B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:32

@Gruis: Het is alsof ik mezelf teruglees in jouw verhaal, dus ik herken het zeker! Ben ook eerst doorverwezen voor psychische hulp terwijl ik wist dat er iets anders mis was. Helaas heeft alles hierdoor nog veel langer geduurd en had ik zelfs een waarde van 80 en begonnen spieren ook al uit te vallen. Paniekaanvallen heel veel meegemaakt, wist niet wat me overkwam en heb mede dankzij de lage waarde 3 maanden volledig thuis gezeten. Vanaf de 11e of 12e spuit begon ik echt verbetering te herkennen, maar het is nu pas sinds 1 of 2 maanden dat het me opvalt dat ik me echt weer begin te voelen zoals ik vroeger deed (dat is dus ruim een jaar verder, gezien het in maart 2013 is uitgevonden). Links is m'n spierkracht nog steeds niet helemaal terug, maar de coördinatie gelukkig wel (dit is de kant die uitviel). Momenteel zit ik net op 1 spuit per maand en heb ik echt iedere keer met een dag afgebouwd na de opstartperiode van 5 weken, 2x pw. Voel aan hoe je je voelt en ga na de opstartperiode dus ook zeker door, want na een jaar voel je dus nog verbetering!

En wat betreft het uitzoeken waar het vandaan komt. Ik heb het geprobeerd en ik ben iemand waarbij het dus niet te vinden is, ondanks dat die lage waarde zeldzaam is op mijn leeftijd. Alle mogelijke bloedonderzoeken zijn gedaan, heb een colonoscopie en endoscopie gehad en er zaten inderdaad een paar kleine ontstekingen in m'n darmen, maar daar kan het niet van gekomen zijn. Daarbij eet ik alles wat los en vast zit, dus ook geen voedingsprobleem. Nog steeds zou ik heel graag verder onderzocht worden waar het dan vandaan komt, maar heb me hier voorlopig bij neergelegd ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:49

tokedri schreef:
Je hoeft alleen maar even bloed te prikken

Ohh oke nou hopen dat bloed prikken dan ook gelijk maandag kan.

Gruis

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:58

Wauw Ilse, wat een verhaal. Verschrikkelijk dat je het hebt moeten doormaken, maar mij geeft het wel een beetje meer hoop! 80 Is wel heel erg laag. Hoe kwam je er uiteindelijk op om toch voor B12 te gaan prikken? De uitvalsverschijnselen zijn ook eng zeg. Hoop voor je dat je volledig zult herstellen.. En tja, dat je niet weet waar het vandaan komt is wel lastig, maar gelukkig weet je hoe je het op moet lossen. Dat is al heel wat!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:04

Ik ben van huisarts veranderd, want kwam bij m'n oude gewoon niet verder. Die bleef het maar op psychisch gooien en dat was het gewoon niet (alleen). Ik legde m'n verhaal voor aan de huisarts hier en die besloot direct b12 te prikken, volgende dag werd ik meteen gebeld dat ik moest langskomen voor een spuit :)

Gelukkig mag ik dus zelf beslissen wanneer er gespoten wordt en blijven ze ook b12 voor me bestellen. Maar zorg dus dat je er niet zomaar mee stopt of dat de huisarts zegt dat het wel genoeg is!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:12

Goed dat je dat hebt gedaan! Ik was bijna van plan om aan de anti-depressiva te gaan, omdat ik er gewoon niet vanaf kwam en het steeds erger werd. Ik voel / voelde me toch zo min.. Voordat ik hieraan ging beginnen wou ik de rest uitsluiten, zodoende kwamen wij op B12. Zeker als je uitvalsverschijnselen krijgt, houdt het natuurlijk een keer op met "het is psychisch". Verschrikkelijk eigenlijk, dat je niet eens meer van een professional opaan kan.

Ik ben inderdaad bang dat ik straks 'moet' stoppen. Omdat ik nu zo'n lage waarde heb, maar wel gewoon (heeeeel erg :') ) goed eet, zou dit dan automatisch betekenen dat er qua opnemen iets niet goed gaat? Zou het geen probleem vinden om voor altijd te blijven spuiten hoor! Als ik dan maar gezond ben, mij een zorg :))

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 00:41

Ik heb ook veel psychische problemen gehad door het B12 tekort... Op mijn 13e slikte ik Anti Depressiva, ging 2 keer in de week naar de psycholoog en uiteindelijk zou ik opgenomen worden in ''Karakter'' in Zwolle. Had een Dysthyme stoornis zeiden ze... Ook al mijn lichamelijk klachten zouden komen door het psychische.

