[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:41

KatooG schreef:
Ik heb een vraagje over tampons:
Toen ik net mijn regels had durfde ik geen tampons te gebruiken en reed 1 keertje in de maand met maandverband. Toen ben ik door omstandigheden enkele jaren gestopt met rijden. Nu rijd ik terug al een tijd en gebruik nu ook al jaren tampon om te zwemmen en bij warm weer enz dus ook bij het rijden. Onlangs ben ik toch terug gegaan naar rijden met maandverband ook al is het niet fijn omdat tampons heel erg zeer begonnen te doen na een half uur rijden. Het is dan zooo erg om de tampon eruit te halen en ik voel het nog tot drie dagen erna.
Ik weet zeker dat ik hem goed inbreng want hij doet geen zeer het eerste half uur of als ik ga zwemmen of gewoon op een stoel zit maar halverwege het rijden wordt het echt heel pijnlijk.

Weet iemand hoe dit komt? Misschien een ander merk proberen ofzo? Ik gebruik Tampax Pearl (grootte afhankelijk vd dag) en heb wel liefst tampons met zo'n plastic buisje voor het indoen.

als je last hebt van tampons tijdens het rijden (mogelijk te droog? wellicht dan licht bevochtigen voor je ze inbrengt.. of te zwaar.. in dat geval vervangen net voor je gaat rijden) en ze niet meer wilt gebruiken, zou ik persoonlijk kiezen voor beppies, die blijven netjes 'bovenin' en vormen zich veel meer naar je lichaam.. ik gebruikte ze voor paardrijden/zwemmen/sauna gang.

Afbeelding

bij de drogist kun je ook gynotex krijgen (iets goedkoper net zo goed als beppies)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-01-17 11:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:42

Ik denk eigenlijk dat het komt omdat de tampons 1 maatje te klein zijn en je met je benen wijd zit tijdens het paardrijden. Dat hij daardoor wat zakt en gaat irriteren.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:01

Ik heb een paar pagina's doorgelezen. Maar ben toch eens benieuwd..

Zijn er veel meiden hier met een koperspiraal?
Hoe was het zetten? (ik heb nog geen kinderen)
En heb je verder nog last van dingen gehad?

Ik overweeg de koperspiraal omdat ik niet meer met hormonen wil starten. Ben enkele maanden geleden gestopt met de pil en voel me daar heel goed bij.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:53

Als je last hebt van een tampon kun je een menstruatie cup overwegen, voel je eigenlijk niet en is wat gemakkelijker in te brengen.

Sivatjuh, ik heb een koperspiraal en ben daar enorm tevreden mee. Geen last van extreem bloeden. Zetten was niet fijn. Maar je moet er even door.

Ik vraag me trouwens af waarom een koperspiraal vervangen moet worden, het koper is toch niet plots op?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:55

Aria_zz schreef:
Als je last hebt van een tampon kun je een menstruatie cup overwegen, voel je eigenlijk niet en is wat gemakkelijker in te brengen.

Sivatjuh, ik heb een koperspiraal en ben daar enorm tevreden mee. Geen last van extreem bloeden. Zetten was niet fijn. Maar je moet er even door.

Ik vraag me trouwens af waarom een koperspiraal vervangen moet worden, het koper is toch niet plots op?

Misschien omdat het lichaam dat toch afbreekt waardoor minder afgifte is ofzo?
Is het eerste wat in me opkomt. Dankjewel voor je reactie! :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:01

Ik denk ook dat het te maken heeft met de oxidatie vh koper. Eenmaal alles of de volledige "buitenlaag" gereageerd heeft stopt de reactie/afgifte.

