Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MootjeK

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:26

Amai, ik ben fier op mijzelf (om maar even Evy te citeren)! Net les 6 van Start to Run gelopen en het ging zo goed! Voor het eerst helemaal zonder sjoemelen alles kunnen uitlopen en de laatste twee blokjes had ik er zo'n lekker ritme in zitten, het leek wel vanzelf te gaan! Nooit gedacht dat ik dat ooit eens zou ervaren, ben altijd zo anti-hardlopen geweest! Maar ik zie nu echt hoe je er een enorme kick van kunt krijgen! (kijk alleen met angst en beven uit naar de volgende lessen, ze had het over 4 en later 5 minuten lopen, ieks!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:38

Ik heb gister met vriendinnetje hard gelopen voor het eerst!
We zijn op de hei gaan hardlopen en dat is 5 kilometer fietsen, toen hebben we een rondje van ongeveer 3 kilometer gedaan en toen weer 5 kilometer naar huis gefietst.
Ging best goed, alleen zand paadjes en zo lopen zwaar! :P
Heb geen spierpijn oid. :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:55

Sorry hoor, even egopost, ga zo weer bijlezen!

Ik ben zoooooo blij, mijn verbandspul-gedoe is er eindelijk vanaf *\o/* . Nadeeltje is dat de steun meteen wegviel en ik dus vanmiddag een brace moet gaan halen en de aankomende 2 weken langzaam dingen op moet gaan bouwen. Nog niet hardlopen, nog niet paardrijden. Precies de enige dingen die ik doe, mogen weer niet :') . Zal je altijd zien. Komt-ie met een alternatief van zwemmen en fietsen aan _O- . Fiets heb ik nieteens en zwemmen doe ik alleen op vakantie! Maargoed, er is weer vooruitzicht dat ik over een klein maandje weer over het duinpad ren! Jeej!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:15

Hey Yv wat goed!! Gefeliciteerd. Hoi alle nieuwkomers, het worden er steeds meer, wat goed. Ik zit momenteel thuis met een depressie het lukt me maar niet om mijn bed uit te komen en die hardloopschoenen aan te trekken, terwijl ik weet dat ik me er beter door ga voelen! Ik heb 1x gelopen op mijn nieuwe schoenen van 140 euro. Ik baal echt zo van mezelf. Sorry hoor ff een klaagberichtje. Depressie is a b*tch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:33

:wave:

Heb niet het hele topic gelezen, maar wel wat doorgeneusd.
Ben net weer begonnen met Evy na bijna een jaar niet lopen door een stomme knie die niet mee werkt.
Ik dacht dat ik zo weer 5 minuten zou lopen, nou dat viel even vies tegen!

Zelfs na les 1 was ik bezweet en moe, alhoewel dat bezweet niet echt duidelijk was aangezien het met bakken uit de lucht kwam :')
Het lopen vind ik wel weer heerlijk, alleen de motivatie om mijn schoenen aan te trekken is soms nog moeilijk...
Als ik eenmaal op weg ben gaat het wel, maar een extra steuntje in de rug kan ik wel gebruiken heel eerlijk gezegd, vandaar dat ik hier kom binnen vallen :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:41

Zo weer naar de sportschool, hopen dat ik lekker kan lopen.
Fysio heeft maandag in mijn knie en kuit zitten poeren dus ik heb het rustiger aan gedaan.
Ik doe ook alleen wat kan op die dag, als ik de boel overbelast zit ik met de sjit.
Aankomende week op vakantie en ik heb geen zin in een rug die vast gaat zitten.

(Want er zat dus alweer een wervel scheef na een paar keer lopen.)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:21

Hoi allemaal!
Ik heb een ander schema gevonden, aangezien het schema waar ik nu bezig mee ben erg raar word..
Wat denken jullie ervan? Gaat het niet te snel? Mijn andere schema werkte in 12 weken naar 15 minuten hardlopen achter elkaar toe, en deze naar een halfuur..
(ik zou dan over stappen naar week 5, vandaar dat ik hem niet helemaal kopieer)
Week 5
Training 1 3x (4 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 4x (5 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 3 3x (4 min. hardlopen, 2 min. wandelen)

Week 6
Training 1 4x (5 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 3x (6 min. hardlopen, 3 min. wandelen)
Training 3 4x (5 min. hardlopen, 2 min. wandelen)

