Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:31

_Cynthia_ schreef:
Dank je wel.

Ik ga morgen foto's maken. Ik vergeet het elke keer, maar zal ze morgen echt plaatsen ;).

Haha, ik ken het :p
Ik weet niet of ik ze nog kan bekijken. Maandag ben ik op vakantie en ik ga over een half uurtje naar papa.
En papa is nogal zuinig op zijn computer.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:58

Ik had zo last dus had vandaag toch maar even gebeld naar het ziekenhuis en ze wilde me toch even zien. Nu was rechts idd dikker, maar hij dacht dat het door de hechtingen kwam. Nu eindelijk na 3 weken zijn de hechtingen die behoorlijk vast zaten. Ik lag helemaal verkrampt in de stoel zo vast zaten ze. Ook de elastieken zijn eruit gehaald . Wel raar nu voel je littekens zitten.
Ook mijn mond krijg ik niet bepaald ver open, maar dat is logisch.

Mochten jullie na 3 weken ook weer alles eten? Ik heb rechts wel nog erge last terwijl ik links geen dag last gehad heb. Zo raar.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:48

_Cynthia_ schreef:
Ik had zo last dus had vandaag toch maar even gebeld naar het ziekenhuis en ze wilde me toch even zien. Nu was rechts idd dikker, maar hij dacht dat het door de hechtingen kwam. Nu eindelijk na 3 weken zijn de hechtingen die behoorlijk vast zaten. Ik lag helemaal verkrampt in de stoel zo vast zaten ze. Ook de elastieken zijn eruit gehaald . Wel raar nu voel je littekens zitten.
Ook mijn mond krijg ik niet bepaald ver open, maar dat is logisch.

Mochten jullie na 3 weken ook weer alles eten? Ik heb rechts wel nog erge last terwijl ik links geen dag last gehad heb. Zo raar.

Ha Cynthia! Ff op controle gaan is toch wel een fijn gevoel vond ik altijd. Het heeft bij mij lang geduurd voor ik mijn mond goed open kon doen, zoals vanouds zegmaar. Dat kan zeker nog wel even een aantal weken/maanden duren. Raar he? Die littekens. Ik had enorme hobbels en bobbels aan 'vlees' in mijn mond zitten, daar waar hechtingen hebben gezeten. Nu, een jaar later, is het allemaal weer helemaal vlak! Goed genezen dus, en al die 'flapjes' zijn weg gelukkig.

Oef, na 3 weken alles eten? Gut, volgens mij deed ik dat na één week al. := Ik was snel, na enkele dagen prakte ik mijn geliefde chocola al om het te kunnen eten. :P Eten ging prima bij mij, alleen harde dingen zijn niet fijn. Maar bij mij was het meer mijn gevoel (bang voor de pijn en wie weet wat allemaal nog meer) dan dat het echt vervelend was, denk ik. Harde broodjes eet je niet zomaar. Enne.. met snoep als winegums heb ik nu nog last. Mijn kaak schiet dan uit de kom en d'as niet zo'n heel fijn gevoel. Het knarst en kraakt ook dan behoorlijk.

En eh, dat de ene kant zeerder doet dan de andere, is heel normaal. Had ik namelijk ook. Aan de ene kant was ik ook veel bont en blauwer en gezwollen dan de andere kant. Denk dat ze daar meer moeite mee hebben gehad. Ze hebben natuurlijk het een en ander moeten breken, en kan me voorstellen dat dat soms hardhandig gaat. Bij mij was het het geval dat ik weinig sponsbeen oid in mijn botten heb, daardoor zijn ze erg sterk en moeilijk te breken. Heel fijn, maar niet wanneer het gebroken moet worden. ;) Daardoor duurde de operatie bij mij langer dan gepland.

Heb je update foto's?! En hoe voel je je nu?! Al wat meer een positiever gevoel?!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:37

Ja gaat al beter. Heb weer energie :D en werk al weer sinds ruim een week. Ik zal morgen foto's maken :+

NoaSky

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:23

Pff blij om te horen dat het wat beter met je gaat! Je reactie's zijn gelukkig wat positiever.

Nog ff doorbijten hoor (haha leuke woordspeling!) ben echt benieuwd hoe je er nu uit ziet!

Succes nogmaals verder.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:34

:wave: Hoooi! Ben er weer! Ik ben er even lekker tussen uit geweest naar de canarische eilanden!

Net alles bijgelezen, Cynthia, hoe voel je je nu? Heeft best een impact he zo'n operatie? Ik at ook vrij snel weer van alles, vooral na de eerste operatie. Na de tweede duurde alles langer en ging het herstel moeizamer!

