Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:35

Ik ook niet, kan er aan liggen dat ik gevaccineerd ben maar zie op veel platforms de echte antivaxxers nu al steigeren. Helpt niet dus zie je wel dat we gelijk hebben!!! Tot ze het krijgen en daar zijn rondom de wereld al voorbeelden genoeg die niet goed afliepen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:36

Gevaccineerden hebben minder kans om besmet te raken, dus de besmettingen zullen statistisch gezien hoofdzakelijk gebeuren door niet gevaccineerden. In dat opzicht zullen de niet gevaccineerden dus voor veel meer besmettingen zorgen dan gevaccineerden. Dus gevaccineerden zijn op zich niet minder besmettelijk, maar zorgen wel voor minder besmettingen omdat de kans dat een gevaccineerde besmet raakt kleiner is.

Dus, als iedereen gevaccineerd zou zijn zullen er minder besmettingen zijn = minder zieken = minder ziekenhuisopnames = virus krijgt minder voet bij de gastheren dus zal waarschijnlijk uitdoven. Dat is het belang van een hoge vaccinatiegraad.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 19-08-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:39

AstridJ schreef:
Gevaccineerden hebben minder kans om besmet te raken, dus de besmettingen zullen statistisch gezien hoofdzakelijk gebeuren door niet gevaccineerden. In dat opzicht zullen de niet gevaccineerden dus voor veel meer besmettingen zorgen dan gevaccineerden. Dus gevaccineerden zijn op zich niet minder besmettelijk, maar zorgen wel voor minder besmettingen omdat de kans dat een gevaccineerde besmet raakt kleiner is.

Waar haal je de info vandaan dat gevaccineerden minder kans hebben besmet te raken? :?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:40

Ik ga dit even volgen met een bak popcorn.

Vind het wel interessant om iedereen zijn mening te volgen.

Ik denk namelijk wel beetje zoals ts.
Ondanks ik Corona heb gehad blijven bij mij de ??? Vrij groot

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:44

Laatst bijgewerkt door AstridJ op 19-08-21 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:46

996981 schreef:
AstridJ schreef:

Waar haal je de info vandaan dat gevaccineerden minder kans hebben besmet te raken? :?

Als je dit nu nog niet weet leef je wel onder een hele grote steen....

Je kunt nog steeds besmet raken maar de kans is wel minder groot

Zie de bron die onder andere Focussed hier eerder al aanhaalde.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:55

https://www.scientias.nl/volledig-gevac ... tavariant/

Citaat:
Dat komt volgens de onderzoekers omdat gevaccineerden minder virusdeeltjes met zich meedragen. En daarom is tevens de kans dat ze het virus doorgeven, kleiner. “Dit is een belangrijke ontwikkeling om te begrijpen hoe we het virus kunnen verslaan,” aldus onderzoeker Kelly Beaver.

Hierover zijn onderzoekers het dus schijnbaar niet eens. Eerlijkheidshalve moet daarbij gezegd worden dat onderstaand onderzoek nog niet peer-reviewd is, maar toch. De uitkomst is er en het onderzoek is vandaag gepubliceerd. Recenter dus dan de door jou aangehaalde bronnen
Citaat:
Volledig gevaccineerde volwassenen kunnen door de deltavariant evenveel virusdeeltjes dragen als niet-gevaccineerden. Dat blijkt uit grootschalig Brits onderzoek, wat het idee van groepsimmuniteit nog verder onderuithaalt.

https://www.demorgen.be/nieuws/brits-on ... D105592559

Volgens mij rest ons niets anders dan afwachten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:01

996981 schreef:

Citaat:
Dat komt volgens de onderzoekers omdat gevaccineerden minder virusdeeltjes met zich meedragen. En daarom is tevens de kans dat ze het virus doorgeven, kleiner. “Dit is een belangrijke ontwikkeling om te begrijpen hoe we het virus kunnen verslaan,” aldus onderzoeker Kelly Beaver.

