Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:00

meer dwangmatig om gewoon de kcal eraf te krijgen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:03

Het is wellicht niet zozeer raar als ongezond en gevaarlijk. Je forceert je lichaam iets te doen wat het eigenlijk niet kan, en het flauwvallen is een duidelijke waarschuwing. Het feit dat je constant zo koud bent doet me vermoeden dat je ook (serieus) ondergewicht hebt, klopt dat?

En die controle - dat lijkt zo fijn, hè? Je voelt je sterk want jij kan eindeloos sporten, kan heel weinig eten, jij kan afvallen en dun zijn en geweldig. En al die andere mensen proppen zich vol maar jij kan het weerstaan dus jij hebt controle. Toch?

Maar ja..aan de andere kant kunnen al die mensen gewoon een bakje chipjes nemen. Kunnen ze moeiteloos sporten laten zitten als ze moe zijn of ergens pijn hebben. Raken ze totaal niet gestresst als ze uit eten moeten of afspreken met vrienden naar de kermis te gaan. Zijn ze niet constant koud, moe, en depressief, en staan ze 's ochtends op met een glimlach wetende dat het leven léuk is en dat ze gezond zijn - en niet met zorgen over of ze wel genoeg af zullen vallen die dag, wat het getal op de weegschaal zal zijn, en met hele stiekeme zorgen over of je lichaam het allemaal nog wel aankan of dat je vandaag in het ziekenhuis zult belanden.

Zeg eens eerlijk: wie heeft er nou werkelijk controle over jou? Jijzelf? Of een ziekte?

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:37

Nee, jouw gedachten zijn zeker niet raar. Ik denk dat een heleboel meiden het zullen herkennen.
Zoals hierboven ook al gezegd, is het voortdurend koud hebben, trillen en flauwvallen een enorm alarmsignaal van je lichaam. Je lichaam zegt simpelweg: "Ik kan dit niet langer meer zo". Probeer ernaar te luisteren en goed voor je lichaam te zorgen, het moet nog heel wat jaartjes mee.

Dani verwoordt het heel goed. Je wilt graag de controle over iets (je gewicht dus) hebben, maar in feite heeft de eetstoornis controle over jou. Vraag je eens af: als jij daar zin in hebt, kun je dan bijvoorbeeld zomaar besluiten om eens lekker naar de McDonald's te gaan of een flink stuk taart te nemen, zonder dat je daarvan in de stress raakt? Dát hoort namelijk ook bij het hebben van de controle; op z'n tijd kunnen genieten van "slechte" dingen, zonder daarvan meteen in de stress te schieten :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:57

ik weet eigelijk niet wat ik daarop moet antwoorden, ik d8 dat het niet zo heftig en extreem zou zijn

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:11

Misschien een beetje bot gezegd, maar ik denk dat de meeste meiden met een ES denken dat het meet hen wel meevalt. De signalen die jouw lichaam echter afgeeft, geven aan dat het inmiddels echt alle reserves die het had, heeft opgebruikt

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:47

Dani schreef:
Het is wellicht niet zozeer raar als ongezond en gevaarlijk. Je forceert je lichaam iets te doen wat het eigenlijk niet kan, en het flauwvallen is een duidelijke waarschuwing. Het feit dat je constant zo koud bent doet me vermoeden dat je ook (serieus) ondergewicht hebt, klopt dat?

En die controle - dat lijkt zo fijn, hè? Je voelt je sterk want jij kan eindeloos sporten, kan heel weinig eten, jij kan afvallen en dun zijn en geweldig. En al die andere mensen proppen zich vol maar jij kan het weerstaan dus jij hebt controle. Toch?

