Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:15

Even informeren, iig goed nieuws me broertje van 16 is er naartoe gegaan }> om te vragen of het wat zachter kon en ze luisteren ook naar hem hij is met ze gaan drinken en ze vinden zo'n Nederlander wel leuk. Iig hoor ik nu bijna niks meer

melody7

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:21

Wat lief van je broertje! Ik krijg ook altijd heimwee op vakantie naar m'n verzorgpaard := als er op vakantie veel afleiding is valt het nog mee (alleen de eerste 1 á 2 dagen ben ik zowieso even heel erg uit mijn doen) probeer er maar het beste van te maken, gewoon de leuke dingen benadrukken :) toch nog een fijne vakantie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:39

Heimwee heb ik amper,vindt het alleen niet fijn als mijn konijnen door anderen verzorgd worden. ..

Ik kamp met kriebelhoest, wou dat ik slapen kon :')

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:56

Ik ben nu zelf ook op vakantie.
Zelf heb ik erg last van heimwee ja! Was liever gewoon niet mee gegaan, maarja dat is ook weer zo stom he.

Wat ik vooral vervelend vind is: er is totaal geen planning/schema, ik kan niet mijn eigen taal spreken, het eten is anders, het bed ligt niet lekker, ik mis mijn paard, er is maar beperkt internet.
Natuurlijk kan het ook heel gezellig zijn hoor, maar ik heb ook veel momenten dat ik in janken uit kan barsten.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:59

Dankje melody7

Ben blij dat het weer ochtend is, ik was zo bang. Oooh dat met die taal is herkenbaar. Een paar weken van tevoren zat ik een beetje te zeuren dat ik de mensen niet kon verstaan en de menu kaart niet kon lezen :')
succes zilverkenny probeer het toch leuk te maken :) voor je het weet ben je weer thuis. Zit ik mezelf ook steeds te vertellen xD

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:01

In welk land ben je dan eigenlijk? Ik heb gelukkig nooit last van de taal, er spreekt altijd wel iemand Duits of Engels en anders heb ik nog handen en voeten en dan maak ik het wel duidelijk :+

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:38

Ik zit in Spanje. Kan op zich wel beperkt spaans hoor (2 jaar gehad) maar ik ben niet goed in talen (improviseren enzo is niet mijn ding, dus alleen als ik een taal goed beheers durf ik het te spreken.. engels dus wel).
En dankje! Jij ook nog :). We gaan morgen iig lekker naar het strand, visjes kijken in de zee enzo :). Water is hier super helder! Dus dat is wel leuk.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 09:32

Heimwee op vakantie ha ik geen last van gelukkig!! Taalbarrière ook niet want ik kan redelijk goed duits en wij gingen altijd jn oostenrijk op vakantie! Haha

TM gaat nu beter zo te lezen?? Fijn zeg!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:24

Heimwee ligt eraan, meestal valt dat wel mee met mij :).
Ik spreek een aardig woordje Engels, dus daar red ik me meestal wel mee, in Griekenland en Bulgarije was er wel een aardig grote taalbarrière :+

Ik vind het alleen zo jammer dat we op school taal uit een boekje leren... Woordjes en zinnetjes stampen gaat prima, maar op den duur vergeet ik het weer als ik ze niet met regelmaat gebruik, ik leer makkelijker uit de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:29

Ja gaat prima , heb een gele kaart gekregen voor iets wat niet op mijn lijstje stond. .(niet meewillen naar winkel en schapen) , valt dat nou onder ke taken niet uitvoeren? Lijkt me sterk

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:35

Hoe is 't, TM? :) En met de rest van jullie?
Ik maakte vanochtend zoiets stoms mee, mijn paard wou dus niet over het spoor na een half uur het geprobeerd te hebben. Toen ging ik terug, dumpte haar in stal en had echt zoiets van zoek het maar uit paard. Kreeg een half uur daarna spijt en heb haar toen weer geknuffeld en buiten gezet. Dus het is wel goed afgesloten.
Verder spelt mn autistische obsessie nogal op en ben als ik thuis ben eigenlijk alleen maar documentaires aan het kijken. Vanaf half 5 's middags achter de tv, oohh wat een gezonde levensstijl :')
En wat ook wel genant was. Ik hoorde de buren buiten dus zette de dvd op pauze en ging met het babypoesje in mn armen naar buiten om te laten zien. Was even vergeten dat hun kat vorige week was gestorven en ben dus zo stom geweest om er niks over te zeggen. Had het alleen over mn eigen kitten en ging toen weer naar binnen zonder te vragen hoe hun vakantie is geweest. Als ik het over kon doen... :\
Nou doeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:43

Het gaat prima , heb een week vakantie gehad bij mijn ouders zonder aanvaringen en heb nog een boktmeeting gehad :). Ben erg moe met dit weer en mijn darmen zijn zo vervelend , en mijn konijnen zitten niet lekker in hun vel..

Oei Hannahaapje dat is goed stom , misschien tref je ze nog van de week en kan je het alsnog goedmaken en het vragen?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:45

Leuk dat het goed ging bij je ouders & het gaat nog warmer worden he...
Als ik ze zie ga ik het wel even goedmaken ik schaam me een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:46

Pff vindt het wel goed geweest , ben na een paar uurtjes doodop en dan heb ik echt geen zin meer ergens in..

