secricible schreef:Vjestagirl schreef:
Dát vind ik zo'n onzin. Als ik gesport heb ben ik moe, daar krijg ik echt niet meer energie van.
Dat is geen onzin. Van sporten krijg je meer energie, zowel op korte termijn als lange termijn.
Als jij op een goede manier sport vole je je daarna geweldig, heb je energie. Wanner mijn man en ik hebben gesport zitten we daarna in de auto terug naar huis als een stel druktemakers tegen elkaar te praten en moeten we elkaar manen even rustig te gaan doen, omdat we zo'n berg energie hebben.
Het hangt er wel vanaf wat ik doe persoonlijk, een uur op een loopband rennen geeft mij geen energie, een half uur buiten hardlopen wel.
Op de lange termijn: ja, omdat je conditie beter wordt. Op de korte termijn vind ik het totale onzin. Ik kan me geweldig voelen na een paardrijles, en ik kan me fit voelen als ik n half uur heb staan dansen, maar daarna heb ik echt niet meer energie dan ik ervoor had.
Door de endorfinen kan het voelen alsof je meer energie hebt, maar dat is van korte duur. Je spieren zijn moe, je spieren gaan na een poosje ook verzuren. En dat is logisch, want je lichaam geeft de grenzen aan van wat het kan hebben. Je moet gewoon je lichaam weer opladen na het sporten.
Daar kan enorm verschil in zitten!