IMANDRA schreef:Lastig. Hoewel ik je zorgen over het vaccin snap en deel, vind ik het wel gevaarlijk om te insinueren dat het vaccin mogelijk onveilig zal zijn. IIRC is het enige 'echte' risico wat je loopt, dat je een niet-gevonden zeer zeldzame complicatie oploopt? Dat is ook weer een afweging natuurlijk. Maar de communicatie is moeilijk omdat je natuurlijk geen ammunitie wil geven aan de viruswaanzin/anti-vaxx crowd.
onveilig is een groot woord, maar ik hoor wel verhalen om me heen ja. En dan niet van anti-vaxxers. O.a. ADE heb ik meerdere keren horen noemen, waarbij een mutatie van het virus kan zorgen dat men juist meer last krijgt van een herbesmetting. Ik vind het zelf ook nog wel een dingetje.
Dat communicatie moeilijk is ivm viruswaanzin vind ik wel een ding. Je wil juist open en transparant zijn en alles bedekken en er niet over spreken 'want daar kan misbruik van worden gemaakt', dat vind ik juist een enge gedachte. Ik ben groot voorstander van informed consent, maar dan wil ik wel volledig geïnformeerd worden. Er IS gewoon een risico aan een vaccin zo snel op de markt brengen. De vraag is of dat risico opweegt tegen de gevolgen van corona, maar doen alsof er geen risico's zijn vind ik wel een dingetje.
IMANDRA schreef:Over het vaccin: er wordt heel duidelijk gezegd dat het niet verplicht gaat worden, dus dat even ten eerste (ik weet dat je het niet ontkent maar wil het even duidelijk in het topic geschreven hebben haha).
Wbt vaccin / IC: tja... ik snap de ziekenhuizen wel. Volgens mij is COVID wel erger dan influenza, dus dat zal een afweging zijn. Maar aan de andere kant liggen er op de IC wel doorgaans mensen met weinig weerstand, dus een influenza virus kan ook behoorlijk wat schade aanrichten. Nu zal het ook een verschil maken dat de griep zo veranderlijk is dat een vaccin niet optimaal kan werken (maar wel eea kan voorkomen) en is dat bij COVID wellicht anders? Dus dat een COVID-vaccin wél vrijwel geheel overkoepelend is? Ben even hardop aan het nadenken hoor.
Ik vind hem ook lastig. Ik dénk dat ik ook de afweging zou maken om niet te verplichten maar wel niet-gevaccineerden van zulke afdelingen zou weren. Maar ik ben geen medicus. Het is idd kiezen tussen twee 'kwaden' waarvan de een minder ernstig dan de ander.
Voor mij is het ook puur hardop denken idd. Ik vind het uit ethisch standpunt heel lastig. Want dan is het niet verplicht, mar als je vervolgens niet mag werken, dan kom je toch wel in een heel moeilijk parket terecht denk ik... Een IC-vpk heeft doorgaans weinig te doen op een normale verpleegafdeling.