"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:05

lisa_pluisje schreef:
Scherp, heel scherp, daar houd ik wel van <3

:o bedankt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:26

Saar4 schreef:
En als mensen ontevreden zijn met hun gewicht; doe er wat aan en stop met piepen! En nee, niet iedereen valt makkelijk af maar of je gaat ermee aan de slag of je accepteert dat dit nou eenmaal een gewicht is dat bij je past en in beide gevallen gewoon niet zo zeuren. :D

..en nóg minder uit frustratie naar slankere uitvoeringen vals uithalen.

Annem84

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:55

Tsja ligt inderdaad helemaal aan je bouw en lengte denk ik. Plus aan het merk kleding..

Ik ben 1.81 weeg 74/75 kg. BMI van 23.
Maar broeken in maat 42/44 bij de h&m en de only hoef ik ze niet eens te kopen. (32/32 spijkerbroek)
Boven maat 38/40.

Ben er overigens prima tevreden mee! Ik ben een paar jaar geleden 10 kg afgevallen door sonja en hardlopen en zit nu prima in mn vel. Maatje 36 ga ik met mijn lengte en bouw nooit hebben!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:53

Joh ik ben 125 kg geweest, weeg er nu 70 bij 1.72 m dus er mogen er nog best een paar af, heb broekmaat 40 en ben dus nog bepaald niet 'aan de onderkant van mn bmi' zoals hc dat zo mooi brengt :D en je wil niet weten hoeveel mensen zeggen 'dat t wel goed is nu' en dat ik wel erg smal wordt'.. het is nooit goed hoor!

Maat 36 ga ik overigens ook nooit redden, teveel tiet en heup :P Zelfs niet in de huidige maatvoering, al merk ik ook dat de maten tov 15 jaar geleden vergroot zijn.. slimme marketing, maar zorgelijke ontwikkeling.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:09

Wauw wat een super prestatie!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:42

kjoetie schreef:
Joh ik ben 125 kg geweest, weeg er nu 70 bij 1.72 m dus er mogen er nog best een paar af, heb broekmaat 40 en ben dus nog bepaald niet 'aan de onderkant van mn bmi' zoals hc dat zo mooi brengt :D en je wil niet weten hoeveel mensen zeggen 'dat t wel goed is nu' en dat ik wel erg smal wordt'.. het is nooit goed hoor!

Maat 36 ga ik overigens ook nooit redden, teveel tiet en heup :P Zelfs niet in de huidige maatvoering, al merk ik ook dat de maten tov 15 jaar geleden vergroot zijn.. slimme marketing, maar zorgelijke ontwikkeling.

Haha ja en dan was er in Amerika zoveel ophef over die 'size zero', dat modellen zo dun werden dat er zelfs een maatje 0 was (vergelijkbaar met maat 32). :oo Sja, dat krijg je met die mateninflatie hè. :+

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:40

Ja precies, merk ik ook wel... Als ik kijk wat dik 5 jaar terug maat 42 was en nu, zit er wel wat verschil in. Beste kun je idd kijken naar je BMI en ook in combinatie met bouw/gespierdheid. Ik zit tenminste bijna weer in de groene zone (dus idd.. bovenkant van de BMI ;)). Maar misschien het grote verschil, ik piep niet maar pak het aan ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:36

kjoetie schreef:
al merk ik ook dat de maten tov 15 jaar geleden vergroot zijn.. slimme marketing, maar zorgelijke ontwikkeling.

Money, money, money; milieu, gezondheid, veiligheid zijn allemaal rotsmoezen om de ´openbare´ orde van de geldstroom van de sheeple naar de gevestigde orde te motiveren.
Meer te dikke mensen = meer geld voor farma.
Het geneuzel over de stijgende kosten van gezondheidszorg is alleen maar geneuzel want de winsten zijn hoger dan ooit en de salarissen van de toplui stijgen sneller dan een hete lucht ballon op een koude dag.
Maatinflatie is win-win-win voor de gevestigde orde waarbij het welzijn van de sheeple irrelevant is.
Dikkerds; let zélf op uw seack; u bent alleen maar een letterlijk vettere prooi.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:03

Ik heb een paar pagina's gelezen, maar ik merk ook dat in tijdschriften de laatste tijd ook over ''mollige'' mensen wordt geschreven. Ook zie ik de laatste tijd veel reclames over kleding voor ''mollige'' mensen, maar aan de andere kant, je leest ook heel veel over afvallen voor de zomer etc.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:04

Oja btw, de prijzen van groente en fruit werken ook niet echt mee voor de ''mollige'' mensen om gezond te gaan eten :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:43

Horse_xx schreef:
Oja btw, de prijzen van groente en fruit werken ook niet echt mee voor de ''mollige'' mensen om gezond te gaan eten :')

Wederom alleen maar een kwestie van willen.

