Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 08:28

Gefeliciteerd Naomi_Jortje! <3

@Eske: genieten is een groot woord maar ondanks dat het heel alleen is begint de acceptatie van eenzaamheid wel te komen. Het is ook lastig dat de meeste van onze vrienden of echt heel ver weg wonen (letterlijk de andere uit puntjes van Nederland), in ploegendienst werken of zelf aan het bevallen zijn en om rust hebben gevraagd. Collega’s hoor ik ook niks van, volgens mij was mijn manager zelfs trots hoeveel radiostilte er was. Gisteren ben ik wel met onze zoon naar de supermarkt gewandeld (dat is zo’n 500 meter heen en terug). Dat zijn hoogtepunten hoe zwaar ze ook zijn. Kan gelukkig ook nog autorijden, dit viel uiteindelijk weg bij de eerste zwangerschap. De arboarts is gelukkig wel heel begripvol en die houdt overal de rem op. Dus dat is een zorg minder.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:07

Ik ben weer terug uit Egypte! Het eten daar viel me behoorlijk slecht, dus weinig gegeten en soms over moeten geven... Ik kom terug met -2kg... In een zwangerschap na 12 dagen all incl, iets gaat niet goed :+

Ik rijd geen paard, dus weet niet wat mijn verloskundige erin adviseert. Ik loop hard en ze zegt dat ik dat gewoon mag/kan blijven doen zo lang ik gewn last krijg van mn gewrichten en banden tijdens het rennen!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 07:45

Pff gisteren is mijn verstandskies afgebroken. Ik dacht in eerste instantie dat er een stukje schil aan mijn pistache was blijven zitten. Maar nee helaas. Nu lees ik al dat verschillende tandartsen ook verschillende aanpakken hebben rondom zwangere vrouwen (wel,niet of andere verdoving, wel of niet trekken, wel of geen foto’s). Waarom kon die stomme verstandskies niet gewoon post parfum afbreken ;(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:40

Renee schreef:
Pff gisteren is mijn verstandskies afgebroken. Ik dacht in eerste instantie dat er een stukje schil aan mijn pistache was blijven zitten. Maar nee helaas. Nu lees ik al dat verschillende tandartsen ook verschillende aanpakken hebben rondom zwangere vrouwen (wel,niet of andere verdoving, wel of niet trekken, wel of geen foto’s). Waarom kon die stomme verstandskies niet gewoon post parfum afbreken ;(

Ah nee ook dat nog!
Het zit je niet mee!

Heb je er veel last van?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 09:17

Nee totaal niet, kan me niet voorstellen dat de hele ellende al dusdanig is doorgerot dat de tand is afgestorven. Heb tussen de zwangerschappen door nog uitgebreid laten reinigen en er zijn foto’s gemaakt. Dus ik denk dat misschien een vulling afgebroken is (een van de verstandskiezen heeft een gaatje gehad, weet alleen niet welke) of dat de zenuw niet bloot ligt. Maar ik weet niet zo goed wat ze voor me kunnen doen wil niet dat onze kleine meisje een optater krijgt. Die ligt nu zo lekker veilig in de buik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:39

Je zou kunnen bellen voor advies.
Meestal qua röntgenfoto is het ver weg genoeg van de buik wat ik online lees.
Qua verdoving heb ik geen idee wat dit doet voor een baby.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 09:47

Dat zei mijn vorige tandarts ook inderdaad. De straling in een vliegtuig is erger, maar ook dat doe ik niet zwanger. Al gaf hij ook aan dat ik zwanger alleen hoef langs te komen als er echt iets aan de hand was. Omdat er toch risico’s kunnen zijn en die wilde hij in ieder geval niet onnodig nemen. Zelfs tandsteen verwijderen was het niet waard op dat moment. Het is even afwachten ga in ieder geval niet nu een noodtandarts bezoek doen omdat ik ook geen pijn heb.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:02

@renee
Niet toevallig al een x een wortelkanaal behandeling gehad aan die kies?
4 jaar terug is bij mij een kies letterlijk door de midden gegaan. Ik was gruwelijk bang voor pijn. Dus hop, zondag na de noodtandarts....
Tadaaa t was een kies waarvan de wortel god zij dank al dood was _O-
Hoezo vind jou tandarts het niet waarmee om tandsteen weg te halen?
De mijne wil juist vaker tandsteen weg halen tegen eventuele ontstekingen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 10:40

