Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 01:34

oomens schreef:
Karl66 schreef:
Dus jij beweert nu met droge ogen dat het risico om besmet te raken na vaccinatie net zo groot is als zonder vaccinatie? En dat het risico om anderen te besmetten ook net zo groot is als zonder vaccinatie?

Je realiseert je dat alle wetenschappelijke onderzoeken wat anders laten zien? Dat zijn gewoon harde cijfers, dat heeft niks met interpretatie of meningen van doen, dat zijn gewoon cijfers of wil je nu ook gaan ontkennen dat 1+1=2?

Geen moeite voor doen. Dit is de categorie mensen die zo weinig van kansrekening hebben begrepen dat ze denken dat alles een kans van 50% heeft.

De kans dat je corona krijgt is 50%, want je kunt het of wel, of niet krijgen.
De kans dat het morgen gaat regenen is 50%, want het kan of wel, of niet gaan regenen.
De kans dat je 6 gooit met een dobbelsteen is 50%, want je kunt of wel, of niet een 6 gooien.
De kans dat je de Staatsloterij wint is 50%, want de jackpot kan of wel, of niet op jouw lot vallen.

Denk je echt dat je zulke gevallen met argumenten kunt bereiken? Daar helpt toch geen enkele uitleg aan?

Dank je voor de helere beredenering van de kans berekeningen, ik vroeg me namelijk hetzelfde af als Karl, maar het is mij nu eindelijk helder hoe er door sommigen tegenaan gekeken wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 06:33

Dimphyl schreef:
Karl66 schreef:
Dimphyl, blijkbaar zit jij op de timeline van Tisjeboy_Jay, dus hopelijk kan jij hem dan het volgende uitleggen:

Gevax:
Kleinere kans om het virus te krijgen
Kleinere kans om het virus door te geven
Gevolg een lagere reproductie

Ongevax
Grotere kans om het virus te krijgen
Grotere kans om het virus door te geven
Gevolg een hoger reproductiegetal

Bij voldoende vaccinatie breng je het reproductiegetal onder de 1 en met een reproductiegetal dat kleiner dan 1 is, laat je een pandemie doodbloeden.

Die groter/kleiner kans op krijgen/doorgeven is gewoon bullshit wat je nu verkondigt, dat is juist waar dat plaatje om gaat.
En nee, ik zeg nergens dat tisjeboyjay alles weet oid, ik zeg alleen dat het plaatje mooi is voor de 'oh hans' beweging die nu begint te gillen door oa Alberti.

Hoe is dat bullshit? We weten toch allemaal inmiddels hoeveel minder kans je hebt het om met een vaccinatie ziek te worden en om anderen te besmetten :?
Dat die kans niet 0 is moge duidelijk zijn.

Het plaatje van Tisjeboy ( :') heet die gast echt zo??) is dus helemaal niet mooi maar een enorme vertekening van de werkelijkheid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 06:43

oomens schreef:
Karl66 schreef:
Dus jij beweert nu met droge ogen dat het risico om besmet te raken na vaccinatie net zo groot is als zonder vaccinatie? En dat het risico om anderen te besmetten ook net zo groot is als zonder vaccinatie?

Je realiseert je dat alle wetenschappelijke onderzoeken wat anders laten zien? Dat zijn gewoon harde cijfers, dat heeft niks met interpretatie of meningen van doen, dat zijn gewoon cijfers of wil je nu ook gaan ontkennen dat 1+1=2?

Geen moeite voor doen. Dit is de categorie mensen die zo weinig van kansrekening hebben begrepen dat ze denken dat alles een kans van 50% heeft.

De kans dat je corona krijgt is 50%, want je kunt het of wel, of niet krijgen.
De kans dat het morgen gaat regenen is 50%, want het kan of wel, of niet gaan regenen.
De kans dat je 6 gooit met een dobbelsteen is 50%, want je kunt of wel, of niet een 6 gooien.
De kans dat je de Staatsloterij wint is 50%, want de jackpot kan of wel, of niet op jouw lot vallen.

Denk je echt dat je zulke gevallen met argumenten kunt bereiken? Daar helpt toch geen enkele uitleg aan?

Dat klopt, maar fabeltjes die niet ontkracht worden, die winnen aan kracht. Omdat er dan altijd mensen zijn die dit voor de zoveelste keer lezen en als waarheid gaan aannemen.

verootjoo

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:03

Die van die Staatsloterij van Oomens heb ik trouwens echt een keer horen zeggen. :')
Diegene had ook nog 2 loten want dan heb je 2x zoveel kans om te winnen.
Euh ja, dat klopt maar de kans is dan nog steeds nihil dat je iets wint omdat er een miljoen (?) loten zijn.
Vond ze maar raar, want idd, je kan wel of niet winnen, dus 50% kans dus met twee loten nog meer kans.

