Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:19

Vinden we positieve vibes ook leuk om te lezen in dit topic?
Na een paar dagen extra veel klachten te hebben gehad lijkt het voor mij vandaag weer iets beter te gaan, ik ben nu lekker in huis aan het rommelen en achterstallig werk aan het huishouden aan het doen. De wasmachine draait, ik heb de droge was van de waslijn afgehaald en gevouwen, de vaatwasser is ook weer leeg, schoon en klaar voor een volgende ronde. Dit kostte nog geen uurtje om te doen en het is al meer als dat ik de afgelopen dagen bij elkaar heb kunnen doen.
De momenten dat het dan wèl allemaal lukt, daar kan ik dan zo van genieten. Ik drink eerst nog mijn koffie, en dan stop ik de opgespaarde vieze vaat in de vaatwasser en dan is dat ook weer schoon allemaal. (Mijn vaatwasser is een mini tafel model, als ik een paar dagen niks heb kunnen doen dan moet die een paar keer draaien om alles schoon te maken).
Maar nu eerst de koffie en even genieten van wat al is gelukt, dingen die ik al dagen graag wou doen die nu weer lukte. Latte Macchiato trouwens, extra luxe voor dit geniet moment. Dit neemt niemand mij af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:43

Ja natuurlijk :j

Ja heerlijk is dat als het weer lekker gedaan is en het gaat ook nog eens soepel.
Ik denk dat wij daar ook meer van genieten dan de mensen waar dat zelfsprekend bij is.

Mijn migraine is nu gelukkig een stuk verminderd, vanmiddag zal die wel weg zijn.
Nu nog wel heel zwaar gevoel in mijn lijf, maar dt vind ik nog niet zo erg.
En hopelijk morgen ook aan het stofzuigen en de was, want dat ik ook weer nodig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:47

Go Tevelpa!! *\%/*

Tuurlijk! Juist als je een chronische ziekte hebt dan kun éxtra genieten van kleine dingen die wél lukken en dan is het toch reuzefijn om die te delen met mensen die datzelfde gevoel ook kennen? **\O/**

Dreamboy

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:06

Hier juist een mindere dag. Ontzettend last van mijn rug en heupen. Maar ik weet waar het van komt. Gisteren teveel en te zwaar getild en dus vet over mijn grenzen heen gegaan. We zijn een schuur bij de buurman aan het leeg ruimen waar we stallen in gaan maken. Ik heb ze nu nog bij huis lopen, 24/7 buiten. Maar aangezien de wolf ook hier steeds dichterbij komt wil (of eigenlijk wil ik dat niet maar moet) ik ze voor de winter op stal kunnen zetten. Bij huis heb ik te weinig ruimte voor stallen maar gelukkig buurman bereidt gevonden zijn schuur, die hij al jaren niet meer gebruikt, af te staan. Het is dus voor een goed doel maar vandaag word ik even flink terug gefloten. Gelukkig morgen een vrije dag van werk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:48

Dreamboy schreef:
Hier juist een mindere dag. Ontzettend last van mijn rug en heupen. Maar ik weet waar het van komt. Gisteren teveel en te zwaar getild en dus vet over mijn grenzen heen gegaan. We zijn een schuur bij de buurman aan het leeg ruimen waar we stallen in gaan maken. Ik heb ze nu nog bij huis lopen, 24/7 buiten. Maar aangezien de wolf ook hier steeds dichterbij komt wil (of eigenlijk wil ik dat niet maar moet) ik ze voor de winter op stal kunnen zetten. Bij huis heb ik te weinig ruimte voor stallen maar gelukkig buurman bereidt gevonden zijn schuur, die hij al jaren niet meer gebruikt, af te staan. Het is dus voor een goed doel maar vandaag word ik even flink terug gefloten. Gelukkig morgen een vrije dag van werk.

Wow dat is echt ontzettend tof van je buurman dat hij je die ruimte gunt voor de veiligheid van de dieren! <3 Ik hoop voor je dat je snel weer een beetje bij komt van het werken eraan, ik geloof je meteen dat het nu afzien is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:54

Telpeva schreef:
Dreamboy schreef:

Wow dat is echt ontzettend tof van je buurman dat hij je die ruimte gunt voor de veiligheid van de dieren! <3 Ik hoop voor je dat je snel weer een beetje bij komt van het werken eraan, ik geloof je meteen dat het nu afzien is.