Nee nog nooit een wortelkanaalbehandeling gehad, weet ook niet of ze dat überhaupt doen bij een verstandskies.
Ik denk dat de tandsteen niet erg genoeg was om weg te gaan halen, het meeste zit altijd achter het spalkje die is geplaatst na mijn beugels. Maar nu heb ik een nieuwe tandarts die kan er natuurlijk heel anders naar kijken. We gaan het meemaken als ik langs mag komen. Vind een nieuwe tandarts altijd minder relaxed, al ben ik er wel al een keer geweest. Toen dacht ik ook dat er problemen waren maar ik had gewoon zo veel en hard zitten klemmen met mijn tanden dat het pijn was gaan doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:48

Ahh okay.
Naja mijn tandarts wou juist alles zo schoon mogelijk houden om ontstoken tandvlees eventueel tegen te gaan

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 11:37

Dat is wel echt precies wat ik veel terug lees en zie. Elke tandarts doet wat anders. Oftewel (dit is mijn interpretatie): ze weten gewoon niet wat goed of juist is. Was die stomme tand maar gewoon heel gebleven tot volgend jaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:57

Waarschijnlijk kun je inderdaad niet echt zo simpel zeggen wat juist is.
Verschillende mensen situaties etc

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:04

Jeetje wat enorm vervelend Renee, sterkte ermee!

Hoeveel zijn jullie aangekomen? Ik nog niks en vraag me af of ik dus wel genoeg eet. Gezien ik ook nog steeds heel moe ben. Woensdag maar op controle bij verloskundige even bespreken.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-09-24 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:17

Ik dacht dat een verstandskies zelf geen zenuw heeft. Een van de mijne zat een enorm gat in ineens en daar voelde ik niets van. Maar trekken moet wel echt verdoofd, want je kaak voel je wel natuurlijk. Mijn tandarts houdt aan 'liever geen verdoving' maar wat niet gaat, gaat niet. Maar ik weet niet of het veel kwaad kan om het zo te laten voor die paar maanden. Wel vervelend sowieso!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 18:29

Eske_B schreef:

Hoeveel zijn jullie aangekomen? Ik nog niks en vraag me af of ik dus wel genoeg eet. Gezien ik ook nog steeds heel moe ben. Woensdag maar op controle bij verloskundige even bespreken.

Deze zwangerschap heb ik beloofd er niet naar te kijken dus dat doe ik ook niet. Maar tijdens de zwangerschap van Aaron zat ik bij 18 weken nog op -10 kilo met de start van de zwangerschap. Het kan nooit kwaad om het te bespreken. Denk dat het ook van je start gewicht en je lengte afhangt hoe indrukwekkend het is zeg maar. Ik ben echt een flatgebouw dus dan is 10 kilo minder indrukwekkend dan bij een klein poppetje.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:34

Ik zit nu op -2kg omdat ik de afgelopen 2 weken amper heb kunnen eten op vakantie...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:40

Eske_B schreef:

Ik ben nu 21 weken zwanger en nog steeds mijn startgewicht. Bij mijn zoontje 16 kg in totaal bijgekomen dus snap het niet goed. Maar in de eerste helft amper aankomen komt dus wel vaker voor!

Super vervelend Renée. Misschien kan de tand met enkel plaatselijke verdoving getrokken worden?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:42

Ik wil vrijdag bij de frauenartz pas weer op de weegschaal staan _O-
Ik was tot de vorige controle 3 of 4 kilo aangekomen...
@eske neem je extra vitamine ivm vermoeidheid?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:54

Ik heb wat gelezen over de 'baby-uitzet-lijst'. Daar ben ik zelf nog niet echt mee bezig. Eerst onze verbouwing maar eens klaar, daarna is het tijd om te gaan verzamelen.
Ik heb al wel wat zoekopdrachten uitgezet op Marktplaats. Ik ben wel van plan om zo veel mogelijk tweedehands te kopen.
Babybadje mag ik lenen van een vriendin, dat vind ik heel lief.

Jolliegirl een meisje! Super leuk!
Hoe was je mini gender reveal?