Maar wat ben ik blij met dit alles, loop met een stralende lach rond en heb geen moment spijt gehad van dit hele traject!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:13

3 dagen geleden zijn mijn elastieken en hechtingen eruit gehaald, maar mijn mond kan amper open? Was dat bij jullie ook zo en hoelang duurde het voordat die weer helemaal open kon zoals vroeger?

Vind het wel raar mijn eigen kaakchirurg die zei dat ik 6 weken niet mocht kauwen en diegene die ik nu had ow je mag nu al (na 3 weken) al weer kauwen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:48

_Cynthia_ schreef:
3 dagen geleden zijn mijn elastieken en hechtingen eruit gehaald, maar mijn mond kan amper open? Was dat bij jullie ook zo en hoelang duurde het voordat die weer helemaal open kon zoals vroeger?

Ik had in mijn post hierboven al antwoord op die vraag gegeven:
Citaat:
sullebulle schreef:
Het heeft bij mij lang geduurd voor ik mijn mond goed open kon doen, zoals vanouds zegmaar. Dat kan zeker nog wel even een aantal weken/maanden duren.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:01

Ja dat zag ik, maar was benieuwd naar de rest. ;)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:12

Hierbij 2 nieuwe foto's. Van vandaag. Ruim 3 weken later.

Afbeelding

Afbeelding

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:56

Cynthia: Dat ziet er toch al een stuk beter uit! Grootste zwellingen zijn nu wel weg, of niet?
Hoe is het met je (gebrek aan) gevoel?

Mijn operatie is nu bijna een jaar geleden, 20/08/2008 was het namelijk.
Ik zou binnenkort op controle moeten komen, maar het nog geen brief ontvangen, zal nog wel komen. :)
Helaas nog steeds geen gevoel in mijn kin en onderlip. En mijn kaakgewricht werkt ook niet erg mee.
Dat schiet namelijk steeds uit de kom en dat is erg vervelend met het eten van de wat hardere dingen.
Ondanks deze twee kleine minpuntjes ben ik érg blij dat ik het heb gedaan,
klinkt leuk, maar eigenlijk had ik niks te kiezen, het was echt puur medische noodzaak.
Ik ga ervan uit dat het toch nog wel goed gaat komen met deze twee dingetjes, heeft alleen tijd nodig.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:57

Nou de zwelling bij mijn wangen is nog behoorlijk erg. Kijk maar in mijn profiel naar de eerste foto zo was het voor de operatie.
Het gevoel is helaas nog steeds niet terug. In mijn neus, kin en tandvlees. Heel raar en doof gevoel.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:15

Bij mij heeft het JAREN geduurd eer het gevoel helemaal terug was. Gewoon geduld hebben dus. Komt goed. ;)

Ziet er goed uit Cynthia!

Groetjes Izep

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:52

IZEP schreef:
Bij mij heeft het JAREN geduurd eer het gevoel helemaal terug was. Gewoon geduld hebben dus. Komt goed. ;)

Ziet er goed uit Cynthia!

Groetjes Izep

Had jij ook moeite in het begin met het openen van je mond? Ik kan nog geen eens aan de binnenkant van mijn tanden poetsen aangezien de tandenborstel er niet tussen past :(

Ook met eten zit ik nu alles links te kauwen, omdat ik rechts er veel last heb. Ben alleen bang als ik elke keer met links kauw dat ik daar ook zo last ga krijgen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:12

_Cynthia_ schreef:
Had jij ook moeite in het begin met het openen van je mond? Ik kan nog geen eens aan de binnenkant van mijn tanden poetsen aangezien de tandenborstel er niet tussen past :(

Ook met eten zit ik nu alles links te kauwen, omdat ik rechts er veel last heb. Ben alleen bang als ik elke keer met links kauw dat ik daar ook zo last ga krijgen.

Zo herkenbaar :+ Ik dacht, als ik daar mee ga kauwen, breekt mijn kaak spontaan weer doormidden. :=

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:36

sullebulle schreef:
_Cynthia_ schreef:

Zo herkenbaar :+ Ik dacht, als ik daar mee ga kauwen, breekt mijn kaak spontaan weer doormidden. :=

Maar wat doe jij dan als je kaakgewricht uit de kom springt? Lijkt me echt eng.

Wat was er precies aan jouw kaak gedaan ook alweer? :o

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:50

Jeetje, als ik die foto's zie, zie ik er toch wel tegenop :=

Morgen worden mijn verstandskiezen eruit gesneden. Er komt eindelijk vaart in.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:54

_Cynthia_ schreef:
_Cynthia_ schreef:
Maar wat doe jij dan als je kaakgewricht uit de kom springt? Lijkt me echt eng.

