Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zira1994

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 00:06

Leuk een jongen Sannens!! En leuk een meisje Maliejane en leuk dat je het al zo goed voelt!

Ik heb het overleefd we zitten inmiddels in de auto. Nu in de file om de parkeerplaats af te komen. Wel echt last van mijn rug nu haha dus blij dat ik zit. Het leek heel mooi weer, maar helaas toch wel een hele poos flink regen gehad…. Maar het was wel erg leuk :D

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:11

Wat leuk! Nog een jongetje en meisje!
Inmiddels weer bijgekomen van Bruce Springsteen? Fijn dat het zo leuk was!
De 22-wekenprik wil ik in m’n vakantie halen, kan ik er rustig van bijkomen als dat nodig is.
M.b.t. honger: ik eet al maanden veel meer. In het begin moesten collega’s vooral hard lachen wanneer ik om kwart over 12 begon te zeuren over de lunch.
Ik heb vanochtend m’n eerste zwangerschapsyoga bijgewoond, ik vond het wel heel lekker om even alles los te rekken.
Ik had afgelopen vrijdag mijn car swap:
Afbeelding
van zwart naar groen en een stukje meer ruimte :)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 17:41

Joah lekkere lazy dag vandaag haha. Nog wat moe maar lichamelijk gaat het wel weer goed. :Z

Fijn dat de yoga goed is bevallen.

Ben blij om te horen dat ik niet de enige vreetzak ben. Y)(^)

Mooie nieuwe auto zeg! Leuk kleurtje ! {:}

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:22

Hier krijg ik te horen: Ohja je eet voor twee hè, als ik eet. Maar normaal gesproken eet ik ook die hoeveelheden, ik snack nu alleen wat meer tussendoor omdat ik sneller trek heb.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:27

Gave kleur domi!

Sannens, wat vervelend! Tenminste, ik vind de opmerkingen van m’n schoonfamilie over hoe snel mijn buik schijnbaar groeit al heel vervelend. Dus kan me voorstellen dat je dit ook heel vervelend vindt.

Er werd hier laatst gevraagd naar kraamzorg. Wij hebben vanavond al de intake. Straks nog even het huis fatsoeneren. := We moesten alvast nadenken over onze wensen, maar weet eigenlijk niet zo goed op welk gebied. Dus ben heel benieuwd. :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:32

san4nie schreef:
Gave kleur domi!

Sannens, wat vervelend! Tenminste, ik vind de opmerkingen van m’n schoonfamilie over hoe snel mijn buik schijnbaar groeit al heel vervelend. Dus kan me voorstellen dat je dit ook heel vervelend vindt.

Er werd hier laatst gevraagd naar kraamzorg. Wij hebben vanavond al de intake. Straks nog even het huis fatsoeneren. := We moesten alvast nadenken over onze wensen, maar weet eigenlijk niet zo goed op welk gebied. Dus ben heel benieuwd. :o

Wij hadden als wensen bv: poetsen, was doen, bed opmaken: nee liever niet. Daar voelde ik me echt niet comfortabel bij :o tips rond de baby en eten koken: heel graag! Dus kraamzorg heeft hier vooral echt stapels en stapels eten gekookt :D

Bedankt allemaal, ben ook super blij dat de echo in orde was! Blijft toch spannend zo'n eerste echo.

Nog een mooie nieuwe auto zien passeren en ook een mooie babykamer een paar pagina's terug!

En heerlijk Bruce Springsteen!! Jaloers!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:16

san4nie schreef:
Gave kleur domi!

Het valt me nog mee, maar eigenlijk vinden ze gewoon dat ik veel eet hahaha. Ik kan het makkelijk van me af laten glijden.

Qua intake gingen wij er bij de eerste keer ook echt in van: help geen idee wat de bedoeling is van dit gesprek. Maar er wordt ook gesproken over of je borstvoeding wil doen, of flesvoeding. Bij ons werd ook gesproken over onze huisdieren, we hebben katten die niet naar buiten gaan. Dus dat kwam in ons formulier. Daarnaast de vraag of we wel of geen stagiaire erbij zouden willen (wij hebben gekozen voor wel). En verder uitleg over hoe en wat!

