Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:19

Hier vanavond niet hardlopen vrees ik, opgestaan met hoofdpijn, keelpijn, kop vol snot.

Die kuip run klinkt toch wel leuk, haha.

En Imay, je bent vast nog steeds sneller dan ik ben. Maar ik weet wat zenuwpijn is en dat is heel vervelend. Hopelijk gaat het bij jou weer over. Hier zijn de zenuwen na de hondenbeet niet meer hersteld helaas. Af en toe heb ik dus in die littekens een heel raar gevoel, terwijl er verder geen gevoel meer in zit. Is wel anders dan jij hebt natuurlijk, maar zenuwpijn is gewoon heel vervelend.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:40

O wat vervelend imay, gaat het wel al beter sinds begin van blessure?

Wauw top gedaan muppet, lief dat je bij je vriendin bleef. Leuk dat Tiggs je kwam aanmoedigen!

Leonie, wauw pittige training gedaan zeg, wauw!

Mijn doel voor de hele was 4u maar dat red ik na alle blessure leed niet meer hoor. En Amsterdam loop ik de halve, ik heb in Utrecht 2:00:39 gelopen dankzij mn plas pauze dus ik wil graag onder de 2u. Maar misschien kan ik beter een marge inbouwen en 1:55 volgen.

Beterschap Germie!

Ik ga zaterdag meelopen met atletiek vereniging, krijg ik net een mail, we starten 8:30 ipv 9u vanwege warmte. Word wel vroeg opstaan haha, moet ook nog stukje fietsen en voor eerste keer 15 min van tevoren aanwezig zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:50

Jaa Muppet wat leuk dat jij het echt was! Ik dacht het al wel aan je reactie te zien :D
De sfeer was echt top en het was volgens m'n broer sowieso niet echt een route voor een snelle loop, omdat je in de spelerstunnel en op de tribune moest wandelen.

Epic heeft vaak mooie medailes. Die van de Singelloop Gouda en de Maastunnel zijn ook mooi.

De Roei- en Zeil heeft de eerste of tweede zondag van januari altijd een nieuwjaarsloop. Daar mag je als niet-lid voor een paar euro ook aan meedoen. 5 km en geen medaille maar wel leuk!
En in Reeuwijk en in het Kralingse Bos is er iedere zaterdag een parkrun.

Beterschap Germie!

Het is hier nu ook geen lekker loopweer, erg benauwd. Ik ga denk ik vanavond een kort rustig rondje. En dan zaterdagochtend vroeg.

Leonie, dat je nog iets kon na die training _/-\o_

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:13

Is het bij jullie dan wel droog? Hier hoost het gewoon. Echt niet normaal.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 13:07

Sjezus Leonie wat een training, ik zou helemaal dood zijn. Jij hebt dan ook een bere conditie zeg. En dat met die onderbroken nacht. Respect.

Muppetmayo wat lief dat je bij je vriendin bleef. Toffe medaille ook!

Imay hoe kom je aan zo'n blessure, of is dat gewoon pech? Klinkt echt heel pijnlijk trouwens. Gaat dat gewoon over met rust?

De komende week wordt het echt afzien met de temperatuur. Wij wilden zondag in Brabant lopen na een verjaardag, maar daar ga ik maar vanaf zien. Moet nu maar zaterdagochtend vroeg ofzo. Ik zie echt op tegen de laatste schoolweek in de hitte. Dinsdagavond wegzweten in de gymzaal met de musical van groep 8. De kinderen zijn ook wel klaar met dit jaar.

Ik heb vanmorgen op een weg van zo'n twee kilometer heen en weer gelopen. Het is doodlopend voor auto's en er is niks te beleven, dus een mooie mentale training. Ik ga wel goed op saai en voorspelbaar. Heb er wel tempoblokken in gegooid: 2x1000, 2x1500 en 4x heuvelsprintje de dijk op. Wat een sauna zeg, ik was doorweekt. Hartslag was ook hoger dan normaal. Had in het begin mijn trailvest aan, maar dat werd me echt te heet. Heb hem in de auto gelegd en ongeveer elke 3km bij de auto wat gedronken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:13

Leuk verslag Muppet.
Jeetje, klinkt pittig Leonie.