Zwangerschapskleding moet ik onderhand ook over na gaan denken.. een aantal broeken zitten inmiddels wat strak. Ik lees hier dat zwangerschapsbroek nogal afzakken... Ik ben zelf geen jurken/rokken persoon.. had toch wel mijn hoop op een broek gevestigd, maar nu ik dit lees, weet ik niet of ik nog wel zwangerschapsbroeken wil :+

Mooie foto van jouw mooie buik Iselda! <3
En veel sterkte met het verlies van zowel kat als paard. Dan heb je even heel wat te voorduren in een paar dagen tijd... :(:)

Vervelend dat je zoveel pijn hebt, Renee :(:)
En wat klote van je verstandskies!

Welkom Miepp!
Op jouw vraag wat betreft het rijden: de verloskundige heeft daar bij mij nog niks over gezegd, maar vraag mij nu af of ik dat überhaupt heb aangegeven :')
Ik kijk gewoon hoe lang ik het volhoud. Mijn paard is herstellende van een peesblessure, dus het enige wat we doen is wandelen en korte stapritje ohz of met barebackpad. Mennen met de shet hoop ik nog wel een poosje te kunnen volhouden.

Je hebt zeker wel een mooi buikje Naomi_Jortje :o
En de 20 weken echo gehad! Wat leuk dat jullie ook een meisje krijgen <3
Meisjes boom hierzo! :+

Marlis een bloeding gehad, gelukkig lijkt alles weer oke. Dat moet wel schrikken zijn geweest.

iirriissjjee weer terug op Nederlandse bodem. Wat jammer dat het eten tegen viel.

Eske_B: Ik ben nog niet echt heel erg gegroeid in gewicht. Het schommelt nogal. Soms 1 kilo erbij, soms weer op het start gewicht. Ik weet ook niet wat normaal is. Vervelend dat je zo moe bent.

Volgens mij ben ik weer aardig bijgelezen zo :+
Wij hebben morgen de 13 weken echo! :o
Afgelopen woensdag bloed laten prikken voor de NIPT. Phoe, dat was een pittige... Ik houd er al niet zo van, maar er gingen behoorlijk wat buisjes door had ik het idee. (Ik kijk niet, want dan ga ik out, denk ik)
Gelukkig wist ik dat niet van tevoren, anders had ik de benen genomen :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:20

Bedankt voor de antwoorden! Ik slik al een multivitamine voor zwangeren erbij.

Nu zal stoppen met ADHD medicatie en daardoor meer moeite met alles + een nieuw mens groeien ook de nodige energie kosten := Maar merk echt dat m'n belastbaarheid flink minder is en dat ik daar meer rekening mee moet houden dan verwacht.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 20:24

Wees vooral mild naar jezelf Eske! Je doet het fantastisch!

Daphx93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:47

Ik zit op het moment om -12kg. Wel overgewicht dus ik kan het prima hebben :) Die -12kg is wel door hg zwangerschap.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:14

Eske_B schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Ik slik al een multivitamine voor zwangeren erbij.

Nu zal stoppen met ADHD medicatie en daardoor meer moeite met alles + een nieuw mens groeien ook de nodige energie kosten := Maar merk echt dat m'n belastbaarheid flink minder is en dat ik daar meer rekening mee moet houden dan verwacht.

Ik gebruik ook geen medicatie meer.
Uitleg geven aan mensen helpt hier enorm. Dan weten ze waarom ik soms opeens op bepaalde manieren kan reageren of geen concentratie heb en me even afzonder.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:21

Op werk en thuis is er gelukkig begrip voor! Hoe ervaar jij het verder Jolliegirl?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:26

Eske_B schreef:
Op werk en thuis is er gelukkig begrip voor! Hoe ervaar jij het verder Jolliegirl?

Sinds ik in een andere beroepsgroep zit heb ik geen last meet van andere collegas en stressfactoren.
Mijn cliënten zijn heel relaxt.

Hiervoor was ik manager bij een indoor speeltuin en werkte 12/13 uur per dag en werd savonds ook degodganse avond gestoord, zelfs op vakanties.

Daar had ik nu echt niet kunnen functioneren zonder medicatie.
En achteraf heb ik mezelf veel te veel tekort gedaan door voor medicatie te kiezen ipv mezelf.

Nu gaat het goed. En als ik wel eens een korter lontje heb zoals vandaag met.klussen, dan geef ik dit aan en is er begrip voot.