Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:10

Hoi Janne,

Wat vervelend zeg. Ik herken veel in wat je zegt. Ik voel me momenteel ook zo. Ben je wel in therapie om op zoek te gaan naar de oorzaak en er zo aan te kunnen werken? Zoals jezelf zegt onderdrukt de oxazepam alleen. Door de antidepressiva ben ik er afgevlakt in mijn emoties, maar sinds afgelopen weekend heb ik soms ook enorme huilbuien. Dat begon toen ik een paniekaanval kreeg in de auto. Echt waardeloos...

ik had eigenlijk ook weer een beetje moeten beginnen, maar dat zag ik helemaal niet zitten. De bedrijfsarts had nij mij 25% geadviseerd. Maar in overleg op mijn werk is dit gelukkig teruggedraaid naar werken op therapeutische basis.

Kun je niet met je bedrijfsarts gaan praten? Misschien kan je vriend mee. Die van mij gaat sinds een paar keer ook mee en ik moet zeggen dat het mij enorm steunt en ik me beter kan uiten bij de bedrijfsarts. Daardoor krijgt die man een beter beeld van de situatie.

Wat voor werk doe je eigenlijk? Heb je goed contact met je werkgever? Of wil die je ook alleen maar zo snel mogelijk weer aan het werk hebben? (Ik heb het geluk een hele begripvolle werkgever te hebben)

Sterkte in ieder geval!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:50

ik heb idd ook een paniek aanval gehad in de auto.
hartkloppingen hyperventileren enz.
vandaar da ik eigenlijk niet meer auto durf te rijden.
ik werk in de zorg dus gelukig hoef ik me collegas niet het een en ander uit te leggen kwa medicatie en hoe ik me voel.
best fijn.
verder wil i idd gewoon op at basis gaan werken dan kan je naar huis gaan waarneer je wil.
morgen neem ik contact op met mijn leiding gevende over hoe en wat.
ben benieuwd.
ik wil wel werken aar momenteel lukt t gewoon niet

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:58

Helaas wil ik mijn verhaal ook kwijt in dit subforum omdat er mensen zijn die me begrijpen. Na 2 jaar onderzoek: werk dat niet vooruit gaat (nog steeds niet). een baas met wie de communicatie zeer moeilijk loopt en al maanden niks te doen op het werk omdat ik maar geen data uit USA krijg.

Ik heb er al een tijdje geen zin meer in, maar goede tijden zijn op komst! Per 1 september begin ik aan een neiuwe opleiding in Brabant. Er zijn nog meer leuke veranderingen waar ik nu niet op in zal gaan.

Ik hoef nog maar 2,5 dag te werken, maar ik zie er zwaar tegen op iedere dag naar mijn werk te gaan en die 2,5 dag lijken dan ook een marathon (niet dat ik daar ervaring mee heb). Alleen paardrijden levert nog energie op. Gelukkig mag ik vaanvond en morgen avond weer!

Ik wil mijn verhaal even kwijt omdat ik denk dat het de laatste loodjes makkelijker maakt als ik weet dat er mensen zijn die mijn verhaal lezen en het toch begrijpen.

Sorry ik heb (bewust) weinig additionele info gegeven om mijn hele situatie te doen begrijpen. Maar lekker dat ik het van me af geschreven heb. Nog even volhouden!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:06

Heel veel sterkte de aankomende 2 dagen op je werk. Hopelijk kan je opleiding je meer energie en plezier geven!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:10

dankjewel, bokt helpt mer er vast doorheen Knipoog

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:14

dat denk ik ook wel Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:12

@ Janne: gelukkig reed ik zelf niet. Ik had al besloten om een tijdje geen auto te rijden, omdat ik daar gewoon veel te afwezig voor ben en daarbij vind ik inmiddels veel te veel medicatie heb in de categorie "kan het reactievermogen verminderen'.
Maar goed, het was geen pretje. Dinsdag moet ik naar de tandarts en daar zie ik nu ook al als een berg tegen op. Bang om daar ook een paniekaanval of iets te krijgen. Je ligt daar toch een beetje 'hulpeloos' in die stoel..

Zometeen naar de kapper. Ook al veel te lang uitgesteld, maar het moet nu echt. Mijn vriend gaat mee. Eigenlijk heel erg, maar anders durf ik het gewoon niet. Ga nu maar mijn haar wassen, want over een kwartier moeten we weg...

Trouwens net definitief de bevestiging voor morgen gehad. Het onderzoek gaat dus door. Spannend........

