GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:12

Deertje schreef:
Koekie73 schreef:
Nou, ik ben weer gezond verklaard door de cardioloog. Toen ik aan hem vroeg of GLP-1 iets voor mij zou kunnen zijn, kreeg ik een hele verhandeling over alleen geregistreerdb voor diabetes want tekorten aan het medicijn etc. Ik kon er niet tussen komen. Ik moest gewoon met mijn leefstijl aan de slag (ja dat snap ik, daar ben ik juist al lang mee bezig - lang leve een andere cardioloog als anders) Is ook niet zijn vakgebied natuurlijk. Ik weet bijna zeker dat mijn huisarts ook niet mee wil werken.

Overigens zie ik dat ook nog steeds zo op de NHG; schrijf het niet offlabel voor met indicatie obesitas en een heel verhaal dat er tekorten zijn door voorschrijven bij obesitas.

Ik ga dus nu maar kijken naar bijv getwellis, treated etc.

Bij Treated zie ik trouwens dat Saxenda de goedkopere optie is. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ga me er ook in verdiepen hoor, maar mss kan iemand hier vertellen wat het verschil is tussen Saxenda en Ozempic?

eigenlijk is dat wel jammer. Het hangt echt af van dokter tot dokter of je het krijgt of niet.. De ene schrijft het zonder problemen voor, ( die van mij stelde het zelfs zelf voor) en een andere doet er dan heel wat moeilijker over..

Dat is het ook! En ik heb juist ook flink hoge bloeddruk problemen gerelateerd aan overgewicht. Ik ben zelf in een jaar tijd 9 kilo kwijt geraakt met 3x per week sporten en kcal tellen maar nu blijf ik steken en als ik maar even een week niet sport kom ik weer aan. Het sporten maakt wel dat ik wat minder honger heb, grappig genoeg.

Dus cardioloog geeft aan dat voor mij afvallen echt heel erg belangrijk is (ik heb wat schade aan pompkracht opgelopen door onbehandelde hoge bloeddruk) en dat ik de schade nog wat kan herstellen als ik afval. Maar daar stopt het ook. Als ik dan bij hen om hulp vraag bij het afvallen komen ze niet verder als een dietist en gaan wandelen. Die dietist heb ik al veel vaker gezien en 10.000 stappen red ik ook dagelijks.

Deertje

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:38

@koekie73 ik lees onderstaande als voorwaarde om bijvoorbeeld Mounjaro te krijgen:

Mounjaro kan worden voorgeschreven bij een BMI hoger dan 30. Heb je een BMI boven de 27 en een aandoening die door overgewicht erger wordt? Bij bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, verhoogd vetgehalte of diabetes mellitus kan er een uitzondering worden gemaakt en mag je wel medisch afvallen met Mounjaro-injecties.

Daar staat jouw hoge bloeddruk wel tussen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:42

Waar haal je dat vandaan? :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:07

Ik heb net m'n bloed uitslag ff door zitten lezen en schrok eigenlijk wel dat een aantal dingen niet goed zijn.

Hopelijk gaat het snel de goede kant op

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:12

:knuffel:

Maar niet zo dat je door die dingen die niet goed zijn voor vergoeding in aanmerking komt?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:16

Deertje schreef:
@koekie73 ik lees onderstaande als voorwaarde om bijvoorbeeld Mounjaro te krijgen:

Mounjaro kan worden voorgeschreven bij een BMI hoger dan 30. Heb je een BMI boven de 27 en een aandoening die door overgewicht erger wordt? Bij bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, verhoogd vetgehalte of diabetes mellitus kan er een uitzondering worden gemaakt en mag je wel medisch afvallen met Mounjaro-injecties.

Daar staat jouw hoge bloeddruk wel tussen

Had ik ook gelezen. Helaas zegt dat niets over vergoeding en Mounjaro is echt een stuk duurder tov Ozempic, via de commerciele partijen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:18

DuoPenotti schreef:
:knuffel:

Maar niet zo dat je door die dingen die niet goed zijn voor vergoeding in aanmerking komt?

