[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:07

_Cathalijne schreef:
Mij is destijds verteld dat hepatits B in ieder geval niet verplicht is (voor opleiding geneeskunde) Maar mocht je hem niet zetten, of mocht je een non/low responder zijn (te weinig antistoffen), dan kom je onder strengere controles te staan, moet je aan kunnen tonen dat je geen drager bent, en kom je na elk prikincident in een ander protocol terecht. Snijdende vakken werden bij voorbaad al ontraden ivm. Extra risico op prik incidenten

Dat klinkt wel logischer ja dan dat het echt verplicht is.
Daarom kiezen mensen denk ik wel voor die vaccinatie en voelt het toch als een soort verplichting.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:10

IMANDRA schreef:
Lastig. Hoewel ik je zorgen over het vaccin snap en deel, vind ik het wel gevaarlijk om te insinueren dat het vaccin mogelijk onveilig zal zijn. IIRC is het enige 'echte' risico wat je loopt, dat je een niet-gevonden zeer zeldzame complicatie oploopt? Dat is ook weer een afweging natuurlijk. Maar de communicatie is moeilijk omdat je natuurlijk geen ammunitie wil geven aan de viruswaanzin/anti-vaxx crowd.

onveilig is een groot woord, maar ik hoor wel verhalen om me heen ja. En dan niet van anti-vaxxers. O.a. ADE heb ik meerdere keren horen noemen, waarbij een mutatie van het virus kan zorgen dat men juist meer last krijgt van een herbesmetting. Ik vind het zelf ook nog wel een dingetje.
Dat communicatie moeilijk is ivm viruswaanzin vind ik wel een ding. Je wil juist open en transparant zijn en alles bedekken en er niet over spreken 'want daar kan misbruik van worden gemaakt', dat vind ik juist een enge gedachte. Ik ben groot voorstander van informed consent, maar dan wil ik wel volledig geïnformeerd worden. Er IS gewoon een risico aan een vaccin zo snel op de markt brengen. De vraag is of dat risico opweegt tegen de gevolgen van corona, maar doen alsof er geen risico's zijn vind ik wel een dingetje.

IMANDRA schreef:
Over het vaccin: er wordt heel duidelijk gezegd dat het niet verplicht gaat worden, dus dat even ten eerste (ik weet dat je het niet ontkent maar wil het even duidelijk in het topic geschreven hebben haha).

Wbt vaccin / IC: tja... ik snap de ziekenhuizen wel. Volgens mij is COVID wel erger dan influenza, dus dat zal een afweging zijn. Maar aan de andere kant liggen er op de IC wel doorgaans mensen met weinig weerstand, dus een influenza virus kan ook behoorlijk wat schade aanrichten. Nu zal het ook een verschil maken dat de griep zo veranderlijk is dat een vaccin niet optimaal kan werken (maar wel eea kan voorkomen) en is dat bij COVID wellicht anders? Dus dat een COVID-vaccin wél vrijwel geheel overkoepelend is? Ben even hardop aan het nadenken hoor.

Ik vind hem ook lastig. Ik dénk dat ik ook de afweging zou maken om niet te verplichten maar wel niet-gevaccineerden van zulke afdelingen zou weren. Maar ik ben geen medicus. Het is idd kiezen tussen twee 'kwaden' waarvan de een minder ernstig dan de ander.

Voor mij is het ook puur hardop denken idd. Ik vind het uit ethisch standpunt heel lastig. Want dan is het niet verplicht, mar als je vervolgens niet mag werken, dan kom je toch wel in een heel moeilijk parket terecht denk ik... Een IC-vpk heeft doorgaans weinig te doen op een normale verpleegafdeling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:16

Mensen wegen vaak voor en nadelen tegen elkaar af, de grote groep die Corona een onschuldig griepje vind zal zich nooit laten vaccineren, de mensen die wat beter nadenken zullen misschien wel overgaan tot vaccinatie , ik wel want door de risico’s van Corona en de grote besmettelijkheid neem ik het risico op bijwerkingen , nu of over 10 jaar op de koop toe. Ik heb de griepprik ook nooit gehaald ondanks dat ik al een aantal jaren de oproep krijgt om de simpele reden dat ik nog nooit griep heb gehad maar Corona vind ik van een andere orde. Laat het er niet op aankomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:18

