Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:06

Mijn dochter van nu 13 is ook een hsp-ertje, dat weten we sinds bijna een jaar. Een kinder psych kwam met deze conclusie, ik moet zeggen dat er dan een hele andere wereld opengaat. Voor zowel haar als voor ons ouders. Het valt vooral voor haarzelf niet mee, ze gaat nu ook net puberen en zelfacceptatie is ze duidelijk nog niet aan toe. Ze krijgt nu hulp van een vrouw die ook iets meer in het spirituele gaat omdat mijn dochter daar dus meer bevestiging krijgt van haar gevoelens. Een "normale" psych werk bij haar niet omdat deze minder diep in de gevoelens gaan. Maar het is een dagelijkse (nog) strijd om iedere dag te nemen hoe het is. Ook ik probeer mijn dochter zo goed als mogelijk op alles voor te bereiden, soms werkt dat, soms ook totaal averechts.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:25

het is maar net hoe je erover denkt. Wat zal een psycholoog mij helpen? Wat wal alternatieve hulp mij helpen?
Het is maar net waar je voor open staat.
Ik heb ook moeite gehad met zelfacceptatie, en heb er soms nog steeds moeite mee?
ik heb ook moeten leren omgaan met mijn gevoeligheid en het overnemen van heftige gevoelens van anderen. Wat zou ik bij de psych moeten? Naar mijn idee helemaal niks? Er is toch eigenlijk niks mis met me?
Ben alleen gevoeliger.. Geloof diep in het spirituele, en dat is waar veel 'normale' psychologen je voor uitlachen.. Daar bestaat dat wereldje veel minder denk ik? Ik spreek niet uit ervaring, het is alleen maar mijn idee erover. ik sta er al niet voor open, dus een bezoekje aan de psych, nope.
Wel is op mijn pad een vrouw gekomen die me wel erg goed heeft geholpen.. Blijkbaar omdat ik het nodig had.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:02

Ik heb ervaring met beide,en de psych en een alternatieve {hooggevoelige ook} therapeut.De psych kon ik prachtig om de tuin leiden want die kon er totaal niet doorheen prikken bij mij.De hooggevoelige therapeut had heel goed door wanneer ik mezelf voor de gek liep te houden en kon daar dus doorheen prikken en die heeft mij uiteindelijk heel goed geholpen.Overigens niet alleen met hsp,maar ook andere dingen.

Over het algemeen heb ik geen moeite om mezelf te accepteren,begin eindelijk een beetje de voordelen van hsp door te krijgen.Alleen soms vindt ik het wel jammer dat ik zoveel tijd nodig heb om weer op te laden en dat ik me nog niet altijd goed af kan sluiten van andere mensen waardoor zij mij teveel energie kosten.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:55

aikon schreef:
Dat ADHD stickertje heeft hij dus nu ook en word "verdacht" van autisme. Hij is naar speciaal onderwijs gegaan omdat hij "erg lastig" was op de gewone school qua gedrag en leren. Hij heeft veel last van overmaat aan prikkels. Op de zorgboerderij gaat het goed, thuis heeft hij een eigen tuintje waar hij veel plezier aan beleeft. Hij zit ook op voetbal, gaat soms wel soms niet. Hij krijgt slaappillen op jonge leeftijd om hem maar goed te kunnen laten slapen, het is te druk in zijn hoofd. Geeft hij zelf aan. Ik herken erg veel van mij zelf in hem, ik probeer mijn vriendin te adviseren om het zowel voor haar als voor hem makkelijker te maken.

Welke slaapmedicatie krijgt hij? Mijn oudste heeft hier ook last van, maar wil eerst middelen via anderen horen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:56

emil01 schreef:
aikon schreef:
Dat ADHD stickertje heeft hij dus nu ook en word "verdacht" van autisme. Hij is naar speciaal onderwijs gegaan omdat hij "erg lastig" was op de gewone school qua gedrag en leren. Hij heeft veel last van overmaat aan prikkels. Op de zorgboerderij gaat het goed, thuis heeft hij een eigen tuintje waar hij veel plezier aan beleeft. Hij zit ook op voetbal, gaat soms wel soms niet. Hij krijgt slaappillen op jonge leeftijd om hem maar goed te kunnen laten slapen, het is te druk in zijn hoofd. Geeft hij zelf aan. Ik herken erg veel van mij zelf in hem, ik probeer mijn vriendin te adviseren om het zowel voor haar als voor hem makkelijker te maken.

