Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:44

Om een voorbeeld te geven dat er echt geen enkel probleem hoeft te zijn om transpersonen te verwelkomen in gescheiden man/vrouw groepen. Bij mijn groep in de zorg, voor (kwetsbare!) meiden, is er nu voor de 2e keer een meisje bij gekomen die in transitie zit. Lichamelijk dus nog jongen. We hebben de ouders van de meiden hierin meegenomen, maar die stonden er gelukkig allemaal achter. Met omkleden hebben we wat afspraken, dat ieder haar eigen ruimte en tijd heeft, maar dat is een kwestie die vaker gebeurt op de groep zodra meiden in de puberteit komen en meer op hun privacy gesteld raken. Verder slapen ze gewoon op eenzelfde kamer. Ik ben zo blij dat de meiden van mijn groep en hun ouders hier open en verwelkomend in staan. Zodat er ook voor kinderen in transitie een plek in de zorg is waar ze zich volkomen thuis en veilig voelen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 21-05-23 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:45

soesita schreef:
Dus:
Als een transvrouw een vrouwentoilet betreedt, wekt haar aanwezigheid mogelijk (en mogelijk terecht) gevoelens van onveiligheid op bij een deel van de rest van de groep vrouwen.
Als een transman een mannentoilet betreedt, wekt de aanwezigheid van een groep mannen mogelijk (en mogelijk terecht) gevoelens van onveiligheid op bij de transman.

Eerste vraag: wie heeft er nu eigenlijk het meeste nood aan bescherming? De groep mannen, de groep vrouwen, de transman of de transvrouw?

Tweede vraag: Waar moet volgens jullie de transman naar het toilet gaan?

Om je vraag te beantwoorden lees ik ipv toilet even kleedkamer, zie de post van Femke eerder.

Beide moeten naar de kleedkamer gaan waar zij zich fijn voelen. MAAR er moet ook ruimte zijn in de discussie voor de andere kant ipv die te bagatelliseren.
Een oplossing kan zijn om idd kleedkamers zo te maken dat er ruimte is voor individuele kleedkamers.

Idem voor een blijf vm lijfhuis. Uiteraard moeten ze daar heen kunnen. Maar kijk wel hoe je de andere groep óók veilig kan laten voelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:50

Suliko schreef:
Om een voorbeeld te geven dat er echt geen enkel probleem hoeft te zijn om transpersonen te verwelkomen in gescheiden man/vrouw groepen. Bij mijn groep in de zorg, voor (kwetsbare!) meiden, is er nu voor de 2e keer een meisje bij gekomen die in transitie zit. Lichamelijk dus nog jongen. We hebben de ouders van de meiden hierin meegenomen, maar die stonden er gelukkig allemaal achter. Met omkleden hebben we wat afspraken, dat ieder haar eigen ruimte en tijd heeft, maar dat is een kwestie die vaker gebeurt op de groep zodra meiden in de puberteit komen en meer op hun privacy gesteld raken. Verder slapen ze gewoon op eenzelfde kamer. Ik ben zo blij dat de meiden van mijn groep en hun ouders hier open en verwelkomend in staan. Zodat er ook voor kinderen in transitie een plek in de zorg is waar ze zich volkomen thuis en veilig voelen.

Dit klinkt echt super +:)+.

Femke_Tweety

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:57

Mooi, Suliko

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:00

Ik denk ook dat juist iemand in transitie eigenlijk best wel goed tussen een kwetsbare groep kan passen, mits diegene net zo kwetsbaar is zeg maar :) Wat dat betreft moet de energie en karakter van iemand gewoon goed in een groep passen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:02

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-05-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:05

Het is alleen niet vanzelfsprekend helaas. Stel er was een ouder fel op tegen geweest. Ik ben er zelf in gestapt met het idee dat ouders zorgen en vragen mogen hebben, maar dat we dan in gesprek gaan. Het gaat tegen al mijn principes in om een kind te weigeren van zorg, omdat ouders bepaalde ideeën hebben over gender. Maar ja, wat doe je dan met het kind van die ouders die al zorg krijgt? Best lastig. Ik prijs mezelf gelukkig met ouders van cliënten die hier positief in staan.
Ik kan er niet te veel over kwijt zo op het internet, maar ik heb helaas wel collega's (op andere groepen, maar met gezamenlijke uitjes kom je elkaar wel tegen) die er anders in staan door religieuze overtuigingen. Dat is nog steeds een kwestie die gaande is en waar ik ook wel mee zit, want hoe waarborg je volledige veiligheid en professionaliteit op die manier? Heel fijn dat de instantie wel gewoon akkoord heeft gegeven om transpersonen toe te laten.

