Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:25

Nu snap ik 'm pas :') , ik dacht eerlijk gezegd dat je bij sommige snelheden dacht van goh, die zijn zo sloom, dat is meer lopen dan hardlopen.

Door mijn intervaltrainingen is mijn gemiddelde snelheid namelijk niet altijd even hoog. Gelukkig kun je tijdens de trainingen bij Runkeeper zien wat je tijdsperiode snelheid is, dan weet ik in ieder geval hoe hard ik ga als ik 'hardloop'.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:48

Nee omgekeerd, ik dacht eerder "OMG welke snelheid is hun doel 15km/u ofzo, ik ga zo blij zijn als ik gemiddeld boven de 9 ga geraken" :')

oh nog een andere vraag: gezien ik hier vaak STR met Evy zie terug komen... Zijn de ipodsessie sinds ze betalend zijn met nieuwe muziek? (of is het intussen alweer veranderd?)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:00

Ik denk dat snelheid heel erg verschillend is per persoon (bouw, gewicht, conditie, gezondheid, etc).

Ik loop prettig bij zo'n 11 km/uur. Dat wil ik nog wel iets hoger krijgen, al heb ik daar geen doel in. Maar ik loop daardoor wel minder lang dan iemand die bijvoorbeeld 8 km/uur dezelfde afstand loopt... Mijn doel is nu denk vooral om het wat langer vol te houden en daarna iets hoger tempo. Maar ik heb eigenlijk nooit over een doel nagedacht :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:05

Mijn doel was 30min non-stop kunnen, maar intussen zit ik ongeveer aan het dubbele. Als ik mijn tempo opdrijf blijft er idd maar een kleine 30min over :o dus ik ga moeten wisselen tussen "traag" en lang en "snel" en korter. Wat voor je lichaam waarschijnlijk ook beter is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:07

Ik wil op de weg graag naar een snelheid tussen de 10 en 11km/h over een km of 5. Zit nu tussen de 9,5 en 10km/h. Maar tijdens de trails ben ik al blij als ik de 8km/h kan vasthouden. Zeker op het meer technische terrein. Maar langste trailrun is nu dan wel 11km.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:33

Op de weg kan ik wel rond de 10-10,5 km/h lopen voor 5 km.
In het bos probeer ik altijd boven de 9 te blijven maar dat lukt nu wel steeds.
Ik loop meestal 5 wie weet ooit nog 10

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:37

Ik heb STR gewoon gedownload :j oeps. Heb nu de 2011 versie (?), die heeft nieuwere muziek. Maar vond de oude muziek ook wel oké hoor. Ik geef niet zoveel om muziek tijdens het hardlopen, ben dan echt niet kieskeurig (terwijl het geen muziek is die ik verder ooit in m'n leven zou opzetten voor wat dan ook :') ).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:40

ik vroeg het mij gewoon af gezien mijn versie (waarvan ik overigens maar 3 lessen van gebruikt heb) dateert van 2004 ofzo :D

oh en ik merk idd ook dat de stroken op verharde wegen ik gemiddeld genomen ook sneller ben dan op de bos-, veld- en graspaden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:55

Ik loop zonder muziek, vind het juist wel lekker om beetje van de natuur en omgeving te genieten maar daarnaast ook wel prettig om verkeer aan te horen komen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:03

Ik heb mijn muziek zacht. Muziek leidt me af en dat heb ik soms nodig zodat ik niet teveel "oh jee ik moet nog vijf minuten hoe hou ik dit vol" heb.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:03

Op de weg loop ik vaak met, in het bos zonder muziek.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 07-06-16 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:06

ik loop zelf altijd zonder, maar heb wel een loopmaatje en honden. Dus wel zo handig om te weten wanneer er iemand nadert, al hebben we dat met ons getetter ook niet altijd in de gaten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:09

Met een loopmaatje zou ik idd ook geen muziek op doen, dat is ongezellig :D Maar ik loop vaak alleen en vooral in de winter vind ik muziek dan wel lekker.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:50

Lekker, lopen met muziek! Helaas heb ik nog geen oortjes gevonden die blijven zitten bij mij en vind ik die "oorwarmers" niet prettig.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:58

Ik heb een gigantische roze koptelefoon loop knal voor schut maar hij zit lekker en ik heb de muziek idd niet hard staan. Plus ik kijk heel veel om me heen en loop niet over autowegen (heel soms super klein stukje op een vet brede weg en daar rijden ze niet harder dan 60).

