Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:26

Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


Je mag toch ook gewoon dagelijks naar je paarden? Niemand neemt je dat af!
Je mag ze gewoon in eigen beheer houden. En verzorgen :)
Alleen even voor 2!!!! weken niet tussen 21.00 en 04.30
Moet te doen zijn, ook met een depressie

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:27

Ik riep op pagina 35 al "het gaat al 35 pagina's over een andere dagindeling dan je gangbare".
Kom op mensen, jullie regelen toch ook iets als je op vakantie gaat, als je griep hebt, als je van je paard afgepletterd bent?

FrNo

Berichten: 3686
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:28

Ik weet alleen nog niet hoe ik het moet doen.
Ik werk van 05.00 tot 14.00 uur
De andere week van 14.00 tot 23.00
Dat houdt in dat mijn paard of heel lang binnen, of heel lang buiten staat. Mijn paarden staan bij mensen privé, die geen verstand van paarden hebben. En ik heb geen stalgenoten.

Met vakantie ofzo breng ik ze naar een pensionstal

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:30

Dus je paard kan de ene dag van na 2 uur tot even voor 9 buiten en de andere dag van 8 uur tot even voor tweeën.
En zijn weide maatje? Hoe lang staat die buiten of binnen. Wie zet dat paard buiten? Afspraken maken met diegene dat hij jouw paard ook buiten zet? Jij haalt ze binnen? Denk in oplossingen, niet in problemen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:33

FrNo schreef:
Ik weet alleen nog niet hoe ik het moet doen.
Ik werk van 05.00 tot 14.00 uur
De andere week van 14.00 tot 23.00
Dat houdt in dat mijn paard of heel lang binnen, of heel lang buiten staat. Mijn paarden staan bij mensen privé, die geen verstand van paarden hebben. En ik heb geen stalgenoten.

Met vakantie ofzo breng ik ze naar een pensionstal


Is het een optie dat je alles klaar zet en die mensen de paarden alleen binnen halen? Een paard binnen zetten en een halster af doen hoef je geen verstand van paarden voor te hebben.

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:34

Met hoeveel staan ze buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:39

Keet schreef:
Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


Je mag toch ook gewoon dagelijks naar je paarden? Niemand neemt je dat af!
Je mag ze gewoon in eigen beheer houden. En verzorgen :)
Alleen even voor 2!!!! weken niet tussen 21.00 en 04.30
Moet te doen zijn, ook met een depressie


Dat weet ik en in mijn geval kan dat ook gewoon gelukkig. Mijn punt is meer dat wanneer is het noodzakelijk? Als het voor mij (of wie dan ook) psychische noodzaak is om mijn paarden elke dag te zien? Is het voor mij noodzaak.

rien10 schreef:
Glashelder. En als iedereen zich aan de regels houd, zijn we hier sneller doorheen en kan iedereen sneller zijn of haar depressie verminderende zaken/therapieen/hobby's/contacten weer gaan opzoeken.


Mijn depressie was er al jaren voor Corona. Ook heb ik al jaren therapie, die niet helpt tegen mn depressie.dus dit gaat , voor mij iig, niet op.
De avondklok en daarmee mijn paarden 2 weken (reken maar op dat het langer gaat duren en reken er ook maar op dat de avondklok nog vervroegd gaat worden) zou voor mij de druppel kunnen zijn.

Nogmaals; ik heb persoonlijk makkelijk praten, want mijn paarden zijn mijn dagelijkse therapie/bezigheid. Ik kan er de hele dag zijn dus hoef er in de avond niet heen.
Ik wil er alleen even een ander licht op schijnen dan simpel stellen dat regels nou eenmaal regels zijn en je het er maar mee te doen hebt. En als je je ei er even over kwijt wit word je meteen afgekapt; niet zo zeuren. Dit laatste vind ik schrijnend.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:40

rien10 schreef:
Denk in oplossingen, niet in problemen.


Oplossingsgericht denken schijnt echt een probleem te zijn tegenwoordig.

speurneusc

Berichten: 5449
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:41

Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


Wat wil je dan? 16 miljoen en een beetje verschillende mensen, voor ieder zijn eigen regeltjes? Wees blij dat je de rest van de dag buiten kunt zijn en doen... ? In sommige landen wordt dat zelfs glashard beperkt, en geloof maar, als iedereen gewoon blijft doen wat ie nu doet dat dat ook nog kan komen.

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:42

Nee hoor, we kappen niets af en je mag heel hard zeuren, als je dat oplucht.
Maar we helpen je helemaal niet als we alleen maar zeggen dat het zo zwaar is (wat het ook gewoon is. Het is klote en zwaar en helemaal ruk). We proberen oplossingen voor je aan te dragen zodat je minder stress hebt van het buiten- en binnen zetten van je paarden.