Ik vind het dus wel een ding. Als ADE idd een probleem is bij deze vorm van corona, hebben we straks een nog grotere uitdaging als iedereen gevaccineerd is en er inderdaad een mutatie komt.
https://www.nature.com/articles/d41587-020-00016-w

Maar goed, dat was niet echt het punt dat ik wilde maken. Wel dat, hoewel er gesproken wordt over niet verplichten, de maatregelen voor sommige doelgroepen straks zo ingrijpend zijn dat je je af kan vragen of dat niet toch een soort verplichting is.

verootjoo

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:22

Het blijft altijd een grote etische afweging, enorm moeilijk. Ik ben blij dat ik niet in de schoenen sta van degenen die deze beslissingen moeten maken :o

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:22

secricible schreef:
IMANDRA schreef:
Lastig. Hoewel ik je zorgen over het vaccin snap en deel, vind ik het wel gevaarlijk om te insinueren dat het vaccin mogelijk onveilig zal zijn. IIRC is het enige 'echte' risico wat je loopt, dat je een niet-gevonden zeer zeldzame complicatie oploopt? Dat is ook weer een afweging natuurlijk. Maar de communicatie is moeilijk omdat je natuurlijk geen ammunitie wil geven aan de viruswaanzin/anti-vaxx crowd.

onveilig is een groot woord, maar ik hoor wel verhalen om me heen ja. En dan niet van anti-vaxxers. O.a. ADE heb ik meerdere keren horen noemen, waarbij een mutatie van het virus kan zorgen dat men juist meer last krijgt van een herbesmetting. Ik vind het zelf ook nog wel een dingetje.
Dat communicatie moeilijk is ivm viruswaanzin vind ik wel een ding. Je wil juist open en transparant zijn en alles bedekken en er niet over spreken 'want daar kan misbruik van worden gemaakt', dat vind ik juist een enge gedachte. Ik ben groot voorstander van informed consent, maar dan wil ik wel volledig geïnformeerd worden. Er IS gewoon een risico aan een vaccin zo snel op de markt brengen. De vraag is of dat risico opweegt tegen de gevolgen van corona, maar doen alsof er geen risico's zijn vind ik wel een dingetje.

Helemaal mee eens hoor.

Ik ben all-for transparantie, maar aan de andere kant zou ik het ontzettend zonde vinden als er mee aan de haal wordt gegaan en er massaal afgezien zou worden van vaccinatie puur omdat een groep als viruswaanzin iets misinterpreteert waardoor het ineens gevaarlijk lijkt (ik herinner me nog het HPV-vaccin...). Het is gewoon een ontzettend lastige situatie, je wil ze geen ammunitie geven maar anderzijds wel gewoon open en eerlijk zijn over de risico's. Want er is inderdaad een risico. Maar die zijn er altijd.

Ik heb geen verstand van ADE, dus daar wil ik niet te veel over zeggen. Maar gezien het al bekend is... ik neem aan dat daar ook wel onderzoek naar is/komt? Of ben ik daar dan te naief in :))

secricible schreef:
IMANDRA schreef:
Over het vaccin: er wordt heel duidelijk gezegd dat het niet verplicht gaat worden, dus dat even ten eerste (ik weet dat je het niet ontkent maar wil het even duidelijk in het topic geschreven hebben haha).

Wbt vaccin / IC: tja... ik snap de ziekenhuizen wel. Volgens mij is COVID wel erger dan influenza, dus dat zal een afweging zijn. Maar aan de andere kant liggen er op de IC wel doorgaans mensen met weinig weerstand, dus een influenza virus kan ook behoorlijk wat schade aanrichten. Nu zal het ook een verschil maken dat de griep zo veranderlijk is dat een vaccin niet optimaal kan werken (maar wel eea kan voorkomen) en is dat bij COVID wellicht anders? Dus dat een COVID-vaccin wél vrijwel geheel overkoepelend is? Ben even hardop aan het nadenken hoor.

Ik vind hem ook lastig. Ik dénk dat ik ook de afweging zou maken om niet te verplichten maar wel niet-gevaccineerden van zulke afdelingen zou weren. Maar ik ben geen medicus. Het is idd kiezen tussen twee 'kwaden' waarvan de een minder ernstig dan de ander.

Voor mij is het ook puur hardop denken idd. Ik vind het uit ethisch standpunt heel lastig. Want dan is het niet verplicht, mar als je vervolgens niet mag werken, dan kom je toch wel in een heel moeilijk parket terecht denk ik... Een IC-vpk heeft doorgaans weinig te doen op een normale verpleegafdeling.