Nee helaas. M'n bloedglucose zijn goed die vallen net binnen de waarden(en waar ik me dan dus ook zorgen over maak want ook al valt het binnen de norm het is wel het uiterste) maar iets van m'n nieren is dus niet goed en verhoogd cholesterol onder andere.

Zit nog steeds te wachten op een bericht van de apotheek

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 00:49

Die cardioloog vaart op oude informatie. Off-label voorschrijven is overigens nooit het advies als er geregistreerde alternatieven zijn.

Het is nu dus zo dat adviezen zijn om ozempic/rybelsus (semaglutide) voor te schrijven bij diabetes als aan aanvullende eisen voldaan wordt en saxenda (liraglutide) voor overige ptn.
Mounjaro (tirzepatide) is nu alleen nog vergoed voor diabetes onder bepaalde voorwaarden. Maar is idd wel al geregistreerd voor behandeling overgewicht op Europees niveau.

Kun je niet bij een internist of (niet-commercieel) obesitascentrum in de omgeving terecht koekie?
Cardioloog mag het volgens mij sowieso niet voorschrijven. Op zn-formulier staat dat het ingevuld moet worden door internist of huisarts. Iig bij tirzepatide, want dat heb ik kwartier geleden nog gecheckt om een digitaal consult van een huisarts af te handelen :+

Edit/ bij saxenda staat dat er ook.
Ozempic mag wel via cardioloog, maar daarvoor komen ook mensen met onvoldoende gereguleerde diabetes en sterk verhoogd cardiovasculair risico in aanmerking, die zitten nog weleens bij cardioloog.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:02

DuoPenotti schreef:
Maar zit er wat dat betreft dan ooit een einde aan het ophogen?
Of blijft dat een ding? Gewend aan de dosering en de altijd honger is er weer.

Ik zit natuurlijk op de laagste dosis die er is en zat in een nachtdiensten reeks wat gewoon heel je ritme omgooit wat altijd wel lastig is.

Inmiddels klaar met mijn nachtdiensten, heb voor het eerst in jaren opeens een gezonde ontlasting meerdere dagen achter elkaar (PDS) wat bij mij echt 1 x in de maand 1 dag was voorheen, altijd had ik typische pds ontlasting (meer richting diarree). Dus best bijzonder :Y) kijken of dit aanhoud en dan hebben we nog een positief bijverschijnsel van ozempic voor mijn gezondheid :')

Zit nu op 80,03kg. Niet veel afgevallen maar wel een beetje. Zo mijn 3e dosis nemen. Hopelijk volgende week onder de 80 kilo :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:56

Welke naalden kopen jullie voor deze 0,25mg pen? Want er moeten zeker wat meer dosisen uit kunnen komen dan 4. Heb er nu 3 gehad…

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:22

Rennie89 schreef:
Welke naalden kopen jullie voor deze 0,25mg pen? Want er moeten zeker wat meer dosisen uit kunnen komen dan 4. Heb er nu 3 gehad…

[ Afbeelding ]

Er kunnen 5 doses uit. Als je op de verpakking van het naaldje kijkt zie je welke je moet kopen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:10

Even aan de apotheek vragen of ze wat extra naalden kunnen leveren. Bij mij zitten die er standaard bij in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:11

Dat van die 5e doses begrijp ik nog niet helemaal maar dat zie ik straks aan het einde van deze spuit.

Naalden kreeg ik met moeite mee bij de apotheek :Y) dus die ga ik zelf maar bestellen.

Donderdagavond begonnen en tot nu toe gaat het goed. Geen bijwerkingen en ik kan mij goed inhouden met eten.
Er was ook niks meer in huis dus dat scheelde ook :+
Kijken of ik morgen bij het boodschappen doen overal bij langs kan lopen.
We vieren vandaag wel een verjaardag hier, ik ben benieuwd hoe het mij daarbij vergaat.

