MarlindeRooz schreef:Ja maar voor bijna niemand is 1400 kcal eten gezond.
Says who???
Mijn BMR is rond de 1600. Om normaal af te vallen ga je daar zo'n 300 kcal onder zitten, dus dan ben ik met mijn 1400/-200 kcal alles behalve aan het crashen, dan zit ik gewoon aan de gematigde kant van het kcal beperkt eten.
Crashen is als je meer dan 500 kcal onder je BMR gaat zitten, zit ik dus heel ver vanaf.
En een BMR van 1600 is helemaal niet uitzonderlijk voor iemand van mijn lengte en leeftijd hoor, als ik op mijn streefgewicht zit, is mijn BMR zelfs rond de 1400. En dan is mijn streven nog niet eens maatje 36 oid, gewoon maat 38-40.
Maar het scheelt ook heel erg hoe je je BMR berekent. Er zijn meerdere formules gangbaar, en dat kan zomaar dik 300 kcal schelen. En als ik zou moeten aanhouden wat mijn smartwatch als rustverbranding aangeeft, nou dan zouden de rapen gaar zijn en ik niet meer door de voordeur heen passen als ik daarvanuit ging, dan zou mijn BMR ruim boven de 2000 liggen. Geen idee hoe die horloges het berekenen, maar die houden je in mijn ogen wel een beetje voor de gek.
Ik ga dus maar uit van de berekening zoals die door mijn cardioloog en personal trainer gehanteerd wordt, dat lijkt mij de meest betrouwbare bron. En dan kom ik op een BMR van 1600, dan is 1400 kcal om af te vallen dus gewoon heel netjes en totaal niet iets waarvoor mensen gewaarschuwd moeten worden.
En ja als je veel gaat sporten, moet je dus meer kcal tot je nemen om daarvoor te compenseren. Maar goed, primair doe je afvallen met je eetpatroon aanpassen, sporten gaat pas echt meetellen als je echt behoorlijk veel sport. Toen ik wekelijks nog zo'n 30 km per week hardliep, mocht ik zo'n 2000 kcal
per week meer eten, dus tel uit je winst. Maar goed, dat kan en mag ik nu niet, dus die 200-300 kcal per dag kan ik ook beter maar niet extra nemen.
Zo'n 30 jaar geleden, was een crashdieet, als je op 500-600 kcal per dag ging zitten (been there, done that maar dat zou ik echt niemand adviseren). WeightWatchers werd als gezond en verantwoord afvallen beschouwd en ging in die tijd uit van 1000 kcal per dag. En ja, tijden zijn veranderd, inzichten zijn beter geworden. Maar je kunt ook doorslaan in wat je crashen en onverantwoord gaat noemen.