers groot, dat beide groepen evenveel virusdeeltjes uit kunnen scheiden via snot, speeksel en aerosolen.
Ik zeg nergens dat het zeker is dat ze even besmettelijk zijn. Mocht dat zijn waarop je doelt.
Dat klopt, je zegt niet dat het zeker is maar dat die kans reëel is. Alleen zeggen de wetenschappers in dat artikel iets anders, en dit is een artikel wat je zelf hebt aangedragen. Die zeggen dat ze daar geen duidelijk antwoord op hebben.
En iets verder in dat artikel zeggen ze:Citaat:“We weten nog niet hoeveel transmissie er kan gebeuren van mensen die Covid-19 krijgen nadat ze gevaccineerd zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld ook hoge virusniveaus halen gedurende een kortere periode”, legt hoofdonderzoeker Sara Walker van de universiteit van Oxford uit. “Maar het feit dat ook zij een hoge viruslading hebben, suggereert dat mensen die nog niet gevaccineerd zijn niet zo beschermd zijn tegen de deltavariant als we hadden gehoopt.”
Een kortere periode suggereert echt dat ze minder besmettelijk zijn, niet even besmettelijk. Alleen of dat echt zo is, dat weten ze nog niet, daar is nog meer onderzoek voor nodig. Maar er wordt in het hele artikel geen enkele keer de indruk gewekt dat de kans op een gelijke besmettelijkheid reëel is, dat is echt iets wat enkel uit jouw koker komt, zonder verdere onderbouwing.
En ja, het artikel zegt dat de bescherming tegen nieuwere varianten (in ieder geval de deltavariant) afneemt. Dat betekent dat we een hogere vaccinatiegraad nodig hebben en dat het zaak is om de rest van de wereld ook zo snel mogelijk te vaccineren. Dat is de beste bescherming tegen nog nieuwere varianten, waartegen het vaccin nog slechter beschermt en waardoor we straks weer in allerlei maatregelen terecht komen.
996981 schreef:Ik plaats nog maar even mijn initiële reactie. Het ging mij wel om de aanwezige virus deeltjes. Vooral omdat gevaccineerden in het huidige beleid, zelfs als ze aantoonbaar besmet zijn, mogen gaan en staan waar ze willen, terwijl ze dus wel besmettelijk zijn.
Qerty schreef:996981 schreef:Ik plaats nog maar even mijn initiële reactie. Het ging mij wel om de aanwezige virus deeltjes. Vooral omdat gevaccineerden in het huidige beleid, zelfs als ze aantoonbaar besmet zijn, mogen gaan en staan waar ze willen, terwijl ze dus wel besmettelijk zijn.
Ik probeer het beleid toch aardig te volgen, maar dit (her) ken ik niet. Heb je hier toevallig ook een bron van?
Citaat:U bent niet direct optimaal beschermd bent tegen corona na uw vaccinatie. U kunt het virus nog steeds oplopen of overdragen. Houd daar rekening mee. Bijvoorbeeld als u de deur uitgaat of bezoek uitnodigt.
Geen effect op vaccinatiebewijs
Bent u volledig gevaccineerd en wordt u daarna positief getest? Dan heeft dat geen effect op uw vaccinatiebewijs in CoronaCheck. Wel moet u zich houden aan de maatregelen. En in quarantaine gaan en contact met anderen vermijden. Anders kunt u het coronavirus weer overdragen aan anderen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atiebewijs
Relaxed schreef:Ach ik ken een echtpaar, zwaar gelovig. Hij om die reden niet gevaccineerd, zij wel. Kregen beide corona, hij doodziek (op het randje voor ziekenhuisopname) zij geen klachten.. Hetzelfde lees je nu bij uitbraken in verpleeghuizen, besmettingen zijn er wel, maar ze zijn amper ziek.
Dat is toch gewoon hoe het werkt? Dat is wat het vaccin doet
996981 schreef:Relaxed schreef:Ach ik ken een echtpaar, zwaar gelovig. Hij om die reden niet gevaccineerd, zij wel. Kregen beide corona, hij doodziek (op het randje voor ziekenhuisopname) zij geen klachten.. Hetzelfde lees je nu bij uitbraken in verpleeghuizen, besmettingen zijn er wel, maar ze zijn amper ziek.
Want zonder vaccin worden alle mensen doodziek
Relaxed schreef:Ach ik ken een echtpaar, zwaar gelovig. Hij om die reden niet gevaccineerd, zij wel. Kregen beide corona, hij doodziek (op het randje voor ziekenhuisopname) zij geen klachten.. Hetzelfde lees je nu bij uitbraken in verpleeghuizen, besmettingen zijn er wel, maar ze zijn amper ziek.
Relaxed schreef:Euh waarom reageer je zo fel op mij? Ik zeg toch hetzelfde..