Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:03

Ja als je dat kan doen dan is het sporten niet echt nodig nee. Maar ik ben daar niet zo goed in. Maar ik kan ook slecht stilzitten.

Vandaag is de score 11.000 stappen dus dat maakt dat ik zometeen/nu wat lekkers kan pakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:06

MarlindeRooz schreef:
Ja als je dat kan doen dan is het sporten niet echt nodig nee. Maar ik ben daar niet zo goed in. Maar ik kan ook slecht stilzitten.

Vandaag is de score 11.000 stappen dus dat maakt dat ik zometeen/nu wat lekkers kan pakken.

Goed bezig! Ik ontzeg mezelf nu al 2 weken alle lekkers. Op zich heb ik wel de discipline daarvoor. Het stomme is dat ik dat met bewegen dus niet heb.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:21

Grappig om te lezen, ik ben juist elke keer blij verrast om te zien hoeveel kcal ik heb verbrand, terwijl ik sport ook leuk vind en me er beter door voel. Buikspieroefeningen doe ik ook wel op discipline.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:32

Ik zou niet te veel waarde hechten aan wat je sporthorloge aangeeft als verbrandde kcal bij een workout. Niet om je te demotiveren, maar ze staan erom bekend overdreven hoog te zitten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 00:19

Sinds ik een sporthorloge heb van Polar ipv Garmin vind ik wel dat die een wat realistischer verbruik aangeeft.

Maar ik compenseer nooit beweging voor extra eten. Een keer per week heb ik een cheatday (als ik dat wil), dan mag ik boven mijn kcal doel eten (niet overdreven uiteraard).
Maar als ik sport zijn dat extra kcal die ik verbrand. Niet die ik extra mag eten. Is meer mooi meegenomen in het kader van extra verbranding. Compensatie voor beweging heb ik altijd uitstaan in voedingsapps.

Op mijn werk loop/sta ik veel maar ik mag geen horloge ofzo dragen dus dat kan ik sowieso al niet bijhouden hoeveel stappen ik daarzet. Er hebben wel eens collega’s een keer zo’n ouderwetse stappenteller op het werk gedragen en dat kwam dan uit tot 5-10km lopen op de werkdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 00:21

Alles mee lezen lukt niet helemaal merk ik. Maar er komen opbouwende verhalen voorbij. Lekker bezig!

Vorige week op de weegschaal 1 kilo lichter. *\o/* Gelukkig, het gaat de goede kant op. Ik probeer echt niet meer zoveel op te scheppen in de avond en ook sla ik regelmatig een toetje over. Afgelopen week heb ik enorm veel stress gehad. Van stress kan ik ook niet goed eten. Sinds vandaag eet ik weer wat gelukkig, want zo afvallen wil je niet. Dan gaat het bij mij wel heel hard. Ben benieuwd wat de weegschaal deze week zegt.

Het sporten is er helaas wel bij ingeschoten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 00:41

__Sannne schreef:
Ik zou niet te veel waarde hechten aan wat je sporthorloge aangeeft als verbrandde kcal bij een workout. Niet om je te demotiveren, maar ze staan erom bekend overdreven hoog te zitten.

Dat is volgens mij al best achterhaald nee? Als ik calorieën tel en ook naar het verbruik volgens mijn Garmin kijk komt dat toch aardig uit met afvallen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 07:11

Wat gaat iedereen hard ..

Ik heb toch extra ondersteuning nodig nu.
Ik ga 25/01 naar iemand die onderandere ook orthomoleculaire geneeskunde heeft gedaan. Zij doet een volledige bodyscan, gaat dan een "cleansing challenge" of detox met je aan en geeft je dan gericht advies om je levenstijl aan te passen met voedingsadvies voor je persoonlijke situatie met alle macro's en ...

Ben nl al lang aan de strijd met gewicht, porties verminderd, nog gezonder eten, geen suiker, dieet zonder koolhydraten, ... maar niets helpt echt.
Ook omdat sporten op een laag pitje staat omdat ik na 5min al verzuurde spieren heb bvb. Ondanks al 2 jaar sportbegeleiding en aangepaste voeding en .. mijn lijf werkt tegen.
Ik wil nu mijn voeding echt als medicijn gaan gebruiken om het zo maar te zeggen. En ik hoop echt dat deze mevrouw mij nu eindelijk eens deftig op weg kan helpen.
Zij kijkt bvb echt naar al je waardes en ook fysieke ongemakken. Zo ben ik bvb b12 deficiënt en krijg steeds meer last van mijn lijf. (Voel mij 60 ipv 31) Iets dat zij meepakt in je voeding. De andere diëtisten en voedingsdeskundige die ik sprak doen hier eigenlijk niks mee .. dat is echt alleen maar van "wat eet je?", "ok doe dan maar 1 ipv 2 en gebruik cottage cheese ipv smeerkaas" bij wijze van spreken natuurlijk :+ nuja .. gezond eten doen we al. Ik moet alleen echt weten wát en hoeveel ik kan en mag/moet eten.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 07:25