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:53

Nog maar 2 dagen en gisteren hadden mijn collega's alvast een soort afscheid geregeld. Daar kreeg ik weer zoveel energie van dat het heel eenvoudig was om de dag af te ronden. 's avonds paargereden wat ook weer energie gaf dus vandaag en morgen gaan helemaal goedkomen!
Iedereen verder succes met zijn "mindere periodes"!
Yoga kan overigens helpen paniek aanvallen te voorkomen omdat je je ademhaling onder controle leert houden. Verder is het heelrijk ontspannend. Er zijn verschillende vormen van deze hobby soms lastig de juiste vorm te vinden die bij je past.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 05:01

@ Lilke:
Bokt kan je zeker net even een beetje extra steun geven. Omdat hier lotgenoten zitten krijg je het gevoel dat hier écht begrepen wordt.

Ik had me trouwens ook opgegeven voor een yoga-cursus, alleen heb ik die ook weer afgezegt. Het zou komende week beginnen, maar ik zie het (nu nog) niet zitten. Bovendien zou ik er met de auto naar toe moeten en atourijden doe ik nu dus even niet. Ik heb er wel heel veel moeite mee, want autorijden is helemaal mijn ding, maar het is gewoon niet verstandig en niet verantwoord...

Ik ben inmiddels weer ruim anderhalf uur wakker. Sinds dat ik slaappillen van de huisarts heb gekregen word ik niet meer om 1 uur wakker, maar rond 3 uur. Meestal blijf ik dan toch maar liggen om uiteindelijk in de ochtend weer in slaap te vallen.
Nu ben ik maar even naar beneden gegaan een bakkie thee gezet. (Ga er nog maar even één maken)

Gisteren het onderzoek gehad. Het bleek slechts het eerste deel te zijn... Volgende week van 9.30 - 15.00 uur de rest... Gaaaap
Eigenlijk was het maar goed dat niet alles meteen gisteren was, want dat had ik dus echt niet getrokken. Gisteren was 'slechts' een intakegesprek. Het was een zwaar, emotioneel en echt slopend gesprek. Wel een goed gesprek, wat meer naar boven heeft gehaald dan ik van te voren had kunnen denken... Waar ik het eerst zelf niet begreep waarom ik van een burnout in zo'n dikke depressie ben gekomen, is het mij inmiddels meer duidelijk geworden gisteren. Toch maakt het er niet makkelijker op. Het roept veel vragen en onzekerheden op Verward
Het zijn vooral dingen uit mijn jeugd, waar ik hier liever niet verder op in ga. Ik bleek ze heel heel diep weggestopt te hebben. (Is ook het makkelijkst natuurlijk, totdat ze het tijd vinden om naar boven te komen Verdrietig ) De psychologe zei aan het eind van het gesprek dat ik door mijn jeugd toch echt 'flink beschadigd ben' en dat er veel werk aan de winkel is. He, bah wat is dat toch confronterend om te horen. Volgende week dus eerst de rest van het onderzoek, dat voor een deel uit vragenlijsten zal bestaan als ik het goed begrepen heb. Ach, we zien wel... Gisteren was ik heel emotioneel, nu lijk ik vooral verdoofd door de impact van gisteren. Er komt opeens zoveel meer los en het roept zoveel vragen op...

Ik moet mezelf er de komende tijd vooral voor gaan behoeden om niet in bed weg te kruipen. Want die neiging had ik gistermiddag toen ik weer thuis was heel sterk. Maar daar wordt het natuurlijk ook niet beter van. Ik weet het allemaal even niet meer, maar er zal wel weer een andere tijd komen. Al is de weg nog lang...
Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:22

Het gaat helemaal goed komen, kost alleen veel tijd en denk je dat eht goed gaat weet je neti voor hoelang. Kost wat tijd om dat zelfvertrouwen weer te krijgen. Pollewoppy, wel blijven geloven dat het beter wordt, want dat zal het zeker worden.

Maruschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:47

napoleon schreef:
Hallo allemaal,

Het hoge woord is er vandaag uitgekomen... ik ben overspannen en moet thuis blijven van mijn huisarts Huilen . Vind dit zo verschrikkelijk moeilijk! Heb slaaptabletten gekregen om s''nachts een beetje door te kunnen slapen.
Eigenlijk zou ik heel gelukkig moeten zijn; heb een lieve vriend, huisdieren, vorige jaar een nieuwbouw woning betrokken, lieve vrienden en ouders en een goede baan maar toch lukt het me niet om mezelf gelukkig te voelen.
Afgelopen september ben ik geopereerd aan een dubbele hernia waarmee ik 4 jaar heb rondgelopen. Altijd maar pijn in mijn rechterbeen en rug, maar gewoon doorwerken, dat was mijn motto en dat verlangde mijn omgeving ook van mij. Na 6 weken herstellen ben ik gelijk bij een nieuwe werkgever begonnen, fulltime. In de tussentijd allerlei vervelende familiezaken gehad, vader waarvan ze dachten dat hij een kwaadaardige tumor had maar na 8 maanden kregen we te horen dat hij gewoon een vetbult had. Familiebedrijf van mijn ouders failliet, ouders nu zonder baan, rechtzaak tegen mijn oude werkgever, allerlei lastige zaken. Daarnaast komt het huishouden ook eigenlijk allemaal op mijn schouders terecht omdat mijn vriend en ik andere normen hebben wat betreft een schoon huis....... Voor vrienden sta ik altijd klaar, als er iemand hulp nodig heeft dan ben ik er, maar kom er steeds meer achter dat dat aan me vreet, dat ik gewoon de energie niet meer voor heb om nog iets positiefs voor een ander te doen, zo wil ik dus gewoon niet zijn!

Sinds een paar weken alleen nog maar huilbuien op mijn werk, ik kom sjacherijnig thuis, heb altijd hoofdpijn en heb ook geen zin meer om bijvoorbeeld naar mijn paard te gaan, ben gewoon moe, emotioneel, lusteloos en ontzettend snel geirriteerd. Telde regelmatig de bomen op weg naar mijn werk om te kijken welke boom geschikt was om mijn auto tegenaan te parkeren, niet hard maar wel zo hard dat ik gewoon een tijdje thuis kon blijven..... Probeer zo min mogelijk mijn vriend en ouders met mijn gevoelens te belasten. Mijn vriend heeft een hele leuke baan waar hij met veel plezier werkt, hij heeft veel reisjes en uitjes en is eigenlijk altijd positief en optimistisch. Hij zegt dan ook steeds dat ik me niet zo''n zorgen moet maken en begrijpt gewoon mijn gevoel niet! Dat zegt ie ook, hij zegt letterlijk, "ik weet niet wat ik ermee aan moet". "Blijf gewoon een weekje thuis, lekker veel slapen en dan kun je gewoon weer aan het werk" Maar zo voelt het niet.....! Het idee dat ik over een week alweer moet werken, daar krijg ik zweet van in mijn handen, daar krijg ik het spaans benauwd van!

Nu zit ik thuis, heb vanochtend een boze werkgever aan de telefoon gehad die niet snapt waarvan ik overspannen ben geraakt. Weet het zelfs niet eens, het is ook zo'n beladen woord: Overspannen. Weet ook niet zo goed wat ik nu moet doen.... wil opruimen, bezig zijn, niet toegeven aan mijn vermoeidheid, er liggen nog zoveel klusje in en om het huis die af moeten, strijken, schoonmaken, opruimen, kan zoveel bedenken wat er nog gedaan moet worden! Durf ook niet echt het huis uit, zometeen staat de arbodienst op de stoep en ben ik er niet! Zou zo graag even een stukje hardlopen of zwemmen... even naar mijn paardje om een flink potje te huilen in de stal en daarna samen even uitwaaien in volle galop over de hei. Nergens aan denken en geen andere mensen om me heen die iets van me willen

Pfff wei weet hoe lang zoiets gaat duren?!

Jeetje Tessa, wat een verhaal! Vervelend voor je hoor! Waarschijnlijk ben je de laatste jaren idd teveel met andere mensen bezig geweest! Zorg maar goed voor jezelf, en neem de tijd. Komt het allemaal uiteindelijk wel goed. Sterkte.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:35

Ow help ik weet het allemaal echt niet meer...
Wat heeft het gesprek donderdag een hoop losgemaakt en het lijkt wel dat ik daardoor nu alleen nog maar dieper ga. Ik ben de hele dag misselijk van de spanning en krijg bijna geen hap door m'n keel. Al probeer ik mezelf er toe te dwingen om in ieder geval iets te eten. Iedere nacht ben ik rond half 4 weer en pieker ik me suf. De laatste nachten ga ik dan ook m'n bed maar uit om bijvoorbeeld een vriendin te mailen zodat ik m'n ei even kwijt kan. Daarna meestal rond een uur of zes half 7 dan toch maar weer mijn bed in voor 2 uurtjes ofzo. Ik word gek van die gebroken nachten, ik word gek van die onrust, ik word gek van mezelf... Kortom, zoals ik zei: Ik weet het gewoon echt even niet meer! Frusty Frusty Frusty Frusty

Morgenochtend in ieder geval weer naar de SPV-er en huisarts, kan ik in ieder geval even mijn hart luchten...
Al kon ik in ieder geval maar even flink janken, maar dat lukt ook niet. Terwijl het huilen me echt nader staat dan het lachen zeg maar...