Wat was er precies aan jouw kaak gedaan ook alweer? :o

Gelukkig springt dat ook gelijk weer terug! Het schiet er uit, als ik bijv mijn mond open doe en als ik hem weer dicht doe schiet ie weer terug. Heel raar.. De kaakchirurg had het erover dat hij zijn plekje goed moest slijten ofzo... Het klinkt wel enger dan het is. Maar als ik nu mijn mond open doe, en aan beide kant aan mijn kaakgewricht voel, naast mijn oren, dan is het links normaal en rechts zit een hele bult. Dat voel je niet alleen, maar dat zie je ook. Gelukkig heb ik het al wel een stukkie minder dan eerst, maar harde/taaie dingen kauwen is nog wel een probleem met dat gewricht.

Mijn onderkaak is op twee plaatsen gebroken,naar voren geschoven, en vastgezet met schroefjes.
Ook hebben ze een kincorrectie uitgevoerd, een hele plak kin is ertussen uit gehaald.
Eerst wilden ze ook mijn bovenkaak kantelen, maar ben blij dat ze dat toch niet nodig vonden!

Ik heb nog een mooie röntgenfoto waarop je heel goed de schroefjes en breuken ziet, zal hem even inscannen en uploaden op internet. Is best wel interessant om te zien. :)

Ik heb trouwens ook een prachtig boek gekregen van mijn kaakchirurg: Surgical orthodontics; classification, diagnosis and treatment. Geschreven door: D.B.Tuinzing, R.B.GReebe, J.Dorenbos en A.G.Becking. Meneer Greebe is mijn kaakchirurg! :D Er staat uitvoerig in beschreven hoe alle operaties worden uitgevoerd, inclusief plaatjes per stap. erg interessant, maar ook best eng.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:14

Zie hier een van mijn röntgenfoto's, gemaakt op de dag na de operatie:
Afbeelding
Heb zelf even gekleurde vierkantjes in de foto gezet en die daaronder uitgelegd.
Zoals je ziet heb ik mijn bovenste verstandskiezen nog wel! :P

Oja, onderkaak breken zeg ik steeds, ze breken hem op een dusdanige manier zodat ze hem kunnen uitschuiven. Daarna zetten ze hem dus vast met twee schroefjes zoals je kunt zien. :) Raar ziet die kin eruit he? Zo'n raar ijzerdraadje... En zoals je dus kunt zien hebben ze een behoorlijke plak kin er bij mij tussenuit gehaald. Kun je nagaan wat voor een puntkin ik nu anders had gehad haha.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:04

Interessant om te zien die röntgenfoto. Ik heb toevallig vorige keer 1 meegekregen. Naja ik had erom gevraagd.
Zal daar ook is een foto van maken.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:05

Trouwens die schroeven/plaatjes die moeten er misschien uit bij mij. Bij jullie ook? De een zegt kans is groot van wel en de ander niet. Echt raar dat kaakchirurgen in 1 ziekenhuis zo verschillend denken over alles. Ook over dat kauwen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:07

Ik had er ook echt om gevraagd. Ook om het stuk kin wat eruit ging, maar helaas...
dat waren ze vergeten en lag dus al in een afvalbak in de O.K.

Vervelend dat iedereen weer wat anders zegt... weet je niet waar je aan toe bent.
Bij mij hoeft er niks uit. In dat boek waar ik het over had staat ook dat het er vrijwel
nooit uit wordt gehaald, aangezien het vrijwel nooit problemen veroorzaakt.
Maar misschien ligt het er ook aan wat voor operatie je hebt gehad?? Bij mij hoeft er iig niks uit.
Gelukkig maar, anders moet je nóg een keer, lijkt me niet leuk, voor de derde keer.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:30

Toen ik naar huis ging uit het ziekenhuis. Toen stond ik op en vond ik in bed een zakje met mijn verstandskiezen erin. Die waren groot joh ik werd er gewoon misselijk van toen ik ze zag.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:57

_Cynthia_ schreef:
Toen ik naar huis ging uit het ziekenhuis. Toen stond ik op en vond ik in bed een zakje met mijn verstandskiezen erin. Die waren groot joh ik werd er gewoon misselijk van toen ik ze zag.

Mijn verstandskiezen worden er nu uitgehaald en mocht pas een half jaar daarna de operatie krijgen. Bij jou zijn ze er tijdens de operatie zelf uit gehaald?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:00

Muurp schreef:
_Cynthia_ schreef:

Mijn verstandskiezen worden er nu uitgehaald en mocht pas een half jaar daarna de operatie krijgen. Bij jou zijn ze er tijdens de operatie zelf uit gehaald?

Ja alle 4 en had nog een boven en onderkaak operatie. Wel vreemd. Bij iemand anders hier in het topic weet niet meer precies wie. Die mocht ook pas een half jaar daarna geopereerd worden.