Wij vonden het juist heel erg fijn dat de kraamzorg zoveel van de huishouding over nam, ook kookten ze voor ons. We hadden dus ook een stagiaire dus eigenlijk dubbele uren haha.
Dus bedenk of er speciale dingen zijn in jullie leven die jullie wel/juist niet willen dat ze doen. Of bepaalde gebruiken, mijn vriend vond het uiteindelijk heel fijn om in de kraamweek op pad gestuurd te worden voor kleine klusjes (zoals boodschappen enzo). Daar haalde hij heel veel energie uit om even dat momentje voor zichzelf te hebben. Dat gaan wij dit keer dus ook weer aangeven.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:22

Ah fijn, dank jullie wel!
Ik zat in een andere hoek te denken.
Zometeen tijdens het eten nog maar even snel bespreken dan. Hoewel ik zeker weet dat m’n vriend hetzelfde denkt over het huishouden als ik. :=

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:38

Wel interessant om die ervaringen te lezen. Wij vonden eigenlijk de kraamzorg wat tegenvallen. We zijn na de keizersnede eerst 2 dagen in het ziekenhuis geweest waar je al heel veel leert, maar ieder persoon doet het anders, dus elke zuster anders (3 per dag) en toen thuis iemand voor de kraamzorg voor een uurtje en toen de volgende dag een ander die ook pas laat kwam. Nou is denk ik ook een verschil dat wij een vrouw/vrouw stel zijn, dus ondanks dat ik weinig kon liep alles thuis door dankzij mijn partner. Ik zou nu eigenlijk helemaal niet weten wat ik er aan zou hebben. Wij krijgen vooral informatie, heel veel informatie over ziektes, vaccinaties, speengebruik, ik weet echt niet meer wat, want ik vond het echt teveel. En ben zelf huisarts…

Hier staan wel dingen tussen waarvan ik denk hé, dat zou wel eens wat kunnen zijn.

Oh en wat ze bij ons deed was dagelijks het bed verschonen. We hadden toen geen droger, het was december en we hadden maar 2 sets beddengoed. En nodig was het echt niet… om de dag oké of als het vuil is/veel gezweet, maar dat was niet zo…

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:04

Oh dat klinkt inderdaad niet ideaal Heleen.

Wij hadden halverwege een wissel. Dus 4 dagen de ene en daarna nog even een ander. De stagiaire bleef wel de hele periode, dus wij hoefden die tweede kraamverzorgster niets te laten zien omdat de stagiaire dat kon doen.
Ze waren er van half 9 tot 2-half 3. En de klik was er wel, dus zij namen de baby ook even over zodat we nog een uur, anderhalf konden bijslapen na een slechte nacht. Maar als ik geen klik met ze had gehad had ik dat niet zomaar gedaan denk ik.

Het leuke was ook dat de eerste bij ons uit hetzelfde dorp kwam, dus ze had ook goede tips voor lekkere dingen van de markt haha. Die ze dan even voor ons meenam toen het markt was.

Ik hoop dit jaar ook weer zo’n fijne klik te hebben. De tweede was iets minder een klik, maar verder gewoon prima!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 18:32

Hier ook echt geen idee wat ik moet verwachten van de Kraamzorg. Laat je horen hoe het was San4 nie? Ik zie het ook wel met de intake t.z.t. Nou moet ik zeggen dat ik geen geweldige huisvrouw ben dus vind alles wat ze evt doen al meegenomen haha. Ben dus ook niet gehecht aan een bepaalde manier van schoonmaken. Dat hoorde ik toen van een vriendin wel. De Kraamzorg maakte op een andere manier schoon dan zijzelf en daar kon ze heel slecht tegen haha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:44

Wij gaan deze keer geen kraamzorg meer doen. Voor mij bleef het de vorige keer voelen alsof ik een 'gast' in huis had, dus was heel de tijd druk met koffie zetten en praatje maken, terwijl ik eigenlijk gewoon heel moe was en rust wilde. Heb van de kraamhulp wel haar hele levensverhaal gehoord haha.

De baby heeft dit weekend ook voor het eerst gezwommen te paard :)) Voorlopig lukt het rijden nog prima maar na de extra lange buitenrit met het zwemmen voelde ik mijn bekken toch al wat.

Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:25

We hebben nogal lang zitten praten met de kraamzorg. Maar deze vrouw kwam bij ons uit het dorp en we hadden dus blijkbaar wat gemeenschappelijke kennissen, dat kletst nogal makkelijk. We hebben het echt over heel veel onderwerpen gehad. Het standaard lijstje van wat we van hun kunnen verwachten en hoe dat gaat, benodigde spullen, arbo voorwaarden, onze gebruiken en gezondheid, wat zij moeten controleren bij mij, hun werkzaamheden en wat daarvoor nodig is, wat voor voeding en wat mijn wensen zijn daarin, wat zij kunnen betekenen bij borstvoeding, bevalling, ons werk, sociale contacten en familiebanden. Plus nog wat wensen van ons, of we bijvoorbeeld bekenden hebben die daar werken en of we wel of juist niet willen dat zij komen, wij willen geen kraamzorg die rookt. Wat tips waar we goede betrouwbare informatie kunnen vinden. Ook wat gesproken over de verdeling van taken in het huishouden en wat we daar van vinden. Wat info over wat er betaald wordt door de zorgverzekeraar en wat niet. Wat er gebeurt als ze denken dat er zorgen zijn over mij of de baby. En ze had nog een soort praatplaat/ vragenlijst over allerlei onderwerpen zoals financiën, woonsituatie, of het kindje gewenst en gepland is en nog wat onderwerpen die we al besproken hadden. (Wij hebben niet zoveel moeite met praten. :+ ) Ze had ook echt aandacht voor hoe mijn vriend er in staat, of hij het zich al echt beseft enzo, zijn gevoel. Oja, opvang en werk na verlof ook besproken. Ik vind het ook fijn dat ze alvast wat weten over familie etc, want dat gaan ze in die week toch meemaken en dan weten ze al een beetje hoe en wat. Ook goed dat we alvast wat wensen rondom bevalling en bezoek enzo konden aangeven bij hun. Ze heeft ook echt benadrukt goed mijn/ onze wensen en grenzen aan te geven.
Oja: wat betreft schoonmaken zei ze: we doen het gewoon zoals jij wilt, met spullen die jij gebruikt en we zorgen dat het bijgehouden blijft zoals we het ongeveer aantroffen. (Wij zijn ook geen heel grote poetsers.)
Heel breed dus!

We moeten denk ik nog wel een beetje wennen aan hoeveel mensen je dan over de vloer hebt. Kraamzorg, verloskundige, en er komt nog iemand van het consultatiebureau. We zijn normaal thuis best wel op onszelf. Dus we hebben ook voor alles aangegeven geen stagiaires enzo mee te willen.

Kan me voorstellen dat je dan minder behoefte hebt aan medische informatie Heleen.
(Vermoed dat ik dat t.z.t. een beetje ga hebben bij het consultatie bureau op bijvoorbeeld sociaal emotioneel gebied, ben zelf ontwikkelingspsycholoog.)

Wat een heerlijke foto solleke! Hopen dat je bekken een beetje blijft meewerken.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:33

Ik wil hier tzt wel weer graag een kraamhulp in huis, maar ook om vanuit hun tips en tricks te krijgen om onze dan 2,5 jarige erbij te betrekken bij de dingen waar hij bij mee kan helpen. Maar ook om hem te vermaken wanneer ik even mijn rust kan/moet pakken samen met de baby.

Maar ik heb wel bij bram geleerd om echt grenzen aan te geven en mocht er geen klik zijn dat ik dit dan ook echt wel door ga geven en vragen om een andere hulp. Leerlingen en stagiaires zijn van harte welkom als het aan mij ligt.
Wel moeten wij rekening houden met onze grote hond, die is nogal onzeker/angstig voor verschillende dingen. Maar dat zal uiteindelijk wel los lopen, de kleine hond is echt een allemans vriend en vind het wel prima.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:36

Zo ik heb het even niet bijgebeend met de reacties, beetje druk. Maar ik zie een concert van Bruce springsteen, leuk! En een grotere nieuwe auto, altijd fijn :D En heerlijk Solleke_Noah lekker zwemmen met de paarden!

Ik was de vorige keer erg blij met kraamzorg, had geen idee hoe voor zo'n ukkie te zorgen en ze hebben me goed op weg geholpen met borstvoeding op gang krijgen. Ik beviel thuis 's morgens en meteen daarna stonden ze klaar voor ons, dus dat was super fijn. Wij hadden een duo, de ene vrouw vonden we fantastisch, lief zachtaardig, gezellig, veel tips en gaf ons vertrouwen (ik had een hele harde en directe verloskundige, wat helemaal prima is voor mij met de bevalling, geen zweverig gedoe etc, maar het contrast met de kraamzorg erna kon niet groter zijn zo ongeveer).