FrNo

Berichten: 3686
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:45

rien10 schreef:
Dus je paard kan de ene dag van na 2 uur tot even voor 9 buiten en de andere dag van 8 uur tot even voor tweeën.
En zijn weide maatje? Hoe lang staat die buiten of binnen. Wie zet dat paard buiten? Afspraken maken met diegene dat hij jouw paard ook buiten zet? Jij haalt ze binnen? Denk in oplossingen, niet in problemen.



Sorry, misschien niet helemaal duidelijk omschreven, maar ze staan met zijn tweeën. Allebei van mij.
Ik zet ze buiten en binnen.

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:45

Maar even voor mijn beeldvorming. Er wordt in dit topic gesproken over stallen die niet voor half 8 of acht uur open zijn. Maar zijn die stallen vervolgens wel altijd tot 22 uur open normaal gesproken? Wat is een gemiddelde eindtijd dat mensen dan nog op stal zijn (anders dan een stal op eigen terrein)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:46

rien10 schreef:
Nee hoor, we kappen niets af en je mag heel hard zeuren, als je dat oplucht.
Maar we helpen je helemaal niet als we alleen maar zeggen dat het zo zwaar is (wat het ook gewoon is. Het is klote en zwaar en helemaal ruk). We proberen oplossingen voor je aan te dragen zodat je minder stress hebt van het buiten- en binnen zetten van je paarden.


Het helpt idd niet als we allemaal zeggen dat het zo zwaar is, maar een beetje inlevingsvermogen en empathie naar de medemens zou prettig zijn. Dat lijkt wel verdwenen met dat Corona er is. Ook te zien aan de reacties die er meteen op mijn bericht zijn nu.

(En daar bedoel ik niet jou persoonlijk mee, maar over het algemeen genomen.)

Mijn paarden staan altijd buiten dus doe hoeven niet binnen en buiten gezet ;).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:48

rien10 schreef:
Ik riep op pagina 35 al "het gaat al 35 pagina's over een andere dagindeling dan je gangbare".
Kom op mensen, jullie regelen toch ook iets als je op vakantie gaat, als je griep hebt, als je van je paard afgepletterd bent?


_/-\o_
Dit dus!

Als we met zijn allen in oplossingen denken ipv nog meer problemen bedenken die weleens zóuden kunnen gebeuren komt het helemaal goed.

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:49

Humpiedumpie schreef:
rien10 schreef:
Nee hoor, we kappen niets af en je mag heel hard zeuren, als je dat oplucht.
Maar we helpen je helemaal niet als we alleen maar zeggen dat het zo zwaar is (wat het ook gewoon is. Het is klote en zwaar en helemaal ruk). We proberen oplossingen voor je aan te dragen zodat je minder stress hebt van het buiten- en binnen zetten van je paarden.


Het helpt idd niet als we allemaal zeggen dat het zo zwaar is, maar een beetje inlevingsvermogen en empathie naar de medemens zou prettig zijn. Dat lijkt wel verdwenen met dat Corona er is.

(En daar bedoel ik niet jou mee want jouw reactie voelt wel menselijk, maar over het algemeen genomen.)

Er zijn juist meer dan ooit acties om anderen te helpen. Bij ons zijn allerlei initiatieven om mensen te helpen, van boodschappen doen tot een telefoontje. Het is misschien ook wel met welke bril je kijkt :-)

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:49

Trek je maar lekker niks aan van mensen die je een slecht gevoel geven.
We zitten in een poedersuiker situatie en iedereen gaat er mee om op zijn eigen manier.
Geniet van je paarden. De zon schijnt. Hou vol!!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:53

rien10 schreef:
Ik zie het in de vriendengroepen van mijn kinderen, jongeren hebben het echt zwaar op dit moment.
"Ja maar iedereen heeft het zwaar" Klopt. Iedereen heeft het zwaar. Jongeren dus ook.

Jongeren hangen in het plantsoen in groepen op- en aan elkaar.
Ouderen gaan met twee winkelwagentjes "gezellig" samen boodschappen doen.
Dertigers gaan demonstreren.
Veertigers trappen een politieman in zijn buik.

In iedere groep tref je eikels. Niet alleen bij jongeren.


Je zou bijna kunnen zeggen; het zijn net mensen............


Humpiedumpie schreef:
Wat ik zo bijzonder vind, los van deze hele discussie, is dat er helemaal geen aandacht wordt besteed aan de psychische gevolgen van dit alles. Als je je er niet goed bij voelt ben je meteen een aansteller en moet je niet zeiken.
Niemand kan voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is.
Ik heb gelukkig mijn ponys in eigen beheer en ook mijn eigen tijd in te delen.
Ook heb ik al jaren last van ernstige depressies. Als ik mijn paarden niet dagelijks zou kunnen zien zou dat voor mij absoluut niet te doen zijn; mijn paarden zijn mijn leven.
Dus al zouden mensen vinden dat even je paard poetsen niet noodzakelijk is; voor de een geldt dat wel en voor de ander niet. De overheid of wie dan ook kan dat nooit voor mij bepalen.


Daar wordt wel aandacht aan besteed. Maar de politiek kan niet per persoon een maatregel verzinnen. Het is gewoon voor iedereen en dan heb je uitzonderingen.......