Tja, daar draait de loterij op vrees ik :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:23

Dus het is niet dat als je 2 loten hebt dat je dan gegarandeerd prijs hebt O:)

@cowboy :knuffel: Tismewat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:37

Karl66 schreef:
En dat het risico om anderen te besmetten ook net zo groot is als zonder vaccinatie?

Dat lijkt nu na wetenschappelijk onderzoek in het geval van de Delta-variant inderdaad zo te zijn.

https://www.demorgen.be/nieuws/brits-on ... ~b207b84b/

Gevaccineerden blijken na besmetting evenveel virusdeeltjes in hun neus en keel te hebben als niet-gevaccineerden. De kans dat ze dus even besmettelijk zijn is reëel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:45

Kanttekening: dat onderzoek is nog niet beoordeeld door vakgenoten. En onderzoekers stellen ook dat vaccineren een verstandige keuze blijft. “Beide vaccins doen het nog steeds heel goed”, stelt Walker. “Als je heel, heel hoog begint (qua effectiviteit, red.) heb je nog een lange weg te gaan.”

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:48

Fitzroy schreef:
Kanttekening: dat onderzoek is nog niet beoordeeld door vakgenoten. En onderzoekers stellen ook dat vaccineren een verstandige keuze blijft. “Beide vaccins doen het nog steeds heel goed”, stelt Walker. “Als je heel, heel hoog begint (qua effectiviteit, red.) heb je nog een lange weg te gaan.”

Daarom schrijf ik ook; lijkt ;)

Maar zo stellig beweringen doen over de al dan niet besmettelijkheid van gevaccineerden als Karl dat doet lijken me voorbarig. We weten het simpelweg nog niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:16

Fitzroy schreef:

Dat is het sowieso niet, ook niet als je 2x 50% kans hebt :D

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:18

996981 schreef:
Karl66 schreef:
En dat het risico om anderen te besmetten ook net zo groot is als zonder vaccinatie?

Dat lijkt nu na wetenschappelijk onderzoek in het geval van de Delta-variant inderdaad zo te zijn.

Gevaccineerden blijken na besmetting evenveel virusdeeltjes in hun neus en keel te hebben als niet-gevaccineerden. De kans dat ze dus even besmettelijk zijn is reëel

Als dat er uiteindelijk in een peer-reviewed wetenschappelijke publicatie uitkomt is dat natuurlijk ruk. Maarrrr dan nóg is de kans dat een willekeurige ongevaccineerde persoon besmettelijk is groter dan bij een gevaccineerd persoon, omdat de kans op besmetting - gelukkig! - wél nog steeds een stuk lager is

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 12:31

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:32

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:42

Fitzroy schreef:

Nee, je hebt dan juist minder kans, namelijk wel/niet op lot 1 en wel/niet op lot 2. Dat is 1/2 x 1/2 = 25% kans O:) .

@Cowboy: je kan altijd nog verhuizen hè :(:)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:20

Roodvos schreef:
Fitzroy schreef:

Nee, je hebt dan juist minder kans, namelijk wel/niet op lot 1 en wel/niet op lot 2. Dat is 1/2 x 1/2 = 25% kans O:) .

Bijzondere statistiek wordt hier bedreven (maar hoop niet dat dit serieus is :+ )

Idee van vaccineren is toch ook vooral dat je geen/minder symptomen ontwikkeld waardoor de zorg niet overbelast wordt. Dus ook al blijf je besmettelijk of kun je geïnfecteerd worden, zolang er niemand dankzij vaccinaties in het ziekenhuis belandt is het probleem ook opgelost.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:13

Lijkt me lastig een goed beeld te krijgen en goed onderzoek te krijgen.
De mensen die gaan testen hebben al een reden tot testen. Ze hebben al klachten en dus al een grotere kans dat ze het virus bij zich dragen. We merken namelijk dat veel mensen die geen klachten hebben maar wel in aanraking zijn geweest met iemand met covid-19 niet testen.
Een combinatie van deze twee groepen zou pas een goed beeld geven. Niet alleen de uitslag van de swaps. Dat werkt natuurlijk beide kanten op.
Als blijkt dat we vaker moeten enten om beschermd te zijn. Ben ik wel bang dat de bereidheid kleiner wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:31

Dimphyl schreef:
onderzoek zegt dat gevaccineerden net zo besmettelijk zijn bij delta variant. - metro nieuws
Sorry, ik baseerde me dus op dit, gaat dus om de delta variant, niet om de gewone. Maar goed, hoeveel % besmettingen zijn momenteel delta?

Uit je eigen bron:
Citaat:
Besmette gevaccineerden Delta-variant
Ook speelt de Delta-variant een dominante rol bij de besmettingen. Het risico om besmet te raken na vaccinatie is lager.