Suzanne F. schreef:
Dan sla ik liever dat bakje chips over en blijf dat uurtje Netflix kijken. :')

Ik kijk serie op de crosstrainer, best of both worlds :D

Wat betreft de sporthorloges: eens dat die tegenwoordig veel nauwkeuriger zijn. Mijn horloge komt ook veeeeeel lager uit dan de crosstrainer aangeeft, daardoor lijkt die wel realistischer te zijn. Horloge ligt ook altijd in lijn met wat myfitnesspall oid zou berekenen obv tijd dat ik een activiteit zou hebben gedaan.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 07:32

Mijn sporthorloge is accurater dan mijn gewone hartslagmeter. En de slaaptracker is ook echt top!!

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:54

Wat goed alle resultaten van deze week, goed begin! Ik doe ook serie kijken op de crosstrainer, ideaal! :))

Mijn weekend was niet heel goed, maar minder slecht dan dat ie anders was, dus dat bekijk ik maar als positief en dan steeds meer een stapje in de goede richting :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:31

Ik heb ook het idee dat mijn polar best accuraat is hoor... moest alleen wel lachen gisteren, ik vertelde trots aan mijn man dat ik wel bijna 600 calorieen verbrand had met mijn duurloop van bijna anderhalf uur. Zegt ie "oh, zo weinig maar?" Ja, zo weinig dus... en bedankt he :')

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:59

Fijn dat de sporthorloges tegenwoordig beter blijken te zijn in het inschatten van verbrandde kcal!

MarloesHJ schreef:
Sinds ik een sporthorloge heb van Polar ipv Garmin vind ik wel dat die een wat realistischer verbruik aangeeft.

Maar ik compenseer nooit beweging voor extra eten. Een keer per week heb ik een cheatday (als ik dat wil), dan mag ik boven mijn kcal doel eten (niet overdreven uiteraard).
Maar als ik sport zijn dat extra kcal die ik verbrand. Niet die ik extra mag eten. Is meer mooi meegenomen in het kader van extra verbranding. Compensatie voor beweging heb ik altijd uitstaan in voedingsapps.

Op mijn werk loop/sta ik veel maar ik mag geen horloge ofzo dragen dus dat kan ik sowieso al niet bijhouden hoeveel stappen ik daarzet. Er hebben wel eens collega’s een keer zo’n ouderwetse stappenteller op het werk gedragen en dat kwam dan uit tot 5-10km lopen op de werkdag.

Wat jij doe, doe ik ook. Ik zie het sporten echt als extra verbranding maar pas er (op eventueel extra eiwitten) mijn inname niet op aan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:02

Ja ik wel, maar moet ook zeggen dat toen ik de vorige keer aan het afvallen was ik ook nog fysiek zwaar werk deed.

Dus met sporten + fysiek zwaar werk 9,5 uur lang moet je op een dag wel wat meer eten dan als je achter de PC zit. Toen kon ik rustig 2600 kcal eten en flink afvallen. Dat lukt nu niet.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:05

Ik heb zelf een apple watch en die lijkt ook vrij accuraat. Beter dan mijn fitbit in ieder geval!

Hier gewogen, niets erbij, niets eraf. Afgelopen week ging het ook nog niet helemaal zoals ik zou willen en het weekend ging ook niet top. Ging naar een vriendin en die had croissants voor lunch en in de middag chocolat chip cookies (speciaal voor mij omdat ik die zo lekker vind). Gelukkig had ze ook nog ingredienten voor wraps met kip dus de croissants heb ik kunnen ontwijken. Gisteren een beetje een baaldag, overdag te weinig gegeten en in de avond dus een halve zak M&M's -O-. Vind het ook lastig dat mijn vriend alles kan eten en dan dus M&M's pakt tijdens de serie. Ik ga straks boodschappen doen en dan worteltjes e.d. halen en popcorn, zodat ik ook wat kan snacken en niet grijp naar chips of chocola zoals hij :D.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:16

MarlindeRooz schreef:
Ja ik wel, maar moet ook zeggen dat toen ik de vorige keer aan het afvallen was ik ook nog fysiek zwaar werk deed.