Eens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:29

heb even een artikeltje toegevoegd over ADE en de werking daarvan. Maar het onderzoek daar naar doen, schijnt dus nog een ding te zijn.
Verder ben ik het met je post eens.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:46

Voor mij is het juist ADE waarom ik nog heel erg twijfel om het vaccin te willen laten zetten. Zeker aangezien ik niet in de risicogroep behoor wat betreft ziek worden (<30, geen onderliggende gezondheidsproblemen e.d). Werk niet met risicogroepen oid. De kans dat ik ziek wordt van corona is uiteraard aanwezig, maar de kans is ook vrij klein dat ik er ernstig ziek van wordt, terwijl een vaccin zou kunnen betekenen dat je op een later moment veel ernstiger ziek wordt (of niet, maar daar is nog niets over te zeggen) :+ . Maargoed, aan de andere kant, voorlopig zou ik die beslissing toch nog niet hoeven te maken, want eer dat ik aan de beurt ben zijn we gok ik ook alweer zon 3-4 jaar verder

@IMANDRA: naar ADE wordt al wel onderzoek gedaan, maar het is lastig om dat van te voren te doen. Eerst moeten ze weten welk vaccin exact welke antistoffen oproept. Vervolgens moet het virus gemuteerd raken (dat zouden ze in een labo wel kunnen doen), dan in vitro kijken of er een respons is, en vervolgens zou dan nog gekeken moeten worden of dit ook in een organisme (aka de mens) gebeurd. Nu dat laatste, waarbij je mensen zou infecteren met een gemuteerde versie van covid om te zien of een dergelijk effect optreedt is onethisch, dus blijven we vasthangen aan (dier)modellen, die eerst nog geoptimaliseerd moeten worden.
Kortom veel stof tot nadenken :+

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2538-8

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:24

Hoe denken jullie inmiddels over het toekomstige Corona vaccin ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:58

Kan niet wachten tot ie er is :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:10

Ik heb het losgelaten tot er daadwerkelijk ook een vaccinatie bekend is. Op dit moment vind ik het zoveel speculeren allemaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:27

Jaaa kom maar door! Vind het mooi geweest met de lockdowns :=

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:14

secricible schreef:
Ik heb het losgelaten tot er daadwerkelijk ook een vaccinatie bekend is. Op dit moment vind ik het zoveel speculeren allemaal.

Helemaal mee eens, zolang je niet weet wat voor vaccin het is, hoe goed het getest is en wat de werkzaamheid is, kan je daar toch niks over zeggen? Laten ze eerst maar met een vaccin komen, dan kan je daarna een onderbouwde beslissing nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:16

Het Pfizer vaccin is goedgekeurd in Engeland, volgende week begint het vaccineren. Misschien wel fijn dat ze een maand voorlopen, kan positief of negatief uitpakken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:29

Ik las vandaag dat er in Nederland nog niet genoeg gewerkt wordt aan de logistiek van de distributie... Dat kan nog wel eens onnodig vervelend uitpakken :(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:59

Ik vond deze wel mooi om te delen, keer wat anders dan corona vaccin

https://www.rd.nl/artikel/902452-raad-v ... opvang-mag
Juridisch is het dus toegestaan om ouders indirect te dwingen mee te doen aan het RVP doordat KDV de toegang mogen ontzeggen.
Ik denk dat het in gelovige gebieden niks gaat opleveren (waar de grootste risicos zitten qua vaccineren omdat de vaccinatiegraad daar echt plaatselijk heel laag is) maar rondom de sporadische antivsxxers her en der wel schat ik.
Ik heb eerder al aangegeven wat ik er persoonlijk van vind en ben blij dat het alleen aangeraden wordt als noodmiddel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:23

secricible schreef:
Ik vond deze wel mooi om te delen, keer wat anders dan corona vaccin

https://www.rd.nl/artikel/902452-raad-v ... opvang-mag
Juridisch is het dus toegestaan om ouders indirect te dwingen mee te doen aan het RVP doordat KDV de toegang mogen ontzeggen.
Ik denk dat het in gelovige gebieden niks gaat opleveren (waar de grootste risicos zitten qua vaccineren omdat de vaccinatiegraad daar echt plaatselijk heel laag is) maar rondom de sporadische antivsxxers her en der wel schat ik.
Ik heb eerder al aangegeven wat ik er persoonlijk van vind en ben blij dat het alleen aangeraden wordt als noodmiddel.

