3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:14

Laura82 schreef:
Ze kan het zelf ook niet erg goed uitleggen, dus dat maakt het wat lastig om te volgen. Het heeft er volgens haar mee te maken dat wij als mens geen dieren/dierlijke producten horen te eten, daarom zijn veganisten zoveel gezonder dan mensen die wel dierlijke producten eten. Alle (welvaarts-)ziektes staan volgens haar in direct verband met het nuttigen van dierlijke producten.
Goed, klinkt dus vooral als een promotiepraatje voor veganisme zo. Maar als er volgens haar zoveel wetenschappelijke bewijzen voor zijn, ben ik dan toch weer benieuwd naar het echte verhaal erachter.

Ja grappig, daarom heb ik ook een flink B12 tekort omdat ik minder zuivel etc ben gaan eten. :+ (vlees eet ik al niet)

Je moet als vegan heel goed op je eetpatroon letten wil je geen vitaminepillen hoeven slikken. :P

En veel vetten / eiwitten ga ik ook slecht op. Merk ik direct aan mijn stoelgang en dan heb ik ook direct buikpijn. :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:20

Klinkt vooral als een ontzettende cirkelredenering. En onjuist.

Het is een feit dat mensen die vegan eten minder last hebben van welvaartsziektes. Maar het is geen feit dat dat komt doordat zij vegan eten.
Als voorbeeld: vegans zijn mensen die doorgaans bewust omgaan met hun voeding, dus het kan ook prima zijn dat als die vegans geen vegans waren maar nog net zo bewust om gingen met hun voeding, ze net zo gezond waren.
Daarnaast bevat een plantaardige voeding wel een stuk minder vet en is plantaardige voeding over het algemeen veel minder kcal-dicht dan dierlijke voeding. plantaardige producten zijn vaak vetarm en bevatten veel vezels e.d. waardoor je vaak meer volume nodig hebt dan met dierlijke producten (100kcal aan rauwkost en 100kcal aan vlees...) en dus de meeste vegans minder kcal per dag binnen krijgen dan niet-vegans (en dus minder snel dik worden en dus minder welvaartsziektes). Ik merk zelf ook dat ik op dit moment meer en vaker moet eten om dezelfde kcal binnen te blijven krijgen.

Maar dat betekend niet dat de vetten in een avocado of margarine minder kcal bevatten dan de vetten in een speklap.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:22

MarlindeRooz schreef:
Laura82 schreef:
Ze kan het zelf ook niet erg goed uitleggen, dus dat maakt het wat lastig om te volgen. Het heeft er volgens haar mee te maken dat wij als mens geen dieren/dierlijke producten horen te eten, daarom zijn veganisten zoveel gezonder dan mensen die wel dierlijke producten eten. Alle (welvaarts-)ziektes staan volgens haar in direct verband met het nuttigen van dierlijke producten.
Goed, klinkt dus vooral als een promotiepraatje voor veganisme zo. Maar als er volgens haar zoveel wetenschappelijke bewijzen voor zijn, ben ik dan toch weer benieuwd naar het echte verhaal erachter.

Ja grappig, daarom heb ik ook een flink B12 tekort omdat ik minder zuivel etc ben gaan eten. :+ (vlees eet ik al niet)

Je moet als vegan heel goed op je eetpatroon letten wil je geen vitaminepillen hoeven slikken. :P

En veel vetten / eiwitten ga ik ook slecht op. Merk ik direct aan mijn stoelgang en dan heb ik ook direct buikpijn. :o

Ook als niet vegan hoor :') Ik moet blijven spuiten om de 4-6 weken. Vitamine pillen slikken en nog veel meer zooi :P Visolie is echt smerig dat boer ik altijd op :r

secricible

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:24

verschil is dat een vegan B12tekort heeft door te weinig intake en dus vaak prima baat heeft bij een pilletje. En een wel vleeseter met B12 tekort een fysiek probleem heeft in de opname en dus geen baat heeft bij het pilletje, maar spuiten moet krijgen (zodat je het niet zelf hoeft op te nemen :) )

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:26

Nou Sec ik had graag gehoopt dat het beter zou gaan met zowel spuiten als een pilletje. Ik word gek van de vermoeidheid...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:31

gribaldi schreef:
Nou Sec ik had graag gehoopt dat het beter zou gaan met zowel spuiten als een pilletje. Ik word gek van de vermoeidheid...