Ja, hier al de hele ochtend droog. Ik had gehoopt op een buitje net tijdens het lopen, maar ik heb het droog gehouden.

Ik wilde zo'n anderhalf uur lopen vandaag en ik luep serieus op 1.30 uur mijn straat weer in. Goed getimed dus haha.
13,5km. En alhoewel het nog steeds zo gruwelijk benauwd was heb ik lekker gelopen, het voelde echt als een wereld van verschil met mijn 5,5km van gisteren. Heel gek.

Afbeelding

En in een hele fijne gemiddelde tijd gelopen ook.
Wel 2x heel kort gestopt om snel iets te drinken en een foto te maken en een keertje moeten wachten voor verkeer.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:15

He ik heb over je post heen gelezen SV, of ik was aan het typen toen jij postte.
Ik dscht dat je een kort rondje zou doen haha. Lekker gelopen, knap zo op 1 weg. Veel plezier vanavond.

Ik voel ne nu al beurs, ben net ook naar mijn sportmasseur geweest, dus ik voel mijn lijf nu wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 15:35

Het viel iets langer uit dan een kort rondje :+. Wel een dutje gedaan net.

Mooie timing, precies 1.30. Lekkere training!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:42

Het begrip kort rondje is hier af en toe wel heel erg ruim ;)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:25

Lekker gelopen SV en Goof!
Kort rondje inderdaad haha.

Ik heb m’n verslag binnen, van de test. Heb een uitstekende conditie in vergelijking met leeftijdsgenoten haha. Longinhoud van 4,8 liter ook.
Zone 1 132-157
Zone 2 158-169
Zone 3 170-176
Zone 4 177-182
Zone 5 183 tot max

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 16:57

Wat grappig dat jouw zone 1 zo'n groot bereik heeft! Was dat ook op garmin?
De rest zit echt heel dicht bij elkaar zeg. Dat is nog best lastig trainen als je in een bepaalde zone wilt blijven. Vooral zone 4.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:21

Ik had op Garmin altijd de standaard zones dus nooit aangepast. Of bedoel je tijdens de test?

Ik heb ook tempo’s voor de zones gekregen, dat is denk ik makkelijker trainen.

Actief herstel onder 09/km
Zone 1 09:00-07:30
Zone 2 07:30-5:53
Zone 3 5:53-05:36
Zone 4 05:36-05:02
Zone 5 05:02-max

In 2 van de 5 trainingen rustige duur op tempo 7min30-7min15/km (zone 1 ).
In 1 van de 5 trainingen 6x 3-5 min op tempo 5min35/km met 3 min pauze (7min40/km).
In 2 van de 5 trainingen korte intervals bijv. 10x1 min op tempo 4min50/km met 1 min pauze (7min40/km).
Je zou ook een trappentrainingen kunnen doen ipv korte intervals of ipv een duurloop.
We adviseren om in de wintermaanden vitamine D bij te slikken (20 microgram per dag).

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:32

Samantha, wat een mooie zones heb jij, en fijn dat je zo een compliment kreeg over je conditie, altijd goed om te horen.
En volgens mij ga jij die halve marathon wel redden in 1.55 hoor!

SV, zo wat knap weer een flinke mentale training! Jou zie ik ook nog eens een backyard ultra lopen :)
Wat fijn dat je school werk er bijna op zit, kun je daarna lekker gaan genieten!
En je hebt inderdaad mazzel met die mooie plek bij de school.
Haha herkenbaar dat het rondje wat uitliep, dat had ik vandaag ook, wilde ietsje meer dan 20km, maar werd 27!

Leonie, jeemig als je dat allemaal nog kan als je je zo moe voelt, wat kun jij dan wel niet als je mega fit bent!
Na dat programma van jou zou je mij ook kunnen opvegen :D
En dat pacen op iets meer dan 2 uur, dat is toch geweldig, dan kun je optimaal genieten!