Welke slaapmedicatie krijgt hij? Mijn oudste heeft hier ook last van, maar wil eerst middelen via anderen horen.

Ikzelf slik Melatonine, wat erg goed werkt :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:31

EskeGirl schreef:

Ja werkt dat bij jou? Hmm, nee dat werkt hier dus echt niet :n

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:00

Mijn dochter slikt ook melatonine, 0,4 mg word samengesteld door de apotheek. Anderhalf uur van te voren innemen, meestal werkt het wel, alleen als het een echte stuiterbal is werkt ook de melatonine niet =)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:31

Ik slik 5 mg, moet het eigenlijk een uur van te voren innemen, maar neem het meestal 15/30 minuten van tevoren in :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:34

Volgens mij ook Melatonine. Hij moet het 1,5 uur van te voren nemen. Dan slaapt hij redelijk lang.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:59

Roxxiejj schreef:
EskeGirl schreef:

Ja werkt dat bij jou? Hmm, nee dat werkt hier dus echt niet :n

bij mij ook niet kan 5 nemen en val dan nog niet in slaap :z

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:12

Ik lag vannacht om 3u wakker.. te piekeren. Gisteren had er een vriendin mijn (western)zadel komen uittesten. Ze is wat kleiner en ik had daarom de fenders een pak korter gemaakt. Om 3u dacht ik er dus aan dat ik ze niet terug had langer gemaakt. Omdat het een nieuw zadel is, was ik bang dat m'n leer zou blijven staan naar die kleine maat. Ik lag in m'n bed te piekeren, ongelofelijk. Als ik er nu aan terug denk ik het verschrikkelijk belachelijk, maar ik kan er op die moment in mezelf dan zo in opgaan :). Vanochtend snel de fenders gaan veranderen naar mijn maat. Het voelde alsof een pak van m'n hart :)). Hebben jullie dat ook, dat overbodig gepieker, nadenken over stomme dingen (zoals leer dat wel eens zou kunnen blijven staan .. :o )?
Als kind deed ik m'n eerste communie, alleen had ik een maand op voorhand nog geen schoentjes voor die speciale dag. Een maand lang heb ik geslaapwandeld, aan de voordeur gaan staan 's nachts en dromen dat ik de communie niet zou kunnen meedoen (ouders moesten de sleutel verstoppen want ik liep het straat op :(:) ). Tot mijn moeder doorhad dat het voor de schoentjes was. We zijn er meteen gaan kopen en voila, ik hoefde niet meer te slaapwandelen :).
Hebben jullie dat ook? Dat in gedachten doordrammen en bang hebben dat iets niet in orde komt?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:17

amouroke schreef:
Ik lag vannacht om 3u wakker.. te piekeren. Gisteren had er een vriendin mijn (western)zadel komen uittesten. Ze is wat kleiner en ik had daarom de fenders een pak korter gemaakt. Om 3u dacht ik er dus aan dat ik ze niet terug had langer gemaakt. Omdat het een nieuw zadel is, was ik bang dat m'n leer zou blijven staan naar die kleine maat. Ik lag in m'n bed te piekeren, ongelofelijk. Als ik er nu aan terug denk ik het verschrikkelijk belachelijk, maar ik kan er op die moment in mezelf dan zo in opgaan :). Vanochtend snel de fenders gaan veranderen naar mijn maat. Het voelde alsof een pak van m'n hart :)). Hebben jullie dat ook, dat overbodig gepieker, nadenken over stomme dingen (zoals leer dat wel eens zou kunnen blijven staan .. :o )?
Als kind deed ik m'n eerste communie, alleen had ik een maand op voorhand nog geen schoentjes voor die speciale dag. Een maand lang heb ik geslaapwandeld, aan de voordeur gaan staan 's nachts en dromen dat ik de communie niet zou kunnen meedoen (ouders moesten de sleutel verstoppen want ik liep het straat op :(:) ). Tot mijn moeder doorhad dat het voor de schoentjes was. We zijn er meteen gaan kopen en voila, ik hoefde niet meer te slaapwandelen :).
Hebben jullie dat ook? Dat in gedachten doordrammen en bang hebben dat iets niet in orde komt?