Maar als je dus eenmaal besmet bent ben je net zo besmettelijk volgens dit ene onderzoek. Vaccineren blijft dus gewoon zinvol en Tisjeboyjay verkondigd onzin.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:20

996981 schreef:
Karl66 schreef:

Grappig, in het artikel staat iets anders dan wat jij zegt:

Citaat:
De onderzoekers concluderen dat gevaccineerden na een besmetting met de deltavariant net zoveel virusdeeltjes in hun neus en keel hebben als niet-gevaccineerden. Wat dat betekent voor de overdracht van het virus is nog niet duidelijk.

Je citeert niet alleen maar de helft van het verhaal, je geeft er daarna ook nog eens een eigen draai aan, die helemaal niet in het artikel staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:48

Karl66 schreef:
Grappig, in het artikel staat iets anders dan wat jij zegt:

Citaat:
De onderzoekers concluderen dat gevaccineerden na een besmetting met de deltavariant net zoveel virusdeeltjes in hun neus en keel hebben als niet-gevaccineerden. Wat dat betekent voor de overdracht van het virus is nog niet duidelijk.

Je citeert niet alleen maar de helft van het verhaal, je geeft er daarna ook nog eens een eigen draai aan, die helemaal niet in het artikel staat.

Wat klopt er niet aan wat ik zeg dan? :o?
Het aantal virusdeeltjes is bij beide groepen gelijk. Dan is de kans reëel, zoals ik ook zeg, dat ze ook even besmettelijk zijn. De kans is immers groot, dat beide groepen evenveel virusdeeltjes uit kunnen scheiden via snot, speeksel en aerosolen.

Ik zeg nergens dat het zeker is dat ze even besmettelijk zijn. Mocht dat zijn waarop je doelt.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:34

Vergeet alleen wel bij te vermelden dat gevaccineerde sneller herstellen en daardoor ook weer minder kans op besmetting. Bovendien hebben ze minder symptomen zoals koorts en hoesten en zijn daarom ook minder besmettelijk.
Alleen virus deeltjes vinden zegt alleen iets over het hebben van het virus. Niets over of je net zo snel krijgt of doorgeeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:43

vienna1987 schreef:
Vergeet alleen wel bij te vermelden dat gevaccineerde sneller herstellen en daardoor ook weer minder kans op besmetting. Bovendien hebben ze minder symptomen zoals koorts en hoesten en zijn daarom ook minder besmettelijk.
Alleen virus deeltjes vinden zegt alleen iets over het hebben van het virus. Niets over of je net zo snel krijgt of doorgeeft.

Wie zegt dat? :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:57

Maar het is toch logisch dat als je het virus te pakken hebt dat je dan besmettelijk bent, of je nu wel of niet gevaccineerd bent? Het vaccin zorgt ervoor dat je MINDER SNEL besmet raakt als je gevaccineerd bent. En als je dan als gevaccineerde toch besmet raakt dat je MINDER ZIEK wordt dan zonder vaccinatie. Het is ook nog steeds de bedoeling dat als je klachten hebt en je blijkt corona te hebben dat je dan in quarantaine gaat, of je nu gevaccineerd bent of niet. Feit is wel dat als je minder ziek bent je minder snottert, hoest en proest en dus ook minder snel iemand zal besmetten (mits je 1,5 meter afstand houd, daarom is dat ook nog steeds belangrijk). Wat vienna ook zegt dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:00

Lijkt me vrij logisch, maar niet iedereen schijnt dat te snappen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:04

Relaxed schreef:
Lijkt me vrij logisch, maar niet iedereen schijnt dat te snappen..

Niet iedereen wil dat snappen, vooral mensen die de vaccins niet vertrouwen omdat ze er nog niet zolang zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:15

AstridJ schreef:
Maar het is toch logisch dat als je het virus te pakken hebt dat je dan besmettelijk bent, of je nu wel of niet gevaccineerd bent? Het vaccin zorgt ervoor dat je MINDER SNEL besmet raakt als je gevaccineerd bent. En als je dan als gevaccineerde toch besmet raakt dat je MINDER ZIEK wordt dan zonder vaccinatie. Het is ook nog steeds de bedoeling dat als je klachten hebt en je blijkt corona te hebben dat je dan in quarantaine gaat, of je nu gevaccineerd bent of niet. Feit is wel dat als je minder ziek bent je minder snottert, hoest en proest en dus ook minder snel iemand zal besmetten (mits je 1,5 meter afstand houd, daarom is dat ook nog steeds belangrijk). Wat vienna ook zegt dus.

Minder ziek kan nog steeds neusvloeien en hoesten zijn.

We gaan het zien wat vervolg onderzoeken uitwijzen :) ik hoop dat gevaccineerden inderdaad minder besmettelijk zijn, maar ik vrees ervoor

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:21

996981 schreef:
AstridJ schreef:

Minder ziek kan nog steeds neusvloeien en hoesten zijn.

We gaan het zien wat vervolg onderzoeken uitwijzen :) ik hoop dat gevaccineerden inderdaad minder besmettelijk zijn, maar ik vrees ervoor

Ik niet.