Maar ja..aan de andere kant kunnen al die mensen gewoon een bakje chipjes nemen. Kunnen ze moeiteloos sporten laten zitten als ze moe zijn of ergens pijn hebben. Raken ze totaal niet gestresst als ze uit eten moeten of afspreken met vrienden naar de kermis te gaan. Zijn ze niet constant koud, moe, en depressief, en staan ze 's ochtends op met een glimlach wetende dat het leven léuk is en dat ze gezond zijn - en niet met zorgen over of ze wel genoeg af zullen vallen die dag, wat het getal op de weegschaal zal zijn, en met hele stiekeme zorgen over of je lichaam het allemaal nog wel aankan of dat je vandaag in het ziekenhuis zult belanden.

Zeg eens eerlijk: wie heeft er nou werkelijk controle over jou? Jijzelf? Of een ziekte?

Supergoed verwoord!

pff even zeuren :o In mijn klas zit nog een meisje met AN, die wil volgens mij niet beter worden want vandaag met de lunch at ze dus echt helemaal niks. Ik word dan weer verschrikkelijk getriggerd en heb dus ook maar 1 bolletje op. (thuis wel nog 2 boterhammen gegeten om het in te halen) Maar ik baal hier zo van, waarom laat ik me zo beïnvloeden? Ik wil gewoon beter worden....

Maarja, gelukkig hoef ik in de pauze niet bij haar te zitten , dan wordt ik ook niet getriggerd :o

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:09

Wat lastig, Jamie :(:) Gelukkig maar dat je niet per se bij haar hoeft te gaan zitten, dat scheelt misschien al wat. Probeer inderdaad goed voor ogen te houden waar je het voor doet. Je wilt immers voor jezelf beter worden, niet voor iemand anders :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:37

xMendy schreef:
Hoi allemaal! Ben hier heel lang niet geweest. Maar ik heb vandaag m'n vierde tattoo laten zetten. Of eigenlijk m'n 3e laten bijwerken :P Ik ben er ontzettend blij mee.

De tekst had ik al sinds januari. Het betekent 'Je bent goed zoals je bent' voor mij een zinnetje met een heel verhaal erachter en dus erg waardevol. De vlinder is er vandaag bijgezet. In het lijfje zit het symbool verwerkt wat staat voor herstel na een eetstoornis. De vlinder zelf staat voor mezelf, dat ik na jaren struggelen eindelijk mezelf kan waarderen om hoe ik ben en als het ware 'ontpopt' ben.

https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 0777_n.jpg

:+:

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:44

xMendy schreef:
xMendy schreef:
Hoi allemaal! Ben hier heel lang niet geweest. Maar ik heb vandaag m'n vierde tattoo laten zetten. Of eigenlijk m'n 3e laten bijwerken :P Ik ben er ontzettend blij mee.

De tekst had ik al sinds januari. Het betekent 'Je bent goed zoals je bent' voor mij een zinnetje met een heel verhaal erachter en dus erg waardevol. De vlinder is er vandaag bijgezet. In het lijfje zit het symbool verwerkt wat staat voor herstel na een eetstoornis. De vlinder zelf staat voor mezelf, dat ik na jaren struggelen eindelijk mezelf kan waarderen om hoe ik ben en als het ware 'ontpopt' ben.

https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 0777_n.jpg

:+:

Wauw! die vind ik echt heel erg mooi <3

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:22

Weten jullie misschien websites waar online hulp door niet-professionals aangeboden wordt (of fora waar dergelijke hulp op prijs wordt gesteld)? Mag specifiek voor eetstoornissen maar ook voor andere psychische problemen. Ik zou graag zoiets als vrijwillige ervaringsdeskundige doen, maar de websites die ik kan vinden doen allemaal ook telefonisch contact en dat wil ik pertinent niet. Ik ben een stuk beter in schrijven dan in spreken, zullen we maar zeggen ;) Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke sites (nu ja, één forum maar dat bestaat inmiddels niet meer) dus weet ze ook niet goed te vinden, maar ik vind het fijn als ik mensen een beetje op weg kan helpen met mijn ervaringen.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:24

Human Concern?