Hierover zijn onderzoekers het dus schijnbaar niet eens. Eerlijkheidshalve moet daarbij gezegd worden dat onderstaand onderzoek nog niet peer-reviewd is, maar toch. De uitkomst is er en het onderzoek is vandaag gepubliceerd. Recenter dus dan de door jou aangehaalde bronnen
Citaat:
Volledig gevaccineerde volwassenen kunnen door de deltavariant evenveel virusdeeltjes dragen als niet-gevaccineerden. Dat blijkt uit grootschalig Brits onderzoek, wat het idee van groepsimmuniteit nog verder onderuithaalt.

https://www.demorgen.be/nieuws/brits-on ... D105592559

Volgens mij rest ons niets anders dan afwachten

Nee, volgens mij rest JOU niets anders dan afwachten. Moet je zeker doen dan.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:02

Maar 996981 het gaat er toch niet om of gevaccineerden wel of niet minder virusdeeltjes dragen? Zoals ik al zei en wat je ook kan lezen in dat onderzoek, is de kans dat gevaccineerden besmet raken veel kleiner. Of heb je mijn hele verhaal niet gelezen of wat begrijp je daar niet aan?

Uit jou link:
Na analyses van de testresultaten komen de onderzoekers tot een vrij geruststellende ontdekking. Want volledig gevaccineerde mensen blijken aanzienlijk minder vatbaar voor de gevreesde deltavariant. Zo hebben mensen die dubbel gevaccineerd zijn drie keer minder kans om positief te testen op het coronavirus dan niet-gevaccineerden. Al met al stellen de onderzoekers dat vaccineren de kans op infectie door de deltavariant met 50 tot 60 procent verkleint.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:15

AstridJ schreef:
Maar 996981 het gaat er toch niet om of gevaccineerden wel of niet minder virusdeeltjes dragen? Zoals ik al zei en wat je ook kan lezen in dat onderzoek, is de kans dat gevaccineerden besmet raken veel kleiner. Of heb je mijn hele verhaal niet gelezen of wat begrijp je daar niet aan?

Uit jou link:
Na analyses van de testresultaten komen de onderzoekers tot een vrij geruststellende ontdekking. Want volledig gevaccineerde mensen blijken aanzienlijk minder vatbaar voor de gevreesde deltavariant. Zo hebben mensen die dubbel gevaccineerd zijn drie keer minder kans om positief te testen op het coronavirus dan niet-gevaccineerden. Al met al stellen de onderzoekers dat vaccineren de kans op infectie door de deltavariant met 50 tot 60 procent verkleint.

Ik plaats nog maar even mijn initiële reactie. Het ging mij wel om de aanwezige virus deeltjes. Vooral omdat gevaccineerden in het huidige beleid, zelfs als ze aantoonbaar besmet zijn, mogen gaan en staan waar ze willen, terwijl ze dus wel besmettelijk zijn. Misschien zelfs even besmettelijk, als ze dezelfde hoeveelheid virus deeltjes bij zich dragen. Ik wacht dus inderdaad af ja. Wat de onderzoeksresultaten de komende tijd doen en hoe de politiek daarop reageert qua beleid. Ik vind dat interessant. Niet omdat ik wappie ben, vooral omdat ik hoopte dat de vaccins (nog) effectiever zouden zijn

996981 schreef:
Karl66 schreef:
En dat het risico om anderen te besmetten ook net zo groot is als zonder vaccinatie?

Je realiseert je dat alle wetenschappelijke onderzoeken wat anders laten zien? Dat zijn gewoon harde cijfers, dat heeft niks met interpretatie of meningen van doen, dat zijn gewoon cijfers of wil je nu ook gaan ontkennen dat 1+1=2?

