Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Echwel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:08

Ik begreep dat we van Moderna heel veel krijgen meer an Pfizer

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:09

Echwel schreef:
Ik begreep dat we van Moderna heel veel krijgen meer an Pfizer

Helaas :(
https://www.parool.nl/nederland/winnend ... ~b6ec45ec/

Alleen al in de eerste drie maanden van 2021 verwacht het kabinet 4,5 miljoen doses van het Oxfordvaccin, bijna twee keer zoveel als van het Pfizervaccin (2,5 miljoen doses) en zelfs meer dan tien keer zoveel als van Moderna (bijna 0,4 miljoen).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:10

Dat hoop ik ook. Oxford heeft een gedeelte van het onderzoek over moeten doen dus logisch dat het later komt en dat ze nog niets aanvragen bij de Ema.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:12

bigone schreef:
Dat hoop ik ook. Oxford heeft een gedeelte van het onderzoek over moeten doen dus logisch dat het later komt en dat ze nog niets aanvragen bij de Ema.

Ja, klopt, alleen een kleine teleurstelling juist omdat deze een stukje makkelijker was om toegang tot de krijgen ook in verzorgingshuizen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:14

Inmiddels zijn ze er in Nederland ook nog niet uit wie er nou als eerste geprikt moet worden.
Een keer knopen doorhakken is toch niet de sterkste kant hier.
En als je geliefde dan nèt te laat gevaccineerd wordt en overlijdt, denkt men dan nog steeds "ach die paar weekjes later beginnen maakt helemaal niet uit" ?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:16

Nikass schreef:
Inmiddels zijn ze er in Nederland ook nog niet uit wie er nou als eerste geprikt moet worden.
Een keer knopen doorhakken is toch niet de sterkste kant hier.
En als je geliefde dan nèt te laat gevaccineerd wordt en overlijdt, denkt men dan nog steeds "ach die paar weekjes later beginnen maakt helemaal niet uit" ?

Dat is toch al lang bekend

Ik snap werkelijk het gemopper niet het gaat over 1 weekje later beginnen met enten..
Geen maanden of jaren later...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:03

tja, typisch Nederlands....zeiken om het zeiken en iedereen is op een kenner mbt vaccins en logistiek en ict

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:14

Kinke schreef:
tja, typisch Nederlands....zeiken om het zeiken en iedereen is op een kenner mbt vaccins en logistiek en ict

Er komt een Engelse variant aan die extra snel om zich heen grijpt. Nu al zijn er heel veel besmettingen. Dus zsm vaccineren is geboden. Het scheelt besmettingen en overleden mensen.
Dus dit is geen zeiken om het zeiken. Het gaat hier wel over iets.
Pas 18 januari gaat de vaccinatie pas echt van start. Dat is 3 weken later als andere EU landen.
Een lockdown van 3 weken geeft heel veel verlaging van nieuwe gevallen. Het repruductiecijfer is boven de 1 (1,25 laatst gemeten). Dan zoveel later beginnen is een slechte zaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:16

Software is ook wel echt een lastig pakket. Als het alleen maar hoeft te registreren (database) dan gelden ‚enkel‘ (dat is al lastig zat) de reguleringen voor medische databescherming waar NL naast de internationale norm ook nog een eigen veiligheidsnorm voor heeft. Als die software ook nog iets moet doen met die data (iets berekenen, waarschuwen) dan wordt het mogenlijk een medisch product dat dan een volledige CE certificatie moet gaan doorlopen.
Tot mei 2021 is dat nog te behappen, maar vanaf mei worden die regels sterk aangescherpt.

Het is maar de vraag hoeveel landen nu gewoon half-illegaal houtje touwtje oplossingen hebben die dadelijk weer voor dataleks gaat zorgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:23

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:

Er komt een Engelse variant aan die extra snel om zich heen grijpt. Nu al zijn er heel veel besmettingen. Dus zsm vaccineren is geboden. Het scheelt besmettingen en overleden mensen.
Pas 18 januari gaat de vaccinatie pas echt van start. Dat is 3 weken later als andere EU landen.
Een lockdown van 3 weken geeft heel veel verlaging van nieuwe gevallen. Het repruductiecijfer is boven de 1 (1,25 laatst gemeten). Dan zoveel later beginnen is een slechte zaak.

Het is niet alsof al die landen al 3 weken volle bak aan het vaccineren zijn als NL begint, Pien.
De meeste landen doen voor de kerst een paar vaccinaties voor de symboliek en starten dan in het nieuwe jaar met echt vollop vaccineren, NL start 8 Januari met vollop vaccineren op een paar plaatsen en breidt dat in 10 dagen uit tot meer plekken.
Het ontloopt elkaar echt niet zo veel.
En een landelijke lockdown is qua effect echt niet te vergelijken met het handjevol vaccins voor een afgeschermde doelgroep. Het is voorlopig een druppel op de gloeiende plaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:28

Dat is niet waar. NL start 18 januari in Nl pas echt https://nos.nl/l/2362435

Hier as maandag in de hele Haute Vienne.