Ja, daar ben ik hem en zijn vrouw ook ontzettend dankbaar voor. Scheelt me een hoop slapeloze nachten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:18

Ik snap dat alles pijn doet. Ik zou wat extra magnesium voor de nacht nemen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:53

Wat top van de buurman.
Fijn dat je morgen vrij bent.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:54

Iris82 schreef:

Dank voor de tip.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:54

Dreamboy schreef:
Iris82 schreef:

Dank voor de tip.

En heb je een bad? Of even warme douche extra voor spieren iig naast magnesium. Het is voor goed doel, heel fijn dat het kan maar alvast sterkte komende tijd met lijf :(:)

Ik rijd nog wel, maar wel alleen op die van mijn moeder en zadel op mij aangepast. Die ook degene is die me thuis ophaalt en al het sjouwwerk doet. Paard heeft geleerd om te gaan met mijn hulpen en als ze voelt dat ik slecht zit stopt ze ook met lopen. En gewoon genoegen nemen met wat gaat die dag. Moet daarom ook wel lachen om mensen die denken dat een paard zoveel keer per week moet lopen en zoveel keer serieus moet trainen om een wedstrijdje op M of Z niveau te lopen... Ik train maximaal 1 keer per week wat zwaarder, ze mag niet gelongeerd worden, dus dan nog 2 of 3 dagen lichte training.

Maar ik heb wel echt de mazzel dat zij niet beter weet als mijn hulpen dus op heel weinig kan reageren. Kan niet meer lichtrijden maar ze heeft hele fijne galop om te zitten wat me niet zoveel moeite kost. Moet zeggen dat het me 5 jaar of langer gekost heeft. Ben hele tijd gestopt met rijden tussendoor en toen wr deze merrie kregen begonnen met 1 keer in de week 10 minuten voor maanden. Daarna hele lange tijd 30 minuten 1 keer per week en pas sinds een jaar kan ik iets vaker per week erop met hulpmiddelen voor mij en alsnog wel morfine achtige pijnstilling op hoogste dosering die ik mag. En dus echt een vast schema elke week en elke dag waarbij er niks spontaans bij kan.
Maar die jaren die ik niet reed ging het niet beter en dit is de enige hobby die me nog mentale energie oplevert. De rest heb ik allemaal op moeten geven. Dus ik kies er bewust voor dit te doen, ook al is het dom en te veel voor me.

Wedstrijden is helemaal dom, maar vind ik te leuk en weer door ouders kan ik dat als ik altijd de dag van te voren vlecht en was, mijn moeder doet al het tuig en alle spullen inladen, plus erheen rijden en daar ter plekke alles :') En ik plan echr week van te voren al extra rust in en week erna echt bedrust. Daarom start ik ook maar weinig haha. Wel opgegeven voor classificatie keuring komende herfst om te kijken of er nog meer bestaat om me te helpen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:02

Positieve vibes vind ik erg leuk om te lezen .

Wat fijn zo'n buurman dreamboy.

Voor degenen die nog wel kunnen rijden, ik ben juist blij voor jullie al benijd ik jullie wel soms.

Ik kon niet meer op mijn rijpaard komen. Ik had te weinig kracht in mijn benen en met osteoporose was het best gevaarlijk geworden. Ik heb van alles gebroken in mijn rug, zelfs zonder het te merken. Dan blijken er bij een longscan opeens weer een paar nieuwe te zijn. Ondanks de medicatie is het de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden.

Twee jaar geleden heb ik mijn linker onderbeen verbrijzeld, dat komt niet meer helemaal goed ondanks dat de artsen een klein wonder hebben verricht want het was bijna een amputatie geworden. Sindsdien loop ik kleine afstanden met een kruk en verdere afstanden met een scootmobiel.

Van een paard afvallen is dus geen optie meer en dat kan je nooit uitsluiten.

Gelukkig waren we altijd al aan het mennen. Ik heb niet de kracht en de lucht (astma) om zelf in te spannen en ik kan ook niet goed bukken dus ik ben wel altijd afhankelijk van anderen maar als ik dan op de wagen zit is het echt genieten. Zeker nu met ons jonkie . Ik kan nog niet mee omdat risico te groot is met een jong dier. Groomen kan ik niet dus als er even iemand af moet om iets te doen kan ik dat niet maar reken maar dat ik straks dubbel en dwars ga genieten.

