Leuk Dapnik!
Thanks Authentic! Ik zag dat ik uiteindelijk vijfde ben geworden, helemaal mooi. 
Scheidsrechters checken vooraf bogen en pijlen om te zien of die aan de reglementen voldoen. Zo mogen in bepaalde klasses bijvoorbeeld geen stabilisators en moeten alle pijlen hetzelfde zijn. Bij compoundbogen wordt met een chronograaf ook gemeten of ze niet boven een bepaalde snelheid pijlen wegschieten. Je krijgt dan een sticker op je boog als hij in orde is. Nadat mijn boog op de kop was bekeken en ze ook op de bovenste lat de sticker wilde plakken - dat mag niet want dat zit in je zicht, hij moet op de onderste lat - heb ik toch maar even aangegeven of ze 'm eerst even wilden omdraaien. Kwam dus niet vaak voor, zoi'n ruiterboog, er kon gelukkig om gelachen worden. 
Tijdens de wedstrijd lopen ze op de route, vooral om mee te kijken als er twijfel zou zijn over een score (zit de pijl nu wel of niet door de lijn) geloof ik. Komt in de praktijk eigenlijk niet voor dat ze iets moeten doen geloof ik. Maar zo'n NK is een "A-status" wedstrijd en dan moeten er kennelijk vanuit de NHB-regelementen gewoon scheidsrechters zijn.