Muppet Mayo, gefeliciteerd met je run! Wat leuk zeg! En lief van je dat je bij je vriendin bent gebleven, dat vond ze vast fijn!
En leuk dat je Tiggs tegen kwam!

Imay, sterkte met je herstel, wel baalen zeg, hopelijk gaat het nu in een stijgende lijn omhoog.

Goof, wat fijn dat het vandaag weer een stuk beter ging. Gelukkig had het geregend, dat scheelt vaak wel hé.

Sherivey, wow zo vroeg opgestaan en 23km gelopen, goed bezig!

Busy missy, hoe gaat het nu met je?
Hopelijk met de schrik vrijgekomen?

De masseur gister was echt heerlijk, precies wat ik nodig had.
Hij leek op een bouvakker/bakker, kneden kon hij als de beste.
Hij heeft vooral veel losgemaakt in mijn benen, en daarna voelde het meteen al beter.
Vandaag ging het ook merkbaar vloeiender, het leek alsof ik van die dikke post elastieken in mijn benen had, zo verend voelde ze aan.
Heb daarom ook maar even een extra lusje meegepakt, nu de temperatuur nog fijn is.
Wel wat benauwd, en ik hoopte zo op regen, maar het bleef helaas droog hier in de middag.

Afbeelding

Leonie, dit was dinsdag, de tempo's van de 200 meters lagen ongeveer op 4.00 m/km

Afbeelding

O ja iemand vroeg nog welke tabletten ik gebruik, deze heb ik.

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 17:49

Etixx is ook een fijn merk ja, ik heb er gelletjes (de eerste die ik te doen vind qua smaak) van en marsepein repen. Die gaan we gebruiken in Engeland.
Wat een eind weer ieris en wat een tempo. Tien keer 200m, dat is echt pittig ook zeg.

Ik heb al eens een backyard ultra gelopen, rondjes van 6.7km in een uur. Dat gaat me mentaal goed af. Ik heb het toen afgerond op 55km, dus eigenlijk nog niet zo ver. Ik zou het nog wel eens willen proberen, kijken of ik het langer vol kan houden.

Ik bedoelde de zones die garmin aangaf inderdaad.
Handig die tempo's erbij. Lukt het jou om 5 trainingen per week te doen?
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 26-06-25 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:52

Wauw wat een afstand zeg, super knap! Het is inderdaad heel benauwd.

Het is niet per week die 5 trainingen, maar verspreid. Dus als je 3x per week loopt doe je 4 van die trainingen en de week erna pak je er eentje van en zo verder.
Is meer bedoeld als 40% duurloop, 40% korte interval en 20% tempo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 17:53

Ah op die manier, duidelijk.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:04

Ik heb ook een schema gedownload van een sportarts die daar ook werkt, Guido Vroemen. Op Sportzorg kan je van hem gratis schema’s downloaden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 18:12

Handig als je dat fijn vindt.
Schema's werken niet bij mij, ik loop nooit volgens een schema. Daar krijg ik teveel stress van.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:27

Samantha_ schreef:

Ik heb m’n verslag binnen, van de test. Heb een uitstekende conditie in vergelijking met leeftijdsgenoten haha. Longinhoud van 4,8 liter ook.
Zone 1 132-157
Zone 2 158-169
Zone 3 170-176
Zone 4 177-182
Zone 5 183 tot max

Oké nu wil ik ook een sporttest. Volgens Garmin zit ik met 154 al in zone 3, maar het voelt zo ontzettend licht dan. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat klopt. Jouw zones zien er wel een beetje vergelijkbaar uit met mijn gevoel.

Wat fijn zeg! Longinhoud zegt me even niks maar de conditie van een werkpaard dus :D

Lekker vroege start van die atletiekclub ja. Ik ben altijd 6:00u wakker dus ik loop altijd te ijsberen voor ik mag komen maar kan me voorstellen dat het voor normale mensen vroeg is :))

Haha SV, wat verzin je toch weer? 19 km op een 2 km lange weg. Ik moet echt eens een voorbeeld aan je nemen. Goed gelopen zeg! En Linkin Park <3 Heel veel plezier vanavond!