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:35

Dani schreef:
Weten jullie misschien websites waar online hulp door niet-professionals aangeboden wordt (of fora waar dergelijke hulp op prijs wordt gesteld)? Mag specifiek voor eetstoornissen maar ook voor andere psychische problemen. Ik zou graag zoiets als vrijwillige ervaringsdeskundige doen, maar de websites die ik kan vinden doen allemaal ook telefonisch contact en dat wil ik pertinent niet. Ik ben een stuk beter in schrijven dan in spreken, zullen we maar zeggen ;) Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke sites (nu ja, één forum maar dat bestaat inmiddels niet meer) dus weet ze ook niet goed te vinden, maar ik vind het fijn als ik mensen een beetje op weg kan helpen met mijn ervaringen.

human concern idd, en misschien het forum van proud2beme.nl? :D

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:25

Lastig Jamie, probeer wel bij jezelf te blijven he ook al is dat heel lastig met zo iemand om je heen..

Ik heb gister weer een gesprek gehad bij de kliniek en ik mag nog tot januari doorgaan met gesprekken en moet weer eetregistraties bij gaan houden. Ik had aangegeven dat ik nu al enorm tegen de feestdagen opzie, ook al duurt het nog wel even.. ben bang voor een terugval oid.. bah. Maar nu krijg ik dus begeleiding door die periode heen. Wel heel fijn.

Ik ben zooo blij met m'n tattoo :D

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:00

Wat fijn dat ze je nog willen helpen om de feestdagen door te komen, Amanda. Geeft het een stukje rust, nu je dat weet? :)
Je tattoo is inderdaad heel gaaf! :))

Vandaag heb ik mijn eerste behandelsessie bij de psych gehad, ben er op zich wel tevreden over. Ik ben blij met mijn therapeute, ze is heerlijk nuchter en kan er geloof ik wel goed mee omgaan dat ik geneeskunde studeer en dus ook best wel wat kennis heb van de psychiatrie en van dingen als gesprekstechnieken enzo.
Ik moet nu een eetdagboek bij gaan houden (blugh, confronterend :=) en de eerste week gewoon doorgaan met eten zoals ik altijd doe, zodat ze een wat beter inzicht krijgt in mijn huidige eetpatroon. Ook moet ik twee brieven aan een dierbare schrijven (die overigens niet verstuurd worden ofzo, maar gewoon voor het idee). Allebei de brieven zijn denkbeeldige brieven die ik over vijf jaar over mijn leven zou schrijven. De ene is een brief vanuit de situatie dat ik over vijf jaar nog steeds een eetstoornis heb (ik mag zelf kiezen of dat nou AN, BN, BED of NAO is) en de andere brief moet ik schrijven vanuit de situatie dat ik helemaal genezen ben van mijn eetstoornis. Best een moeilijke/confronterende opdracht, maar ik denk wel goed.

Verder is het net flink misgegaan door alle spanning voor vanochtend die er in één keer uit kwam. Mijn eerste eetregistratie-dag is dus al een niet al te beste -O-

Hoe gaat het verder met de rest? :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:30

Wat een mooie tatoo en ik snap dat dat moeilijk moet zijn jamie
Ga mijn dag maar niet posten werkt ook niet echt positief op jullie

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:15

Mooie tattoo Amanda!

Ik heb vanmiddag weer therapie. T gaat verder best goed. Rijd nu zowat elke avond paard, heb een fries om bij te rijden sinds kort. Erg blij mee.

En hoe is het met jullie?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:39

Wat leuk ik denk dat je kirsten heet of niet?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:49

Fijn dat je een stukje afleiding hebt Kirsten! Een paard kan ook zo goed helpen bij je genezingsproces!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:59

:wave:

Ik kom ook weer eens binnenvallen. Lees wel steeds mee, maar kom nooit aan reageren en posten toe.
Heb even bijgelezen vanaf pagina 30.

Bijleespost:

Kirstenn_ wat goed dat je de eerste stap naar hebt gezocht. Bah wat rot dat je familie zo let op de calorieën. Hier thuis word ook redelijk gelet op wat er gegeten wordt.. is dat ook een trigger voor je? En hoe verloopt het met je hulp? Heb je het idee dat het helpt? Fijn dat je in ieder geval wat afleiding hebt, heerlijk hé bij de paarden.

SaZ hoe gaat het met jou? Wat herkenbaar met die eetbuien zeg. Hoe is je eerste sessie gegaan?

Dani en Broccoli elke keer als ik jou posts lees heb ik echt het gevoel dat IK de drive moet vinden om te blijven vechten.
Jullie woorden zijn steeds zo waar.

MuLottleLove super geschreven, mag je trots op zijn! :D

Welkom Noliita. Heb je ook hulp?

Ook welkom (terug) jamieblont. Wat vervelend dat je niks mag, maar misschien
ook wel even goed om er niet voor te zorgen dat je weer enorm terug valt?!

xMendy wat goed dat je weer ongesteld bent!!

Welkom Cheetahfan. Je stelt je zeker niet aan. Ik zou zo snel mogelijk hulp zoeken. Alleen ga je dit gevecht niet winnen..

Heb geprobeerd om op zoveel mogelijk te reageren.
Hier gaat het met ups en (veel) downs. Het ene moment denk ik dat ik alles aan kan, ik me zeker voel van mezelf. En dan slaat alles ineens om; voel ik me down, waardeloos, dik, lelijk. Het blijft elke dag een gevecht om door te gaan. En ik weet ergens wel van mezelf dat ik het kan en ga winnen. Want dat moet, dat wil ik. Ik ben sterker dan dat, maar dat is zo verdomd moeilijk.

Avond eten blijft een rampenplan, ook al probeer ik me aan zo'n eetlijst te houden.En ook gezeur omdat ik steeds wat anders wil eten, eet te weinig. Let op wat ik eet etc. Tijdens het eten zei me moeder gister ook steeds hoe mooi ik wel niet ben enz. En echt er knapte iets. Werd boos en vroeg of ze op wilde houden. Vind dat zo moeilijk om te geloven.
We zouden vandaag gaan zwemmen en dat blijft net als het avond eten een lastig punt. Ik durf het gewoon niet. Soms doe ik het wel omdat het niet anders kan, maar het kost me zoveel moeite. Ook hebben we ons aangemeld bij een sportschool. Ik vindt het een heerlijk idee, lekker sporten en aan zumba doen. Ook om een klein beetje af te vallen. Dit vond me moeder goed, maar ze zou me wel in de gaten houden. Maar ergens ben ik heel bang dat ik weer door zal slaan. En eigenlijk zie ik op dit soort momenten pas in dat ik echt een eetstoornis heb.

Vanavond tijdens het eten heb ik me moeder verteld dat ik hier zo bang voor ben en de drang tot lax en braken er zo is. Toen brak ik helemaal, heb ik ook alles aan haar verteld. Wat voelde dat fijn, een enorme opluchting. Me moeder schrok behoorlijk en zag wel in dat het echt niet langer zo kan. Ik dacht elke keer na contact met iemand om te kijken voor therapie; NEEEEE! Ik kan dit echt wel alleen. Maar dat kan ik gewoon weg niet.. het vechten alleen is te zwaar voor me.

Eigenlijk heb ik pas over een maand een afspraak bij de HA voor iets anders, maar ze wil dat ik morgenochtend heel vroeg bel in de hoop dat er een plekje is. En we het er dan met de HA over gaan hebben in de hoop dat ze me dan doorverwijst. Zodat ik toch in therapie ga en aan mezelf, mijn eetstoornis en mijn verleden kan werken. *Ergens ben ik wel trots op mezelf dat ik deze stap ga maken. Nu maar de moed verzamelen om het ook echt te doen..*

Sorry voor mijn (lange ego) post.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:19

Niks sorry. Je mág over jezelf praten, je mág ruimte innemen. Hier, bij de huisarts, in de wereld. :)
En wat tof dat je zo gemotiveerd bent nu! Weet je, het is heel logisch dat avondeten lastig is, zwemmen je nerveus maakt, dat het afvallen blijft trekken. En daar valt best iets over te schrijven, maar je hebt nu zelf de wil om er vanaf te komen en dan komt de rest wel. Naarmate je verder komt worden dat soort problemen minder lastig, wordt de afvaldrang minder, kan je beter met triggers omgaan. Die interne motivatie, dat is zó belangrijk..als je dat punt bereikt hebt, dat je echt denkt 'en nú ben ik het helemaal zat!', dan volgt genezing uiteindelijk ook.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:25

Dat punt waar je het over hebt begint langzaam aan wel echt te komen. Want ik ben het ook echt zat, maar alleen kom ik niet bij dat punt. Daar heb ik echt hulp voor nodig. Hoe hard iets in mij ook nog zegt nu; NEE meisje je kan het wel alleen echt. Weet ik ook dat het niet zo is, ik moet die stap morgenvroeg gewoon zetten. Vind het dood eng. Het voelt echt als een stukje 'controle' wat ik weg geef, uit handen geef. Maar het is beter, ik wil een 'normaal' leven, genezen en niet iemand zijn me die verdomde eetstoornis. Maar die motivatie om er aan te gaan werken is er zeker. Er zal echt een moment komen; vanavond, morgen of weet ik wanneer dat ik die motivatie kwijt zal zijn en ik die even niet heb. Maar dat hoort erbij denk ik dan maar. Het kan niet alleen maar goed gaan.
Ik zal echt heel diep moeten gaan om te genezen, het zal pijn doen, er zullen tranen stromen. Maar daar doe ik het voor; IK WIL BETER WORDEN!! EN nu ik dit zo schrijf ben ik stiekem toch wel een beetje trots op mezelf.
Niemand wist hoe het de laatste tijd echt met me ging en heb het er nu hier over, thuis en met twee hele goede vriendinnen en wat voelt dat ontzettend fijn en goed. Ook al is het dubbel.

Bedankt voor je lieve en fijne en woorden vol waarheid. Echt dat waardeer ik enorm. Ben zo blij dat dit topic er is, mensen die je echt snappen. Dat is echt ontzettend fijn! :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:53

Er komt nu een ontzettende egopost maar na de schok dat ik toch wel een degelijk probleem heb wil ik er wat aan doen. Ik wil een appel kunnen eten zonder schuldgevoel, weer naar verjaardagen kunnen omdat ik niet bang ben om een hapje te eten. Heeft iemand tips om straks te kunnen eten?

PINK super van je dat je beter wilt worden je kan het en je zult misschien terugvallen krijgen maar ga ervoor en je zal beloond worden

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:56

Heb je hulp Anke98? Dat raad ik je sowieso als eerst dringend en meteen aan. Want alleen ga je dit gevecht niet winnen. Tel tot 3 of tot 5 of tot 10 en zeg tegen jezelf dat je jezelf niet hoeft te straffen. Dat je er mag wezen en ook JIJ mag eten. Al is het maar die appel, ook jij mag dat. Dat moet je, je zelf niet ontnemen.

Terugvallen heb ik nog genoeg. Maar ik weet mezelf dan ook wel redelijk te herpakken. Nu blijf ik erin hangen en dat wil ik niet. Ik wil dat (zorgeloze) meisje zijn zonder die eetstoornis en kunnen leven.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:59

Ja ik heb hulp van iemand op bokt maar die woont in belgie.
Ik praat bijna niet en heb het nodige meegemaakt. Misschien kunnen wij met elkaar praten pink via pb ofzo om elkaar te steunen. Aan jou berichten te horen hebben we hetzelfde probleem.
Voel je daar wat voor.
Natuurlijk blijf ik hier ook veel reageren

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:06

Je bent op de goede weg Pink. Ga zo door, want ik weet zeker dat ook jij het kunt! En je hebt gelijk hoor, de downs komen zeer zeker nog, maar probeer daar van te leren en weer verder te gaan. Zonder verwijten ook vooral!