Ik bedoel meer dat er dus duidelijk een fysiek probleem is bij jou ;) Terwijl vegans met B12 tekort vaak gewoon gezond zijn en prima op kunnen nemen maar niet voldoende er van binnenkrijgen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:37

Laura82 schreef:

Lol. Wij 'horen' echt wel dierlijke producten te eten. Kijk naar ons gebit, ons darmstelsel etc.
We zijn bijv. niet gemaakt om gras te eten (kunnen we niet goed verteren en volgens mij halen we er ook nauwelijks voedingsstoffen uit).
Mensen zijn omnivoren, hoe je het ook stelt.

Dat gezegd hebbende, mag iedereen natuurlijk zelf weten of die vlees eet of niet.
Maar ga niet zeggen dat mensen geen vlees horen te eten want dat is je reinste onzin haha.
(is niet tegen jou hoor Laura, gewoon algemene 'rant' want ik weet dat jij dat niet stelt ^^)

Ach Jierga :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:41

ons lichaam is idd omnivoor, om osn een grotere overlevingskans te geven in barre tijden. Dat gezegd hebbende redden we het tegenwoordig ook prima zonder, mits je B12 suppleert (en alleen dat geeft al aan dat het dus geen volwaardige voeding is voor de mens, maar wel eentje die je prima kan hebben met suppletie dus)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:45

Vind ik dus ook imandra, en ik vind het ook link om het maar random aan mensen te adviseren. Genieg mensen die dat voor zoete koek aannemen, maar niet genoeg van voeding weten om het op een gezonde manier aan te pakken.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:48

secricible schreef:
gribaldi schreef:

Ik bedoel meer dat er dus duidelijk een fysiek probleem is bij jou ;) Terwijl vegans met B12 tekort vaak gewoon gezond zijn en prima op kunnen nemen maar niet voldoende er van binnenkrijgen.

Oh haha ja ik doelde ook op mij zelf :P

Onderzoeken wijzen niks uit, bloed is goed. Of ik nu 1 buisje laat tappen of 8 zoals de laatste keer...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:51

secricible schreef:
ons lichaam is idd omnivoor, om osn een grotere overlevingskans te geven in barre tijden. Dat gezegd hebbende redden we het tegenwoordig ook prima zonder, mits je B12 suppleert (en alleen dat geeft al aan dat het dus geen volwaardige voeding is voor de mens, maar wel eentje die je prima kan hebben met suppletie dus)

Dit inderdaad. Dit zegt eigenlijk al dat de mens niet gemaakt is om vegetarisch/veganistisch te zijn. Prima als je het kan en wil hoor, niks mis mee. Maar idd niet gaan rondbazuinen dat het beter zou zijn. Want dat is het niet.
Een gebalanceerd eetpatroon, met (met mate) vlees, planten etc, blijft toch het beste :)

@Laura: inderdaad. Zelfs hier in het topic kom je af en toe dingen tegen waarvan je denkt.. waar hebben ze het vandaan? Van die fabeltjes (oa die in de OP staan) die gebaseerd zijn op hele oude (onbetrouwbare) onderzoeken, of zelfs op niks.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:51

Nog even een reactie op Nagini, een boterham is voor mij gewoon een boterham. Geen twee op elkaar. Daarom dus zes maandag (omdat ik dan een lange schooldag heb, heb ik wat meer nodig), die evergreen is idd wat minder gezond, maar ach ja, even iets gegeten na de gym. En ik weet niet of je gelezen had over mijn eten na sport probleem? Ik heb die tips uit het topic maar ten harte genomen, en wat salade gegeten die we nog hadden staan.