Dus met sporten + fysiek zwaar werk 9,5 uur lang moet je op een dag wel wat meer eten dan als je achter de PC zit. Toen kon ik rustig 2600 kcal eten en flink afvallen. Dat lukt nu niet.

Dat snap ik, maar je kunt vaak bij het berekenen van kcal doelen ook aangeven hoe actief je bent. Dan wordt er in beginsel al rekening mee gehouden. Maar alles wat ik extra verbrand deed ik echt niet voor compenseren. Maar ik heb geen kantoorbaan, heb twee paarden aan huis en sportte toendertijd naast paardrijden zo’n 4-5x per week (kan nu niet vanwege een blessure van mij) dus ik zou mijn levenstijl niet inactief willen noemen.

Enkel als ik nachtdienst heb let ik minder op kcal doelen want nachtdienst kost gewoon extra energie en niks zo vervelend als je beroerd voelen in de nachtdienst.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:38

Hoihoi,

Ik wil mij hier melden!
In 2019 ben ik 20kg afgevallen in 6 maanden, door middel van m'n eten bijhouden in WW app.
Ongeveer een jaar gelijk gebleven (max 2 kilo erbij). Vakantie in 2020 zorgde weer voor 2/3kilo er bij.
Daarna weer een half jaar stabiel gebleven.
Februari 2021 geopereerd aan m'n enkelbanden. Door een combinatie van niet meer (elke dag) kunnen sporten en de frustratie/pijn hiervan proberen weg te eten, zijn we weer bijna terug bij af.

Van de -20 in 2019 is nu nog maar -2 over |(.

Op dit moment mag ik nog steeds niet sporten, gelukkig wel sinds een week weer wandelen. Dat wil ik dus weer meer gaan oppakken en rustig uit bouwen.

Eind maart ga ik naar Lapland op vakantie, zoveel zin in. Dat is dan ook gelijk mijn eerste doel. Weer in m'n oude skibroek passen.

Sinds 2 januari weer aan het opletten met eten. Vandaag weer m'n weegdag. De eerste - is weer een feit. -0,3 kg (was van de week al meer af, maar gisteravond zout gegeten)

Doelen 2022
- In maart in m'n skiebroek passen
- Weer terug naar m'n oude gewicht
- Weer mogen sporten
En vooral mezelf weer fitter voelen!

Ik ga proberen om alles mee te lezen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:10

Nog een recept tipje, heb weer gesmuld dus misschien vinden jullie het ook lekker als lunch.

Pizza groentewraps
- 2 groentewraps (of normale volkoren)
- babyspinazie
- tomatenpuree/saus
- kaas (kan ook light zijn)
- kruiden (ik had peper, oregano en knoflook) optioneel: chili, tijm, basilicum, rozemarijn, paprika)
- Optioneel: ui, vleeswaren, nog een soort kaas, balsamico siroop, zongedroogde tomaat etc.

Gewoon de helft beleggen met saus, kruiden, kaas en dan flink veel spinazie (zodat het net dicht past). Dan dichtvouwen en onder de grill/in de oven tot ze lekker bruin zijn.

Echt heel lekker en makkelijk, door de spinazie zit je lang vol. Je kan er ook nog een salade bijmaken bijvoorbeeld.

Bonus: extra groente bij de lunch! :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:26

Helaas hier +1 kg inplaats van - :( Volgende week beter hoop ik.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:31

Oh Kosse wat zonde!! Maar nu weer vol goede moed aan de slag dus!

Klinkt lekker Marlinde!

Ik lunch doordeweeks vaak met:
Kikker erwten 100gr
Gerookte kipfilet 100 gr
Komkommer
Tomaatjes
Huttenkase 100 gr
balsamico crème en wat peper en zout

Bij mij zo’n 350 kcal in de app. En maak dit meestal van de voren, geen sla blaadjes dus geen slappe hap als je het een dag later eet :-D .