Kan gebeuren , heb het ook weleens hoor :(:)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:19

Hallo iedereen!
Vervelend hp!
Leuk bij je ouders, TM :)

Ik ben vrijdag bij het ggz geweest voor controle (slik concerta), weer een vragenlijst invullen...
Mijn ouders gaan naar centrum autisme voor betere begeleiding, ook voor mij later. Maar dan weer psychologen en vragenlijsten en oliebol. Wordt er af en toe gestoord van :(

Verder gaat het goed hier :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:39

:wave:

Inmiddels het hele topic gelezen, en veel herkenning gehad. Mag ik met jullie meekletsen?

Ik heb geen diagnose, maar toch wel het vermoeden dat ik een vorm van autisme heb. Ben er vorig jaar mee naar de HA geweest, en heb de verwijzing gekregen om het te laten onderzoeken.. Die verwijzing ligt er alleen nog steeds.

De reden dat ik het nu toch wou weten, is dat we 3 kids hebben, en ik bij de oudste ook wat dingen merk. Hij wordt via de school onderzocht.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:11

Hoi allemaal!

Hier iemand die geen autisme heeft, maar sinds kort begeleid ik een 17-jarig meisje met autisme. Ze vindt het moeilijk om zelf activiteiten te bedenken, wat wel de bedoeling is. Activiteiten waar een beetje contact met mensen bij nodig is (klein praatje maken, of iets vragen, bijvoorbeeld), zijn extra uitdagend! Hebben jullie misschien leuke ideeën om met haar te ondernemen? Winkelen heeft ze een hekel aan, maar gaan we binnenkort toch oefenen ;) verder is ze gek op dieren, dus activiteiten die daarmee te maken hebben (mogen geld kosten) zijn helemaal leuk! Hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen, mijn creativiteit reikt niet heel ver.. :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:18

Een middagje eventjes helpen in het assiel, honden uitlaten met een van hun (soort excursieachtig iets?)

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:20

Hoi Marocje. Wat jammer dat je er achteraan moet zitten. Maar wel fijn dat de school op je zoon let.
Aahhh wat leuk Joyce. Jullie zouden boodschappen kunnen doen en dan aansluitend iets gaan bakken/koken met de ingrediënten die jullie gekocht hebben, als het dan niet te druk word voor die dag nog eens een film kijken.
Als ze van dieren houd zou je haar ook kunnen meenemen naar je manege/stal, of een boerderij, of iets anders wat buiten is. Ze vind mensenmassa's en drukte, overzichtelijkheid blijkbaar niet zo leuk als ze niet van winkelen houd. :+
Ik hoop dat ik ook zo'n enthousiaste vrijwilliger als jou krijg... Er zou iemand gezocht worden die met me meegaat naar museums, dagjes uit en dergelijke. *D Maar ik sta op de wachtlijst. :(
Maak er leuke dagen van met haar zou ik zeggen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:21

Waarom ga je winkelen 'oefenen' als ze het niet leuk vindt?
Weet je ook waarom ze er een hekel aan heeft?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:11

Nee, dat weet ze zelf ook niet, of ze wil het er in ieder geval (nog) niet over hebben. Ze kan heel stellig zijn in dingen: nee is nee en van doorvragen wordt ze kriegelig. Maar leren dat andere mensen soms óók inbreng hebben, is niet verkeerd.. :) We gaan winkelen, omdat een doel van de begeleiding is dat ze meer verschillende uitstapjes gaat maken, meer bekend raakt met drukkere en onoverzichtelijke situaties en haar sociale vaardigheden oefent. Bovendien vindt haar moeder dat ze nieuwe kleding nodig heeft ;)
Ze gaat straks een MBO-opleiding doen, waarvoor ze ook uit haar comfort zone zal moeten: met het openbaar vervoer reizen tijdens de spits, nieuwe mensen leren kennen, zelfstandig dingen doen, op drukke plekken zijn, een stageplaats gaan zoeken en daar min of meer functioneren.. Beter als ze zulke dingen alvast kan oefenen met begeleiding, in plaats van dat ze het zelf maar moet uitzoeken, zonder bandjes in het diepe :)
En ze vindt het prettig om die begeleiding te ontvangen: ze komt nu al veel meer buiten en heeft meer zelfvertrouwen, nu ze weet dat ze dingen kan/durft die ze eerst niet voor mogelijk had gehouden.

Maar wees niet bang hoor, we gaan niet naar de primark op zaterdagmiddag :D

Bedankt voor jullie ideeën, middagje naar het asiel vind ik een prachtig idee, daar is ze vast wel voor te porren! :j En eens rondvragen of er iemand in mn omgeving zijn paard voor een middagje uit wil lenen, lekker tutten en kroelen (ze is gek op paarden).

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:23

Laat de primark sowieso maar achterwege. :+
Maar ik snap het, had ook niet verwacht dat je het zonder reden zou doen. ;)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 20:35

Joyce, Oeh dat lijkt me best lastig. Misschien is naar de bakker oid ook iets? Dan moet ze iets zeggen tegen de vrouwe achter de balie

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:09

hannahaapje schreef:
Hoi Marocje. Wat jammer dat je er achteraan moet zitten. Maar wel fijn dat de school op je zoon let.

Sorry, ik bedoelde dat ik de verwijzing wel heb, maar dat ik hem nog niet zelf opgehaald heb en me heb aangemeld om testen te doen. Maar ik moet ook een verwijzing voor mijn zoon hebben, dus moet ik toch weer naar de HA. Maar de school regelt de rest zelf voor mijn zoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:23

Fijn dat ze zulke begeleiding heeft hoor! Asiel is een goed idee, of dierentuin/sealife achtig iets, kinderboerderij, dagje manege, workshop koeknuffelen ( :+ Kan serieus. ) , een hond van iemand lenen en een lange wandeling gaan maken . En dan is de inspiratie redelijk op, haha.