Ik heb trouwens een hekel aan het primeur vegan praatje. Maar dat kan misschien ook zijn omdat ik in Rome 9 dagen zat opgescheept met een irritante vegan :') :')

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:11

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, lees hier regelmatig mee omdat ik erg geïnteresseerd ben in lifestyle van mensen.

Nu lees ik hierboven dat stukje over dat ons lichaam omnivoor is, hebben jullie hiervoor goede onderbouwing (linkjes mag evt ook). Ik zelf ben ook van mening dat ons lichaam omnivoor is maar vind het lastig dit te onderbouwen.
Een vriend van mij heeft de documentaire 'what the health' gekeken en is er daardoor van overtuigd dat mensen niet gemaakt zijn om dierlijke producten te consumeren en vind ook dat dat aan ons gebit te zien is. Ik ben het hier niet mee eens maar heb geen duidelijke argumentatie waarom dat zo is (behalve het B12 verhaal).
Alvast bedankt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:21

alles in de fysieke gesteldheid van de mens wijst daar op. Het feit dat onze darmen niet gemaakt zijn voor alleen planten, ons gebit, het feit dat we geen volwaardige voeding binnen krijgen met alleen plantaardig (want: B12 tekort).

https://veganbiologist.com/2016/01/04/h ... erbivores/
dit artikel is er overigens wel sterk over wat ik zo zie.

Ik geloof wel dat ons ideale eetpatroon er uit ziet als een patroon dat bestaat uit 80-90% plantaardig en kleine hoeveelheden dierlijk en niet de balans die we tegenwoordig hebben waarin dierlijk bijna de boventoon gaat voeren. Terug naar het jager-verzamelaar idee: fruit, bessen en noten zijn makkelijk aan te komen, en kleine hoeveelheden vlees worden gevangen en opgegeten en zijn dus ook erg waardevol. Maar dat is een gevoel waar ik me goed bij voel en niet per se goed onderbouwd :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:28

De meeste documentaires (die ik ken althans) over voeding: :r

Even een snelle google hoor:
"Vleeseters hebben kortere darmstelsels dan planteneters, het vlees kan zo sneller verteerd worden en de ontlasting kan dan vlot het lichaam verlaten. Mensen hebben kortere darmstelsels in vergelijking met andere primaten."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omnivoor

Kijk ook vooral naar het menselijk gebit: dit ziet er niet uit als dat van een koe of paard, toch? Kijk naar onze hoektanden. Hoewel deze niet zo scherp zijn als bijvoorbeeld die van een carnivoor (wat we uiteraard ook niet zijn!) zijn het absoluut geen tanden van een herbivoor.
https://image.slidesharecdn.com/h34-100 ... -7-728.jpg

Edit: Sec was me voor! Ben het eens met wat ze zegt over de hoeveelheden etc. Vlees is belangrijk, maar met mate. Tegenwoordig eten we ook te veel vlees. Ik probeer zelf nu 100 gram per dag te pakken (vanuit thuis was ik gewend aan het dubbele) en wil ook eigelijk een of meerdere dagen vegetarisch in te gaan plannen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:42

Bedankt voor de snelle reacties! Zelf probeer ik ongeveer om de dag vlees/vis te eten, als ik zelf kook bijna altijd vegetarisch. En dat is om zowel gezondheid, duurzaamheid, dierenwelzijn en prijs :)
Plus, ik vind vlees ook niet heel lekker dus dat maakt het makkelijk.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:41

Kimmie25501 schreef:
Nog even een reactie op Nagini, een boterham is voor mij gewoon een boterham. Geen twee op elkaar. Daarom dus zes maandag (omdat ik dan een lange schooldag heb, heb ik wat meer nodig), die evergreen is idd wat minder gezond, maar ach ja, even iets gegeten na de gym. En ik weet niet of je gelezen had over mijn eten na sport probleem? Ik heb die tips uit het topic maar ten harte genomen, en wat salade gegeten die we nog hadden staan.