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:47

Jammer, Liesjuh, maar goed dat je je blik op komende week richt. +:)+

Dat klinkt goed, Myrthe! :9

Hier -0,8 vanmorgen! *\o/* Mijn BMI zit nu ook weer in de groene zone, die was echt nèt over het randje in oranje, vorige week. Dus ik ben wel heel blij.
Ik wil ook graag een sporthorloge aanschaffen, maar moet even mijn huiswerk doen over welke. Wil niet belachelijk veel betalen, want ik moet ook al nieuwe oortjes kopen, mijn vorige zijn ineens 'opgeblazen' |(

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:48

@kosseh mooie doelen! :) wat rot van die enkelbanden, zo stom als je lichaam roet in het eten gooit. Wel zou ik het als ik jou was in kleinere doeletjes hakken, dan blijft het motiverend. Al denk ik niet dat je daar advies in nodig hebt; ontzettend knap dat die -20 al eens is gelukt!

Oeh Mathilde, dat klinkt goed! :j ik sla 'm even op.

Liesjuh, probeer het je niet al teveel te laten beïnvloeden! Wellicht is het net iets met je hormonen ofzo. Ga gestaag door; het gaat er vanzelf allemaal af.

Ik heb nog steeds niet gewogen. Ik wil dat pas doen over een paar weken om mezelf te verrassen en te motiveren. We zie ik in de spiegel al veel minder bloating, wat fijn is.

Overigens was ik in week 1 en 2 echt ontzettend gasserig. Herkent iemand dat? Ik eet minder brood (ik at echt heel veel brood; wij zijn van die levensgenieters die einde dag een wijntje en een broodje met lekkere verse boter en kaasjes en vleesjes erbij pakken), dus wellicht zijn het die vezels die ik "mis". Wel eet ik erg veel spinazie en groenten.

Hier is de lunch vaak:

-spinazie
-ei/kip/tonijn 80 g
-avocado 80 g
-feta
-tomaatjes
-ingemaakte jalapenos
-yoghurt-tahini sausje
-gemalen koriander, komijn & cayennepeper & chiliflakes

Als je niet van spicy houdt kan je alle pittige dingen weglaten. :+

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:29

Klinkt als alle 3 lekkere recepten. Ik ga ze opslaan, voor als ik eens wat anders wil lunchen.

Marley, ik heb een fitbit Charge 4. Deze bevalt voor mij erg goed.
Niet te groot, baterij gaat paar dagen mee. Nadeel: het is geen smart watch zoals appel heeft. Kan geen appjes beantwoorden enzo.

Soepblik, in kleine doelen delen doe ik ook. Hier alleen de grote doelen neer gezet. Elke 5 kilo is al een doel opzich. Natuurlijk ook onder een rond getal komen en onder de 5.
Voor mij nu dus eigenlijk elke 2,5kg een doel.
Ik herken het gasdeel. Heb ik ook vaak. Volgens mij is het omdat je lichaam aan ander eten moet wennen.

Liesjuh, het jaar dat ik 20kg ben afgevallen. Was m'n eerste week ook een plus :(. Maar erna is het goed gekomen. Geef de moed dus nog niet op!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:33

Ik was gisteren begonnen met mijn extra water drinken. Misschien was dat net niet handig. Zo lang het niet meer word als nu ben ik er "oke" onder. Als ik boven de 80 uit kom is voor mij een zware klap. Maar nu de gasten weg zijn gaan wij morgen ofzo boodschappen doen en dan eens goed kijken en weer meer verantwoord kan doen. Zo wil ik ook weer terug naar mijn yoghurt, fruit en havervlokken ontbijt.

Een andere "truc" wat ik nu ook ga doen is de pan op het gasstel laten staan en niet mee naar de tafel nemen. Zo heb ik minder snel de nijging te vaak op te scheppen en ook vooral mijn 1e portie op mijn bord kleiner maken. Oh en beter kauwen, ik ben nogal een schrokker O:)

Ohh en het ijs van kerst is nu ook op dus ook daar geen verleiding meer :D

Lekkere receptjes hierboven! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:38

XxLiEsJuHhxX schreef:
Een andere "truc" wat ik nu ook ga doen is de pan op het gasstel laten staan en niet mee naar de tafel nemen. Zo heb ik minder snel de nijging te vaak op te scheppen en ook vooral mijn 1e portie op mijn bord kleiner maken.

1e portie? Schep je meerdere keren op dan?
Daar ben ik nu scherper op. Ik pak een kleiner bord en wat erop past mag ik opeten. Maar ik ga geen 2e ronde. Dat is wat ik krijg en meer niet. Rustiger eten helpt zeker, kleine hapjes.