Ik stop ernu mee. We zullen het later wel zien hoe Nl het gedaan heeft.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:30

verootjoo schreef:
purny schreef:
Maar het komt toch uiteindelijk in je dossier te staan?

Welk dossier? Die van de HA?

Wie gaat het daarin zetten? Extra doktersassistenten aannemen om alles in alle dossiers te zetten en te registreren?

Nee, dit hoort echt niet bij de HA thuis, dat moet de GGD overzien.
Zeker als er bijwerkingen gemeld gaan worden. Dan kan de GGD toch niet aan alle huisartsen vragen wie welke vaccin van welke lichting hebben gekregen?

Dit kan juist heel goed bij de huisarts. Die doen jaarlijks de griep vaccinaties. Die worden ook in het dossier vermeld. In de meeste praktijken worden de griepv in 2 a 3 dagen gezet. Die hebben dit ook zo georganiseerd. De ggd kan bij de farmaceut zo opvragen welke batches naar welke praktijk zijn gegaan. Het is allemaal niet zo ingewikkeld om te plannen en te organiseren. De GGD doet altijd onnodig ingewikkeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:34

ach Pien, ook als er in de U.K. geen venijnige variant was opgedoken was men hier begonnen te zeuren

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:36

Jennyj01 schreef:
verootjoo schreef:

Wie gaat het daarin zetten? Extra doktersassistenten aannemen om alles in alle dossiers te zetten en te registreren?

Zeker als er bijwerkingen gemeld gaan worden. Dan kan de GGD toch niet aan alle huisartsen vragen wie welke vaccin van welke lichting hebben gekregen?

Dit kan juist heel goed bij de huisarts. Die doen jaarlijks de griep vaccinaties. Die worden ook in het dossier vermeld. In de meeste praktijken worden de griepv in 2 a 3 dagen gezet. Die hebben dit ook zo georganiseerd. De ggd kan bij de farmaceut zo opvragen welke batches naar welke praktijk zijn gegaan.

Maar in dit geval moeten de batches eerst op een tussenlocatie ontdooid worden en kunnen ze dan pas naar de huisarts. Dan kun je dat dus al een stuk lastiger opvragen bij een farmaceut.
En het gaat om vele male meer vaccinaties dan een griepvaccinatie he. Bij huisartsen die al mega druk zijn door de corona. Iedereen via de ha vaccineren is geen optie, dat hebben de huisartsen zelf al aangegeven.

pien_2010 schreef:
Dat is niet waar. NL start 18 januari in Nl pas echt https://nos.nl/l/2362435

Hier as maandag in de hele Haute Vienne.

Ik stop ernu mee. We zullen het later wel zien hoe Nl het gedaan heeft.

Helemaal met je eens.
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-12-20 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:37

Jenny met het Pfizer vaccin is huisarts niet te doen, de batches zijn te groot, te veel verlies en te weinig mankracht om het vaccin zo snel mogelijk te plaatsen. Wanneer je niet met die houdbaarheid zou zitten was het wel een zeer goede optie. Denk dat zodra er vaccins komen zoals de griepspuit het wel snel via je eigen praktijk kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:10

Jennyj01 schreef:
verootjoo schreef:

Dit kan juist heel goed bij de huisarts. Die doen jaarlijks de griep vaccinaties. Die worden ook in het dossier vermeld. In de meeste praktijken worden de griepv in 2 a 3 dagen gezet. Die hebben dit ook zo georganiseerd. De ggd kan bij de farmaceut zo opvragen welke batches naar welke praktijk zijn gegaan. Het is allemaal niet zo ingewikkeld om te plannen en te organiseren. De GGD doet altijd onnodig ingewikkeld.

Jaarlijks de griepvaccinatie is nogal organisatorisch veel minder werk dan zo’n grote vaccinatie uitrol.
Zeker omdat er nu niet per praktijk wordt gevaccineerd maar per doelgroep. En dat is aardig onhandig qua logistiek met die vaccins die op zeer lage temp bewaard moeten worden en niet lang houdbaar zijn na ontdooien.
Überhaupt om die vriezers te leveren, hoe wil je die eerst uitdelen aan alle ha-praktijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:16

... zoals het er nu naar uitziet
'thuiswonende ouderen worden het eerst geprikt'
zijn Klaas en ik misschien in januari al aan de beurt.

De schaamte over het feit dat we als Nederland achter in de rij staan....

Voor mijzelf of Klaas vind ik het niet nodig dat wij al zo vroeg aan de beurt zijn, maar aan dat geklungel kan ik ook niets doen.
Ik ga bij de eerste oproep!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:19

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:

Fijn Pien, jij begrijpt waar het om gaat.