Zwaar gelovigen brengen meestal hun kinderen niet naar een ‘gewoon’ kdv dus zal voor hun niet uitmaken.
Maar ik woon midden op de biblebelt, en hier wordt de vaccinatiegraad steeds hoger, ondanks dat de zwaar gelovigen wel blijven zeggen dat ze niet vaccineren, of er niks over willen zeggen of ze wel of niet vaccineren.
Maar volgens de cijfers gaan de strenge gelovigen dus wel meer vaccineren. Ik vraag me dus af of die het grootste risico zijn, en vooral of die het risico zullen blijven. Ook die gaan met de tijd mee.

Ik denk dat het probleem vooral zit bij de facebookende en YouTubende antivaxxers in de fabeltjesfuik, en hoop dat dit vooral een oplossing is voor die groep. Die groep wordt ook steeds groter helaas.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:30

Dat eerste is idd wat ik ook zeg, voor die groep lost het niks op.

Het probleem van gelovigen is dat ze geclustert zitten en dat je dus hele gemeentes hebt met extreem lage vaccinatiegraad van 50-60%. Terwijl naar mijn idee de antivaxxers nog wat verspreider zitten, waardoor er minder een potentiele broeihaard ontstaat. Maar dat is niet helemaal gestaafd op cijfers, ik kan niet een heel goed overzichtelijk schema daarover vinden, alleen over waar dalingen hebben plaatsgevonden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:35

Ja as je zo kijkt wel.
Maar zijn er ook nu nog gemeentes op 50%? Volgens mij is het in de loop der jaren op de bible belt sterk omhoog gegaan.
Er zit bijna niks meer onder de 80%
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... e-gemeente

Wij zitten geloof ik op de 70%, was tien jaar terug ook zo’n 50/60% maar dat is bijna nergens meer nu.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:45

Nederbetuwe, waar ik vlak naast zit zit nu op 54% volgens mij

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:59

De antivaxxers kunnen alleen maar bestaan door de vaccinatiewil van andere mensen. Zodra de beschermingsgraad naar beneden holt en ernstige ziektes de kop weer opsteken wil ik nog wel eens zien of ze hun kinderen risico’s willen laten lopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:34

bigone schreef:
De antivaxxers kunnen alleen maar bestaan door de vaccinatiewil van andere mensen. Zodra de beschermingsgraad naar beneden holt en ernstige ziektes de kop weer opsteken wil ik nog wel eens zien of ze hun kinderen risico’s willen laten lopen.

Jep, dat is natuurlijk ook zo. Maar ook non-responders of kinderen die niet gevaccineerd kunnen worden lopen risico op deze manier. Je doet het ook voor elkaar.
Ik was bij mijn zoontje opgelucht toen hij met 14mnd grotendeels gevaccineerd was, zodat het risico voor hem lager was.
Zoals gezegd, ik woon vlak bij neder-betuwe en nam mijn zoontje dus ook niet mee als ik in die regio ging winkelen (zit een grote babywinkel waar ik spullen voor de kleine haal) tot die tijd. Ik vind het gewoon geen fijn gevoel.

Vandaag lees ik ook weer, een moeder die na de eerste vaccinaties “geen goed gevoel heeft”. Maar mocht ze wel doorgaan met vaccineren, dan doet ze de baby daarna meteen in een borstvoedingsbadje als “medicijn”.
Ik moet daar oprecht om huilen.... niet om dat badje overigens, dat heeft op genoeg dingen een goed effect, maar als “tegenwicht” voor vaccinaties, daaruit spreekt zoveel onkunde -O-
Nouja, als dat mensen over de streep trekt wel die vaccinaties te blijven nemen, prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:36

Borstvoedingsbadje ? Mijn God, dan zit je dagen te kolven en onthoud je je kind ook nog eens goede melk. Maar gelukkig wel gevaccineerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:55

Hoe moet ik dat borstvoedingsbad zien :? Zijn er echt mensen die 10liter kunnen kolven om hun kind in te badderen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:59

Nou := dat je denkt dat vaccinaties eng zijn én dat je denkt dat een badje van borstvoeding daar dan tegen helpt :o

Ik zou denken dat het verdund is trouwens.