Week 7 programma
Training 1 3x (7 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 3x (8 min. hardlopen, 3 min. wandelen)
Training 3 3x (7 min. hardlopen, 2 min. wandelen)

Week 8
Training 1 3x (8 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 3x (9 min. hardlopen, 3 min. wandelen)
Training 3 3x (8 min. hardlopen, 2 min. wandelen)

Week 9
Training 1 3x (9 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 2x (10 min. hardlopen, 3 min. wandelen)
Training 3 3x (9 min. hardlopen, 2 min. wandelen)

Week 10
Training 1 2x (10 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 2x (12 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 3 2x (10 min. hardlopen, 2 min. wandelen)

Week 11
Training 1 2x (12 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 2x (14 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 3 2x (12 min. hardlopen, 2 min. wandelen)

Week 12
Training 1 2x (15 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 2 2x (10 min. hardlopen, 1 min. wandelen)
Training 3 30 min. hardlopen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:38

Die schema's heb ik ook gevonden inderdaad.

Ik loop nu alleen momenteel nog even geen schema's...
Als ik ook maar iets aan pijn heb loop ik niet, omdat ik bang ben dat straks verkeerd zit in rug.
Gisteren kon ik bijvoorbeeld niét fatsoenlijk sporten, meteen doodmoe maar ik was ook niet zo fit.
Vandaag liep ik zo weer twee km weg, en dan kan ik rustig nog verder.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:41

Volgens mij heb ik ook zoiets, in 12 weken naar 45 min? (Weet het niet zeker hoor, zal ik ff moeten kijken)
Gaat wel lekker eigenlijk, maar hou me er niet meer zo aan. Doe nu 35 min. en als die lekker gaat gaan we weer langzaam verder opbouwen (moeten eerst een grotere route vinden :+ )
@Anc, wij lopen met 3 meiden waarvan 2 fanatiek (waaronder ik niet :')) Dat scheelt echt enorm.

Heb volgende week zondag de Ladies Run in Groningen, hoop minder warm als vorig jaar en mijn tijd ietsje te verbeteren :D
Gister ook weer hardgelopen, ging lekker kon zelfs het laatste stukje nog versnellen :o
Verder iemand nog een tip voor een goeie app die afstand kan meten :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:42

Ik moet eigenlijk na de vakantie gewoon eens buiten gaan lopen, maar ik heb er nu voor de grote vakantie geen zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:55

Mnonn schreef:
@Anc, wij lopen met 3 meiden waarvan 2 fanatiek (waaronder ik niet :')) Dat scheelt echt enorm.

Dat heb ik wel eens geprobeerd, maar je loopt toch allemaal op je eigen tempo en dan loop ik dus alsnog in mijn eentje ;)
Maar zou denk ik wel helpen om me de deur uit te krijgen.

Gelukkig "pust" mijn man me ook wel een beetje om de schoenen aan te trekken en als ik terug ben, ben ik altijd weer blij dat ik gegaan ben.

Ladies Run in Groningen ken ik niet, ik wil nog wel een keer de 4-mijl lopen, mijn ouders en zus hebben hem allemaal al gelopen, dus hopelijk kan ik volgend jaar mee.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:58

Kiwipitje schreef:
Ik kan mensen ABSOLUUT afraden te bestellen op die site. Madame heeft al 2 jaar € 50 van me die ze zelfs na een deurwaarder weigert terug te betalen. € 50 kwijt en geen sportbh rijker. Nee verschrikkelijk mens die Anita. Zolang je BH's in één keer goed passen kom je goed weg, maar oh wee als je commentaar hebt of wil ruilen.. nou dan berg je maar.

Overigens ben ik niet de enige. Een keer zoeken op Bokt of een keertje Googelen zegt genoeg :j

wauwie zo te zien heb ik dan inderdaad geluk gehad! :P ik had nog niet echt gegoogled erover, best gek want normaal doe ik dat wel altijd omdat ik internet site's nooit helemaal vertrouw. Maar op die site ziet het er allemaal zo leuk en fantastisch uit zoals gratis verzending, zo vaak ruilen als maar kan.
Maar als zij jou nog steeds 50 euro schuldig is dan is dat wel minder!
Volgende keer ga ik toch maar weer de site googelen! :P

trouwens, mensen die met evy hardlopen, is de overstap van week 4 naar 5 niet ongelooflijk zwaar? ik kwam het tegen op internet en toen zag ik dat we 6, 7 en 8 minuten moeten lopen, lijkt me wel heftig! Gelukkig ben ik nu nog in week 4, zometeen weer lopen! :D

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:10

Ik zit nu nog op 3 minuten lopen en ze 'dreigde' vandaag dat we volgende week 4 en 5 minuten gaan lopen. Ik word nu al bang. :=
Waar zag jij dat schema trouwens op internet? Ik ben al een tijdje op zoek naar de 'geschreven' versie zodat ik me vast mentaal kan voorbereiden, maar kan niks vinden als ik erop google...