Dat lijkt nu na wetenschappelijk onderzoek in het geval van de Delta-variant inderdaad zo te zijn.

https://www.demorgen.be/nieuws/brits-on ... ~b207b84b/

Gevaccineerden blijken na besmetting evenveel virusdeeltjes in hun neus en keel te hebben als niet-gevaccineerden. De kans dat ze dus even besmettelijk zijn is reëel

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:28

996981 schreef:
Wat klopt er niet aan wat ik zeg dan? :o?
Het aantal virusdeeltjes is bij beide groepen gelijk. Dan is de kans reëel, zoals ik ook zeg, dat ze ook even besmettelijk zijn. De kans is immers groot, dat beide groepen evenveel virusdeeltjes uit kunnen scheiden via snot, speeksel en aerosolen.

Ik zeg nergens dat het zeker is dat ze even besmettelijk zijn. Mocht dat zijn waarop je doelt.

Dat klopt, je zegt niet dat het zeker is maar dat die kans reëel is. Alleen zeggen de wetenschappers in dat artikel iets anders, en dit is een artikel wat je zelf hebt aangedragen. Die zeggen dat ze daar geen duidelijk antwoord op hebben.

En iets verder in dat artikel zeggen ze:

Citaat:
“We weten nog niet hoeveel transmissie er kan gebeuren van mensen die Covid-19 krijgen nadat ze gevaccineerd zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld ook hoge virusniveaus halen gedurende een kortere periode”, legt hoofdonderzoeker Sara Walker van de universiteit van Oxford uit. “Maar het feit dat ook zij een hoge viruslading hebben, suggereert dat mensen die nog niet gevaccineerd zijn niet zo beschermd zijn tegen de deltavariant als we hadden gehoopt.”

Een kortere periode suggereert echt dat ze minder besmettelijk zijn, niet even besmettelijk. Alleen of dat echt zo is, dat weten ze nog niet, daar is nog meer onderzoek voor nodig. Maar er wordt in het hele artikel geen enkele keer de indruk gewekt dat de kans op een gelijke besmettelijkheid reëel is, dat is echt iets wat enkel uit jouw koker komt, zonder verdere onderbouwing.

En ja, het artikel zegt dat de bescherming tegen nieuwere varianten (in ieder geval de deltavariant) afneemt. Dat betekent dat we een hogere vaccinatiegraad nodig hebben en dat het zaak is om de rest van de wereld ook zo snel mogelijk te vaccineren. Dat is de beste bescherming tegen nog nieuwere varianten, waartegen het vaccin nog slechter beschermt en waardoor we straks weer in allerlei maatregelen terecht komen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:41

Karl66 schreef:
996981 schreef:
Wat klopt er niet aan wat ik zeg dan? :o?
Het aantal virusdeeltjes is bij beide groepen gelijk. Dan is de kans reëel, zoals ik ook zeg, dat ze ook even besmettelijk zijn. De kans is immers groot, dat beide groepen evenveel virusdeeltjes uit kunnen scheiden via snot, speeksel en aerosolen.

Ik zeg nergens dat het zeker is dat ze even besmettelijk zijn. Mocht dat zijn waarop je doelt.

Dat klopt, je zegt niet dat het zeker is maar dat die kans reëel is. Alleen zeggen de wetenschappers in dat artikel iets anders, en dit is een artikel wat je zelf hebt aangedragen. Die zeggen dat ze daar geen duidelijk antwoord op hebben.

En iets verder in dat artikel zeggen ze:

Citaat:
“We weten nog niet hoeveel transmissie er kan gebeuren van mensen die Covid-19 krijgen nadat ze gevaccineerd zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld ook hoge virusniveaus halen gedurende een kortere periode”, legt hoofdonderzoeker Sara Walker van de universiteit van Oxford uit. “Maar het feit dat ook zij een hoge viruslading hebben, suggereert dat mensen die nog niet gevaccineerd zijn niet zo beschermd zijn tegen de deltavariant als we hadden gehoopt.”