Ik was best wel ernstig de weg kwijt. Maar toen ik uit dwarsheid de AD niet meer nam, kon ik wat beter nadenken en vanaf dat moment net zo lang gezocht naar een lichamelijk reden van mijn klachten, die uiteindelijk dus gevonden werd in B12 tekort.

Zo lang ik B12 spuit heb ik totaal geen psychische problemen, maar als ik stop dan word het langzaam aan weer ruk. Vooral hallucinatie's -O-

Heb een jaar terug WAJONG gekregen ivm neurologische schade door het tekort en toen is er ook een dikke streep door de Dysthyme Stoornis gegaan.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 00:49

Jeeeetje, schokkend :oo ! Mag ik vragen hoe hoog jouw waarde was? Ongelooflijk dat je uit dat dal geklommen bent. En dan ook nog op die leeftijd. Ongelooflijk.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:36

Daphne__ schreef:
Ik heb ook veel psychische problemen gehad door het B12 tekort... Op mijn 13e slikte ik Anti Depressiva, ging 2 keer in de week naar de psycholoog en uiteindelijk zou ik opgenomen worden in ''Karakter'' in Zwolle. Had een Dysthyme stoornis zeiden ze... Ook al mijn lichamelijk klachten zouden komen door het psychische.

Ik was best wel ernstig de weg kwijt. Maar toen ik uit dwarsheid de AD niet meer nam, kon ik wat beter nadenken en vanaf dat moment net zo lang gezocht naar een lichamelijk reden van mijn klachten, die uiteindelijk dus gevonden werd in B12 tekort.

Zo lang ik B12 spuit heb ik totaal geen psychische problemen, maar als ik stop dan word het langzaam aan weer ruk. Vooral hallucinatie's -O-

Heb een jaar terug WAJONG gekregen ivm neurologische schade door het tekort en toen is er ook een dikke streep door de Dysthyme Stoornis gegaan.

Hoe vaak en wat precies spuit je en wanneer ging het beter? Na hoe lang spuiten?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:16

Wow Daphne, dat is wel echt heel erg heftig!

Hier ook psychische klachten, vooral down gevoel en heel erg van slag raken wanneer iets niet ging zoals ik vond dat het zou moeten. Ook snel boos...
Vriend vond al een soort van dat ik me moest laten testen want die vond me af en toe net iemand met autisme...
Ook heb ik last van tintelingen in mn extremiteiten en het gevoel van krachtsverlies.
En uiteraard de extreme vermoeidheid.

Mijn waarde was 93.

Nu op zoek naar een huisarts die er begrip voor heeft. want de mijne vindt dat ik maar af moet bouwen omdat mijn bloedwaarden goed zijn terwijl ik na 2 weken voor mn gevoel alweer terug bij af ben.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:38

Ik ben nu alweer anderhalve maand bezig met een stootkuur b12 via smelttablet (heb geen opnamestoornis) e vitamine D (was ook maar 25). Inmiddels bleken ook mijn ogen in zes maanden beiderzijds met 1 hele punt achteruit te zijn gegaan. M'n duffe wattengevoel is weg, ik heb meer energie en ik ben vrolijker. Al met al heerlijk

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:34

Lizzle schreef:
Ik ben nu alweer anderhalve maand bezig met een stootkuur b12 via smelttablet (heb geen opnamestoornis) e vitamine D (was ook maar 25). Inmiddels bleken ook mijn ogen in zes maanden beiderzijds met 1 hele punt achteruit te zijn gegaan. M'n duffe wattengevoel is weg, ik heb meer energie en ik ben vrolijker. Al met al heerlijk

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd waar je tekort dan vandaan komt? Vegetarisch?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:43

Lizzle schreef:

Welke tabletten slik je? Wat was je b12 waarde?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:03

Gruis schreef:
Jeeeetje, schokkend :oo ! Mag ik vragen hoe hoog jouw waarde was? Ongelooflijk dat je uit dat dal geklommen bent. En dan ook nog op die leeftijd. Ongelooflijk.

Mijn B12 was 112 :)

Ja, als ik kijk hoe het toen ging en hoe het nu gaat, dan is dat echt een mega verschil. Denk ook dat het niet langer had moeten duren voor de oorzaak gevonden werd. Sowieso al omdat ik nu al schade heb aan zenuwen etc, maar ook omdat ik het toen al helemaal niet meer zag zitten.

tokedri schreef:
Hoe vaak en wat precies spuit je en wanneer ging het beter? Na hoe lang spuiten?