In de zorg zou er echt meer gekeken moeten worden naar veilige en positieve omgevingen voor mensen in transitie en non-binaire mensen. Het is inmiddels bewezen dat mensen met autisme vaker genderdysforie hebben dan mensen zonder autisme, dus dat vergroot ook de kans om bij groepen met autistische jongeren personen te hebben die struggelen met hun gender.

Pmarena, absoluut. De groepen worden ingedeeld op soortgelijke problematieken en of het matcht qua persoonlijkheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:07

Ah, daar is Godwin. Je kon erop wachten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:12

_San87_ schreef:

Maar of het nou Godwin is of niet,
Ik snap de vergelijking in dit expliciete geval heel goed.

Mensen die gewoon normaal man of vrouw willen zijn, zich zo voelen, zich zo uiten en voor de wet ook zo zíjn,

Die moeten dan maar een eigen herkenbaar hok omdat er mensen zijn die vinden dat ze teveel afwijken van de norm zoals zij dat zien?

Ik snap waarom aillil hier de vergelijking maakt.

Op basis van eigenschappen die niet schadelijk zijn voor een ander wèl uitgesloten worden, en niet in reguliere setting geaccepteerd worden...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:16

Suliko schreef:
Het is alleen niet vanzelfsprekend helaas. Stel er was een ouder fel op tegen geweest. Ik ben er zelf in gestapt met het idee dat ouders zorgen en vragen mogen hebben, maar dat we dan in gesprek gaan. Het gaat tegen al mijn principes in om een kind te weigeren van zorg, omdat ouders bepaalde ideeën hebben over gender. Maar ja, wat doe je dan met het kind van die ouders die al zorg krijgt? Best lastig. Ik prijs mezelf gelukkig met ouders van cliënten die hier positief in staan.
Ik kan er niet te veel over kwijt zo op het internet, maar ik heb helaas wel collega's (op andere groepen, maar met gezamenlijke uitjes kom je elkaar wel tegen) die er anders in staan door religieuze overtuigingen. Dat is nog steeds een kwestie die gaande is en waar ik ook wel mee zit, want hoe waarborg je volledige veiligheid en professionaliteit op die manier? Heel fijn dat de instantie wel gewoon akkoord heeft gegeven om transpersonen toe te laten.

In de zorg zou er echt meer gekeken moeten worden naar veilige en positieve omgevingen voor mensen in transitie en non-binaire mensen. Het is inmiddels bewezen dat mensen met autisme vaker genderdysforie hebben dan mensen zonder autisme, dus dat vergroot ook de kans om bij groepen met autistische jongeren personen te hebben die struggelen met hun gender.

Pmarena, absoluut. De groepen worden ingedeeld op soortgelijke problematieken en of het matcht qua persoonlijkheid.

Oei, dat lijkt me lastig inderdaad. Religieuze overtuigingen zijn weer een heel ander kaliber...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:17

Om op de begin vraag hoe ik tegen de kwestie aankijk, is eigenlijk best conservatief. Heel eerlijk vind ik het veels te ver gaan dat iemand zich laat ombouwen. En zeker bij kinderen zou het wat mij betreft verboden moeten zijn aangezien de hormonen alle kanten nog gaan opvliegen. Waarom zou je zo grote medische ingreep doen? Je bent nu eenmaal man of vrouw. Net als dat je een mens bent. Ik heb eens een documentaire gezien van Theroux. Waarin hij naar een kliniek ging omdat mensen vonden dat hun 'arm' of hun 'been' niet van hun was. Ook al zat dat bij geboorte eraan en functioneerde dat prima! Hun werden gelukkig van het amputeren van dat deel. Ik wist niet wat ik zag maar het gebeurde echt. En zo denk ik ook over man of vrouw ombouwen. Prima als jij je soms vrouw voelt of man. Of dat je je kleed als vrouw of man. Maar om dan allerlei heftige ingrepen te doen, waarom zou je jezelf en je lichaam die heftige ingrepen aandoen?
Heel eerlijk? Ik wacht op het moment dat een mens zich een dier voelt en de eerste mens een dier wil zijn. Gaan we die ook kat maken of aap?
Geld kan beter naar het leren omgaan met dan heftige medische ingrepen. Ik heb gehoord van een bekende psychiater waar ik mee bevriend ben en die zich hierin verdiept heeft, dat sommige tot 3x zich laten ombouwen. Hebben dan spijt van ombouwen en willen weer terug naar wie ze waren en dan opnieuw spijt..