Een kortere periode suggereert echt dat ze minder besmettelijk zijn, niet even besmettelijk. Alleen of dat echt zo is, dat weten ze nog niet, daar is nog meer onderzoek voor nodig. Maar er wordt in het hele artikel geen enkele keer de indruk gewekt dat de kans op een gelijke besmettelijkheid reëel is, dat is echt iets wat enkel uit jouw koker komt, zonder verdere onderbouwing.

En ja, het artikel zegt dat de bescherming tegen nieuwere varianten (in ieder geval de deltavariant) afneemt. Dat betekent dat we een hogere vaccinatiegraad nodig hebben en dat het zaak is om de rest van de wereld ook zo snel mogelijk te vaccineren. Dat is de beste bescherming tegen nog nieuwere varianten, waartegen het vaccin nog slechter beschermt en waardoor we straks weer in allerlei maatregelen terecht komen.

Iets met logisch nadenken werd in dit topic geopperd toch?

In je tweede alinea geven de onderzoekers aan dat het bijvoorbeeld kan zijn dat ze minder lang besmettelijk zijn. Maar omdat dit in jouw straatje past ga je ervan uit dat dat wel waar is? Iets met pot verwijt de ketel?

Overigens is het logisch dat een ieder in zulke artikelen eruit pikt wat voor hem de denkwijze en/of twijfels bevestigd. Vooral in discussies

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:43

Logisch, jij vertrouwd de Corona vaccins nog niet dus zal je zoeken naar nog meer redenen om niet te vaccineren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:45

bigone schreef:
Logisch, jij vertrouwd de Corona vaccins nog niet dus zal je zoeken naar nog meer redenen om niet te vaccineren.

Precies :) en iemand die hem wel gehad heeft, zal bevestiging zoeken dat dat de juiste keuze was

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:56

996981 schreef:
Ik plaats nog maar even mijn initiële reactie. Het ging mij wel om de aanwezige virus deeltjes. Vooral omdat gevaccineerden in het huidige beleid, zelfs als ze aantoonbaar besmet zijn, mogen gaan en staan waar ze willen, terwijl ze dus wel besmettelijk zijn.

Ik probeer het beleid toch aardig te volgen, maar dit (her) ken ik niet. Heb je hier toevallig ook een bron van?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:09

Ho wacht, ik zeg dat niet, dat zeggen de onderzoekers in het artikel dat jij aanhaalt. Daar maak jij dan van dat de kans reëel is dat gevaccineerden even besmettelijk zijn. En dat is een conclusie die je niet kan trekken op basis van dat artikel. En dan kan je wel met allerlei sofismen komen om niet toe te hoeven geven dat jouw conclusie veel te kort door de bocht is. Wat je ook al deed toen je in het coronatopic geen bronnen voor je bewering had.

De bewering dat je minder besmettelijk bent is gebaseerd op beweringen van relevante wetenschappers:

https://www.cdc.gov/media/releases/2021 ... cines.html

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... vermindert.

Dus ja, ik kan de bewering die ik doe onderbouwen. En ook al is er nu een onderzoek die daar mogelijke vraagtekens bij stelt, dan is jouw bewering dat de kans reëel is dat gevaccineerden even besmettelijk zijn gewoon veel te kort door de bocht.

En ja, het kan heel goed zijn dat in de toekomst uit onderzoek blijkt dat vaccinatie niet meer helpt tegen een nieuwere variant, of misschien zelfs wel dat je daar juist besmettelijker mee bent. En ja, de hemel kan morgen ook boven op ons hoofd vallen. Maar op dit moment is er meer ondersteuning vanuit de wetenschap voor mijn stelling dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn dan voor jou stelling dat de kans reëel is dat ze even besmettelijk zijn.

