Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:35

MoonWencke schreef:
Vandaag dit topic gevonden en zag dat er ook al eens over de Softcup gesproken werd. Ik gebruik deze cups al sinds de introductie in Nederland en wil echt nooit meer anders. Nu zijn dit wel de cups voor eenmalig gebruik, maar als ik het goed zie, hebben de meesten hier "permanente"?

Jep! Gaan 5 tot 10 jaar mee. Met wat geluk (een aantal in dit topic helaas niet) heb je er meteen een te pakken die goed zit en dat bespaart je ook nog eens flink wat geld :j. Legen, omspoelen en uitkoken is even vreemd maar daar wen je eigenlijk heel snel aan. Ik vind het een heel fijn idee dat je met een herbruikbare cup minder afval produceert. En eerlijk, het is ook echt prettig dat ik het vuilnisbakje niet meer hoef te legen om de geur, maar gewoon als 'ie vol is :'). Al heb je daar met softcups waarschijnlijk al minder last van dan met tampons en maandverband...

Aria_zz

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:44

Ik mag jammer genoeg op zoek naar een nieuwe.
Topje is er af gebroken.
Wel vreemd om nu terug na te denken over wat ik wil na 3 jaar goed gebruik.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:49

Amaris schreef:
Maar 1 dingetje valt me wel op. Het lijkt alsof hij tegen mijn urinebuis duwt want als ik de yuuki in heb, plas ik minder... euh... enthousiast zeg maar.
Heb het een paar maanden afgewacht om te zien of ik het me niet verbeeldde maar het is toch echt zo.

Hebben meer mensen dat?

Ik heb dat met de MeLuna, de rand is net iets steviger en hij is een fractie groter dan m'n Lunetje. Ik voel druk op m'n blaas en moet gelijk plassen als ik die gebruik. Voelt niet fijn. Ik gebruik 'm dus eigenlijk nooit :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:53

nou ik dacht dat dat wel meeviel, ik moet altijd vaak plassen door veel thee op het werk, maar nu je het zegt... gisteren en eergisteren was het eigenlijk veel erger. Vandaag heb ik mijn Lunetje in, en hoef ik helemaal niet zo vaak. Joh!

Voor 's nachts is de yuuki wel perfect, die lekt niets. Mijn lunetje lekt 's nachts/'s morgens wel. Maar overdag weer nergens last van.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:27

Ik zag een review van de Claricup, die ook verkrijgbaar is bij Cutecotton. Daarin vermeldt de reviewmevrouw :') specifiek dat deze bij haar geen druk op de blaas geeft:
https://www.youtube.com/watch?v=yKdFo5R-3aA
Klinkt wel goed allemaal, een aantal tevreden gebruiksters ook in dit topic zag ik :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:42

ik heb dat ook van dat plassen.

als ik moet plassen met cup in,moet ik langer plassen en meer 'drukken' om alles eruit te krijgen.
logisch ook,die cup-opening is uiteindelijk breder dan wat alles zonder cup erin zou zijn,dus drukt die ook ergens tegen.

pijn doet het bij mij niet,alleen voel je gewoon bij het plassen dat die cup waarschijnlijk ergens wat druk tegen de urineweg geeft,waardoor alles minder vlot voorbij komt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 07:43

Daar heb ik ook last van ja. Met de mami cup kan ik beter blijven zitten op het toilet zelfs:x

Met de claricup heb ik dat inderdaad minder.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:36

Ik heb vandaag een Lunette besteld. Een doorzichtige.
Blijkbaar zijn deze zeker vegan, en vooral diertest vrij, wat mijn vorige blijkbaar niet was.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:10

Die heb ik ook Aria_zz, bevalt mij prima.
Vond het doorzichtige eerst een vreemd idee maar ben nu blij dat ik die heb, dan kan je ook goed zien of hij schoon en fris is na het reinigen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:59

Had met de vorige af en toe wat lekjes, dus hoop dat nu niet meer te hebben.
Heb ik inderdaad gehoord, dat het snel went zo zonder kleur. Moet er toch niet teveel naar kijken, dat is niet de bedoeling :+
Fijn dat hij je goed bevalt! Hopelijk hier ook zo, maar moet toch nog even wachten om het uit te testen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:14

Mijn doorzichtige femmecup is al helemaal verkleurd, hebben jullie tips om die weer schoon te krijgen? Het ziet er niet echt fris uit nu :(

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:35

Ik heb gelezen dat dat normaal is.
Mijn vorige was lichtroze en verkleurde ook.
Verder is daar niets mis mee, zolang je maar goed schoonhoudt.
Ik gebruik wel een antibacteriele zeep speciaal voor down under bij het wassen van de cup.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:17

