Airborn schreef:Echter, ADD en ADHD zijn wél te bewijzen. Via een ECG is namelijk een afwijking in de hersengolven te vinden. Helaas is dat een duur onderzoek en denk ik niet dat dat hier in nederland word gedaan:( Maar het verschil in hersengolven en verschil in werking van de stofjes in de hersenen bij mensen met en zonder ADD is een vaststaand iets. Niet iets subjectiefs. Helaas, via psygologie is de diagnose wel subjectief..
Nou weet ik niet hoe de laatste stand van zaken is, maar voor zover ik heb begrepen, is die afwijking in de hersengolven wel statistisch significant, maar niet voldoende om een diagnose op te baseren. Je kunt dat soort verbanden niet altijd omkeren namelijk. (Zo kun je bijvoorbeeld aantonen dat mensen met een stofwisselingsstoornis minder lang worden dan zonder stofwisselingsstoornis, maar betekent dat niet dat je op grond van lengte alleen kunt zeggen of iemand een stofwisselingsstoornis heeft.)
Nogmaals, ik weet niet precies hoever het onderzoek nu gevorderd is, maar voor zover ik weet was de afwijking niet zo extreem dat je alleen op basis van die golven kunt zeggen 'deze persoon heeft adhd en deze niet'. Er zit ook veel persoonlijke variatie tussen.
Diagnoses op basis van criteria zoals de DSM-IV zijn zeker subjectief, dat is een lastig probleem. Tegelijkertijd: het is ook vooral het functioneren dat ertoe doet, als je geen last hebt van het afwijkende hersenpatroon, is dat alleen maar goed. Ik vind dus niet dat het nodig is om alle subjectiviteit uit de diagnose te halen. Een diagnose is namelijk vooral ook een middel om daarna een effectieve manier te vinden om ermee om te gaan. En dat is iets dat altijd subjectief zal blijven.