Van een gynaecoloog weet ik dat als een man zich laat ombouwen naar vrouw, hij ook uitgenodigd wordt voor uitstrijkjes van de baarmoedermond. Ook al kan diegene helemaal geen baarmoeder halskanker krijgen. Dit wordt puur gedaan omdat anders diegene zich gediscrimineerd voelt en niet vrouw. Ik vind zoiets absurd.

Mbt discriminatie vindt ik dat ook bv mensen die naturistisch zijn zoals ik, ook vrijer zouden moeten zijn. Haast niemand durft meer topless en ook bv op mijn eigen balkon kan ik niet topless terwijl ik uitslag krijg van bh en als het zo warm is loop ik het liefst naakt. Waarom mag een man wel met zijn blote borstkas rondlopen en een vrouw niet. Daar hoor ik niemand over..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 21-05-23 12:22, in het totaal 4 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:19

Sabri, ik weer niet og je alle 36 pagina's gelezen hebt,

Maar biologisch is het ingewikkelder dan man óf vrouw.
Simpel zit de natuur niet in elkaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:24

Femke_Tweety schreef:
_San87_ schreef:

Mensen die gewoon normaal man of vrouw willen zijn, zich zo voelen, zich zo uiten en voor de wet ook zo zíjn,

Die moeten dan maar een eigen herkenbaar hok omdat er mensen zijn die vinden dat ze teveel afwijken van de norm zoals zij dat zien?

Op basis van eigenschappen die niet schadelijk zijn voor een ander wèl uitgesloten worden, en niet in reguliere setting geaccepteerd worden...

Het is Gowin. Gebeurt zo goed als altijd in langdurige maatschappelijke discussies.

Ik snap de vergelijking ook wel, maar vind de vergelijking wel extreem. En eigenlijk ook helemaal niet nodig om een punt te maken. Ik lees nergens dat Elisa transpersonen uit wil roeien.

Haar argumenten komen voort uit de wens voor iedereen een veilige omgeving te creëren. Ik kan haar daarin wel volgen. Vooral in woongroepen is het belangrijk dat iedereen comfortabel en veilig is, een transpersoon heeft daar niet meer of minder recht op dan een cispersoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:26

Sabri schreef:
Mbt discriminatie vindt ik dat ook bv mensen die naturistisch zijn zoals ik, ook vrijer zouden moeten zijn. Haast niemand durft meer topless en ook bv op mijn eigen balkon kan ik niet topless terwijl ik uitslag krijg van bh en als het zo warm is loop ik het liefst naakt. Waarom mag een man wel met zijn blote borstkas rondlopen en een vrouw niet. Daar hoor ik niemand over..

Dat zit in je eigen hoofd en heeft hier helemaal niks mee te maken. Als jij topless wil op je eigen balkon of op het strand, dan kan dat gewoon. Je moet t niet in de supermarkt doen, maar dat geldt ook voor mannen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:27

@Femke; Nee ik heb alleen de begin post gelezen en daar reageer ik op hoe ik ertegen aan kijk.

Dat is simpel, je hebt gewoon een mannen lichaam of een vrouwenlichaam. Dat ben je en dat heb je. Dat de menselijke geest/ziel heel complex is, aan dat aspect, daar verander je niks aan dmv een operatie. Wel 'vermink' je je lichaam. En je kunt je afvragen of dat wel zo gezond is.

Dat je je anders kunt voelen prima. Daar heb ik geen probleem mee. Als iemand zich vrouw voelt zou diegene zich prima in jurken en met nagellak moeten kunnen rondlopen. De omgeving zou dat moeten respecteren en zien oke, diegene is een vrouw of voelt zich vrouw en we spreken diegene aan met haar. Eigenlijk zou er geen operatie nodig moeten zijn. Als jij je al man of vrouw voelt dan is dat prima. Ik voel me soms ook wel een periode meer man. En even later meer vrouw. De omgeving zou dat moeten kunnen respecteren zonder dat daar een operatie voor nodig is. Zoiets is nogal wat en kost nogal wat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:32

Sabri schreef:
@Femke; Nee ik heb alleen de begin post gelezen en daar reageer ik op hoe ik ertegen aan kijk.