De andere was een jongere vrouw die eigenlijk alles beter wist, ook wat we deden adv wat zij ons vertelde of de andere kraamzorg ons had geleerd, en dat bouwde niet zo veel vertrouwen op. Beide zijn inmiddels niet meer werkzaam voor dezelfde kraamzorgpraktijk dus we krijgen sowieso een ander deze keer. Intake hadden we trouwens ook gehad, gingen we blanco in want hadden niet echt voorkeuren en staan overal voor open. Enige notitie was over onze hond, die is waaks maar verder wel vriendelijk. Inmiddels zijn er nog wat beesten bijgekomen maar die lopen allemaal buiten. Misschien bij deze intake proberen of ze de paarden elke dag kunnen mesten? }:) geintje

Ik heb gisteravond denk ik mijn laatste buitenrit gemaakt, mijn buik is nu echt duidelijk aanwezig (nu 24 weken) en had dan afgesproken alleen nog in de bak te gaan rijden dan. Wel echt genoten en nog heerlijke stukken gegallopeerd want het was super rustig door het weer.

Hoe gaat het met de groeiende buiken hier? Ik moet weer een nieuwe foto maken binnenkort, buik gaat hard en ineens ook veel harder dan vorige zwangerschap.

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:35

@solleke_noah: vindt de verloskundige dat goed dat je geen kraamzorg neemt? Ik begreep dat zij het vaak als vereiste stellen. De kraamzorg zijn hun ogen en oren in de week dat ze verantwoordelijk zijn.

Ik heb het namelijk ook overwogen maar gezien bovenstaande ging er vanuit dat je sowieso minimaal aantal uren kraamzorg moet afnemen. Maar heb het niet nagevraagd bij de verloskundige. Wat ons wel goed beviel was dat mijn partner tenminste even de hond rustig uit kon laten als de kraamzorg er was. Ik kon namelijk de eerste week moeilijk zelfstandig uit bed komen en de baby sowieso niet oppakken. Onze dochter was vanaf het begin veel wakker, dus soms was ze net met de hond uit en dan kon ik niets anders dan liedjes zingen, dat vond ik niet zo prettig. Meestal was oma er ook nog wel een keer op een dag, dan kon de hond ook uit, maar als de kraamzorg er was kon hij tenminste fatsoenlijk uit met een rustig gevoel

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:00

Bijzonder al die wisselende ervaringen. Ik heb 2x hele fijne ervaringen gehad. De eerste keer was bijzonder, wij hebben tot woensdag in quarantaine gezeten en van donderdag op vrijdag beviel ik. Midden in een lockdown, dus ze was de eerste persoon van buiten mijn huishouden die ik in lange tijd zag. Maar heeft ons toen goed geholpen de borstvoeding te laten slagen.

De tweede keer heb ik wel wat dingen aangepast in onze wensen (alleen volle wasmachines en geen korte programma’s) maar onze dochter toen viel snel teveel af en toen heeft ze mij heel goed geholpen om grenzen te stellen aan het bezoek. Max een half uurtje, alleen even naar de baby kijken en dan de slaapkamer uit. Toen wij werden opgenomen in het ziekenhuis heb ik echt tranen met tuiten gehuild dat ik haar niet meer zou zien. Gelukkig de laatste paar dagen na het ziekenhuis ook nog een gouden dame in huis gehad, die maakte er echt werk van om onze oudste ook wat dingen te leren. Dingen als de was anders vouwen of op een andere manier schoonmaken kan ik voor die paar dagen wel loslaten. Ik heb wel iemand nodig die sterk genoeg in haar schoenen staat om mij terug m’n hok in te sturen, anders probeer ik vanaf dag 1 al weer dingen op te pakken of over te nemen.

Qua bedverschonen werd er verteld dat je door de hormonen heel veel gaat zweten en ze daarom graag iedere dag het bed verschonen. Omdat ook wij geen droger hebben, heb ik wat extra beddengoed gekocht (goedkoop). Waarbij ik het ook niet erg vind als het bijvoorbeeld na de thuisbevalling niet meer schoon zou worden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:38

heleen06 schreef:
@solleke_noah: vindt de verloskundige dat goed dat je geen kraamzorg neemt? Ik begreep dat zij het vaak als vereiste stellen. De kraamzorg zijn hun ogen en oren in de week dat ze verantwoordelijk zijn.

