ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:57

medikanet (sorry ook dyslectie :P )
Ghehe

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:21

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:57

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 01:54

Ik wil me ook graag melden. Heb volgende week woensdag diagnostisch gesprek voor ADD, en zie er onwijs tegenop. Zal hele verhaal morgen wel neerpennen, denk dat ik nu beter eerst kan gaan slapen, lol...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:56

Nouja, ik ga dus volgende week voor diagnostisch gesprek.. Ik kreeg het idee dat ik misschien wel ADD zou kunnen hebben toen vriend van me vertelde het te hebben, en ik nieuwsgierig werd wat hij dan eigelijk had. Alles wat ik las was zo onwijs bekent... Alle rare dingen die ik altijd al anders doe dan andere mensen... Al mijn rare trekjes... Alles waar ik zoveel moeite mee heb, werden in de texten over ADD verklaart.
Ergens hoop ik echt dat ik idd ADD heb... Niet omdat ik graag iets wil hebben, maar omdat het dan allemaal niet zou liggen aan dat ik een slecht, of zwak karakter heb. Het zou verklaren waarom ik altijd al anders was dan andere kinderen. En daarmee zou het deels het idee dat het feit dat ik 11 jaar lang ben gepest allemaal aan mezelf lag kunnen, dunno, afvlakken i guess...
En toch zie ik erg op tegen het gesprek. Overjezelf praten met vreemden... Moet toch echt wel het engste zijn wat er bestaat!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:09

Airborn ik vond het ook heel eng maar die mensen hebben ongeveer alles al 1000x keer gehoord en kijken nergens meer van op...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:12

Wat vinden jullie van de online vragentest,hebben jullie die gedaan en was het betrouwbaar?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:17

Als ik puur op het lijstje afga 'heb ik het ook'
Maar heb nergens last van, ben al 26 jaar zo, prrrrima!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:18

Maar kan je het hebben en nergens last van hebben?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:19

marleen_usar schreef:

ik zie het niet als een last :+ ik ben erg gezellig om mee om te gaam, en mijn ADD maakt mij een egte kkletskous :P dus nee, geen last

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:47

Als ik idd ADD heb, zie ik het echt wel als een last. Ik heb zoooo veel moeite mezelf ertoe te zetten te leren. Toen ik nog thuis woonde ging het nog wel, dan pushten mijn ouders me wel. Maar nu ik op me zelf woon... Ik krijg mn boeken gewoon niet open. En als ik dan eindelijk toch zit te leren, ben ik CONSTANT afgeleid. Zo iritant. En met mijn studie is leren toch wel echt noodzakelijk.. Zonder red je het echt niet :S En ik heb deze studie mn hele leven al willen doen.... Weet echt niet wat ik zou moeten als het niet lukt...
Ben overigens 22.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:15

Ja de nadelen zijn idd snel afgeleid, weinig motivatie en niet goed concentreren. Daar heb ik nou wel last van, maar niet in mijn sociale leven

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:35

Helaas ik wel. Kan vaak aan het eind van een gesprek niet meer herrinneren waar we het over hebben gehad, en vergeet vaak ook dat ik dingen al heb vertelt of gevraagt. Dat vinden mensen erg interesant en heb al vaak het comemtaar gehad dat het me allemaal blijkbaar niet intereseert. Terwijl het me juist heel erg intereseert, maar ik ben het dan gewoon vergeten... En dat is zo iritant :( Ik spring ook heel erg van de hak op de tak in een gesprek en dat vinden mensen ook heel iritant, ik ben soms gewoon echt niet te volgens, zelfs voor mezelf niet.

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:56

Bonita_Bon schreef:
Als ik puur op het lijstje afga 'heb ik het ook'
Maar heb nergens last van, ben al 26 jaar zo, prrrrima!

Hoi,

Ik studeer orthopedagogie en voor dit fenomeen wordt dus ook op mijn opleiding gewaarschuwd. Het is bekend dat je veel dingen herkent wanneer je kenmerken leest over stoornissen en ziekten. Ze waarschuwen hier ook voor op artsen opleidingen, omdat je jezelf helemaal gek kan maken. Er is ook een naam voor maar dat ben ik even kwijt.

Verder bestaan waarschijnlijk de diagnoses ADD/ ADHD/ Autisme etc niet. Tenminste niet in die zin dat er gezegd kan worden jij hebt het wel en jij hebt het niet. Het is waarschijnlijker dat iedereen in meer of mindere mate de kenmerken heeft die horen bij de drie genoemde stoornissen. Op dit moment worden deze diagnoses gegeven wanneer je aan een bepaald aantal kenmerken voldoet.
Dit aantal wat de grens vormt, is door een groep onderzoekers gekozen.
Hier is nu alleen dus onenigheid over in de onderzoekerswereld.
Laatst bijgewerkt door panny op 31-03-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:57

Dat heb ik ook dan denk ik waar had ik het nou over? Je hoort ook wel eens oudere mensen zeggen als ze ergens niet op kunnen komen, dat is de leeftijd.Dan zeg ik altijd nou dat heeft met leeftijd niks te maken hoor.Van de week ook weer s,avonds had ik al 3 keer iets over een film gevraagd, en dan later vraag ik het vaak nog eens.Of dan vraag ik komt er nog wat op de tv vanavond,dat heb je net ook al gevraagd.Ik kan ook heel moeilijk iets van voor naar achter lezen, dat doe ik altijd van achter naar voren.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:53

Wat een enorme wachttijden zeg. Zojuist contact met ziekenhuis, blijkt dat we minimaal 6 maanden moeten wachten :oo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:21

marleen_usar schreef:

Nee. Een van de criteria die in de DSM-IV staat (en professionals die diagnoses stellen moeten dat op basis van dit boek doen!) is "Er zijn significante beperkingen in het sociale, school- of beroepsmatige functioneren." ( http://www.cedar.nu/index.php?p=38205 )

Kortom: als je er niks van merkt, dan voldoe je niet aan de criteria en 'heb' je het gewoon niet.

