acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:39

secricible schreef:
Vjestagirl schreef:

Dát vind ik zo'n onzin. Als ik gesport heb ben ik moe, daar krijg ik echt niet meer energie van.

Dat is geen onzin. Van sporten krijg je meer energie, zowel op korte termijn als lange termijn.
Als jij op een goede manier sport vole je je daarna geweldig, heb je energie. Wanner mijn man en ik hebben gesport zitten we daarna in de auto terug naar huis als een stel druktemakers tegen elkaar te praten en moeten we elkaar manen even rustig te gaan doen, omdat we zo'n berg energie hebben.
Het hangt er wel vanaf wat ik doe persoonlijk, een uur op een loopband rennen geeft mij geen energie, een half uur buiten hardlopen wel.

Op de lange termijn: ja, omdat je conditie beter wordt. Op de korte termijn vind ik het totale onzin. Ik kan me geweldig voelen na een paardrijles, en ik kan me fit voelen als ik n half uur heb staan dansen, maar daarna heb ik echt niet meer energie dan ik ervoor had.

Door de endorfinen kan het voelen alsof je meer energie hebt, maar dat is van korte duur. Je spieren zijn moe, je spieren gaan na een poosje ook verzuren. En dat is logisch, want je lichaam geeft de grenzen aan van wat het kan hebben. Je moet gewoon je lichaam weer opladen na het sporten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:39

Dan heb ik je verkeerd begrepen excuus :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:48

mang schreef:
Iemand anders postte dat sociale contacten belangrijker zijn dan een gezond gewicht. Maar die 2 kun je helemaal niet tegenover elkaar zetten want van sporten en gezond eten krijg je niet minder sociaal contact. (sterker nog, misschien krijg je er juist wel meer sociaal contact van)

Dat hangt maar erg van de omstandigheden af. Mijn punt was ook niet dat het altijd zo is, maar dat het idee 'sporten is goed en dat moet dus altijd te regelen zijn' veel te eenzijdig en simpel is. En dat het wel degelijk legitiem kan zijn als mensen zeggen 'dat kan niet' - want in hun situatie kan dat werkelijk zo zijn.
En het gaat ook om het soort sociaal contact. Hoe je het ook wendt of keert - een gesprekje bij de sportschool is niet hetzelfde als tegen je partner aanliggen op de bank of een diepzinnig gesprek over twijfels en onzekerheden in het leven of het voorlezen van je kinderen. Sociaal contact is meer dan alleen mensen tegenkomen op een vrij losvaste basis.

En ook voor gezond eten gaat dat deels op. Een aantal aanpassingen zijn redelijk eenvoudig, maar als je echt moet gaan uitzoeken welk exacte systeem precies bij jouw lichaam past (want daar begon het mee) en je al hebt gemerkt dat een paar simpele dingen als 'meer groente, minder vet' voor jouw lichaam toch nauwelijks iets uitmaakt, dan vergt dat wel degelijk een flinke investering van tijd die misschien daadwerkelijk voor die persoon daadewrkelijk niet kan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:54

Shadow0 schreef:
mang schreef:
Iemand anders postte dat sociale contacten belangrijker zijn dan een gezond gewicht. Maar die 2 kun je helemaal niet tegenover elkaar zetten want van sporten en gezond eten krijg je niet minder sociaal contact. (sterker nog, misschien krijg je er juist wel meer sociaal contact van)

Dat hangt maar erg van de omstandigheden af. Mijn punt was ook niet dat het altijd zo is, maar dat het idee 'sporten is goed en dat moet dus altijd te regelen zijn' veel te eenzijdig en simpel is. En dat het wel degelijk legitiem kan zijn als mensen zeggen 'dat kan niet' - want in hun situatie kan dat werkelijk zo zijn.
En het gaat ook om het soort sociaal contact. Hoe je het ook wendt of keert - een gesprekje bij de sportschool is niet hetzelfde als tegen je partner aanliggen op de bank of een diepzinnig gesprek over twijfels en onzekerheden in het leven of het voorlezen van je kinderen. Sociaal contact is meer dan alleen mensen tegenkomen op een vrij losvaste basis.

En ook voor gezond eten gaat dat deels op. Een aantal aanpassingen zijn redelijk eenvoudig, maar als je echt moet gaan uitzoeken welk exacte systeem precies bij jouw lichaam past (want daar begon het mee) en je al hebt gemerkt dat een paar simpele dingen als 'meer groente, minder vet' voor jouw lichaam toch nauwelijks iets uitmaakt, dan vergt dat wel degelijk een flinke investering van tijd die misschien daadwerkelijk voor die persoon daadewrkelijk niet kan.

Dan lig je een halfuurtje minder lang tegen je man aan, of heb je het een halfuurtje later over twijfels en onzekerheden. Sorry maar sporten is niet iets wat alleen mensen met veel vrije tijd kunnen hoor. Het hoeft geen uur te duren en er zijn desnoods genoeg oefeningen die je thuis kunt doen.

Bovendien heeft onzeker zijn over je lichaam véél meer negatieve invloed op je sociale contact dan dat beetje sporten.

Maar nogmaals, niemand hoeft van mij af te vallen hoor. Ik heb helemaal niks tegen overgewicht als je er zelf maar tevreden mee bent. Maar niet roepen dat je er aaaaallles voor hebt geprobeerd maar tegelijk 'geen zin' hebben om na je 8 uur lange werkdag nog te gaan sporten..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:57

Nogmaals, ieders draagkracht is anders. Iemand met een lage draagkracht heeft in zijn/haar situatie er alles aan gedaan. En dat is dan niet van geen zin hebben maar van niet meer kunnen.

Als je zelf een grote draagkracht hebt, dan is dat misschien moeilijk te begrijpen en makkelijk te denken dat iedereen dat moet kunnen omdat jij dat kunt.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-02-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:58

Ze vergeet alleen te lezen dat ik hiervoor wel vanalles heb geprobeerd. :+

Maar dat ik daar nu klaar mee ben omdat het niet hielp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:04

mang schreef:
Bovendien heeft onzeker zijn over je lichaam véél meer negatieve invloed op je sociale contact dan dat beetje sporten.

Alleen is het maar de vraag of dat beetje sporten dat op gaat lossen he :)

Je bent in elk geval heel erg vanuit jezelf aan het redeneren zonder oog te hebben voor de keuzes die mensen moeten maken, en dat het wel degelijk soms onmogelijk kan zijn om dingen te combineren, hoe graag iemand het ook zou willen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:06

chanel1985 schreef:
Nogmaals, ieders draagkracht is anders. Iemand met een lage draagkracht heeft in zijn/haar situatie er alles aan gedaan. En dat is dan niet van geen zin hebben maar van niet meer kunnen.

Als je zelf een grote draagkracht hebt, dan is dat misschien moeilijk te begrijpen en makkelijk te denken dat iedereen dat moet kunnen omdat jij dat kunt.

Bedoel je draagkracht lichamelijk of emotioneel? Ik denk emotioneel toch?

Dan kan ik er op zich enigszins inkomen, hoewel ik dan nog wel denk, als je iets écht graag wil dan kun je daar toch voor gaan...

@Quera Ik zie mezelf jou naam niet noemen maargoed :+ Ik doelde op in het algemeen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:06

chanel1985 schreef:

En dat inderdaad ook :j Daar kan enorm verschil in zitten!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:07

Toevallig ging het net wel over mij.

Want ja ik wil niet na 8 uur werken nog gaan sporten.
Dat jij dat kan wil nog niet zeggen dat een ander dat kan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:08

Shadow0 schreef:
mang schreef:

Alleen is het maar de vraag of dat beetje sporten dat op gaat lossen he :)

Je bent in elk geval heel erg vanuit jezelf aan het redeneren zonder oog te hebben voor de keuzes die mensen moeten maken, en dat het wel degelijk soms onmogelijk kan zijn om dingen te combineren, hoe graag iemand het ook zou willen.