In België werkt kraamzorg iets anders. Het is sowieso optioneel, er komt wel een zelfstandige vroedvrouw enkele keren per week controleren, zij kijkt dan naar de moeder en weegt de baby enz. Ook bevalt bijna iedereen hier in het ziekenhuis, dus de eerste 3 dagen ben je in het ziekenhuis en krijg je daar toezicht en hulp.

De meeste van mijn vriendinnen namen bij een tweede of derde kind geen kraamzorg meer. Omdat je dan al wat meer ervaren bent enz.

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:38

Dat is nog best een tijdje, drie dagen ziekenhuis, maar dan snap ik ook beter de keuze voor geen kraamzorg. In Nederland is het streven wel zo snel mogelijk naar huis heb ik het idee. Ik kon amper staan nog na de keizersnede en moest thuis de trap op naar boven. Maar goed, is goedgekomen en ging met de dag beter!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:42

heleen06 schreef:
Dat is nog best een tijdje, drie dagen ziekenhuis, maar dan snap ik ook beter de keuze voor geen kraamzorg. In Nederland is het streven wel zo snel mogelijk naar huis heb ik het idee. Ik kon amper staan nog na de keizersnede en moest thuis de trap op naar boven. Maar goed, is goedgekomen en ging met de dag beter!

Bij een keizersnede is het hier zelfs vijf dagen ziekenhuis! Gek he dat dat zo kan verschillen tussen buurlanden.

@xladyx: ahww laatste buitenrit! Was er gelukkig wel erg mooi weer voor {:}

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:46

Wij waren ook erg blij met de kraamzorg. Het viel me tegen hoe druk je toch nog met zo een kleintje bent. Wij dachten dat mijn man wel alle huishoudelijke taken kon oppakken. Maar hij was vooral druk met de baby en nieuwe dingen leren, zodat ik voldoende mijn rust kon pakken. Heb dus nu weer voor de volledige uren kraamzorg aangevraagd, als het dan minder uur wordt is niet zo erg. Nu met een tweede kindje en hond lijkt het me sowieso handig om iemand extra in huis te hebben :j .

Zetten jullie allemaal een box neer? Bij onze dochter hebben we deze amper gebruikt en vind het zo een 'sta in de weg', maar nu met een peuter en een grote hond zou ik niet weten waar ik de baby anders veilig weg kan leggen. Jullie een idee?

Iemand had een app-groep gestart, aangezien iedereen die wil zich nu vast wel in het topic heeft gemeld wil ik nu ook wel in de app. Wie kan ik daarvoor een berichtje sturen?

Solleke_ Noah, wat een verschil inderdaad met NL, als je in Belgie zelf eerder weg wil, bijv de dag na je bevalling mag dat dan wel, of moet je echt die 3 dagen blijven?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:18

Wat een wisselende verhalen over de kraamzorg. Mijn kraamzorg was een engel. Ik heb aardig gehuild toen ze de laatste dag weg ging.. :')
Ik wilde trouwens in eerste instantie ook niet dat ze in m'n kastjes rommelde en de was deed enz. Toen mn zoontje er eenmaal was boeide me dat allemaal geen ene moer meer. :D

Ik ga ook maar aan de magnesium(citraat, dat is toch de goede.. :') ). Las dat t dus ook helpt bij harde buiken en daar had ik bij de vorige zwangerschap ook al zo'n last van en nu ook al krampen in mn kuit snachts..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:25

Ik zet wel een box neer, vooral omdat ik dan een veilige plek heb waar er geen andere kinderen of de hond bij kunnen. Zeker omdat onze oudste toen de jongste werd geboren haar liefde het liefste toonde door bovenop de baby te gaan liggen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:13

Hier ook een box, mede ivm de honden.

Kraamzorg hadden wij een topper, echt fantastisch. Nu na de verhuizing naar een organisatie welke hier kraamzorg leveren. Wij nemen wel weer kraamzorg.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:14

Vandaag met de doppler thuis zelf het hartje van de kleine man even gehoord.. wat een mooi geluid.
Over 2 weken de suikertedt. Ben enorm benieuwd