Dat is simpel, je hebt gewoon een mannen lichaam of een vrouwenlichaam. Dat ben je en dat heb je. Dat de menselijke geest/ziel heel complex is, aan dat aspect, daar verander je niks aan dmv een operatie. Wel 'vermink' je je lichaam. En je kunt je afvragen of dat wel zo gezond is.

Dat je je anders kunt voelen prima. Daar heb ik geen probleem mee. Als iemand zich vrouw voelt zou diegene zich prima in jurken en met nagellak moeten kunnen rondlopen. Eigenlijk zou er geen operatie nodig moeten zijn. Als jij je al man of vrouw voelt dan is dat toch prima? De omgeving zou dat moeten kunnen respecteren zonder dat daar een operatie voor nodig is.

En zo simpel is het dus niet in 100% van de gevallen.

Het is de meest voorkomende versie, dat wel.

Maar die gaat niet in 100% van de gevallen op, dat is een wijdverbreid en schadelijk misverstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:32

Sabri schreef:
Om op de begin vraag hoe ik tegen de kwestie aankijk, is eigenlijk best conservatief. Heel eerlijk vind ik het veels te ver gaan dat iemand zich laat ombouwen. En zeker bij kinderen zou het wat mij betreft verboden moeten zijn aangezien de hormonen alle kanten nog gaan opvliegen. Waarom zou je zo grote medische ingreep doen? Je bent nu eenmaal man of vrouw. Net als dat je een mens bent. Ik heb eens een documentaire gezien van Theroux. Waarin hij naar een kliniek ging omdat mensen vonden dat hun 'arm' of hun 'been' niet van hun was. Ook al zat dat bij geboorte eraan en functioneerde dat prima! Hun werden gelukkig van het amputeren van dat deel. Ik wist niet wat ik zag maar het gebeurde echt. En zo denk ik ook over man of vrouw ombouwen. Prima als jij je soms vrouw voelt of man. Of dat je je kleed als vrouw of man. Maar om dan allerlei heftige ingrepen te doen, waarom zou je jezelf en je lichaam die heftige ingrepen aandoen?
Heel eerlijk? Ik wacht op het moment dat een mens zich een dier voelt en de eerste mens een dier wil zijn. Gaan we die ook kat maken of aap?
Geld kan beter naar het leren omgaan met dan heftige medische ingrepen. Ik heb gehoord van een bekende psychiater waar ik mee bevriend ben en die zich hierin verdiept heeft, dat sommige tot 3x zich laten ombouwen. Hebben dan spijt van ombouwen en willen weer terug naar wie ze waren en dan opnieuw spijt..

Van een gynaecoloog weet ik dat als een man zich laat ombouwen naar vrouw, hij ook uitgenodigd wordt voor uitstrijkjes van de baarmoedermond. Ook al kan diegene helemaal geen baarmoeder halskanker krijgen. Dit wordt puur gedaan omdat anders diegene zich gediscrimineerd voelt en niet vrouw. Ik vind zoiets absurd.

Maar als die mensen daar gelukkig(er) van worden, wat maakt dat jou dan uit? Heb jij daar last van? Zelfs als ze zich later bedenken? Beïnvloed dat jouw leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:33

karrij schreef:
[ [url=m/jAikzQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was onlangs in een strandtent op Texel, er was maar 1 wc ket dit bord op de deur!

En zo denken de meeste Hetero's of hoe het tegenwoordig ook heet ook over!

Nou nou....

Niet flauw bedoeld maar de hygiene in de meeste mannentoiletten laat zo erg te wensen over dat ik daar dan wel een probleem mee zou hebben. Of alleen de geur al.

Excuus dat ik ze zo een beetje over 1 kant scheer. Zo is het niet bedoeld. Er zijn ook nette mannen en vuile vrouwen.

Het is mijn persoonlijke ervaring met wat ik gezien of geroken heb.

Anoniem

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:36

Wel grappig. Heb nog niet zolang geleden een rondreis door meerdere europese landen gemaakt en de meeste openbare wc's (in winkels, restaurents, tankstations etc) zijn daar genderneutraal en schoner dan menig wc in eigen land.
En er hing nooit een rare sfeer.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:37

Hhilde schreef:
Een transvrouw mag naar een vrouwentoilet en een transman naar een mannentoilet. Of waar ze zich dan ook het veiligst voelen. +1 voor genderneutrale toiletten.