Ik kreeg als tip van cute cotton om de cup evt te wassen met baking soda en bij goed weer in de zon te leggen. Door zonlicht zou dit weer op moeten bleken.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:16

Heb je 'm toevallig met warm water gewassen dat 'ie verkleurd is? Het is wel normaal dat 'ie minder transparant wordt, maar hij hoort niet te verkleuren. Bloed moet je altijd met koud water afwassen, zodat het nergens in trekt. Daarna kan je 'm eventueel met warm water en speciale zeep wassen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:57

Die tip had ik hier gelezen ja :j
Eerst koud spoelen, dan pas wassen. Maar ik ben bang dat het vooral komt door het gebrek aan spoelmogelijkheden in de meeste toiletten. Op school neem ik altijd mijn flesje water mee onder het mom van bijvullen, maar op het werk is dat nogal raar, want ik zit naast de waterautomaat... Dan ga je niet op het toilet vullen.
Meestal doe ik hem dus enkel met een papiertje af.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:49

Mijnes zijn na het uitkoken ook helemaal dof en ondoorzichtig (alle drie kleurloze cupjes) maar dat komt omdat er na het koken een soort 'laagje' op blijft zitten.

Ik heb ze nu alle drie met een klein beetje (olijf)olie ingewreven en daar werden ze weer mooi van.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:28

Mijn cup klapt niet goed uit :(
Heb het op alle mogelijke manieren geprobeert in te brengen of te laten uitvouwen, maar het blijft lekken.

Heb de Me Luna Sports maat M, zou het toch handiger zijn om een maatje kleiner te gaan?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:55

De Sport is best wel stijf toch? Die zou dan zonder moeite moeten uitklappen als er genoeg ruimte voor is. Ik denk dat een kleinere jou dan idd beter zal bevallen.

Heb zelf trouwens een MeLuna S (classic) en het valt me heel erg mee hoeveel daar in past :).

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:08

Nou ik mag weer een periode proberen :x

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:14

Succes en sterkte :x

Hier ook weer aan de beurt morgen maar gelukkig in 1x de juiste gevonden.

Hoop zo dat het voor jou ook een keer allemaal goed gaat.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:28

Misschien moet ik gewoon accepteren dat het op mijn zware dagen niet gaat. De diva zat vannacht zo vacuüm dat ik er buikpijn van kreeg. Claricup ingedaan maar die ging toch weer lekken.
Vanmorgen tampons ingedaan en nu weer ff testen met de diva.
Zucht :x

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:55

Ik doe het op mijn zware dagen ook niet. Mijn zwaarste dagen vallen altijd op woensdag en donderdag, wanneer ik op kantoor zit. Het valt nogal op als je ieder uur enkele minuten op het toilet zit en daar kunnen ze best moeilijk over doen :=

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:04

watchthesky schreef:
Ik doe het op mijn zware dagen ook niet. Mijn zwaarste dagen vallen altijd op woensdag en donderdag, wanneer ik op kantoor zit. Het valt nogal op als je ieder uur enkele minuten op het toilet zit en daar kunnen ze best moeilijk over doen :=

Als ze daar moeilijk over gaan doen gewoon uitleggen waarom. Zo leuk is het niet. En dan maar beter openheid dan dat geniepige gaan waardoor je scheve gezichten krijgt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:34

Maar, die zware dagen? Extreem vloeien is niet normaal... en al helemaal niet als je elk uur naar het toilet moet.

Dit had ik in het verleden ook en dat was echt niet ok. Had zelfs bloedarmoede.

Zou serieus eens naar de huisarts gaan of naar http://www.hevigbloedverlies.nl/hevig-bloedverlies

Met de menstruatiecup kan ik zelfs op mijn zware dagen het halen met 2 x legen.
Ik gebruik geen pil of spiraal of iets.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:40

Ik merkte mijn laatste periode op dat ik de 1e 2 dagen na een dag wachten een volle cup had en licht doorlekte daardoor. Dus ik kan me voorstellen dat je dan tussendoor nog een keer gaat (of 2x).

Als je elk uur "vol" zit lijkt me dat wel erg veel. Maar er kunnen natuurlijk wel meer redenen zijn waarom je sneller lekt. Ik heb overigens altijd een inlegkruisje erbij voor het geval dat ik doorlek. Dat kan zelfs een flink lek nog opvangen.

Ik was trouwens mijn laatste periode 's nachts ongesteld geworden en had voor het gemakt een maandverbandje gebruikt. Man, wat voelde dat vies. Ben blij met mijn cup!
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 07-02-17 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt