In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MickeyenVici

Re: In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:12

Fijn dat je al zo snel geholpen wordt, ik hoop voor je dat je vriendinnen mee kunnen om je bij te staan op die dagen. :(:)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:34

Jeetje, ik lees je verhaal nu pas. Wat ontzettend goed om te horen dat je geen uitzaaiingen hebt! Ik wil je even iets meegeven, maar overleg dit alsjeblieft goed met je arts, het zit allemaal in een testfase, dus begin er niet zomaar aan:

Ik heb als student toevallig pas een werkbespreking van de afdeling oncologie bijgewoond waar het ging over neo-adjuvante behandelingen voor borstkanker. Dat houdt dus in een behandeling om een tumor kleiner te maken voordat er over wordt gegaan op ingrijpendere behandelingen als operaties. M.a.w. wat jij gaat doen als ik het zo lees. Een van de dingen die toen langs kwam, was een therapie om de bijwerkingen van de chemotherapie te verminderen en wat de groei van tumors (en uitzaaiingen) tijdelijk zou beperken. Deze therapie heet Caloric Restriction, dus eigenlijk "vasten".

Wat ze gedaan hebben is dat ze in muizen met kanker hebben getest en daaruit kwam dat er minder tumorgroei voorkwam tijdens het vasten. Dit hebben ze in Amerika ook in een clinical trial getest, de mensen daar mochten 48 uur lang rondom de chemo niks eten, die mensen moesten zelf scoren hoeveel last ze hadden van bijwerkingen ten opzichte van een eerdere chemo die ze hadden gehad en op sommige punten scoorden ze veel lager wat last betreft dan zonder vasten. Ook heb ik iets horen zeggen dat ze het vasten op zich, mee vonden vallen.

Klinkt allemaal heel geweldig natuurlijk, maar er is altijd een reden waarom het nog geen standaard praktijk is bij behandelingen. Ik heb dit alles voorgeschoteld gekregen in 3 min, dus alle details zijn mij niet compleet duidelijk en daarom wil ik je nogmaals op het hart drukken dat je, mocht je interesse hebben, overleg het goed met je arts, een van de artikelen die ik bijgevoegd heb, laat ook zien dat er wel een positief effect is, maar dat het volgens hun niet direct door de calorie vermindering komt bijvoorbeeld.

Als je wilt kan ik misschien je in contact brengen met de arts in leiden die dit praatje hield, ik geloof dat zij betrokken is bij een trial in Nederland bij het, stuur dan maar een pb'tje, dan doe ik mijn best.

Ik heb wel alvast 2 artikelen voor je gezocht die je iets mee te maken hebben, die eventueel zelf aan je behandelend arts voor zou kunnen leggen. (Ik neem aan dat je arts zelf bij de volledige versie kan komen, anders stuur ik je wel een pdf-je)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21665891/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22840388/

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:36

Zware dag voor je, al die ingewikkelde informatie. Gelukkig kun je snel met de chemo beginnen en een schema maken dat je vriendinnen meegaan. Tussendoor iig voor zover het kan afleiding zoeken bij de paarden of in de buitenlucht. Ik duim voor je dinsdag, dat de chemo helpt voor je :)

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 01:38

Jeetje wat gaat het allemaal hard zeg! Net een film.. :(
Fijn dat je moeder mee gaat en het zou inderdaad fijn vinden als je vriendinnen mee kunnen en gaan!
Steun en liefde is erg belangrijk!!!!

Liefs

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 02:04

zo jeetje dat gaat allemaal snel lopen en maar goed ook. mijn schoonmoeder is net genezen ook agressieve vorm dus het kan echt wel. En bij haar sloeg de medicatie beter aan vanwege de agressieve vorm weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo werkt. Ook van mij heel veel sterkte in deze heftige tijd die gaat komen. :(:)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 12:20

Vandaag echt toppunt van moeheid bereikt.
Hoorde gisteren eind vd middag dat ik vanochtend ook nog even een echo moest laten maken van m'n lever, omdat ze een cyste hadden gezien op de PET. Was niks ernstigs zeiden ze, maar wilden ze toch even verder onderzoeken.
Dus vanochtend alweer super vroeg met lege maag in het ziekenhuis.

Net vroeg m'n vader om wat belastingdingetjes en ik flipte de pan uit. Kwaad dat ik was. 'Ik kan nu toch niet nadenken??!!!' 'M'n hoofd zit veel te vol!!'
Word nu echt agressief van zulke dingen. Ik kán ook echt niet nadenken. En ook daar word ik boos om.
Fijn dagje dus :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:24

Jemig, het blijft maar spannend iedere keer weer!!!
Je vader zal vast wel begrijpen waardoor je zo reageerd!
Weer duimen voor goede uitslagen!!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:30

'Fijn' dat je zo snel kan beginnen met de chemo, zal heel heftig worden allemaal. Sterkte nogmaals!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:44

Ga jij eens even lekker naar de Meagie, een beetje tot rust komen... Es toch :(:)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:45

Ahhhh ook wel sneu voor je vader, hij zal je vast alleen maar willen helpen. Maar ik begrijp wel dat jij daar nu niet aan kunt denken. Naar de maan met de belasting!!!! Eerst even voor jezelf zorgen en bij de bd zitten ook mensen hoor met gevoel en als je de situatie uitlegt....kan er heel veel is mijn ervaring.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:47

Volkomen logisch dat je moe bent en dat je hoofd even niet staat naar dingen als belastingzaken.

Misschien een film om een keer voor te gaan zitten: http://www.imdbfree.com/publ/documentar ... 4-1-0-1029
Ik vond het in eerste instantie wel een vreemde titel voor een film, maar het gaat over jonge mensen die de diagnose kanker te horen krijgen en hoe ze daar mee om gaan. De hoofdpersoon brengt niet alleen haar angst en verdriet in beeld, maar ook de wijze waarop ze een positieve manier vindt om er mee om te gaan. Ik hield toch wel een positief gevoel over aan het kijken naar deze film.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:59

Wat een dagen heb je meis! Ik denk aan je!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:38

Pffff heftig allemaal, maar fijn dat er een lichtje in de tunnel is gekomen, en dat er een plan is opgesteld vanuit het zekenhuis.
Ontzettend veel succes en geluk de komende tijd, en denk goed aan jezelf hoor!!!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:52

Je mag best flippen hoor Livetime. Volgens mij neemt niemand je dat kwalijk hoor dat je soms heel erg veranderlijk gaat zijn van humeur. Het is heel ingrijpend voor jou, maar ook voor je omgeving.
Hoop zo hard dat alles goed gaat verlopen voor je en dat dit snel verleden tijd is zodat je weer volop kunt genieten van het leven.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:47

Is toch heel begrijpelijk dat je flipt..jeetje ik zit bij mezelf te bedenken dat als ik het echt heel druk heb en het gaat niet zoals ik wil, dan moeten ze ook niet tegen me aan gaan "zeuren" want dan ontplof ik, laat staan als je voor zo'n uitdaging staat als die jij nu moet gaan.
Nee hoor, zielig voor je paps :D maar hij begrijpt het vast wel.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:53

Jemig, wat een verhaal. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.
Heel veel sterkte!

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:19

Wat goed dat je zo snel kan beginnen met de behandeling. Maar dat betekent dat veel moet gebeuren in een korte tijd en je moet ook nog veel verwerken voor jezelf; geen wonder dat je erg moe bent en ook (een beetje :D ) prikkelig . . . . Soms als de hormonen niet goed zitten ben ik gewoon een superheks en flip ik om de kleinste dingen. Jij hebt tenminste een goede reden voor. Hang in there -- de weg is lang en het wordt niet makkelijk, maar je komt er wel.

p.s. Ik wilde ook zeggen hoe inspirerend het is om de reacties van de 'ervaringsdeskungen' te lezen. Jullie zijn bijzonder sterk; bedankt voor het delen van jullie eigen verhalen en ervaringen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:40

Fijn dat je zo snel al kunt beginnen met de chemo. Het geeft je vast een fijn gevoel dat je al snel echt kunt gaan knokken? Krijg je de chemo een dag, of meerdere dagen achter elkaar?

Zelf had ik altijd meerdere dagen achter elkaar. Was flink misselijk de eerste paar keren. Totdat ik een keer met mijn verjaardag in het ziekenhuis lag en veel te veel lekkere dingen had. Ik was gewoon blijven eten en nam de dingen die ik lekker vond. Vanaf dat moment was dat mijn tactiek en ben ik nauwelijks meer misselijk geweest! Wat ik echt enoooooorm veel gegeten heb, zijn Pringles Naturel. Dat is wat zout en is makkelijk weg te eten..

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:13

Ik ken je wel niet maar heb toch al veel aan je gedacht hoor! Moet verschrikkelijk zijn om zoveel info in één keer te horen.. Gelukkig kan je het wat van je afschrijven en heb je, zo te horen, veel aan je ouders! Volhouden! Je komt er! Ik duim!!!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:06

Ik kan me best voorstellen dat je hoofd nu zo vol zit dat je echt geen ruimte hebt (of de energie) om na te denken over belastingzaken. Natuurlijk niet leuk voor je vader dat je boos werd, maar hij zal het ook vast wel begrijpen. Nogmaals veel succes en sterkte de komende tijd.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:39

Niks zinnige te zeggen, alleen even een knuffel voor je. :(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:20

Stille meelezer meldt zich... wanneer weet je de uitslag van je cyste?

Meisje sterkte :*

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 03:39

jemig wat een vreselijk nieuws, maar ook weer goed nieuws!
Ik wil je alsnog heel veel sterkte wensen, het zal een slopende tijd voor je worden.. :(
Ik weet niet waar je woont in Overijssel, als ik een keer moet helpen met je paard ofzo, laat maar weten ;)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:41

Lieve Esther, ik zie nu pas dat je ook een topic op Bokt hebt aangemaakt. Fijn om zo een beetje te kunnen bijhouden hoe het met je gaat. Wat een goed nieuws alsnog over je prognose! Toen je zei dat je uitzaaiingen had was ik bang voor het ergste maar dit klinkt een stuk positiever.
Ik wil je nog een keer heel veel sterkte wensen. Ik denk aan je en hoop dat je niet al te ziek gaat worden van de chemotherapie. Wel fijn dat je zo snel al kunt beginnen met het gevecht tegen die verdomde kanker. Er zal wel van alles door je hoofd vliegen en al die beslissingen die je moet nemen... Heftig hoor! Begrijpelijk dat je moe bent.

Moet je nu nog wachten op de definitieve uitslag van het onderzoek van je lever?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:22

Ik heb zo n respect voor je, hoe sterk je overkomt!