Hoe gaat het met jullie?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:25

Ik moet vandaag weer prikken. Gisteren moest ik draaien (ben ook dj) op een feest met veel eten. Ik had zeker weer trek, kreeg een enorm bord crew eten. Maar ondanks dat de trek er aan het einde van de week vlak voor prikken weer terug is, eet ik nog steeds maar 1/3 van normaal. Hier had ik 4 patatjes. De helft van de kip en de helft van de salade op. Dat brood heb ik helemaal laten liggen. Het is gewoon veel en veel teveel..Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:53

Over naalden gesproken, bij mij zeggen ze dat ik de naald meerdere keren kan gebruiken. Vind ik best vreemd want na elke keer spuiten wordt zo'n naald toch bot.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:05

Nee naalden nooit meerdere keren gebruiken. Elke keer nieuwe naald. Bij mij zaten er naaldjes bij van Novofine plus 4 mm 32G. Ze waren van Novofine overal uitverkocht dus heb die van HT One Plusfine gekocht.
https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... fpEALw_wcB
100 stuks voor ruim 10 euro.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:14

Mer1980 schreef:
Ik moet vandaag weer prikken. Gisteren moest ik draaien (ben ook dj) op een feest met veel eten. Ik had zeker weer trek, kreeg een enorm bord crew eten. Maar ondanks dat de trek er aan het einde van de week vlak voor prikken weer terug is, eet ik nog steeds maar 1/3 van normaal. Hier had ik 4 patatjes. De helft van de kip en de helft van de salade op. Dat brood heb ik helemaal laten liggen. Het is gewoon veel en veel teveel..[ Afbeelding ]

Ja dit tik je niet meer weg met deze medicatie.
Voorheen zou je beginnen met eten en ergens tegen het einde aan zou je vol zitten. Dat zit je nu al na een derde hiervan.
Ik ben ook een stuk goedkoper uit met mijn boodschappen trouwens. Ik merk het echt wel. Ik eet van alles minimaal 2 x.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:15

ik heb ook 4mm 32G, ze waren laatst weer op voorraad bij diatetesmagazijn.nl (geen novofine maar BD)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:38

fjordjes schreef:
Over naalden gesproken, bij mij zeggen ze dat ik de naald meerdere keren kan gebruiken. Vind ik best vreemd want na elke keer spuiten wordt zo'n naald toch bot.

Bot is je minste probleem.
Is gewoon een risico op infectie. Stukjes weefsel van jou (hoeven maar een paar huidcellen te zijn uiteindelijk) kunnen een week lang lekker in zo'n naaldje zitten rotten. Zo'n naald gaat er wel schoon in, maar komt er natuurlijk niet schoon uit.

Ik weet niet wie die "bij mij zeggen ze" zijn, maar als dat zorgprofessionals zijn moeten ze zich dik schamen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:53

fjordjes schreef:

Echt niet doen hoor. Die is niet meer steriel.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:04

Als het goed is heb ik morgen of dinsdag contact met de apotheek, dan zal ik het vragen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:14

fjordjes schreef:

Wie zegt dat -O- slechtste advies ooit, echt niet doen.

BD microfine 4mm zijn ook fijne naaldjes.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:21

Ik heb gisteren de Mounjaro gekregen. Gisteravond nog een All you can eat gehad met familie en net voor de eerste keer geprikt.
Ik voel me een soort van raar, weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. Weet ook niet of ik al iets kan voelen hoor.
Ik heb 2 crackers op en ga nog even een gekookt eitje eten. En dan maar even de stallen mesten.
Mijn startgewicht is 74 kg. Ik ben zo benieuwd.

Ik heb bij de pen 4 naaldjes gekregen. Welke naalden moet ik gebruiken om die laatste dosis eruit te krijgen? Want dan ga ik die vast bestellen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:34

Staat hier boven meerdere keren