Ik doe het omdat ik geen besef van tijd heb als ik aan het lopen ben. Vaak luister ik niet eens naar de muziek maar kijk ik gewoon om me heen. Vind de instructies van Evy wel fijn, plus dat ik me helemaal kan vinden in het STR schema en het is zo lekker makkelijk om gewoon mn koptelefoon op te zetten en de deur uit te rennen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:02

Zonder muziek zou ik er echt na de eerste keer al mee gestopt zijn. Daar hou ik het juist door uit allemaal. Heerlijk. Hoor ik mezelf ook niet puffen en doen :')

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:33

Lekker fanatiek allemaal!

Ik loop ook het liefste met muziek. Ik ben anders te gefocust op ademhaling en hoor ik mezelf te veel puffen haha. Leuk om te lezen dat het voor iedereen weer anders is.
Ik had ook vaak last van oortjes die telkens uit mijn oren viel. Nu ik IPhone oortjes gebruik is dat gelukkig over.

Mijn tempo ligt over het algemeen te hoog. Ik moet echt leren rustiger te gaan, zodat ik het ook goed vol kan houden. Mijn eerste 5 km wedstrijd in het bos en met veel hoogteverschillen liep ik in 28 minuten.

Maandag met bootcamp mee gedaan en ik heb toch last van spierpijn.. Vooral armen en schouders.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:06

Hoi allemaal, ik ben bezig met hardloopschoenen te kopen. Heeft iemand ervaring met hoe Asics vallen?

Ik heb makkelijke voeten en pas maat 38 normaal altijd, kan ik dan nu ook 38 bestellen? Las ergens dat ze klein vallen vandaar...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:10

Fabienne knap hoor 5km in bos in 28 minuten! Te hard van start is alleen eigenlijk niet goed, beter kan je een "negatieve split" hebben; de 2e helft het tempo opvoeren.

Annet asics zijn goede schoenen maar of ze voor jou geschikt zijn is geheel afhankelijk van je voeten en manier van lopen. Ik dacht ook altijd dat ik vrij normaal was om het zo maar even te zeggen, maar bij het aanmeten van schoenen bleek dat helemaal niet het geval. Beter kan je dus naar een speciaalzaak gaan en je goed laten informeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:11

ik dacht dat je loopschoenen altijd een maat groter moest kopen...

Ik heb zo goed als altijd een 38, maar mijn sportschoenen zijn tot hiertoe altijd 38.5 (Nike) geweest. Bij het rennen begonnen mijn tenen toch pîjn te doen. Dus nu recent ook Asics gekocht en een 39 genomen. Bij het passen leken ze aan de ruime kant, maar bij het lopen zijn ze echt niks te groot.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:25

Van sportschoenen kom je bijna altijd wel 1 tot 1,5maat groter uit dan van gewone schoenen. (ik zelfs meer)
Ik heb normaal schoenmaat 39/40, maar van Asics 41,5, van Nike 42 en van Salomon ook 42.
US maat 9,5 en 10 zeg maar. Nike is het raarst met de maten (vind ik).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:31

Ja inderdaad, ik heb ook 1,5 maat groter dan normaal (merk Saucony).

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:48

Op advies van een kennis nu maar een 2e paar bijbesteld. Wil in oktober de halve marathon gaan lopen en het zou maar net gebeuren dat ze dan net van te voren kapot gaan.

Heb ook nog een paar voor mudruns, maar daar zou ik geen 21km op moeten willen lopen.
Nu 2 weken rust genomen na de zware run in Den-Bosch, en nieuwe opdracht, dat kost ook altijd veel energie. Dit weekend weer meelopen bij ONME (onderweg naar marathon eindhoven). Lijkt me wel prettig in een groep op te kunnen bouwen!

Lopen jullie gewoon je normale snelheid/afstand met de warmere temperaturen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:53

Zelfde afstand wel, maar lager tempo.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:03

Ik loop niet anders, zweet alleen als een malle :+