Wel is het natuurlijk zo dat je er in de loop der tijd mee om kunt leren gaan, en dan worden de beperkingen kleiner en de mogelijkheden groter. En het kan zo zijn dat je bepaalde dingen ook als kracht kunt gebruiken (bij Adhd kan bv de energie en de originaliteit heel positief zijn, iemand als Jochem Meijer - en hij is ongetwijfeld niet de enige cabaretier - weet er bv flink gebruik van te maken :j )
Maar dan nog moet het in elk geval iets zijn dat met je leven vervlochten is, het moet op verschillende gebieden tot uiting komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:26

@shadow: maar ik zou trouwens ook niet zeggen dat jochem meijer er verder geen last van heeft......
ik ga trouwens even op de site kijken!

maar het klopt trouwens wel dat heel veel mensen zeggen dat ze iets hebben, maar er geen werkelijke last van hebben.
en als je dan bedenkt dat iedereen een stukje adhd(oid) in zich heeft, kom je misschien wel erg snel tot die diagnose...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:00

Echter, ADD en ADHD zijn wél te bewijzen. Via een ECG is namelijk een afwijking in de hersengolven te vinden. Helaas is dat een duur onderzoek en denk ik niet dat dat hier in nederland word gedaan:( Maar het verschil in hersengolven en verschil in werking van de stofjes in de hersenen bij mensen met en zonder ADD is een vaststaand iets. Niet iets subjectiefs. Helaas, via psygologie is de diagnose wel subjectief..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:02

@airborn: maar als het goed is kun je ook aan het gebruik van medicijnen merken of je het hebt of niet...
ik dacht namelijk dat als iemand die geen add/adhd heeft medicijnen als ritalin gebruikt dit niet dezelfde werking had....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:11

Airborn schreef:
Echter, ADD en ADHD zijn wél te bewijzen. Via een ECG is namelijk een afwijking in de hersengolven te vinden. Helaas is dat een duur onderzoek en denk ik niet dat dat hier in nederland word gedaan:( Maar het verschil in hersengolven en verschil in werking van de stofjes in de hersenen bij mensen met en zonder ADD is een vaststaand iets. Niet iets subjectiefs. Helaas, via psygologie is de diagnose wel subjectief..

Nou weet ik niet hoe de laatste stand van zaken is, maar voor zover ik heb begrepen, is die afwijking in de hersengolven wel statistisch significant, maar niet voldoende om een diagnose op te baseren. Je kunt dat soort verbanden niet altijd omkeren namelijk. (Zo kun je bijvoorbeeld aantonen dat mensen met een stofwisselingsstoornis minder lang worden dan zonder stofwisselingsstoornis, maar betekent dat niet dat je op grond van lengte alleen kunt zeggen of iemand een stofwisselingsstoornis heeft.)
Nogmaals, ik weet niet precies hoever het onderzoek nu gevorderd is, maar voor zover ik weet was de afwijking niet zo extreem dat je alleen op basis van die golven kunt zeggen 'deze persoon heeft adhd en deze niet'. Er zit ook veel persoonlijke variatie tussen.

Diagnoses op basis van criteria zoals de DSM-IV zijn zeker subjectief, dat is een lastig probleem. Tegelijkertijd: het is ook vooral het functioneren dat ertoe doet, als je geen last hebt van het afwijkende hersenpatroon, is dat alleen maar goed. Ik vind dus niet dat het nodig is om alle subjectiviteit uit de diagnose te halen. Een diagnose is namelijk vooral ook een middel om daarna een effectieve manier te vinden om ermee om te gaan. En dat is iets dat altijd subjectief zal blijven.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:13

Ik kan me in alle kenmerken vinden van het lijstje op pagina 1.Alleen snel over kritiek heenzetten vind ik moeilijk.Voor de rest alles,onzeker voelen en gevoel hebben dat je anders bent,creatief zijn,teveel dingen denken...ik herken het allemaal.Ik ben ook erg goed in het verzinnen van oplossingen/smoezen(komt soms wel van pas :+ )

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:40

Siskeh ik heb toch zeker wel ADD maar de medicijnen deden bij mij helemaal niks.
Maar over het algemeen is het zo dat AD(H)Ders rustiger worden van Ritalin en niet AD(H)Ders worden er juist hyper van . Dan werkt het als een soort speed...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:49

@laulau: dan zou je het moeten zien dat als je reageerd op medicijnen je zeker ad(h)d hebt, maar zonder dat het ook kan hebben.
nu zijn ze trouwens ook bezig met ME patienten ritalin geven( al een tijdje)
ik denk dat ME soms een ADD had moeten zijn, maar dat het is misgediagnostiseerd....dacht zelf ook altijd dat ik ME had...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:30

ME?