Ik heb trouwens een hekel aan het primeur vegan praatje. Maar dat kan misschien ook zijn omdat ik in Rome 9 dagen zat opgescheept met een irritante vegan :') :')

Yep 6 valt wel mee! Ik ging uit van 12, vandaar mijn opmerking. My bad! :D

En omg. Vegans. Praat me er niet van. Ik heb er echt een allergie voor.. kan er gewoon niet tegen hoe belerend sommige kunnen zijn (wat het natuurlijk verpest voor de "normale").

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:57

Ik post al een tijdje niet meer maar wil toch even iets zeggen over vitamine B12.

Dat is namelijk doodsimpel te verklaren. Vroeger was het nog geen probleem. Vroeger, zegmaar, voor WOI ongeveer. Toen hoefden de mensen nog niet zo nodig hun groenten te wassen voor het eten bijvoorbeeld. En laat grond/modder/mest nu hetgeen zijn waar B12 in overvloede in voorkomt :)
Heel heel vroeger (oertijd) hadden we het nog niet echt nodig: B12 tekorten manifesteren zich pas na 20-30 jaar en zo oud werden we toen nog niet. Bovendien kregen we het vast wel binnen toen: in onze eigen ontlasting zit ook B12 en waarschijnlijk werd er niet netjes handen gewassen voor het eten, dus dan krijg je makkelijk wat 'gezonde' viezigheid binnen.
In recentere tijden kregen we het door vieze groenten te eten en af en toe een beetje vlees (want melk zijn we pas echt in grote hoeveelheden ergens half 20e eeuw gaan drinken en vlees was alleen voor de rijken). Daarna werd hygiëne meer een ding, en B12 dus ook. Dit ging echter ongeveer tegelijk met de opkomst van de melkindustrie en het ouder worden van mensen. In de jaren 50 werd vitamine B12 überhaupt pas ontdekt trouwens :)
Wat trouwen ook niet heeft geholpen is de intensieve landbouw, waar de grond meer uitgeput raakt en dus minder B12 in zich heeft.

Nu, moraal van het verhaal, ik suggereer natuurlijk niet dat iemand mest/aarde of vieze groenten moet eten! :) Dat lijkt mij ook niet zo lekker. Echter, zeggen dat het onnatuurlijk is om veganistisch te eten vanwege vitamine B12 is niet helemaal correct dus. (En er zijn wel meer dingen niet zo natuurlijk maar daar hebben we ook geen problemen mee, daarom vind ik een pilletje niet zo'n issue eigenlijk :) Zeker niet als je daarmee het hele niet-duurzame niet-zo-diervriendelijke deel er tussenuit haalt. )

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:09

aangezien ik niet mag sporten vandaag ivm morgen fysio. Ga ik zo maar extra rondje met me hond lopen haha

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:09

Dat kan wel zo zijn Magrathea, maar er is meer bewijs dat mensen geen herbivoren/veganisten/vegetariërs zijn van nature.
En wees nou eens eerlijk: denk je dat de 'arme' bevolking vroeger geen tekorten had? Dat ze geen vlees konden veroorloven wil niet zeggen dat ze ook perfect gezond waren natuurlijk ^^. En dat B12 pas in de jaren 50 werd ontdekt wil niet zeggen dat er voor die tijd geen tekorten waren :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:10

Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen Margarathea. Wat je zegt klopt, B12 heb je een grote voorraad van en rond de tijd dat die uitgeput raakte vroeger overleden mensen al, aangezien die voorraad wel aangevuld werd met (minimale) hoeveelheden dierlijke producten.

De rest van je verklaring klopt niet. B12 zit alleen in je ontlasting als je het ook daadwerkelijk binnen krigjt. Als je lichaam een tekort aan B12 heeft dan zit het ook niet meer in je ontlasting.
B12 werd geen ding door hygiëne, B12 werd een ding door langere levensduur. De hoeveelheden B12 die men binnen kreeg via mest e.d. was ook dierlijk. De grond bevat van nature geen B12.
Dat het pas in de jaren 50 werd ontdekt zegt natuurlijk niks, alleen dat de klachten daarvoor onbegrepen waren.