Wel sporten is in ieder geval beter dan niet sporten toch? Ik zeg niet dat je van een halfuurtje sporten per dag ineens een maatje 34 krijgt hoor. En ik zeg ook helemaal niet dat iedereen maar elke dag moet gaan sporten. Het enige waar ik op doel is excuses dat sporten geen optie is wegens een baan oid.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:09

mang schreef:
chanel1985 schreef:

Bedoel je draagkracht lichamelijk of emotioneel? Ik denk emotioneel toch?

Dan kan ik er op zich enigszins inkomen, hoewel ik dan nog wel denk, als je iets écht graag wil dan kun je daar toch voor gaan...

@Quera Ik zie mezelf jou naam niet noemen maargoed :+ Ik doelde op in het algemeen.

Zowel lichamelijk als emtioneel.
En dat zijn geen excuses zoeken om niet te sporten, dat is het simpel weg niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-02-15 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:10

Blijkbaar is dat excuus er wel.

Want ik sport naast mijn baan niet. Omdat mijn baan zelf gewoon erg intensief is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:14

mang schreef:
Wel sporten is in ieder geval beter dan niet sporten toch?

Nee, niet per se. Als je lichaam het niet aankan of als het leidt tot te grote opofferingen in bv je sociale leven, dan is niet sporten beter.

Citaat:
En ik zeg ook helemaal niet dat iedereen maar elke dag moet gaan sporten. Het enige waar ik op doel is excuses dat sporten geen optie is wegens een baan oid.

Maar mijn punt is dat het geen excuses hoeven te zijn maar dat het waar kan zijn dat sporten geen optie is vanwege een baan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:21

Shadow0 schreef:
mang schreef:

Nee, niet per se. Als je lichaam het niet aankan of als het leidt tot te grote opofferingen in bv je sociale leven, dan is niet sporten beter.

Citaat:
En ik zeg ook helemaal niet dat iedereen maar elke dag moet gaan sporten. Het enige waar ik op doel is excuses dat sporten geen optie is wegens een baan oid.

Maar mijn punt is dat het geen excuses hoeven te zijn maar dat het waar kan zijn dat sporten geen optie is vanwege een baan.

Ja sorry, ik snap je punt helemaal en heb er ook respect voor. Maar dat komt er bij mij gewoon niet in...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:23

Misschien omdat jij zo'n baan niet hebt ;)

Lieffiefi

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:28

Ik weet dat quera een erg zware baan heeft... ik doe kantoorwerk maar ik zou haar baan niet willen omdat ik dat fysiek niet zou kunnen.

Vrouwen met mt 40 kan ik heel mooi vinden juist. Zwaarder ook zeker.

De op begon met waarom moeten we dit accepteren. Draai hem eens om.
Ik ben te dun. En val continue af. Hierdoor heb ik problemen met mijn hart. En hiervoor slik ik medicatie. Maar wat denk je dat dat kost?
4 x per jaar controle. 2 x per jaar naar de huisarts. 1 x per jaar naar de internist. En dan tel ik de medicijnen, 24/48 controles niet mee, en het is exclusief bloedonderzoeken.

Moet ik dan ook maar meer gaan eten?
Terwijl ik alles eruit knal als ik stress en spanningen heb?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:35

Ik denk dat veel mensen het punt toch niet snappen van de TS...
Het gaat hier toch om mensen die stomweg weigeren gezond te leven? Die het geen steek boeit hoe dik ze zijn, dat ze nauwelijks vitaminen binnen krijgen, die je uitlachen als je voorstelt dat je ook een rondje kan gaan hardlopen ipv met een zak chips voor de tv gaat hangen?

