Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:40

Thanks allemaal, het was absoluut een waardevolle ervaring, zowel fysiek als mentaal. Ik denk dat ik daar zeker iets aan ga hebben als ik later dit jaar mijn eerste ultra loop!

Namiro, wat leuk zeg!

Sall, succes met de interval!

BeFunny, vervelend van de slechte nachten. Is het nieuws over je gezondheid al een beetje gezakt? Is er perspectief in behandelen? Helemaal goed natuurlijk als je het niet wil delen!
Wel heerlijke foto's van Noordwijk!

Samantha, ik liep van Amersfoort naar Utrecht! Maar het werd in meerdere steden georganiseerd, Rotterdam naar Den Haag, Haarlem naar Amsterdam, Nijmegen naar Arnhem en Tilburg naar Den Bosch. En in Dordrecht en Deventer werd er een rondje gelopen.
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:50

Ik heb daar een eigen topic over geopend omdat ik anders twee topics bleef vervuilen ermee ;)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:05

O ja ik zie het, dan ben je dus zowat langs m’n huis gelopen, ik woon in Soesterberg. Vlakbij het rust punt bij hotel kontakt der kontinenten.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:42

Heel erg veel sterkte Befunny, wat een rollacoaster

Het is hier toch geen interval geworden, ik werd vanmiddag toch een partij misselijk : :=
Was echt beroerd, dat heb ik eigenlijk nooit
Wilde zelfs even gaan slapen of zo, maar moest mijn man even helpen met Docusign (eerste X en het was best een belangrijk document) toen heb ik een glas cola genomen en dat werkte eigenlijk heel erg goed _O-

Dus toch een run gedaan met die vriendin, afgesproken dat we niet al te lang en ver gingen en als het niet ging gewoon aangeven en wandelen

Maar het was eigenlijk een heel fijn rondje 5k geworden, in de zon! M
Heb niet op zones of tijden gelet, alleen dat we konden kletsen :+

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 18:17

Slim om je plan aan te passen dan. Geen last gehad na je loop?

Hier snel een kort rondje met wat tempowisselingen na het werk. De hartslag bleef erg laag!

Afbeelding
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:07

Lekker rondje SV! mooie lage hartslag en toch best wel hoog tempo!

Nee gelukkig helemaal geen last meer gehad, vandaag staat een buitenrit met mijn collega's van stal op het programma.
De buitenboel wordt hier geschilderd en het is was lastig rijden met al die steigers voor de binnenbak.
Hopelijk houden we het droog

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:30

Lekker gelopen Sall en fijn dat je geen last meer had!

Mooi vlot tempo met zo'n lage hartslag SV!

Hier weer zo'n 6 km meegerend met een vriendin haar opbouwschema, 8x 3 min rennen en 1 min wandelen. Was een prettig herstelloopje! Mijn benen voelen nog iets vermoeid en waar mijn scheen overgaat naar mijn voet/enkel doet wat pijn aan beide kanten, overbelasting denk ik, niet zo gek na bijna 8 uur lopen achter elkaar. Ik voel het niet als ik ren, maar wel als ik wandel of mijn voeten overstrek.
Morgen fysio gepland staan, dus die kan er gelijk even naar kijken, al gok ik dat het iets is dat vanzelf over gaat met rust. Mijn HRV is ook opeens ongebalanceerd, overduidelijk van het slaaptekort. Komend weekend de Haute Ardenne Ultra Trail Festival, dus tot die tijd rustig aan doen!

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:44

Nice suliko!
Sterkte met je benen!

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:55

Hopen dat je snel hersteld dan voor komend weekend suliko!

Ik ben na lang aanrotzooien na m’n gebroken voet en daar nog 2 blessures die erbij kwamen kijken weer aan het opbouwen. Heb gelukkig met andere sporten mn conditie goed bij kunnen houden, ik loop sneller dan ooit :+ Helaas wel nog steeds iets last van mn benen tijdens het lopen, alsof mn onderbenen enorm op spanning staan? Afgelopen weekend 8,5km gelopen, vandaag 6x 1km in zone 3/4. Heerlijk in de regen op nieuwe witte schoenen :') Ben benieuwd wat ik ondertussen op een 5km zou lopen, dus misschien tijd om weer een keer in te schrijven voor een wedstrijd.
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:16

Ik snap het helemaal SV dat het frustrerend is! Ik ben ook al weken aan het kloten. Zo vervelend als je wel wil maar het gewoon echt even niet gaan.
16,5km is wel mooie afstand. En jou achteruin is zo moooi!