Leonie, mijn hemel waar haal je het toch elke keer vandaan?! Ik wil iets heel Haags zeggen :') maar teeeeering hé! Hoe krijg je het er nog uitgeperst?
Door jouw posts wil ik nu toch eens een spin-les meenemen op de sportschool trouwens.

Muppet, makkelijk gehaald dus! Ik heb je in gedachten nog aangemoedigd, stoer hoor! En wat ontzettend fijn voor je vriendin dat je bij haar bent gebleven.

Hoe ging het bij je broer, Tiggs?

Imay, ik miste je al. Wat balen zeg, beterschap!

Goof, wat een mooie afstand! Fijn dat het lekker liep.

Ieris, fijn dat de massage zo goed is bevallen. Wat een afstand en tempo heb je gelopen en dan zo’n hartslag, wauw! Jij hebt ook wel een beregoeie conditie zeg.

Ik heb net een halve marathon gelopen. Ik was weer wat onzeker (stomme Garmin) en miste ook wat motivatie maar ik heb mezelf de deur uit geschopt. Zeker na wat motivatie en inspiratie op Insta opgezocht te hebben :D
Ik heb heel rustig aan gedaan, voor mijn gevoel slofte ik bijna maar ik was toch drijfnat van het zweet. De halve stad was nog steeds afgezet ivm de NAVO-top dus af en toe even zoeken welke kant ik op moest en overleggen met de verkeersleider waar ik wel heen kon. Dus er zitten ook wat pauzes tussen. Aan het einde voelde ik wel mijn linkerknie en die voel ik normaal echt nooit. Nu is het helemaal weg dus hopelijk was het gewoon een klein beetje asfalt-vermoeidheid.
Ook wel leuk om naar de andere kant van de stad te rennen en om me heen te kijken. Ik wil ook nog eens om de hele stad heen rennen maar ik heb nog geen idee hoeveel kilometer dat is :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:34

Wauw super, ze rent gewoon even een halve marathon! Knap gedaan zeg!

Haha normale mensen ook. Klopt ik ben altijd wel op tijd wakker maar 6u echt nog niet haha.
Bij mij klopten die standaard zones ook dus niet, wel fijn om het zo bevestigd te zien.

Klopt SV ik loop wel graag met een schema.

Ik g zo nog rondje met Scott doen denk ik.
Wou sportschool maar dat doe ik morgenavond maar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:16

Samantha_ schreef:

Zone 1 132-157
Zone 2 158-169
Zone 3 170-176
Zone 4 177-182
Zone 5 183 tot max

Maar, waar valt je hartslag 65 - 132 dan onder??
Wat gek ook dat zone 1 uitloopt met een verschil van 25 en zone 4 en 5 maar met 5 en 6.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:17

Lisitano en ieris, wow, goed gelopen zeg. Mooie afstanden eb mooi tempo allebei.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:14

Wat een lieve berichtjes allemaal <3 Vriendinnetje was inderdaad heel erg blij dat ik bij haar bleef. Ze zei al, iedereen rent met Evy maar ik ren met Mayo, mijn persoonlijke trainer :')

Leonie87 Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest, hoe doe jij dat toch op zo weinig slaap en een moe lijf, ongelooflijk! Zo'n zware training en je doet het gewoon _/-\o_ Volgens mij ben jij mentaal ook echt heel erg sterk. En weer rechter door de fysio, goed bezig!
Veel plezier met de foute party vanavond!

Germie de Kuip run is wel een aanrader hoor! Voor jou een eind weg maar wellicht een nachtje weg aanplakken oid? Volgens mij organiseert Epic trouwens wel vaker dat soort runs, ook zonder tijdslimiet/tijdsregistratie. Beterschap!