Mensen hebben nooit kunnen overleven zonder dierlijke producten dus, het enige is dat je maar minimale hoeveelheden nodig hebt om je B12 hoog genoeg te houden (mits je gezond bent uiteraard) en dat spreekt niemand tegen :). Mensen hebben nooit een volledig veganistisch eetpatroon nagestreefd voor "de moderne tijd". Ook in de oertijd at men wat dierlijke producten en in alle tijden daarna ook. Eet je 2x per week een klein stukje vlees dan red je het met je voorraad een hele lange tijd.

Nogmaals: niet dat je om die reden vlees moet eten. Maar minimale hoeveelheden dierlijke producten zijn wel onderdeel van een natuurlijk eetpatroon van de mens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:14

IMANDRA schreef:
Dat kan wel zo zijn Magrathea, maar er is meer bewijs dat mensen geen herbivoren/veganisten/vegetariërs zijn van nature.
En wees nou eens eerlijk: denk je dat de 'arme' bevolking vroeger geen tekorten had? Dat ze geen vlees konden veroorloven wil niet zeggen dat ze ook perfect gezond waren natuurlijk ^^. En dat B12 pas in de jaren 50 werd ontdekt wil niet zeggen dat er voor die tijd geen tekorten waren :)

Ik zeg niet dat ze geen tekorten hadden, ik zeg ook niet dat door het ontdekken van een vitamine dit ineens essentieel wordt voor de gezondheid. Mijn punt is dat mensen vroeger óók gewoon oud konden worden.

En secricible, mij staat bij dat het juist wordt gemaakt door darmbacteriën, dus ook bij mensen. Helaas wel op een plek waar je het niet meer op kunt nemen dus dat is niet zo handig. Ik zal eens opzoeken waar ik dat had gevonden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:16

Magrathea schreef:
IMANDRA schreef:

Ik zeg niet dat ze geen tekorten hadden, ik zeg ook niet dat door het ontdekken van een vitamine dit ineens essentieel wordt voor de gezondheid. Mijn punt is dat mensen vroeger óók gewoon oud konden worden.

En secricible, mij staat bij dat het juist wordt gemaakt door darmbacteriën, dus ook bij mensen. Helaas wel op een plek waar je het niet meer op kunt nemen dus dat is niet zo handig. Ik zal eens opzoeken waar ik dat had gevonden.

Dat ze oud konden worden wil niet zeggen dat een veganistische of vegetarische levensstijl ook beter is dan een gezond, gebalanceerd eetpatroon mét vlees.

Edit: https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... amine-b12/
Vitamine B12 wordt gemaakt door micro-organismen. De mens kan wel vitamine B12 aanmaken door de micro-organismen in de darm, maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar het niet meer kan worden opgenomen. We zijn dus afhankelijk van vitamine B12 in onze voeding. Vitamine B12 zit in alleen vlees, vis, eieren en zuivel. Mensen die dus geen dierlijke producten eten, lopen het risico op een vitamine B12-tekort.

Maar wat hier niet bijstaat, is wat deze organismen nodig hebben om B12 aan te maken. Zijn dit essentiële stoffen uit dierlijke producten? Zo ja, dan kan je al de ontlasting eten die je wil, dan krijg je nog geen B12 binnen als dit van een mens is wat geen dierlijke producten eet. Theoretisch gezien dan :+.
Maar ik heb geen verstand van deze organismen, dus ik weet niet of ze dierlijke stoffen of plantaardige stoffen gebruiken.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:19

Kunnen discussies over wel of niet vegetarisch ergens anders gevoerd worden? Het heeft echt niks te maken met een gezonde levensstijl of afvallen zoals hier in het topic bedoeld wordt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:25

linoleum schreef:
Kunnen discussies over wel of niet vegetarisch ergens anders gevoerd worden? Het heeft echt niks te maken met een gezonde levensstijl of afvallen zoals hier in het topic bedoeld wordt.

Mee eens, dit topic gaat al erg hard maar is zo helemaal niet meer te volgen.