Dat heb ik heel erg inderdaad, vaak praat ik mezelf er alleen maar onzin mee aan of zorg ik ervoor dat het nog minder snel/makkelijk gebeurd. Ik ben ook echt alles behalve nuttig op zulke momenten, want altijd zit dat ene wel in mijn hoofd en dat is inderdaad pas weg als het opgelost is. Ik heb het overigens ook met dingen op de langere termijn, dan kan ik nog wel functioneren, gelukkig :+ maar dan zit ik wel continu in de stress. Erg vervelend :\

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:23

Ja, heel lastig dit. Ik ben heel gevoelig voor stress (wordt er letterlijk lichamelijk ziek van) en dan doe ik dit. Ik maak het mezelf soms gewoon zoooo moeilijk. Anderen zeggen vaak 'och dat is toch niet zo'n erg', maar ik ben dan in gedachten niet meer voor reden vatbaar. Ik zie allerlei doemscenario's en doe heel veel aan inschatten van consequenties van mijn beslissingen en mogelijke risico's. Ik durf wel buiten komen hoor :), maar ik merk nu ook met de plannen om een huisje te bouwen, dat ik het me moeilijker maak dan het zou kunnen.
Ook als ik bijvoorbeeld ga buitenritten maken met m'n paard, denk ik 'wat als ik op deze plaats van m'n paard val. Ik kan zo met m'n hoofd tegen die paal vallen, of ik kan blijven haken achter die draad,...'. Als ik dan soms vraag aan een vriendin die vaak alleen opstap is met haar paard in het bos: 'ben je niet bang dat je eens een vieze man tegen komt?', dan lacht ze daar mee :). Da's normaal he, maar ik denk zoveel na dat het soms moeilijk wordt om gewoon te ontspannen in het moment. Moet wel zeggen dat die vriendin een tijdje later naar me toe kwam en zei 'weet je nog toen je zei van die vieze man? Wel nu denk ik daar ook steeds aan als ik in het bos wandel alleen'. Vond het wel grappig :). Verder ben ik wel ontspannen op m'n paard en geniet ik ervan, ik vertrouw hem volledig. Maar die gedachten uitzetten.. no way..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:56

Ah, doemscenario's heerlijk. Heb daar ook "last" van. Ik ga standaard van het ergste uit, kan het achteraf alleen maar mee vallen. Iedereen vind het erg "negatief" van me, maar daar heb ik poep aan.
Met paardrijden denk ik maar 1 ding, zitten blijven koste wat kost. Vieze mannen ben ik al tegen gekomen, lang leven westernteugels. Vooral die aan de onderkant dikker zijn. Heeft me wel weken lang bezig gehouden. :(

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:43

:= herkenbaar weer, ik kan zooo postitief zijn tegen anderen en dan allerlei doem senario's in mn hoofd halen om gek van te worden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:41

Doemsenario's, zo herkenbaar :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:05

Jep, nog eentje die precies zo denkt!
En ik slaapwandel er niet over, ik droom het gewoon, soms iets te realistisch naar mijn zin :-/

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:09

Ik droom over alles, zo maak ik me zorgen over een familielid kan daar heel diep en realistisch over dromen.
Dat ze eindelijk vinden wat ze zoeken etc etc.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:24

Dat heb ik eigenlijk niet zo heel erg?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:06

EskeGirl schreef:
Doemsenario's, zo herkenbaar :=

Voor anderen mensen ook niet te volgen, dat ik vaak veel verder denk....

Soms heb ik ook van de flitsgedachten, korte filmpjes en zie dan bv dat mijn dochter ernstig van een paard valt.
Brrrr heel naar, kan dan ook spontaan gaan huilen, terwijl het een gedacht was...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:58

Dat zijn eerder angsten en dwanggedachten dan kenmerken van HSP ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:00

Ik denk dat die angsten en dwanggedachten valkuilen zijn van een disbalans HSP? Want positief aan HSP is dat je ver op voorhand nadenkt en als je dat met mate doet is dat een positief gegeven. Doe je dat teveel worden dat angsten en dwangedachten zoals je schrijft, denk ik?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:34

Het zijn geen dwang gedachten.

Het zijn gedachten die ik soms heb, dus niet dagelijks. En het gaat ook niet bewust, het is een flits gedachte.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:43

Ik doel die dwanggedachten natuurlijk ook niet op neurotisch gedrag hoor :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:59

Hahaha gelukkig maar!

Maarre.............. geintje :+