Dat quoten wordt nu inderdaad een drama
enzino schreef:Mijn reactie heeft dus duidelijk "extremisten" als onderwerp. Ik beschuldig jou niet van deze denkwijze, noch iemand anders in dit topic. Ik wijs deze denkwijze toe aan "extremisten".
(zie pagina 34; post van 13:52)
Door mij niet volledig te quoten draai je nu dus juist mijn woorden om omdat je het onderwerp weglaat. Ik neem aan dat dit een vergissing was en kan me het ook goed voorstellen omdat we momenteel met quote in quote in quote werken.
Dat is inderdaad deels te wijten aan het quote-probleem, het werkt niet zo handig zo, sorry
Ik denk dat mijn punt vooral was dat je overal extremisten vindt, maar dat ik zelf van mening ben dat in het algemeen het toedoen van leed/dood/etc (de dingen die jij geloof ik noemde) om een zienswijze op te dringen, niet past bij het veganisme. Waarbij het volgens / voor mij juist meer gaat om het laten leven van andere levende wezens en dus ook proberen zo weinig mogelijk leed/dood toe te doen.
Daarbij plaatste je: "De ene groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat niemand vlees mag eten omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is". Dat is een uiting die voor mij meer associaties oproept met het eten van vlees dan het veganisme, en dat is denk ik wat ik probeer duidelijk te maken. Bij het eten van vlees is tegenover de dieren helaas nog wel vaak geweld en intimidatie gebruikt, en in elk geval hoe dan ook vroegtijdige levensbeëindiging toegepast, omdat 'ze' (wie vlees eet) vinden dat mensen vlees mogen eten en dat nou eenmaal hun overtuiging is.
Citaat:
Wil je deze misschien verder uitleggen inclusief een definitie van het woord "overtuigen"?
Overtuigen is misschien niet de goede term, ik bedoelde opdringen, sorry. Dat slaat dan weer op de volgende quote.
Citaat:
Ik probeer voor zover mogelijk te begrijpen wat iemand zegt en niet teveel te letten op het specifieke taalgebruik, maar sinds dit een schriftelijke discussie is en we elkaar verder niet kennen kunnen we alleen op elkaars woorden afgaan.
En het antwoord dat je geeft verraad waar het mis gaat (mogelijk ook met het vorige punt ook al sprak je daar over "overtuigen" wat zou betekenen dat de ontvanger mijn communicatie begrijpt): jij spreekt over een dier alsof het een persoon is. Ik vraag "wie" ik een levenswijze opdring, jouw antwoord is "een koe/varken/kip". De meeste mensen spreken niet over dieren alsof het een persoon is dus dat brengt verwarring. Je kan mij niet aanrekenen dat ik dat niet begreep in jouw eerdere punt.
Als je punt is dat ik slachtvee mijn levenswijze opdring dan heb je daar gelijk in. Net zo als ik mijn auto mijn voorkeur voor de te rijden route opdring en ik mijn kleren opdring gewassen te worden in de wasmachine. Ik dringt ook mijn levenswijze van "geen levende olifanten in mijn slaapkamer" op aan elke olifant die mijn slaapkamer in wil. Ik maak er nu een grapje van, maar dat is alleen maar om aan te geven dat als we woorden een eigen betekenis gaan geven het voeren van een discussie onmogelijk wordt.
Nouja, maar je was er al eerder uit dacht ik, dat met 'een ander' in deze context juist 'de dieren' worden bedoeld
Misschien was dat een verkeerde aanname, maar ik dacht, omdat dit al eerder genoemd was, dat we daar al duidelijkheid in hadden. Ik vind het wel jammer dat je nu vooral weer in gaat op de taalkwestie, of dat lijkt in elk geval zo?
Ik vind in dit geval de vergelijking tussen een wasmachine en een dier, of een auto en een dier, precies waar het 'probleem' ligt. Het lijkt wel alsof de dieren, die levende wezens zijn, worden gezien als product. Alsof mensen vergeten dat door vlees te eten, je wel degelijk jouw zienswijze opdringt, namelijk aan die levende wezens die ervoor moeten sterven. Voor mij valt dat wel onder 'opdringen', voor jou ook geef je gelukkig aan, maar vervolgens vergelijk je dat met een auto of wasmachine, waar geen levende wezens bij betrokken zijn en onder lijden. Daarmee mis je het punt, of misschien bevestig je het juist wel, dat weet ik nog niet helemaal zeker
Mijn huis is ook ongeschikt voor olifanten, het maximaal laadvermogen van de lift trekt dat niet... 
Citaat:
De key is of je plezier beleeft aan de activiteit van het slachten zelf. Iemand die slacht alleen maar om een "high" te krijgen uit het slachten zelf zou snel als psychopaat bestempeld worden.
Slachten voor vlees wat je vervolgens eet voor je plezier is voor mij compleet anders, en dat vind ik ook niet dubbel. Het slachten is een noodzakelijk proces om aan het vlees te komen. Mensen die in een slachterij werken hebben niet massaal een persoonlijkheidsstoornis; ze doen dat werk hoogst waarschijnlijk omdat ze loon willen ontvangen.
Ik volg je hierin compleet en begrijp wat je bedoelt en vindt. Ik weet ook dat dit de algemene norm of mening is. Voor mij persoonlijk voelt dat dus dubbel, omdat het voor het dier niet uitmaakt, of het nou geslacht is omdat iemand het slachten plezierig vond, of dat het eten van zijn geslachte lijf plezierig was. Het dier is dood, dat is het resultaat, voor het plezier van de mens.
Maar ik geloof dat je mijn dubbele gevoel ergens ook wel begrijpt, aan je volgende quote te lezen.
Citaat:
Ik snap ook wel wat jij bedoelt; het zou moeilijk uit te leggen zijn aan een buitenaards wezen waarom het een een stoornis is terwijl het ander normaal is. En waarom we zo liefdevol met ons huisdier omgaan maar minder geven om het welzijn van slachtvee. Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar als je van zo'n afstand gaat kijken dan kan je bijna geen enkele menselijke gedraging uitleggen. Waarom vinden we een bepaalde kleur mooier dan een andere kleur, waarom kijken we liever TV dan naar buiten de hele dag, waarom kijken we een film voor de tweede keer terwijl we het einde al weten? De discussie gaat dan heel filosofisch worden.
Precies dit dus, de tegenstellingen, is wat ik met 'dubbel' bedoel.
En op zich hebben we die tegenstellingen in veel meer zaken, zoals je zelf al aankaart. Maar de zaken die jij aanhaalt, daar vallen geen of in elk geval minder slachtoffers van, dan het eten van vlees en de industrie daarachter. Er is weinig leed in mijn voorkeur van de kleur blauw boven de kleur groen. Er is weinig impact voor een ander (hooguit mijn vriend, die misschien wel zat is van Matrix) als ik een film voor de tweede keer kijk. En als er door deze zaken al mensen of levende wezens onder zouden lijden, is dat op veel kleinere schaal en veeeel minder direct. Ik vind daardoor het ook niet per se 'Met zo'n afstand kijken', want de link tussen 'vlees eten voor je plezier = een dier is gedood voor jouw plezier' is vrij direct.