Ikzelf heb toch voor hormoonspiraal gekozen omdat ik mijn menstruatie het liefst zie gaan dan komen. Vriendin zat ook aan de pil had weinig/geen last en bloedingen, maar sinds haar koperspiraal echt zware bloedingen, krampen en opgezette borsten.
Daar zit ik echt niet op te wachten, ook niet op de hormonale schommelingen. Spiraal is toch +/- 8x minder hormonen, dus voor mij acceptabel

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:46

Hangt ook af van hoe groot de koper spiraal is. Ik heb een erg kleine waardoor je die neveneffecten niet of minimaal hebt.

Dat kan inderdaad! Ik vraag het sowieso eens aan mijn gynaecoloog.

Shivatjuh, geen probleem!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:44

Shivatjuh01 schreef:
Ik heb een paar pagina's doorgelezen. Maar ben toch eens benieuwd..

Zijn er veel meiden hier met een koperspiraal?
Hoe was het zetten? (ik heb nog geen kinderen)
En heb je verder nog last van dingen gehad?

Ik overweeg de koperspiraal omdat ik niet meer met hormonen wil starten. Ben enkele maanden geleden gestopt met de pil en voel me daar heel goed bij.

Ik heb er een, zetten was een eitje. Ik heb wel een kleine variant namelijk de Flexi T 300.
Ben nu 3x ongesteld geweest, steeds maar een dag of 3/4 en geen krampen of veel bloedverlies,
maar ik had al geen zware menstruatie.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:47

Emmaa_ en petitparis, ik heb nu woensdag en donderdag best wat spotting gehad en vandaag nog nog weinig tot niks. Toch voor de zekerheid maar maandverband gebruiken..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:50

Hebben er hier mensen ervaring met disfunctioneel bloedverlies? Ik heb dat nu al 13 weken. Heb een aantal weken geleden ook al wat gepost. Inmiddels heb ik hormonen gekregen, maar deze werken niet (behandeling is al af). Ik blijf bloed verliezen. Ook voelen mijn eierstokken alsof ze steeds verdrukt worden. Heel erg irritant.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:34

collega had dit, maar is hiervoor op een 3fasepil gezet en nu is het probleem opgelost. Meer weet ik er ook niet van.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:01

Ik gooi hier even een vraag/ervaring naar binnen.

Gisteren zadelde ik mijn pony, maar voordat ik klaar was kreeg ik ineens last van duizeligheid, zweten, trillen, misselijkheid, oorsuizen....ik viel dus bijna flauw. Daarna hoofdpijn de rest van de dag.

Toen ik thuis kwam meteen even gegoogeld natuurlijk, en het zou weleens met ongesteldheid te maken kunnen hebben. Dat ben ik op dit moment niet, zou ook pas over een paar dagen moeten beginnen. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, ik heb meestal ook nauwelijks last van menstruatiepijn. Het zou dan puur door hormoonfluctuaties moeten komen, al moet ik zeggen dat ik weleens vaker duizelig ben geworden, maar zonder de rest van de symptomen erbij.

Hebben meer mensen hier last van? Ik slik geen pil.

Ik stel de vraag omdat ik me afvraag of dit redelijk veel voorkomt, of dat ik er extra vatbaar ben door andere redenen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:04

Ik herken het zelf niet.. Maar het zou met zoveel te maken kunnen hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:12

@kesje: ik herken het een beetje, maar dat was na het plaatsen van mijn spiraaltje en na enkele uren was het ook weer volledig weg.

Nog steeds geen bloeding, zou ik echt zoveel geluk hebben dat het onmiddellijk uit blijft met mijn Mirena?

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:32

Kesje schreef:
Ik gooi hier even een vraag/ervaring naar binnen.

Gisteren zadelde ik mijn pony, maar voordat ik klaar was kreeg ik ineens last van duizeligheid, zweten, trillen, misselijkheid, oorsuizen....ik viel dus bijna flauw. Daarna hoofdpijn de rest van de dag.