Dat is een welkome smoes of een reden voor :)*

Zelfs op een balkon kan je juist in NL heel behoorlijk groen telen.

Los het op of zeur niet.

De grieken zijn massaal met moestuintjes begonnen als antwoord op de crisis. Dat is een stap terug naar een punt wat ze dertig jaar geleden niet hadden moeten verlaten. Het begint bij de grond. Als je dat aan de grote bedrijeven over laat krijg je Monsanto en geen recht om te weten dat je gmo op je bord krijgt. De EG regelgeving tegen micro gemengd bedrijf is geheel gecomponeerd.
Er is geen crisis; alleen een herverdeling van geld waarbij de openbare orde de geldstroom van het volk naar de top is.
Verbouw gewoon je eigen groente. Ruil met je buren. Heb je gezond eten op je bord waar je geen tussenpersoon, geen bovenpersoon, geen belasting voor betaald hebt. Als bonus geen geld naar de junkfood-internationals en minder naar groot farma.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:11

HC zoveel balkon heb ik niet hoor. Enne zou ook graag nog op m'n balkon willen zitten. Heb nu een klein kersenboompje staan en aardbeien op het balkon verder een klein tafeltje en 2 stoeltjes. En dat past echt net. Hoe graag ik ook meer groente en fruit zou willen telen het gaat gewoon niet. Afgezien van de kruiden want die staan bij mij binnen te groeien.

Gelukkig kan ik nu ook genoeg aardbeien halen bij de boer. Maar de rest is gewoon heel erg duur

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:58

quera schreef:
HC zoveel balkon heb ik niet hoor. Enne zou ook graag nog op m'n balkon willen zitten. Heb nu een klein kersenboompje staan en aardbeien op het balkon verder een klein tafeltje en 2 stoeltjes. En dat past echt net. Hoe graag ik ook meer groente en fruit zou willen telen het gaat gewoon niet. Afgezien van de kruiden want die staan bij mij binnen te groeien.

Kweek gewoon 1 ding goéd en ruil :)*

Er zijn altijd ´redenen´ om iets niet te doen.
Zie waarom mensen zeggen wel te dik te moeten zijn :D ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:01

Ruilen..... :') dat doen ze misschien in Spanje... Niet in Nederland. Daarbij heb ik ook niet de ruimte om iets goed te kweken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:03

_O-
Ruilen hier alleen tegen geld.

Ik vraag me af waarom mijn tuin niet vol staat met boompjes en plantjes, heb een grote tuin, maar mam ziet liever bloemen dan fruit/groente :=
Toch best een goed idee HC, maar toch vind ik dat ze het in de winkel best goedkoper kunnen maken, ze promoten gezond eten, maar alles wat gezond is, is duurder dan het ongezonde.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:04

Ik heb voor mijn eigen konijntjes wel eens geprobeerd groente te kweken. Maar bij ons gaat altijd alles dood :')

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:19

En wederom allemaal excuses en redenen waarom bepaalde dingen niet kunnen, denken in onmogelijkheden in plaats van mogelijkheden en kansen..........

Kilo's, maten, BMI's 'nice to haves', maar goede spiegel zegt zoveel meer.
Het zijn handige tools, niet voor niets richtlijnen, voor jezelf om je vooruitgang te meten, in vergelijking met anderen heeft dit beperkte functie.
Verschil qua bouw, lengte, lichaamstype zit er zoveel variatie in. Buikvet (appel) is ongezonder dan zandloper.
Maat 40 bij 1.50 of 1.80 heel verschil, een man die redelijk gespierd is kan al snel aan hoge kant van BMI zitten vanwege feit dat spieren meer wegen dan vet, etc, etc, etc.