Eigenlijk is er best veel om van te genieten. De huisdieren, de tuin, de zon, uitstapjes, op café gaan etc.

Ik herken het dus wel dat jullie ook meer genieten van de dingen die nog wel kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:22

Dingen die even lukken, zo fijn *\o/* altijd een feestje waard.

Paardrijden, oef dat is langgeleden alweer,destijds ivm artrose van mijn oude tinker gestopt. Nog een tijdje aangepast gereden tot ik het niet meer kon betalen. Daarna blijk ik ook daar allergisch voor en kan niet eens meer een paard aaien of de lucht opsnuiven, en wat mis ik dat enorm. -O- Maar ja ik kan het toch niet veranderen.

Gelukig in Frankrijk hebben mijn buren er vier rondlopen. Net ver genoeg weg om er geen last van te hebben maar wel er fijn naar kunnen kijken en luisteren naar het kauwen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:28

Ohh ladies (en gentlemen?) wat hebben jullie veel gekletst! := Ik heb het vluchtig doorgelezen en zie wat gesteggel. Hoef ik verder niks van te vinden, dus laat ik lekker gaan! :D

Ik heb een periode migraine gehad nadat ik van mijn paard was gevallen en NAH op liep. Maar daar lijk ik van verschoond, ik had er sumatriptan voor, maar nu inmiddels 2 jaar geen last meer van.

Ik weet niet of ik heb gezegd dat ziekenhuis nog heeft gebeld vrijdag. Ik heb nu antibiotica voor mijn oog. Het bleek streptokokken te zijn. Ze hebben het toch gevonden! Dus nu weer nieuwe pillen erbij voor een week! :=

Mijn lever zal nog overuren maken. Ben met een detox begonnen van de week.

Verder begonnen met 2x per week zwemmen. Ik ging van de week in het ondiepe mee doen met aquarobics. Ik voelde me erg zelfbewust :')

Ik ben een beetje slapjes op allerlei punten omdat mijn spieren ook verslappen door de zenuwschade. Daarbij 11 kg afgevallen, dus mijn huid is wat ruimer.

Ik springen, ik had het gevoel alsof mijn kont halverwege mijn rug zat! :))

Ik heb het wel vol gehouden. Beetje elastieke benen erna, maar voor het slapen extra magnesium genomen en vrijdag nergens last van. Voelde me echt stoer! :))

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:29

Rondom paarden ben ik denk ik nog een beetje in de ontkenning, daar denk ik liever niet teveel over na.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 14:39

Telpeva schreef:
Rondom paarden ben ik denk ik nog een beetje in de ontkenning, daar denk ik liever niet teveel over na.

:knuffel:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:37

Over positieve berichten gesproken.

Ik heb net heerlijk op mijn paard gereden. Nou ja groot woord, maar toch.
Ik heb al heel lang een bijrijder voor mijn ruin, maar door veranderde prive situatie bij haar lukt het niet vaak om te komen. Maar we hebben nog heel vaak contact.
Nu heeft ze vakantie en kwam ze deze kant op.
Zij op de ruin gezeten en ik op mijn merrie.
Vooral veel gekletst en 3 rondjes gedraafd :D
Maar was echt heel fijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:27

Ik heb vannacht voor het eerst in langere tijd weer een fatsoenlijke langere uitlaatronde kunnen lopen. *\o/*
Normaal doen we een 'rondje om de kerk' (15-20 minuten in rustig tempo, inclusief snuffelen en auto's kijken) en als het lukt 3-5x per week een uitlaatronde van 45+ minuten.
Vannacht hebben we 35-40 minuten gewandeld, nog niet zo lang en ver als normaal maar de afgelopen weken waren de lange wandelingen niet gelukt doordat ik mentaal gewoon uitgeput was door de stress vd aankomende renovatie hier in huis.
Mijn grootste hond was er ook echt aan toe, die heeft gewoon wat meer nodig dan blokjes om en begon inmiddels nogal te stuiteren door het huis. *\%/*

Nu wat spierpijn, even kijken of het lukt om daar vanavond rustig doorheen te wandelen.
En lukt het vanavond niet dan gaan we morgenavond. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:27

Dat klinkt goed en rijdend kletsen is helemaal tof :)

Ik moest weer naar de longarts en heb nu een afspraak staan voor een ct a.s. donderdag en consult op vrijdag waarbij ik met mijn geheugen als een zeef glad vergeten ben dat we donderdag en vrijdag een mini menvakantie zouden doen. Oeps :oo

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:31

Ah zonde Percy, en nu?