Echwel, dat dacht ik ook, maar was vandaag nog in het nieuws dat ze er nog niet uit zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:21

Kinke schreef:

Geweldig goede inhoudelijke post +:)+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:26

Nikass schreef:

Ben benieuwd of ik je dan nog zo hoor reageren Kinke. Zeiken om het zeiken, toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:27

Janneke2 schreef:
... zoals het er nu naar uitziet
'thuiswonende ouderen worden het eerst geprikt'
zijn Klaas en ik misschien in januari al aan de beurt.

De schaamte over het feit dat we als Nederland achter in de rij staan....

Voor mijzelf of Klaas vind ik het niet nodig dat wij al zo vroeg aan de beurt zijn, maar aan dat geklungel kan ik ook niets doen.
Ik ga bij de eerste oproep!!

Ik weet niet hoe oud je bent Janneke? :D
Maar advies van de gezondheidsraad is “ouderen meeprikken, oudste eerst”.
Gezien het beperkte aantal vaccins is het niet heel aannemelijk dat ze alle 60+ ers mee gaan prikken. Ben benieuwd wat regering hier mee gaat doen.

Nikass schreef:
Fijn Pien, jij begrijpt waar het om gaat.

Echwel, dat dacht ik ook, maar was vandaag nog in het nieuws dat ze er nog niet uit zijn.

Je doelt op het advies van de gezondheidsraad?
Want het gaat op dit moment precies zoals de planning vooraf was: kabinet maakt een strategie, maar wacht met definitieve strategie op een advies van de gezondheidsraad. Die hun advies precies volgens planning hebben ingediend. Mogelijk verandert het kabinet obv dit advies nog van strategie als ze dat nodig achten.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... 201223.pdf
Hier nogmaals de tijdlijn, dit advies staat op 24/12 al genoemd.
Het advies van de gezondheidsraad was precies 1 van de redenen waarom 8Januari is ingesteld door NL.

Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei partijen die druk zetten bij het kabinet, iedereen wil de eerste zijn en ademruimte. De zorg, de ouderen, iedereen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-12-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:29

Ja terecht dat ze die druk zetten.

En als de overheid er bij blijft dat gezonde 60 plussers eerder worden geënt dan 60 minners uit de risico groep, dan blijf ik dat volstrekt onbegrijpelijk vinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:36

Het advies gaat niet over de volgorde van vaccineren, maar over het gebruik van het Pfizer-vaccin.
De gezondheidsraad adviseert dus om het Pfizer-vaccin zoveel mogelijk te gaan gebruiken voor ouderen omdat de werkzaamheid bovengemiddeld goed is voor deze groep.
Daarnaast adviseren ze algemeen om te starten met risicogroepen: bewoners van verpleeghuizen en alle mensen met een verstandelijke beperking wonend in een instelling en hun medewerkers.

Als laatste raden ze op dit moment af om om het Pfizer-vaccin in te zetten voor een strategie gericht op het terugdringen van besmetting, maar te richten op zo min mogelijk ernstig zieken en sterfte. Wel raden ze aan alvast te onderzoeken hoe een strategie ter terugdringing van besmettingen er uit moet gaan zien.
https://www.gezondheidsraad.nl/document ... ech-pfizer

De gezondheidsraad maakt dus geen keuze uit 60 minners uit de risicogroep en 60plussers in het algemeen, maar ze raden wel aan het Pfizer vaccin voor de 60plussers in te zetten vanwege de effectiviteit. Niet omdat ze eerder gevaccineerd zouden moeten worden. Ik neem aan dat als Moderna is goedgekeurd daar weer een apart advies voor komt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:50

Ze overwegen dus om van strategie te veranderen en eerst de thuiswonende ouderen te enten ipv het zorgpersoneel. Ze overwegen het, oftewel, ze zijn er nog niet uit :)* (dat is wat ik al schreef)
Daarnaast komen 60- uit de risico groep voorlopig niet in aanmerking.
Als je dus jong bent en hartpatiënt of longpatiënt, dan heb je simpelweg dikke pech. Het idee dat een vaccin voor hen niet of minder effectief zou zijn is idioot. Als ze corona krijgen betekent dat namelijk onherroepelijk dat ze overlijden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:53

Dat is helemaal niet idioot. Als een vaccin bij een bepaalde groep een betere werking heeft dan vaccineer je toch de beste groep daarmee. As het voor de jongere groep minder helpt is het logisch dat je daar die vaccins niet voor gebruikt.

Je insinueert dat alle keuzes maar uit de licht gegrepen worden, maar we wordt echt over nagedacht. En Rutte en de Jonge doen dat niet alleen, maar er zit een heel adviserend orgaan achter.