Jou hartslag blijft gek Goof. Voel je dan ook wat of helemaal niet?

Dat probleem heb ik nog nooit gehad Koekie. Wel gek.

Prachtig verslag Suliko en wat een mooie ervaring! Die heb je maar in de pocket en wat je zegt, dat helpt je als je het een keer moeilijk hebt, weer verder!
En hopelijk ben je optijd een beetje "fit voor dit weekend.

Fijn dat het leuk was Namiro!

ik moet jou topic even zoeken Befunny. Heel veel sterkte! :(:)
Heerlijke foto's wel!

Lekker toch zo een rondje Sall.

Oei Montano dat klinkt niet zo fijn. Wel weer goed aan het opbouwen nu. Waarom wil je dat persee op een wedstrijd? Ik ga ook altijd iets harder in een wedstrijd hoor maar vind 5km dan vaak net te kort om het hele gedoe erom heen te doen :Y)

Hier vandaag weer voor het eerst een rondje gedaan sinds zaterdag. 5km met 2x 1km versnellen. In de 3de km probeerde ik naar zone 2 te komen, daardoor zakt mijn tempo opeens nog verder. Mijn hartslag daalde wel, maar net niet helemaal naar zone 2 helaas.
Afbeelding

Mijn arm en heup zijn bijna weer terug naar hun normale kleur na de val van 1,5 week geleden :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:56

Hier een hele zware week achter de rug m.b.t. duiken. Elke dag 3 of 4 keer met de zware spullen de dijk over gelopen. Helaas ook nog een keer uitgegleden en nu nog een soort zenuwpijn of trekkende spier in m'n linkerbil/bovenbeen. Had ook wat bloed op de handen, dus de handpalmen ook kapot.

Wel geprobeerd om nog een keer te lopen. Maar ik liep op de rem. Niet dat het echt nodig was, maar ik had wel zoiets van ik heb al een flink zware inspanning geleverd en ik moet morgen weer, dus iets rustig aan. Ik heb 4 van de 6 intervallen gedaan. En de coach was dus meteen niet tevreden meer, ondanks dat ik wel de afstand gewoon gelopen heb (gewandeld).

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 11:18

Goed bezig allemaal.
Fijn dat je het weer een beetje op de rit hebt Montana!

Jij hebt ook wat pech gehad Leonie, hopelijk nu ook weer back on track.

Ik was gisteravond naar Rammstein in het Goffertpark in Nijmegen. Voor wie het nog niet opgevallen was.. het kwam met bakken uit de lucht. De hele avond :')

Ik ben 's morgens op de fiets naar het werk gegaan, eind van de middag is mijn vriend richting mijn werk gefietst, hebben we wat gegeten en zijn doorgefietst naar Nijmegen.
Echt enorm genoten ondanks de regen! De hele avond in regenpak met bergschoenen gestaan en dat was geen overbodige luxe.
Daarna hopen dat onze electrische fietsen niet gejat waren. Gelukkig stonden ze er nog en konden we weer 30km naar huis fietsen. Om 1 uur lag ik in bed na te stuiteren.

Nu brak na een korte nacht en ik kwam erachter dat hardlopen niet zo'n goed idee is na zo'n avond :') . Was niet vooruit te branden en 5km voelde als 30km.
Ach ja ik heb tenminste even kunnen lopen.
Vanmiddag ook nog kennismaken op mijn nieuwe werk, dus wat lucifers mee om mijn ogen open te houden :=

Afbeelding
Afbeelding

Onze regenpakken:

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:56

Hier lagen 2 loopshirts van TCA in de bus, altijd leuk om die te winnen. En nr 3 van een andere run is onderweg.