En weet je? Je gaat er echt niet dood van als je een keer moet toegeven dat je ongelijk hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:12

Ach ik ken een echtpaar, zwaar gelovig. Hij om die reden niet gevaccineerd, zij wel. Kregen beide corona, hij doodziek (op het randje voor ziekenhuisopname) zij geen klachten.. Hetzelfde lees je nu bij uitbraken in verpleeghuizen, besmettingen zijn er wel, maar ze zijn amper ziek.

Dat is toch gewoon hoe het werkt? Dat is wat het vaccin doet +:)+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:17

Qerty schreef:
996981 schreef:
Ik plaats nog maar even mijn initiële reactie. Het ging mij wel om de aanwezige virus deeltjes. Vooral omdat gevaccineerden in het huidige beleid, zelfs als ze aantoonbaar besmet zijn, mogen gaan en staan waar ze willen, terwijl ze dus wel besmettelijk zijn.

Ik probeer het beleid toch aardig te volgen, maar dit (her) ken ik niet. Heb je hier toevallig ook een bron van?

Citaat:
U bent niet direct optimaal beschermd bent tegen corona na uw vaccinatie. U kunt het virus nog steeds oplopen of overdragen. Houd daar rekening mee. Bijvoorbeeld als u de deur uitgaat of bezoek uitnodigt.

Geen effect op vaccinatiebewijs
Bent u volledig gevaccineerd en wordt u daarna positief getest? Dan heeft dat geen effect op uw vaccinatiebewijs in CoronaCheck. Wel moet u zich houden aan de maatregelen. En in quarantaine gaan en contact met anderen vermijden. Anders kunt u het coronavirus weer overdragen aan anderen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atiebewijs

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:17

Relaxed schreef:
Ach ik ken een echtpaar, zwaar gelovig. Hij om die reden niet gevaccineerd, zij wel. Kregen beide corona, hij doodziek (op het randje voor ziekenhuisopname) zij geen klachten.. Hetzelfde lees je nu bij uitbraken in verpleeghuizen, besmettingen zijn er wel, maar ze zijn amper ziek.

Want zonder vaccin worden alle mensen doodziek :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:22

996981 schreef:

En weer een nieuw sofisme, nee dat zegt niemand. Wat er wel gezegd wordt is dat het percentage mensen dan zonder vaccin doodziek wordt groter is dan het percentage mensen met vaccin die doodziek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:24

996981 schreef:
Relaxed schreef:

Nee hoor, dat zeg ik nergens toch?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:28

Relaxed schreef:

Klopt. En soortgelijke beelden komen dagelijks binnen van over de hele wereld. Pas nog een zwaar Republikeinse anti vaxxer uit Texas die lag dood te gaan op de IC en iedereen opriep om niet zo eigenwijs te zijn als hij.

Dat soort opnames kun je dagelijks zien in de media. Ik vind het prima als je je daar niks van aantrekt, maar ontken de feiten niet en roep niet: overheidspropaganda! Zo sterk is ‘de overheid’ niet. ‘De overheid’ krijgt niet eens een paar duizend mensen geëvacueerd uit Afghanistan maar mensen geloven wel dat ze MILJARDEN burgers wereldwijd kunnen bedriegen? Stierenpoep!

Of je je vaccineert of niet zal me verder totaal worst zijn. Mijn familie leg je niet meer om. Zie maar wat je vindt van jouw familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:35

Euh waarom reageer je zo fel op mij? Ik zeg toch hetzelfde..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:38

Relaxed schreef:

Ik reageer dan ook niet op jou. :knuffel:
De Nederlandse uitdrukking ontgaat mee even, maar: I elaborate. Ik realiseer me nu ook dat ik minder tijd met Engelssprekenden moet doorbrengen. Ik verleer mijn moerstaal….. _O- mijn eerste woord was overigens: klopt. :D
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 19-08-21 23:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:39

Cowboy55 schreef:
Relaxed schreef:

Ik reageer dan ook niet op jou. :knuffel:

Dan moet je niet je verhaal aan mij richten en mij quoten :') kon er echt niks anders van maken :D