Toen ik thuis kwam meteen even gegoogeld natuurlijk, en het zou weleens met ongesteldheid te maken kunnen hebben. Dat ben ik op dit moment niet, zou ook pas over een paar dagen moeten beginnen. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, ik heb meestal ook nauwelijks last van menstruatiepijn. Het zou dan puur door hormoonfluctuaties moeten komen, al moet ik zeggen dat ik weleens vaker duizelig ben geworden, maar zonder de rest van de symptomen erbij.

Hebben meer mensen hier last van? Ik slik geen pil.

Ik stel de vraag omdat ik me afvraag of dit redelijk veel voorkomt, of dat ik er extra vatbaar ben door andere redenen.

Kan ook te maken hebben met lage bloeddruk. Ik heb het wel eens in de zomer, dan heb ik vaak lage bloeddruk + vermoeidheid maar het kan bij iedereen anders zijn. Is je bloeddruk in orde? Anders kan het inderdaad hormonen zijn maar daar heb ik nog nooit last van gehad of misschien vermoeidheid, daar worden sommige mensen ook ineens zo raar van. Als je het blijft hebben zou je toch best eens bij een arts langsgaan, stel dat je achter het stuur zit als het voorvalt dan is dat zo veilig niet.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:43

Petitparis, zou zomaar kunnen! Ik ben ook niet meer echt ongesteld geweest. Ja een paar spatjes, maar dat was echt niks. Heerlijk!

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:50

KatooG schreef:
Kesje schreef:
-

Kan ook te maken hebben met lage bloeddruk. Ik heb het wel eens in de zomer, dan heb ik vaak lage bloeddruk + vermoeidheid maar het kan bij iedereen anders zijn. Is je bloeddruk in orde? Anders kan het inderdaad hormonen zijn maar daar heb ik nog nooit last van gehad of misschien vermoeidheid, daar worden sommige mensen ook ineens zo raar van. Als je het blijft hebben zou je toch best eens bij een arts langsgaan, stel dat je achter het stuur zit als het voorvalt dan is dat zo veilig niet.

Ik ben een paar jaar terug al naar de huisarts geweest omdat ik een paar keer flauw werd, ik heb inderdaad een lage bloeddruk. Maar dit is de eerste keer dat ik me er ook zo ziek bij voelde.

Ik bel niet snel de huisarts, vooral niet aangezien ik er al eens geweest ben vanwege flauwvallen. Maar ik ga er toch even aan denken, als er geen reacties komen van soortgelijke gevallen. Als ik weet welke omstandigheden de oorzaak zijn, kan ik er meer rekening mee houden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:59

Danique_G schreef:
Hebben er hier mensen ervaring met disfunctioneel bloedverlies? Ik heb dat nu al 13 weken. Heb een aantal weken geleden ook al wat gepost. Inmiddels heb ik hormonen gekregen, maar deze werken niet (behandeling is al af). Ik blijf bloed verliezen. Ook voelen mijn eierstokken alsof ze steeds verdrukt worden. Heel erg irritant.

Hier ook. Heb het vrij lang gehad, minstens 6 maanden. Heb nog medicatie geslikt om te voorkomen dat ik bloedarmoede kreeg. Gynaecoloog was erg bang dat het iets ernstigs was door een aantal andere symptomen (problemen met spijsvertering, heftige eierstok krampen, etc) maar ondanks een hoop verschillende onderzoeken is er niets gevonden. Ik heb een koperspiraaltje (al een aantal jaar), dus de laatste 'oplossing' was die er uit om te kijken of het daar aan lag en dan eventueel een hormoonspiraal. Gelukkig is het voor de afspraak voor het verwijderen gestopt. Dit was net voor de zomer, ik heb nu enkel nog erg heftige eierstok krampen rond m'n menstruatie en ovulatie. Zou graag weten waardoor het komt want de pijn is af en toe echt niet uit te houden, maar schijnbaar is er verder niets te zien. Heb je al inwendige- en bloed onderzoeken gehad?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:01