Het klinkt misschien wanhopig, maar ik dat ben ik ook gewoon ...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:49

wat erg om dit te lezen!
Het is goed dat er dingen loskomen, zolang je maar weet hoe je ermee om moet gaan.
Hoop dat de spv en arts je kan helpen.
Ik ga 7,8,9 november naar een cursus ruiter tussen 2 werelden van Linda Kohanov boeken vertaalster.
Denk dat er dan ook ontzettend veel bij me loskomt, maar het is nu echt nodig.
Ik ga in oktober naar een stresscounseler met paarden.
Ik hoop voor je dat je binnenkort kan gaan huilen, kan opluchten. Heel veel sterkte gewenst!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:03

Dank je,
ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Loop steeds maar weer een rondje door de kamer, ga op de bank zitten, er weer af. Ik hou dit niet lang meer vol zo en dat ga ik morgen ook zeker bij de huisarts en SPV-er aangeven, maar ook donderdag bij de bedrijfsarts. Via de bedrijfsarts loopt het onderzoek namelijk. Er moet echt vaart achter gezet worden. Het is niet om zielig te doen of om te overdrijven, maar ik móet echt snel met een professioneel iemand (psycholoog ofzo) hierover praten, want ik trek het niet meer. Ik heb heel veel lieve vrienden om me heen, maar het zijn nou eenmaal geen hulpverleners.

Ik typ het maar in het klein, omdat ik het eigenlijk niet hardop uit durf te spreken, maar als dit te lang duurt weet ik niet meer waar ik toe in staat ben. Ik denk echt dat ik mezelf niks aan zal doen, maar hoe lang trekt een mens deze wanhoop / hopeloosheid?

Wat houdt de cursus precies in die je in november gaat doen als ik vragen mag?
En wat doet een stresscounseler precies? Of met andere woorden, wat kan die voor je doen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:05

http://www.bitsandbridles.nl/ en dan bij cursussen kijken.
Stresscounseling houd in dat je naar je gevoel gaat met behulp van paarden.
Het is op een veilige manier zonder dat je hoeft te praten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:08

geef morgen duidelijk aan dat je nu hulp nodig hebt. Schijf het vanavond anders op!
De cursus houdt in dat je met paarden aan de gang gaat om bij jou gevoel te komen en bij die van paarden.
Je hoeft niet te vertellen wat er is gebeurt, alleen voelen.
Maar geef duidelijk aan dat je NU hulp nodig hebt.
je mag altijd pb

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:08

Ik ga eens even kijken.
Heb ik meteen even wat afleiding Knipoog

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:09

heb je de boeken; tao van equus en ruiter tussen 2 werelden gelezen?
Bij mij komt erg veel los en ik lees het nu nog steeds

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:10

Dat ga ik morgen ook doen.
Ik ben me er zelf ook van bewust dat er NU wat moet gebeuren.

Lief dat ik altijd mag pb-en, maar ik heb altijd zo het gevoel anderen met mijn problemen op te zadelen...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:10

oja cursus is ook 3,4,5 oktober (kan dan niet ivm verjaardag) en maximaal 6 personen

Als je dat zou doen zou ik het niet voorstellen Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:11

Nee, heb ik niet gelezen, maar ben wel heel erg van 'de boeken' dus is misschien wel wat voor mij! Ik ga nu eerst even op de site kijken Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:12

Dat is waar. Ik denk dat ik er dan toch maar een pb-tje aan ga wagen, misschien lucht het wel op, misschien komt er ook wel niks uit mijn vingers als ik wil gaan typen...
Je ziet het zo wel Knipoog Bedankt in ieder geval

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:17

sterkte! Ben vanavond een paar uur weg, maar zal denk ik eind van de avond nog even kijken of ik wat heb.
DE schrijfster is linda kohanov en de bieb heeft ook die boeken van haar

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:24

Even tussendoor:
Ben aan de pb begonnen, het wordt een lange denk ik...
Ik kopieer het meteen en neem het morgen mee naar de huisarts en spv-er... Weet niet of ik er daar wat mee doe, maar is altijd handig om in ieder geval bij me te hebben.

Ik ga eens opzoek naar boeken van haar!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:27

geeft niet dat het een lange is. Schrijf gewoon van je af, je hoeft het niet eens te versturen. Is vaak al veel als je het van je afschrijft. Als je wel wil versturen is dat ook goed