Ik prik 2 keer in de week, nu zo'n 4 jaar als ik het goed heb. Ik spuit Nycomed/Takeda. Na 3 maand voelde ik me de hele dag door al véél beter en dacht ik niet meer aan zelfmoord oid. Wat ik daarvoor heel regelmatig deed.

Ik weet nog dat ik bij mijn moeder in de auto zat en we over een weg reden waar we elke dag overheen kwamen, maar het voelde alsof ik het na jaren weer terug zag..

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:17

Och meid, krijg gewoon de tranen in m'n ogen van je verhaal :(:) .. Wat een ellende heb je moeten doormaken.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:44

Wat spuit je veel zeg nog na 4 jaar. Als je minder spuit komen je klachten dan terug? Ik spuit nu 7 maanden 1 maal per week en een deel van de klachten is weg. Maar juist het onrustgevoel blijft :(

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:09

@moislief: ja, ik eet vegetarisch. Homocysteine was eerst niet afwijkend, maar voor de zekerheid laat ik over een tijdje opnieuw prikken.

@tokredi: m'n waarde was vorig jaar 175 en nu 190 (volgens de invalhuisarts dik in orde). Via vitamineb12.nu had ik een powerpakket voor twee maanden besteld. Dat is b12 middels Methyl en Adenosyl en b11 foliumzuur. Ik leg elke ochtend vijf tabletjes onder de tong.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:36

Wauw, ik lees hier symptomen die ik heb of had die ik nooit in verband heb gebracht met mijn B12 tekort.
Ik heb me bijna 2 jaar geleden laten testen en toen bleek ik een verlaagde waarde te hebben waardoor de huisarts is gaan spuiten. 1x per maand. Ik merkte wel verbetering maar was nog lang niet op mijn oude niveau. Dit kende ik zelf toe aan de burn-out die ik tegelijkertijd had.
Een maand of 6 geleden zijn wij geëmigreerd en omdat ik hier mijn zorgverzekering nog niet geregeld heb/krijg (hoop papierwerk) en ik zelf niet kan prikken heb ik een tijdje geen injecties gehad. Inmiddels laat ik mijn schoonmoeder die om de 6 weken hier is prikken en dan merk ik toch wel duidelijk verschil voor een week of 2.
Ik hoop binnenkort eindelijk alle zaken voor de verzekering geregeld te hebben en dan ga ik eens langs de huisarts en vraag ik om een uitgebreide bloedtest om de stand van zaken te bekijken. Dan kan ik aan de hand daarvan bepalen hoe vaak ik een verpleegster langs laat komen om te prikken.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:28

Lizzle schreef:
@moislief: ja, ik eet vegetarisch. Homocysteine was eerst niet afwijkend, maar voor de zekerheid laat ik over een tijdje opnieuw prikken.

@tokredi: m'n waarde was vorig jaar 175 en nu 190 (volgens de invalhuisarts dik in orde). Via vitamineb12.nu had ik een powerpakket voor twee maanden besteld. Dat is b12 middels Methyl en Adenosyl en b11 foliumzuur. Ik leg elke ochtend vijf tabletjes onder de tong.

Zo dat is een flinke dosering. Wanneer ging je vooruitgang merken?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:19

Ik krijg morgen mijn eerste spuit, ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken. Doen de spuiten ook pijn :o ?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:54

Bij mij niet. Ik zorg alleen wel dat ik erna voldoende beweeg. Anders gaat de plek waar gespoten is vervelend voelen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:26

Spuiten doen niet zeer, althans bij mij niet. De huisarts gaf ze in mijn bil, daarvoor in mijn bovenarm, maar daar had ik wel 3 dagen last van. Sinds half jaar spuit ik zelf elke week, dat doe ik in mijn bovenbeen, voel ik niks van.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:29

Nooit pijn gehad van een spuit

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:15

tokedri schreef:
Lizzle schreef:

Zo dat is een flinke dosering. Wanneer ging je vooruitgang merken?

Na drie weken ongeveer. Ik neem er ook nog apart vitamine D bij en soms ook een tablet multivitamine (niet te vaak vanwege te veel D).

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:19

lizy29 schreef:
Bij mij niet. Ik zorg alleen wel dat ik erna voldoende beweeg. Anders gaat de plek waar gespoten is vervelend voelen.

Goeie tip, bedankt voor de geruststelling allemaal :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 01:29

De spier goed ontspannen, dan is het goed te doen :) Bij mij doen ze nu wel pijn, maar dat komt door littekenweefsel omdat ik al 4 jaar op dezelfde plek prik, maar daarvoor deed het geen pijn. Beetje gevoel alsof je je gestoten hebt, blauwe plek gevoel, maar na een uurtje ofzo was dat al weg.