Vergeten te vermelden: ik heb nu 1,5 jaar de mirena. Hiervoor heb ik zo'n 10 maanden niets gebruikt aan anti conceptie (condoom wel natuurlijk). Ik heb een bloedonderzoek laatst gehad naar mijn lever en schildklier. Deze hadden normale waarden. Wel heb ik het laatste half jaar veel 'ontstekingen'. Van de zomer een blaasontsteking, pfeiffer, keelontsteking en nu net weer een blaasontsteking. Dit zijn dingen waar ik voorheen nooit last van had, en al helemaal niet in vijf maanden tijd. Ook viel het mij op dat ik vooral tijdens seksueel contact opeens heel erg veel verloor. Verder ben ik nog niet onderzocht. Ik ga wel weer contact opnemen met de huisarts over een week ongeveer (afgesproken dat er twee weken moesten zitten na bellen en einde behandeling).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:21

Kesje, het klinkt mij ook als een lage bloeddruk. Heb het zelf al een paar keer gehad, en ik kan er ook behoorlijk ziek van zijn. Ik heb dan last van misselijkheid, hoofdpijn, trillen, zweten,...
Bij mij heeft het meestal te maken met vermoeidheid, weinig eten, temperatuurschommelingen.

Ik ben ervoor naar de huisarts geweest, en heb een voorschrift gekregen voor een pilletje dat de bloeddruk weer omhoog brengt. Dat neem ik niet dagelijks, maar ik heb het wel in de auto liggen voor het geval ik ineens last zou krijgen terwijl ik achter het stuur zit. Verder verhoogt Motilium (Domperidon, voor de maag) ook de bloeddruk, dus dat heb ik meestal wel ergens in mijn handtas zitten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:05

Nu ben ik tijdje geleden ondanks een hormoonspiraal toch ongewenst zwanger geworden. Na 6 weken is dat in een, voor mij gelukkige, miskraam geëindigt. Nog eens 5 weken later was ik weer ongesteld en is er een koperspiraal geplaatst. De tweede menstruatie na de miskraam was 4 weken en 1 dag.

Nu, na 6 dagen overtijd te zijn (oftewel 6 zwangerschapstesten omdat ik tegenwoordig een neuroot ben) ben ik nu eindelijk weer ongesteld geworden.

Wie heeft hier ervaring mee? Gaat dit zo door? Veranderd een normale cyclus in een soort van ongeleid projectiel na een afgebroken zwangerschap?
Ik kan hier écht niet tegen hè.... :+

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:04

Ben absoluut geen expert maar ik hoor wel van andere vrouwen dat de cyclus heel raar kan worden in het begin (omdat je lichaam moet wennen aan het koper ofzo). Als dit echt blijft duren lijkt het mij wel gezonder om het eens na te vragen bij de dokter

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:34

Hmmmm, zou het dan met die koperspiraal te maken hebben?
I.p.v de hormoonspiraal-zwanger-miskraam hormonencocktail, wat ik zelf eigenlijk denk?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:04

(Gelukkig) geen ervaring mee, maar zou denken dat je hormonale huishouding sowieso van slag is en dat de koperspiraal je bloedingen er niet beter op maakt...
Maar volgens mij is je HA of gynae de enige die je hier wat duidelijkheid kan rond geven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:33

petitparis schreef:
(Gelukkig) geen ervaring mee, maar zou denken dat je hormonale huishouding sowieso van slag is en dat de koperspiraal je bloedingen er niet beter op maakt...
Maar volgens mij is je HA of gynae de enige die je hier wat duidelijkheid kan rond geven.

Als mijn volgende menstruatie weer een soort van loterij word zal ik zeker met mijn gyn overleggen. Dat gewacht, 6 testen en de bijbehorende zenuwen kan ik echt niet aan. Vroeger was ik heel rustig hiermee. Maar sinds die ongewenste zwangerschap met spiraal ben ik wat veranderd.
Voor nu probeer ik slechts te horen hier of het wellicht normaal is. Of niet. :)