Neem joggen. Kost één keer geld als je wil investeren in goede schoenen, maar soit, stel dat dat niet hoeft om wat voor reden dan ook. Weet je wanneer joggen/hardlopen al effect heeft op je gezondheid en je gewicht? 5 tot 10 minuten per dag! Zelfs om de dag is er al effect! Nou, als je die tijd niet vrij kan maken... Dan snap ik wel waar het aan ligt, stress misschien? :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:36

Laat ik nou toevallig niet mogen hardlopen ;) daarom ga ik zoveel mogelijk op de fiets.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:37

Shadow0 schreef:
mang schreef:

Citaat:

En misschien vind je in de sportschool wel je hartsvriendin en de man van je dromen, trouwen jullie en bouwen een geweldig sociaal leven op in de sportschool. En krijg je ook nog je gwenste figuur.
En misschien voel je je na 3 maanden nog steeds diepongelukkig in de sportschool omdat je niemand kent, mensen je lelijk aankijken en achter je rug om praten en verlang je weer terug naar je kletsvrijag met jebeste vriendin die niet sport.

Geen idee, je hebt namelijk van tevoren al aangenomen dat het een te grote opoffering is en dat je het toch niet aan kan. You'll never know if you never tried...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:41

Hardlopen is ook niet echt een aanrader wat ik in ieder geval heb begrepen. Super slecht voor je gewrichten en als je wil afvallen kun je zelfs beter gaan wandelen (of fietsen natuurlijk.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:42

secricible schreef:
Geen idee, je hebt namelijk van tevoren al aangenomen dat het een te grote opoffering is en dat je het toch niet aan kan. You'll never know if you never tried...

Hmm, maar misschien heb je die man allang, en die vrienden ook, en een gezin, en broers / zussen / ouders waar je contact mee wilt onderhouden. Het punt is, sporten wordt hier op een eenzaam voetstuk gezet als 'belangrijk', en het onderhouden van sociale contacten wordt afgedaan als ondergeschikt, of als iets dat best te combineren is met sporten. En da's een onzinaanname - dat is gewoon lang niet altijd waar.
Je probeert de werkelijkheid nu net zo te verbuigen tot 'ie in jouw verhaal past ('sporten is altijd mogelijk') maar dat is niet terecht. En het investeren in het goed houden van je relaties, contacten en familie kan wel degelijk een veel betere investering zijn dan sporten. En het kan soms ook wel degelijk niet-combineerbaar zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:43

mang schreef:
Hardlopen is ook niet echt een aanrader wat ik in ieder geval heb begrepen. Super slecht voor je gewrichten en als je wil afvallen kun je zelfs beter gaan wandelen (of fietsen natuurlijk.)

Onzin: als je rustig opbouwt (en je hoeft dus niet 10 minuten te sprinten) kan bijna iedereen het leren. Nee, je moet niet op allstars een marathon gaan lopen... Maar denk je werkelijk dat je lichaam er zoveel slechter van wordt van om de dag 5 à 10 minuutjes op een langzaam tot middelmatig tempo joggen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:44

Ik probeer helemaal niks. Het zal me namelijk een zorg zijn, ik ben alleen van mening dat je dan een keuze hebt gemaakt en dus niet moet roepen dat het niet kan. Het kan wel, maar je hebt andere prioriteiten. Mij best.

Verder is sporten m.i. Het minst belangrijke als je af wilt vallen. Gezond eten heeft veel meer effect.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:56

secricible schreef:
Ik probeer helemaal niks. Het zal me namelijk een zorg zijn, ik ben alleen van mening dat je dan een keuze hebt gemaakt en dus niet moet roepen dat het niet kan. Het kan wel, maar je hebt andere prioriteiten. Mij best.

Verder is sporten m.i. Het minst belangrijke als je af wilt vallen. Gezond eten heeft veel meer effect.

Helaas... Lichaamsbeweging brengt je metabolisme op gang en verbetert de bloedsomloop waardoor je afvalstoffen kwijt kan en je dus afvalt.
Het is niet of of, maar én :)
Stel je wilt afvallen maar het lukt niet... Als je al gezond eet moet je misschien eens meer gaan bewegen, en als je je een ongeluk sport moet je misschien eens naar je eetgewoontes kijken.

Interessant artikel: http://www.sparkpeople.com/blog/blog.as ... ing_weight