Ik ga niet oordelen over jouw situatie, maar je hebt van 4:30 tm 21:00 de tijd om wel van je paard te genieten.


FrNo schreef:
Ik weet alleen nog niet hoe ik het moet doen.
Ik werk van 05.00 tot 14.00 uur
De andere week van 14.00 tot 23.00
Dat houdt in dat mijn paard of heel lang binnen, of heel lang buiten staat. Mijn paarden staan bij mensen privé, die geen verstand van paarden hebben. En ik heb geen stalgenoten.

Met vakantie ofzo breng ik ze naar een pensionstal


Kan je van je stal geen uitloop stal maken? Wij huurden bij zulke mensen en daar hoefde we echt niet op te rekenen.
Wij houden ze al jaren 24/7 buiten. Daar deuren open gezet. Palen verplaatst en paarden konden in en uit lopen.

Als de mensen wel willen meedenken vanwege de situatie kan je evt vragen om xuur de deur open te doen als je ze toch op stal wilt. Of bijv om x uur een schep voer in de bak te doen en als paard stal in loopt, deur te sluiten.

Maar voor een paard maakt dag of nacht echt niet uit. Hier doen ze 's nachts grotendeels hetzelfde als overdag. Staan, lopen, spelen, eten, plassen, poepen, drinken, slapen.
En als het regent of stormt, ben je er normaal ook niet als je werkt. Als ze kunnen schuilen is dat prima.

Maar als jij echt de enige bent daar en je paard is afhankelijk van jou voor de zorg, mag je er dus wel heen na 21:00.
Dan zou ik wat voor werk doen. Hooinetten vullen bijv, bakjes voer etc.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:59

De overheid kan dat zeker wél bepalen.

Denk je nu echt dat er verder geen mensen zijn die hun sport mentaal als laatste houvast hadden en dat nu gewoon niet kunnen? Er zijn ook mensen met psychische klachten die het echt nodig hadden om met squashen even keihard tegen die bal te meppen en door de snelheid even nergens aan te denken. Mensen die alleen andere mensen zagen op dansles of in de kantine van de voetbal, en nu vereenzamen.

In praktijk blijkt je geestelijke rek gelukkig groter te zijn dan je denkt of mensen vinden een alternatief. Want het wordt meegenomen in de overwegingen maar je kunt geen uitzondering maken voor geestelijke nood. Dan heeft half Nederland ineens zogenaamd een depressie, zodat ze gewoon hun eigen ding kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:01

Met die zelfverklaring, ik vraag me af hoeveel mensen nu koliek, wonde, dierenarsbezoek etc spontaan gaan invullen op dat papiertje...

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:02

Ze beweert helemaal niet dat ze de enige is die er last van heeft. Maar ze heeft er last van. Hoe moeilijk is het nou om te erkennen dat iemand ergens last van heeft?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:04

rien10 schreef:
Ze beweert helemaal niet dat ze de enige is die er last van heeft. Maar ze heeft er last van. Hoe moeilijk is het nou om te erkennen dat iemand ergens last van heeft?

Nogmaals _/-\o_ :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:04

Maar wat wil ze eraan anders zien dan? Tussen 4u30 en 21u kan ze gewoon naar haar paard.

Veel mensen kunnen niet eens naar hun sport of uitlaatklep (boksen, squash, sportschool), kunnen niet meer op bezoek omwille van het advies tot beperking nu bij jullie (bij ons is het zelfs een verbod), kunnen misschien niet meer naar de therapeut voor ondersteuning. Het is gewoon wat het is, we zullen het ermee moeten doen en uitzingen.

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:04

Varekaj schreef:
Met die zelfverklaring, ik vraag me af hoeveel mensen nu koliek, wonde, dierenarsbezoek etc spontaan gaan invullen op dat papiertje...

Zou dat gecontroleerd worden?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:05

Varekaj schreef:
Met die zelfverklaring, ik vraag me af hoeveel mensen nu koliek, wonde, dierenarsbezoek etc spontaan gaan invullen op dat papiertje...


Rutte heeft in de persconferentie meermaals gezegd dat een valse verklaring gezien zal worden als een misdrijf.
Het is valsheid in geschrifte, en daar staan zware straffen op...
(als ze je pakken...)

rien10
Berichten: 14961
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:06

Varekaj schreef:
Maar wat wil ze eraan anders zien dan? Tussen 4u30 en 21u kan ze gewoon naar haar paard.

Veel mensen kunnen niet eens naar hun sport of uitlaatklep (boksen, squash, sportschool), kunnen niet meer op bezoek omwille van het advies tot beperking nu bij jullie (bij ons is het zelfs een verbod), kunnen misschien niet meer naar de therapeut voor ondersteuning. Het is gewoon wat het is, we zullen het ermee moeten doen en uitzingen.

Ik wil er niets anders in zien. Ik laat deze persoon even virtueel uithuilen in de hoop dat dat wat oplucht.