ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:13

Eerder in dit topic heb ik gezegd dat ik het (nog) niet wist, maar na het zien van die live operatie denk ik toch maar dat ik donor ga worden. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:16

Ik vond het ook een uitermate geschikte 'film' voor het promoten van doneren!!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:38

__Leonie schreef:
Ruby1995 schreef:
Ik ben (nog) geen donor. Ik ben nu 16 jaar.. Ik heb laatst een werkstuk moeten maken over donorschap. Ik weet nog niet of ik donor wil worden. Maar wat ik me afvraag, ik lees dat veel mensenn hun hoornvliezen niet afstaan... maar wat is daar eng aan, heb d'r eigenlijk helemaal geen voorstel bij!

Dat vraag ik me ook af!
Ben net donor geworden voor alles :)

Als je hoornvliezen gebruikt worden voor transplantatie, dan wordt je gehele oog verwijderd en vervangen voor een kunstoog.

Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat je een donorformulier redelijk anoniem kunt invullen.
Alleen je NAW gegevens en geboortedatum, je naam zoals in je paspoort/id kaart staat vermeld, maar er hoeft geen BSN-nummer of nummer van het identiteitsbewijs ingevuld te worden.

Bij wijze van spreken kan ik een donorformulier invullen voor de buurman.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:41

Dat is zeker raar!! Als je het via internet doet, heb je je digid nodig, dus dan is het wel weer heel persoonlijk!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:43

:)*
Dom, ze wilden toch meer donoren, hoppa, gewoon invullen die formulieren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:46

Misschien dat ze in plaats van met een collectebus, maar met formulieren langs de deuren moeten gaan..... :P

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:48

Kentaro schreef:
Misschien dat ze in plaats van met een collectebus, maar met formulieren langs de deuren moeten gaan..... :P

_/-\o_ :') :') :') :')

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:05

Wat maakt het uit dat je een kunstoog krijgt. Tijdens het afscheid zijn toch je ogen dicht.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:37

Ja, ook bloeddonor. Van mij mogen ze alles hebben.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:49

Goed initiatief dit topic!

Ik vind de regeling die ze in België handhaven heel goed ik denk da je op deze manier meer donoren hebt.

Ik ben zelf nog geen donor maar wil dat wel worden. Wou me laatst opgeven en dat blijkt via duo te gaan e natuurlijk geen inlog gegevens bij de hand. Dit topic herinnerd me eraan dit alsnog te doen.

Ze mogen alles hebben behalve mijn ogen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:40

Ik laat de beslissing over aan mijn nabestaanden. Mijn moeder is er bijvoorbeeld nogal tegen en vind het luguber dat ze mijn lichaam 'leeghalen'. Mijn vriend staat er juist positief tegenover en vind organen doneren erg mooi omdat je er iemand mee kan 'redden' of een betere levenskwaliteit geven. Ik weet niet wat ik wil eigenlijk. Mocht bijvoorbeeld mijn moeder al overleden zijn en mijn vriend de beslissing willen maken om mijn organen te doneren vind ik dat prima. Ik ben dan toch dood en ik kan alleen mijn nabestaanden kwetsen met mijn beslissing om wel of niet de doneren. Mezelf kan ik er niet mee kwetsen en zij moeten misschien wel leven met het idee dat ik mijn lichaam leeg heb laten halen om het zo te zeggen, en misschien vinden ze dat wel vreselijk. Ik zou ze die pijn niet aan willen doen, vandaar dat ik de beslissing bij hun leg. Daarnaast vind ik het heel mooi dat zij mogen beslissen over mijn lichaam. Zij hebben tenslotte lange tijd van mij en mijn lichaam gehouden en mij een hoop liefde gegeven, als dank mogen zij beslissen wat er uiteindelijk mee gebeurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:35

NWDynamite schreef:
Ik laat de beslissing over aan mijn nabestaanden. Mijn moeder is er bijvoorbeeld nogal tegen en vind het luguber dat ze mijn lichaam 'leeghalen'. Mijn vriend staat er juist positief tegenover en vind organen doneren erg mooi omdat je er iemand mee kan 'redden' of een betere levenskwaliteit geven.

Maar hiermee zadel je je moeder en vriend dus wel op met een conflict, op een moment dat ze het al moeilijk hebben... ik denk dat het veel kwetsender is als je moeder en je vriend daarover moeten gaan discussieren aan jouw sterfbed, dan als je nu overlegt met de betrokkenen. (En ook uitlegt wat je uiteindelijk besluit, en waarom. Je kunt ook vastleggen dat 1 specifiek persoon de beslissing mag nemen. Daarmee voorkom je ruzie en discussie.)

Ik snap dat het mooi is om hun wensen mee te nemen, maar ik denk dat er betere manieren zijn om dat te doen dan door niets te regelen. Juist als je al weet dat de standpunten verschillen weet je al dat een dergelijke beslissing alleen maar leed en pijn kan veroorzaken, en een verwijdering tussen je moeder en je vriend.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:40

ik ben geen donor.rede daar van is omdat ik zelf ziek ben.mijn vriend is wel donor.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:43

miss_kippie schreef:
ik ben geen donor.rede daar van is omdat ik zelf ziek ben.mijn vriend is wel donor.