Het is me net in de nek geschoten. Dat is wel even vervelend. Het is niet dat ik m'n hoofd niet kan draaien, maar ik voel het wel helaas.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:10

M_ontana, fijn dat je weer bezig bent na het geklooi met je voet en blessures! En onderschat niet de belasting op je gewrichten en pezen als je een tijd uit de running bent geweest ( :') ). Leuk dat je conditioneel het goed volhoudt, maar ik zou echt rustig opbouwen als je spanning ervaart in je benen.

Leonie, fijn dat je je eigen kleur weer bijna terug hebt :+ Lekker gelopen ook, leuk om de hartslag en tempo zo bij elkaar te zien.

germie, ik snap wel dat de training als niet volledig wordt gezien als je deels hebt gewandeld, maar ik zou me er gewoon niets van aantrekken.

SV, super tof dat jullie naar rammstein zijn gegaan! En wat een weer! Ik kan me voorstellen dat je gesloopt bent na zo'n avond.
En heel veel plezier en succes zo meteen met de kennismaking! Hopelijk kan je erna lekker ontspannen.

Ik ben net terug van de fysio en die heeft me ontslagen. *\o/* Nu ging ik ook meer preventief maandelijks naar hem toe om een beetje mee te kijken dat ik mezelf niet overbelast/overtrain/blesseer/overschat/onderschat op weg naar de ultra. Maar ik had niet verwacht dat hij me al zo snel zou loslaten. :') Hij had zelf in ieder geval niet het idee dat hij de komende maanden iets voor me kon betekenen, hij vond dat ik heel goed bezig was, zelf al steeds beter een balans leerde te vinden in rust en trainen en ook dat het ongemak dat ik soms ervaar na een flinke training, netjes na 2 dagen weer weg is. De pijn die ik aan mijn scheen en voet had van de wandeltocht is sinds vandaag ook weer weg.
Hij maakte wel elke keer mijn heup los, maar de beweeglijkheid tussen links en rechts vond hij ook rechter en het zat minder vast dan toen ik voor het eerst kwam in maart. Dat vond ik heel fijn om te horen, want dat blijft een moeilijk en pijnlijk gebied met mijn beenlengteverschil. Maar al het trainen maakt het dus beter in plaats van slechter en dat is superfijn om te horen!
Waarschijnlijk ga ik in september wel weer langs voor een check om te kijken hoe het dan gaat.

Alleen heel rot, ik heb een grote ontstoken blaar op mijn hak van afgelopen zaterdag. Ik ben benieuwd of dat voor zaterdag geheeld is. Gister tijdens de krav maga begon het opeens weer meer pijn te doen, sindsdien warm en erop staan is naar. Blijft absurd hoeveel pijn zo'n stom onding kan doen.
Mijn huisgenoot is gelukkig blarenexpert, heeft bergtochten begeleid en zat in het ehboteam met als meest voorkomende probleem dat voorbij kwam: blaren. Vanochtend een sodabadje en nu een blarenpleister erop. Vannacht weer aan de lucht laten drogen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 12:38

Dat klinkt pijnlijk, blaren zijn rot. Superhandig zo'n huisgenoot, hopelijk is het extra snel over!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:00

Oh get, een blaar. Superrot. Hopelijk snel weg. En fijn dat je klaar bent bij de fysio.
SV, lekker volgepland haha. Succes vanmiddag.
Germie, wat maakt het uit wat de (computer)coach van je training vindt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:20

Goof schreef:
Germie, wat maakt het uit wat de (computer)coach van je training vindt?

Eerder schreef iemand dat die altijd, zelfs bij het afbreken van een training een 'goed gedaan' kreeg. Dat is dus niet altijd zo. Dat is wat ik er mee wil zeggen.