Samantha lekker vroeg zaterdag, in ieder geval lekker voor de extreme warmte. Ik denk dat je die halve trouwens zeker onder de 1.55 redt hoor!
Je hebt je verslag al snel binnen van je test, leuk! Uitstekende conditie hoef je niet aan te twijfelen, mooi compliment! Dat wat Supervixen zegt over lastig trainen bedacht ik mij van de week ook inderdaad, fijn dat je daarvoor ook tempo's hebt gekregen om vast te houden.
Ik heb mijn vriend ook zo'n test cadeau gegeven vorig jaar voor zijn verjaardag, hij is alleen nog steeds niet gegaan. Jouw mooie verslag met de zones herinnert mij eraan dat ik hem nog even een schop die kant op moet geven, dankjewel daarvoor! Ik zag dat je ook een link stuurde van die arts, die stuur ik ook even naar hem door. Ben je nog op stap geweest met Scott?

Tiggs hoe vond je broer het woensdag? Ik ga denk ik toch maar voor de Singelloop ook haha. Goed dat je het zegt van de roei- en zeil, dat is ook een leuke om in de gaten te houden denk ik :)
Ik zag idd de parkruns in Reeuwijk, Kralingse Bos is ook goed om een keer te kijken, leuk! Dankjewel!
Ben je gister nog een rustig rondje gegaan?

Supervixen, echt zoveel respect ook voor jou, gewoon op een stukje van 2 kilometer "even" 19 kilometer maken, ik vind dat zo knap! Echt heel bijzonder en mooi om te zien dat je mentaal zo super sterk bent, heel inspirerend. Ik merk dat ik nu al meer ga afwisselen in routes omdat ik het lastig vind om steeds hetzelfde rondje te moeten lopen en dan meer in mijn hoofd ga zitten, jij loopt gewoon bewust heel veel kilometers op hetzelfde stukje. Ik leer echt super veel van je, dankjewel!
Jou zie ik zeker ook nog wel een backyard ultra doen, misschien samen met een paar anderen uit dit topic? Ik kom jullie wel aanmoedigen *\o/*
Hoe was Linkin Park gister?

Goof je hebt er weer een flinke loop op zitten, een mooie tijd ook!

Ieris fijn dat de masseur heerlijk was, en precies was wat je nodig had. Klinkt wel als een top masseur! Tot nu toe is de enige hier in de buurt die ik gevonden heb die goed masseren en echt los maken de Thai. Een uur lang worden gemarteld op die bank, maar daarna is het wel los!
Je hebt wel gelijk ook een verre loop weer gedaan zeg! Super snel tempo ook!

Lisitano toch weer onzeker? Echt nergens voor nodig hoor, je gaat echt super super goed! Wat lief dat je me in gedachte nog hebt aangemoedigd <3
Goed dat je jezelf toch even naar buiten hebt geschopt, en dan loop je gewoon ook ff een halve :wow: Hele nette tijd ook!

Die opmerkingen van korte rondjes idd :') Jullie kortere rondjes zijn langer dan mijn duurloop _O-
Het valt mij ook op dat jullie zo goed voor jezelf zorgen steeds. Goede begeleiding van fysio, masseurs etc. Al eerder had ik ervaringen gevraagd met een goede fysio, nu heb ik (mede door jullie) een afspraak gemaakt bij een nieuwe fysiotherapeut, dank jullie wel!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:27

Muppetmayo, goed voor je lijf zorgen is een must. Eigenlijk voor iedereen, maar als je langere afstanden loopt of vaker gaat lopen dan ontkom je er niet aan. :)
En een kort rondje is voor iedereen anders he. ;)

Samantha, Guido Vroemen is wel een goede idd. Hij komt vaak voorbij op een hardlooppodcast :j

Ik liep vandaag een tempotraining:
- 2 km inlopen
- 2x 4 km 'marathontempo', 2 minuten herstel ertussen
- 2 km uitlopen.

Ging prima, al was het wel weer zweten. :)
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:32

Muppetmayo Linkin Park was geweldig!! Zo genoten en wat is Emily een goede vervanging van Chester. Ik heb wat filmpjes in mijn insta stories gezet. Vijf uur slapen en nu weer werken haha.

Ik zorg nooit zo goed voor mijn lijf qua fysio en massage, ik doe dat echt nooit :+.

Dilan lekker gelopen weer. Jij gaat ook goed zeg! Mooie afwisselende trainingen doe jij altijd.

Lisitano super gedaan zo even een halve. Mooi plan, om de stad heen lopen.