Lijkt me een goede reden :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:44

Ondanks een ziekte kun je, als je dat wilt donor zijn.
Het kan wel zijn dat bepaalde onderdelen niet bruikbaar zijn, maar huid en botten blijven meestal in ieder geval bruikbaar.

Ondanks mijn auto-immuunziekte ben ik toch geregistreerd als donor. Ze moeten maar zien wat tzt bruikbaar is, mocht ik zodanig overlijden dat ik überhaupt in aanmerking kom om als donor gebruikt te worden.

Meeste mensen overlijden elders dan in een ziekenhuis en zijn daardoor meestal niet meer "bruikbaar".

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:48

Ik ben donor, eerst wilde ik niet waarschijnlijk het idee dat ze je leeghalen.
Nu denk ik meer in de richting van, je maakt het toch niet meer mee, en een stukje van jou kan nog voortleven in een ander. Een ander die ook liefheeft, die vol in het leven staat.

Enigste wat ik heb uitgezonderd, (daar kon ik me gewoon niet toe zetten) zijn mijn huid en darmen.
Geen idee waarom, maar dat is een gevoelskwestie

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:49

Ligt er wel aan wat voor een ziekte je hebt! Als je kanker hebt en chemo e.d. ondergaat, ben je een aantal jaar niet 'bruikbaar'! En ligt ook helemaal aan welke vorm van kanker je hebt.
Ik zelf ben diabeet. Heb m'n alvleesklier dan ook uitgesloten, want dat ding doet helaas niets meer.... :P

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:53

Vind het wel heel positief dat mensen die zelf ziek en toch donor zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:54

tienus63 schreef:
Het kan wel zijn dat bepaalde onderdelen niet bruikbaar zijn, maar huid en botten blijven meestal in ieder geval bruikbaar.

Zou kunnen inderdaad. Wel is het zo dat bepaalde ziekten nauwelijks erkend worden (en dus ook niet als uitsluitingsgrond, bv Lyme, ME, Q-koorts denk ik ook) terwijl je daar toch niet zomaar iemand anders mee wilt opzadelen. Ik weet niet precies wat dan veilig en niet veilig zou zijn, en ik kan me goed voorstellen dat je dan zegt dat ze niet mogen gebruiken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:30

Shadow0 schreef:
tienus63 schreef:

Zou kunnen inderdaad. Wel is het zo dat bepaalde ziekten nauwelijks erkend worden (en dus ook niet als uitsluitingsgrond, bv Lyme, ME, Q-koorts denk ik ook) terwijl je daar toch niet zomaar iemand anders mee wilt opzadelen. Ik weet niet precies wat dan veilig en niet veilig zou zijn, en ik kan me goed voorstellen dat je dan zegt dat ze niet mogen gebruiken.

Denk dat het sowieso lastig is om 100% aandoeningen uit te sluiten, als het bij leven al lastig is aan te tonen dat iemand hieraan lijdt, laat staan dat het lastig is om dat te bepalen bij iemand die als donor geregistreerd staat.
Bovendien is het maar de vraag of die aandoeningen doorgegeven worden door de organen die herplaatst worden.
Misschien zijn organen wel net als paarden, onder ruiter A een klootzak en ruiter B heeft de klik en rijdt de sterren van de hemel.
Als orgaan aantoonbaar lijdt onder een aandoening zullen ze deze natuurlijk nooit gebruiken, denk inderdaad aan een alvleesklier.

Zoals ik al eerder opmerkte, bokker Cheveyo is ondanks haar hartafwijking en bijbehorende riedel medicijnen gebruikt als donor.

En verrek, op het papieren donorformulier wordt niet gerept over chronische ziekten en eventueel medicatiegebruik.
Misschien gaat men ervan uit dat artsen dat wel op zoeken op moment dat je als donor gebruikt gaat worden.

Ik ga eens bellen met het donorregister. 0900-821 21 66

Edit: niet bereikbaar in het weekend -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:34

tienus63 schreef:
Bovendien is het maar de vraag of die aandoeningen doorgegeven worden door de organen die herplaatst worden.

Klopt, volkomen zekerheid is daar niet over en de medische kennis schiet tekort. Dus dat is iets waar iedereen z'n eigen afweging over moet maken.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:58

met mijn ziekte kan ik geen donor zijn :) helaas dus mijn vriend is dat wel familie ook. maar niet iedereen kan donor zijn ligt er maar net aan wat voor ziekte je hebt. want bij mij gaat het niet om de ziekte me of erfelijke ziekte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:13

tienus63 schreef:
:)*
Dom, ze wilden toch meer donoren, hoppa, gewoon invullen die formulieren.

oh ja lekker respectvol zou dat zijn. :+

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:17

Ik ben al donor vanaf mijn 13e ;) Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan dus waarom zou ik er een ander er niet een heel groot plezier mee doen ;)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:25

Ja ik ben donor. Alleen mijn hoornvliezen wil ik graag zelf houden. Waarom weet ik eigenlijk niet zo goed, is meer een gevoels kwestie.
Er bestaat een grote kans dat ik later een stel nieuwe longen nodig heb, dus dan vind ik het niet kunnen om zelf geen donor te zijn. ;)