Deertje schreef:Koekie73 schreef:Nou, ik ben weer gezond verklaard door de cardioloog. Toen ik aan hem vroeg of GLP-1 iets voor mij zou kunnen zijn, kreeg ik een hele verhandeling over alleen geregistreerdb voor diabetes want tekorten aan het medicijn etc. Ik kon er niet tussen komen. Ik moest gewoon met mijn leefstijl aan de slag (ja dat snap ik, daar ben ik juist al lang mee bezig - lang leve een andere cardioloog als anders) Is ook niet zijn vakgebied natuurlijk. Ik weet bijna zeker dat mijn huisarts ook niet mee wil werken.
Overigens zie ik dat ook nog steeds zo op de NHG; schrijf het niet offlabel voor met indicatie obesitas en een heel verhaal dat er tekorten zijn door voorschrijven bij obesitas.
Ik ga dus nu maar kijken naar bijv getwellis, treated etc.
Bij Treated zie ik trouwens dat Saxenda de goedkopere optie is. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ga me er ook in verdiepen hoor, maar mss kan iemand hier vertellen wat het verschil is tussen Saxenda en Ozempic?
eigenlijk is dat wel jammer. Het hangt echt af van dokter tot dokter of je het krijgt of niet.. De ene schrijft het zonder problemen voor, ( die van mij stelde het zelfs zelf voor) en een andere doet er dan heel wat moeilijker over..
Dat is het ook! En ik heb juist ook flink hoge bloeddruk problemen gerelateerd aan overgewicht. Ik ben zelf in een jaar tijd 9 kilo kwijt geraakt met 3x per week sporten en kcal tellen maar nu blijf ik steken en als ik maar even een week niet sport kom ik weer aan. Het sporten maakt wel dat ik wat minder honger heb, grappig genoeg.
Dus cardioloog geeft aan dat voor mij afvallen echt heel erg belangrijk is (ik heb wat schade aan pompkracht opgelopen door onbehandelde hoge bloeddruk) en dat ik de schade nog wat kan herstellen als ik afval. Maar daar stopt het ook. Als ik dan bij hen om hulp vraag bij het afvallen komen ze niet verder als een dietist en gaan wandelen. Die dietist heb ik al veel vaker gezien en 10.000 stappen red ik ook dagelijks.