Bizar te lezen dat transpersonen uit een blijf van mijn lijf huis geweerd zouden moeten worden volgens sommigen. Een transvrouw is een, jawel, vrouw. Aan haar is niets mannelijks meer. Een transman is een, je raadt het al, man en daaraan is niets vrouwelijks meer. Zij hebben dus gewoon precies de rechten die een man of een vrouw heeft die toevallig cisgender zijn.
Nee nee, dat moet je allemaal strikt gescheiden houden van elkaar, stel je toch voor zeg.

Ik volg Urbanus en ga ontstippen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:39

_San87_ schreef:
Femke_Tweety schreef:

Het is Gowin. Gebeurt zo goed als altijd in langdurige maatschappelijke discussies.

Ik snap de vergelijking ook wel, maar vind de vergelijking wel extreem. En eigenlijk ook helemaal niet nodig om een punt te maken. Ik lees nergens dat Elisa transpersonen uit wil roeien.

Haar argumenten komen voort uit de wens voor iedereen een veilige omgeving te creëren. Ik kan haar daarin wel volgen. Vooral in woongroepen is het belangrijk dat iedereen comfortabel en veilig is, een transpersoon heeft daar niet meer of minder recht op dan een cispersoon.

Precies, de vergelijking slaat kant noch wal en komt van iemand die zelf kennelijk een gebrek aan inhoud heeft om te plaatsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:42

Sabri schreef:

Dat je je anders kunt voelen prima. Daar heb ik geen probleem mee. Als iemand zich vrouw voelt zou diegene zich prima in jurken en met nagellak moeten kunnen rondlopen. De omgeving zou dat moeten respecteren en zien oke, diegene is een vrouw of voelt zich vrouw en we spreken diegene aan met haar. Eigenlijk zou er geen operatie nodig moeten zijn. Als jij je al man of vrouw voelt dan is dat prima. Ik voel me soms ook wel een periode meer man. En even later meer vrouw. De omgeving zou dat moeten kunnen respecteren zonder dat daar een operatie voor nodig is. Zoiets is nogal wat en kost nogal wat.

Ik snap wel wat je zegt als in, die langdurige hormonen slikken enzo..hoe gezond is dat op langere duur?

Maar als iemand zich man of vrouw voelt en in het verkeerde lichaam zit dan snap ik wel dat iemand zich graag wilt laten opereren. Het gaat denk ik veel dieper dan jij omschrijft. Iemand wil dan graag een echte man of vrouw zijn met daarbij behorend functionerend lichaam en hormonen etc. Ik denk niet dat het voor die mensen voelt als een verminking.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:45

Evamarie schreef:
Niet flauw bedoeld maar de hygiene in de meeste mannentoiletten laat zo erg te wensen over dat ik daar dan wel een probleem mee zou hebben. Of alleen de geur al.

*Proest* ...
Het klopt dat het iets meer kan ruiken (hun urine geurt wat meer), dat klopt. Maar qua hygiëne zijn juist de (gemiddelde) damestoiletten een drama.
Ik heb heel veel jaren in de horeca gewerkt en ik kan je vertellen dat ik liever 10x de herentoilet schoonmaakte dan de damestoiletten, wat een vuile gore bende werd daar gemaakt :r

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:50

Sabri schreef:

Dat klopt gedeeltelijk
De uitnodiging komt nl niet via de gynaecoloog, maar via (volgens mij de GGD? voor een bevolkingsonderzoek) die stuurt naar iedereen die als vrouw vermeldt staat een uitnodiging.
Ook bij een vrouw waar alles is verwijderd en geen BHK (meer) kan krijgen.

Heeft helemaal niks met te maken met dat degene zich gediscrimineerd zou voelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:52

Brainless schreef:
Evamarie schreef:

*Proest* ...
Het klopt dat het iets meer kan ruiken (hun urine geurt wat meer), dat klopt. Maar qua hygiëne zijn juist de (gemiddelde) damestoiletten een drama.
Ik heb heel veel jaren in de horeca gewerkt en ik kan je vertellen dat ik liever 10x de herentoilet schoonmaakte dan de damestoiletten, wat een vuile gore bende werd daar gemaakt :r

Die ervaring heb ik niet :). De mannentoiletten waren altijd smeriger/stonken meer dan die van de vrouwen.

Overigens geen problemen met neutrale toiletten, mits er geen pisbakken zijn, die vind ik zoooo nasty :=.