Net als HC aanhaalt van verschillende maten tussen de landen zit er ook verschil in maten over de jaren heen.
Maat 40 anno 2013 is volgens mij toch echt groter dan maat 40 anno 1993.
Gedreven door hele psychische geest, net zoals mensen zich liever in te kleine maat kleding proppen omdat ze geen groter maat willen en het rollade effect voor lief nemen.......("maar ik heb die en die maat hoor!!!" :roll: :roll: )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:19

Op de markt kan je best goedkoop groenten en fruit krijgen, hoor.
Daarnaast, tja, ik zou persoonlijk liever gezond eten en dan wat minder geld hebben voor uitjes/leuke dingen, dan ongezond eten en iets meer geld over houden.. Je gezond en fit voelen is in mijn ogen niet in geld uit te drukken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:36

Weet niet of het al genoemd is, maar men neme een dagje pretpark.. Luchtijd ga je het restaurant binnen. Krokettenmenu (patat met 2 kroketten, saus naar keuze) kost 3 euro. Mijn bakje gemengde sla was 5,95 en mijn bakje gesneden "vers" fruit maar liefst 6,50.. Zo krijg je mensen ook niet aan het gezonde eten. Dit was hier zo, denk dat dit concept niet alleen daar toegepast wordt.

Ben op vakantie geweest naar Frankrijk, wat me daar opviel was dat alles hartstikke vers was, groenten en fruit zijn goedkoop vergeleken met hier. Ze hebben ook bijna alleen maar seizoensgroenten en fruit en bijna niks uit potjes met rare toevoegingen..

Het slanke type wordt niet meer geaccepteerd, eerder uit jaloezie dan uit wat anders.. Naar de binnenkant wordt niet gekeken. We leven in een consumptiemaatschappij. Overal kan je ongezond eten krijgen.. De groente en fruit afdeling in de supermarkt wordt kleiner en kleiner en kleiner. De schappen met chips, snoep, koek, frisdrank en kant en klaar maaltijden alleen maar groter..

Er wordt aan alle kanten dus gepropageerd voor het mollige type. Het rolmodel is niet meer het sportieve slanke type. Dat is het mollige flegmatieke type. Alles wordt geënt op relaxen en lekker eten tegenwoordig. Voor kinderen is het al een hel als ze 1 dag niet op de i-pad mogen en moeten buitenspelen..

Men mag niet stoppen met eten, men mag niet stoppen met roken, dat levert inkomsten op voor de staat en zorgt er voor dat de verzekeringsmaatschappij er wel bij vaart...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:53

DianneM schreef:
Het slanke type wordt niet meer geaccepteerd, eerder uit jaloezie dan uit wat anders.. Naar de binnenkant wordt niet gekeken. We leven in een consumptiemaatschappij. Overal kan je ongezond eten krijgen.. De groente en fruit afdeling in de supermarkt wordt kleiner en kleiner en kleiner. De schappen met chips, snoep, koek, frisdrank en kant en klaar maaltijden alleen maar groter..

Er wordt aan alle kanten dus gepropageerd voor het mollige type. Het rolmodel is niet meer het sportieve slanke type. Dat is het mollige flegmatieke type. Alles wordt geënt op relaxen en lekker eten tegenwoordig. Voor kinderen is het al een hel als ze 1 dag niet op de i-pad mogen en moeten buitenspelen..

Men mag niet stoppen met eten, men mag niet stoppen met roken, dat levert inkomsten op voor de staat en zorgt er voor dat de verzekeringsmaatschappij er wel bij vaart...

ik ben het met je eens dat de salades vaak duurder zijn dan de mc menu's...
voor groente en fruit ga ik ook verschillende winkels langs... een watermeloen kost bij de AH bijvoorbeeld al 5 euro, bij de aldi 3 euro...
ik ben best sportief, maar niet slank, van boven wel, maar de zwaartekracht werkt alles naar beneden... :o en na drie kids doe ik het best goed vind ik zelf..

kan daar heel moeilijk over gaan doen, maar dat is nu eenmaal mijn bouw..
omdat het dikzijn bij mij in familie zit, zal ik alles doen om niet te zwaar te worden, daarom ga ik ook naar een dietiste.. daar ben ik blij mee, en daar voel ik me ook goed bij.. die kosten moet ik zelf betalen...

ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken of hij/zich lekker voelt..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:54

lol, deze discussie begint langzaam terug te keren naar 'vroegáh was alles beter
maar tja, zo denk ik er zelf ook wel over :P

Over groenten/fruit en aanhang.
Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met het feit dat we een consumentenmaatschappij geworden zijn tot in de extremen.
Mensen willen niet meer nadenken over hoe je een gerecht in elkaar flanst, willen niet meer zelf een mes hanteren om stukjes te snijden, alles moet er uniform en hygiënisch uitzien en tja geeft de supermarkten eens ongelijk om daar op in te springen?

Zoals iemand al eerder zei, groenten en fruit hoeven niet specifiek duurder te zijn, op de markt is je gulden nog altijd een daalder waard :)
Maar ja daar kom je inderdaad wel eens een appel met een beurs plekje tegen, een paprika met een rimpeltje, daarentegen is het stukken goedkoper, meer keuze en het allerbelangrijkst.... smaakvoller.
Aardappels/uien/eieren/fruit kun je ook prima 'bij de boer' halen, goedkoper over het algemeen, biologisch over het algemeen, smaakvoller, maar ja je zult er inderdaad misschien voor moeten omrijden als je niet in agrarisch gebied woont, maar als je wat grotere hoeveelheden haalt is dat niet zo'n probleem, je hoeft er dan niet iedere week op uit.

Offtopic:
Mensen weten niet meer goed wanneer etenswaar niet meer goed is of hoe ze iets moeten bewaren of langer kunnen bewaren, nadeel/gevolg van de consumptiemaatschappij. Een aardappel met een uitloper betekent niet gelijk dat hij niet meer goed is (wel dat je waarschijnlijk ze niet goed bewaart of oude aardappels uit de supermarkt te pakken hebt), een geel laagje bovenop de boter betekent niet dat het niet meer goed is. Melk(producten) kun je rustig 1 a 2 dagen over de datum nog consumeren, wel je neus gebruiken, sommige groenten hoeven niet in de koelkast bewaart te worden, tomaten worden zelfs smaakvoller als je dit niet doet, enz enz

Op het gebied van pretparken:
Wat mij betreft is een dagje pretpark ook een dagje uit en daar hoort ook lekker snoepen/eten bij. Een normaal eetpatroon betekent ook dat je af en toe eens uit de band springt en kom je heus geen kilo's aan.
Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon dingen zelf meenemen als vers fruit, Pretpark heeft dat natuurlijk liever niet maar ik ben nog nooit weggestuurd omdat ik eigen etenswaar bij me had. (daarnaast moet ik wel, ik heb een glutenvrij dieet en dat maakt eten in een pretpark sowieso lastiger)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:01

Dat uit de band springen werkt bij mij averechts.. Ik moet juist superstrakke regels hebben wat eten betreft, juist om te voorkomen dat ik weer dikker ga worden. Zeker nu ik ook gestopt ben met roken is mijn metabolisme veranderd. Meer hongergevoel en ook meer smaak aan het eten, waardoor ik sneller geneigd ben méér te pakken. Juist dat uit de band springen triggert bij mij vreetbuien en sat wil ik koste wat kost voorkomen. Ik spring nu uit de band met vers fruit en niet zoals "vroeger" met friet en snacks en chips/snoep. Dat schuldgevoel daarna is vreselijk..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:54

Skipper schreef:
En wederom allemaal excuses en redenen waarom bepaalde dingen niet kunnen, denken in onmogelijkheden in plaats van mogelijkheden en kansen..........

...en in de wereld buiten de bekende hokjes is in NL ruilen populairder dan ooit :D ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:01

DianneM schreef:

en groot farma vangt tig keer. Van de eetlustopwekkers, conserveermiddelen, kleurstoffen, afslankproducten, vitamine-supplementen en medicijnen bijvoorbeeld.

Zelf wat groen kweken en met de buren ruilen is subversief. Terrorisme gewoon. Afluisteren, cameras, hacken en microchips in de schoenen!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:24

Huertecilla schreef:
Zelf wat groen kweken en met de buren ruilen is subversief. Terrorisme gewoon. Afluisteren, cameras, hacken en microchips in de schoenen!

ik verbouw spionagesperziebonen..... psss niet verder vertellen hoor....