Vanavond de gewonnen shirts maar eens passen. En ik ga ook nog een rondje trainen. Kijken of de halve marathon van vorige week en het klauteren over dijken nu uit de benen is. Maar vrees nog niet geheel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:22

Ik heb vanmiddag een rondje met sprints gelopen. De training gaf aan in- en uitlopen en 6 x 10 seconde sprinten op 4.05. Mijn snelste sprint was 4.25, de anderen zaten allemaal boven de 4.35. Wat een tempo joh. Maar ik had een uitvoeringsscore van 91%.
Mijn hartslag bleef iets lager en zakte tussen de sprints in, maar na de laatste sprint bleef hij wel erg hoog helaas.

Iemand vroeg of ik er ook last van heb. Soms wel, ik ben dan snel moe en word meer kortademig.
Ik ben ook niet helemaal fit, merk dat opbouwen op werk veel energie kost en me ook wel weer wat stress geeft en dat heeft zijn weerslag op mijn hartslag en ademhaling. Helaas.

Afbeelding

Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:45

Ik zag de filmpjes op insta SV! Echt zo gaaf!! Wel balen van het weer..

Fijn dat de fysio je ontslagen heeft maar wel balen van je blaar!! Blaren zijn zo rot..
ik heb nog geen tovermiddel gevonden..

Lekker bezig Goof! +:)+

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:26

Tof SV, jammer van het weer! mijn man en ik zijn nu onderweg naar Rammstein. Beter weer vandaag, maar betwijfel of we het begin van de show gaan halen, zijn al de hele weg aan het file rijden

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 19:08

Nijmegen is de hel om in of uit te komen in de spits en zeker als er nog 60.000 mensen naar het Goffert moeten. Om het nog maar niet te hebben over het parkeren.
Vandaar dat wij voor de fiets kozen, ook al was het 30km fietsen.
Ik hoop dat je het begin haalt en niet je beste schoenen aanhebt.

Maar toch mooie sprintjes gelopen Goof. Netjes gedaan.

Ik denk dat mijn vriend en ik zondag in het Uedemer wald gaan lopen in Duitsland. Is voor ons drie kwartier rijden, maar je kunt er mooi lopen met hoogtemeters.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:33

SV wat jammer van de regen maar zo te lezen hebben jullie je erg vermaakt :j

Iedereen heeft goed gelopen zie ik ook.

Ondanks dat mijn hrv nog rood is. Heb ik een kort stukje gelopen. En begon echt heel langzaam. Heb vannacht eindelijk wel lekker kunnen slapen en had vanacht wel een hogere hrv maar dat heeft Garmin nog niet aangepast. En had gewoon zin om te lopen. Ook al 20 km gefietst. Fiets moest voor onderhoud dat was ik eigenlijk vergeten maar 5km heen en terug met leenfiets en paar uur later weer ophalen. Maargoed ik had dus gewoon zin om te gaan en besloot een kort stukje. Kon het alleen niet laten om een paar korte stukjes te sprinten, zo heb ik wel mooi in alle zones gelopen en voelde gelukkig goed :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 20:26

Maar wel lekker gelopen Befunny.

Hier weer een intervaltraining gedaan van 6 keer 800m. Het was wel zwaar, maar kon het nu volhouden. En alle 6 keer ruim binnen de gevraagde tijd. 7-7.13 min/km was het gevraagd tempo, ik zat 5 keer rond de 6.35min/km en de laatste keer net onder de 7 min/km. Dus het ging wel lekker. :D
Ook was de prestatieconditie in de plus.
En ik heb een hoge hartslag gehaald, iets wat ook niet vaak gebeurt. Meestal houdt het bij 161 wel op, maar nu zelfs 168 gehaald.
De Garmincoach Jeff was ook weer tevreden. ;)
Het enige nadeel is dat ik in het bos wel 100 keer gestoken ben door muggen. :+

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:36

Hoi!
Vanmorgen een interval gedaan
Had niet echt tijd voor een lange run, maar deze was leuk en pittig
Grappig om dat in de grafieken terug te zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zitten nu in de tram , naar Amsterdam met een koffertje
Mini vakantie van 1 overnachting

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 19:07

Mooie intervallen. Geniet van je nachtje weg!

Ik deed ook een intervaltraining: 10km met 7x500m versnellen (hoog zone 4) en 5x150m sprint. Ging lekker en garmin vond me productief.

Afbeelding
Afbeelding