Hier wat minder, ik kreeg gisteravond toch een migraineaanval. Ik wil niet graag Sumatriptan gebruiken want dat stelt uit, maar vannacht kon ik niet meer slapen, dus toch maar genomen. Maar goed, daar weer naar van want ik nam dat op de lege maag, dus dat gaat dan niet zo lekker := En ik voel me nu aardig belabberd. Ik hoop dat ik een beetje bijtrek want de komende dagen is er kans op noorderlicht, dat wil ik niet missen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:37

Wat een leuke positieve berichten hierboven!

Percy, dat is even een beroerde planning! Kun je het consult verschuiven of anders de mini menvakantie?
Je gezondheid is het belangrijkste natuurlijk!

Earth: Ik heb nog nooit eerder van Sumatriptan gehoord. Is dat specifiek tegen migraine?

Hier zit het ook even tegen. Afgelopen week ging de koelkast kapot en vanochtend vond ik water in de meterkast := Heel handig met alle electra. Dus manlief gebeld omdat ik bang was voor een stroomklap en die vertrouwde het ook niet en is naar huis gekomen.
Waarschijnlijk ligt de oorzaak bij de badkamer vlak boven de meterkast.
Daar is een kitrand al een tijdje slecht (laten we maar zeggen, volledig vergaan) en in combinatie met een verstopt putje is dat waarschijnlijk gaan lekken.
Dus manlief is nu aan het kitten geslagen. Hopelijk is dit idd het probleem en geen lekke waterleiding ofzo.
Ongeluk komt vaak in drieën zeggen ze, dus ik wacht vol spanning wat er hierna nog stuk gaat :')
Normaal gaat er hier nooit iets stuk of problemen in huis en nu opeens achter elkaar _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 14:42

Ja dat is tegen migraine inderdaad. Maar het is nogal troep dus mijn lichaam reageert er soms nogal heftig op. Maar de hoofdpijn trekt daardoor wel weg uiteindelijk dus dan kan ik wel ff slapen. Nu sluimert ie weer langzaam terug helaas.

Oh wat een ellende, gelukkig heb je geen klap gehad. Ik zou helemaal nerveus worden van elektra en water :=
Wij hadden paar jaar terug ook last van een kapotte kitrand, dus wij hebben van die mooie lekkagevlekken op het plafond in de gang :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:51

Cayenne. Ieeuw wat eng.
Gelukkig weten jullie wel waar het vandaan komt.

Percy gatsie. Das niet fijn gepland.

Earth.
Stelt de suma uit?
Of gaat het daardoor naar de achtergrond?

Hier stelt hij niet uit.
Ik heb meestal aanvallen van 3 dagen.
Met suma kan ik beneden zijn.
Wel met gordijnen dicht enz en andere bijwerkingen.
Maar zonder lig ik met rolluiken dicht kotsende op bed.
Maar de duur van de aanval veranderd bij mij niet of ik wel of niks neem. Alleen hoe heftig hij aanwezig is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:55

Wat een heftige aanvallen zeg!
Jeetje DP, dat lijkt me helemaal vreselijk! Drie dagen lang is toch niet uit te houden??

Earth: Dus bij jullie gaf een kapotte kitrand ook zoveel waterschade?
Wij hopen dat de kitrand het probleem is, maar volgens mijn vader kan een kapotte kitrand niet zoveel waterschade geven :?
Ik hoop maar dat hij er naast zit :+
De badkamer is nog niet zo heel oud, dus ik zit er niet op te wachten dat ze in de muren moeten boren op zoek naar een kapotte waterleiding ofzo.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:56

Ik merk heel duidelijke belasting op de nieren +- een uurtje nadat ik Sumatriptan heb ingenomen. Nog iemand?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 15:02

DP bij mij stelt ie uit, normaal heb ik aanvallen van 2 dagen maar als ik de suma neem duurt het langer. Gelukkig lig ik niet kotsend op bed, maar ik heb dan echt zoveel hoofdpijn dat ik er helemaal naar van word. Ik kan dan verder ook niks. Ik baal want we zouden morgen weer lekker naar de beachclub gaan, maar die warmte kan ik niet buiten zijn.

Ja klopt Cayenne, ik kan me wel voorstellen dat er behoorlijk wat water weg kan stromen via een kapotte kitrand.