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:20

jaaa ik kon het eerder ook niet meer vinden, want ik kwam het ooit per toeval tegen, maar laatst had ik weer zo'n versie ervan gevonden! ik ben heel slim geweest om het op te slaan want anders wist ik dat ik het toch niet meer terug zou vinden :P

dit is hem:
http://www.provant.be/binaries/StartToR ... -61214.pdf

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:31

Oh wow, geweldig! Bedankt!
Al weet ik niet of ik er blij mee ben, na deze week gaat het wel heel hard met opbouwen... := -O-

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:37

hahahaha klopt, ik kwam er ook al achter, ik ben nu bij week 4 en moet alleen de laatste les nog. Ik zie dat het daarna flinkkkk omhoog gaat! ik bereid me alvast (mentaal) voor :P

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:38

Ik heb vandaag les 6 gelopen, da's week 2 dan nog maar pas. Ik word van week 3 al bang. :=

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:37

Vera, dat schema heb ik ook, staat ook op runnersworld.nl. vond dat een wat beter schema dan evy, die gaat toch behoorlijk snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:55

Ik loop met een meisje uit m'n team, we zijn even groot en ons tempo ligt ook redelijk op 1 lijn! Dus dat is wel fijn en ook gezellig omdat we hele gesprekken hebben tijdens het lopen.

Smudges sterkte! Gaat het al iets beter met je? :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:20

Zo even richting sportschool, ik twijfel nog of ik even ga hardlopen ja of nee.
Misschien dat ik maar eens een lesje van zo'n schema ga volgen!

Edit: Schema uitgeprint.. Vandaag ga ik er maar eens aan beginnen.
Nu loop ik maar een eind raak, misschien dat dit wel veel beter gaat.
Nu loop ik voornamelijk lang achter elkaar, 15 of 20 min aan een stuk ofzo.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:59

Zo, de eerste week zit erop. Vandaag ging helemaal lekker, zat af en toe in een fijn ritme maar werd dat helaas afgebroken doordat we weer moesten gaan wandelen. :Y) Maar oké, rustig opbouwen, ook geen zin in blessures. Ben tot en met woensdag bij me ouders dus de hardloopschoenen zitten al in de tas, want we gaan daar natuurlijk gewoon verder. :D

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:11

@ rebeccaa thanks. Het gaat nog steeds niet zo best. Maar ik heb vaker met dit bijltje gehakt dus ik weet dat het over gaat. En ik hoop dan het lopen ook weer op te pakken. Het maakt je zo trots wanneer je je doel van die dag hebt bereikt.
Groetjes s

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:25

Ik ben nu bij les 13, die ik morgen ga lopen denk ik. de 4 en 5 minuten vallen opzich wel mee hoor. Ik vind de interval training van les 9 en 11 veel zwaarder eigenlijk. 8 x 2 minuten en elke keer 1 minuut rust. Dan denk ik elke keer, ooohh moet ik nu alweer! Zucht! Hahaha.

Het schema wat ik loop klopt helemaal niks van in vergelijking met deze :?
http://www.start-to-run.be/loopschema/l ... ometer.pdf

[edit]

Oh het klopt wel. Zag niet dat week 3 en 4 en 5 en 6 2x moet.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:08

Oeps al een tijdje niets geplaatst hier :o

Ik loop nog steeds, vorige keer met gemak de 15 minuten gehaald ( dus gewoon 15 min. ineens lopen ).
Ga vandaag weer lopen en wil er 2 minuten bij plakken, ben benieuwd of het lukt :j

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:09

Knap hoor, 15 minuten!
Toen ik gisteren liep kreeg ik (voor de tweede keer) ontzettende steken/kramp in mijn linkerarm. Hebben meer mensen dit en wat kan ik ertegen doen?