Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:47

tamary schreef:
patchouli : https://www.vreeken.nl/ en zoekfunctie

Gut, die hebben leuke dingen zeg!

Maar service is dus wat minder?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:49

Ruga schreef:
NiFallor schreef:
(laag aaibaarheidsgehalte)

Wel hoge voedingswaarde :D :+

Haha, :9 . Of nee, toch maar :r

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:59

NiFallor schreef:
Haha, :9 . Of nee, toch maar :r

Op zich is de smaak prima, zeker met looksaus, mjam, ik vind escargots heel lekker. Maar het kauwt toch wel wat vreemd, dat is even wennen :Y) :D

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:36

NiFallor schreef:
Zo, gelijk al heel veel tips tegen de slakken, erg leuk!
Zo'n ton met aardbeien lijkt me ook leuk (fijn ook gelijk de tip om er een buis in te doen voor de bewatering, zou ik nooit aan gedacht hebben). Droge houtsnippers vind ik een hele praktische, die ga ik zeker onthouden!
Schoteltjes met bier ken ik wel, maar daar ben ik dus geen voorstander van. 't Is wel 'slow' :') , maar dan in de zin van 'slow death' en ondanks dat 't 'maar' slakken (laag aaibaarheidsgehalte) zijn, weegt dat voor mij niet op tegen de aardbeitjes.

Edit:
@Zahlina: Dat klinkt wel ontzettend gaaf zeg, wat jullie van plan zijn om in NL op te zetten. Ik ben erg benieuwd wat het gaat brengen!
Jullie gaan dus zelf stroom opwekken, gaan jullie je water uit een bron proberen te halen?

Schoteltje bier is ook niet echt diervriendelijk (behave voor onze pup) maar als je zoveel slakken hebt als wij hier dan wordt je echt helemaal gek. Heb afgelopen weekend een slak of 100 tussen mijn mintplanten weglopen plukken en vrees dat ze allemaal alweer terug zijn. Zet nu even geen bier neer omdat onze pup ons steeds voor is.
Wat ruga voorstelt is ook wel een idee, alleen weet ik niet of deze slakken wel lekker zijn en misschien een beetje klein.

We hebben 2 deepwells op de grond, een van 60 meter diep en de andere is 120 meter diep, de waterkwaliteit is goed, het kan zijn dat mijn vriend hier nog wel een systeem tussen zet om het water echt te zuiveren maar dat heeft toch wel grote nadelen.

Het is echt de bedoeling om off the grid te gaan qua nuts voorzieningen, het is natuurlijk de vraag of het helemaal haalbaar is vooral daar niet alle technologie ver genoeg is, hopelijk is daar over 4 jaar meer verandering in.
Groot nadeel is wel dat dit geen goedkoop project gaat worden en dat daardoor het princiepe van het eenvoudige leven best ingewikkeld gaat worden.
Goede opslag mogelijkheden van stroom zijn er nog niet, het liefst zouden we de extra opgewekte stroom omzetten in waterstof, dit lijkt op dit moment de manier om het beste rendement om stroom op te slaan.
Windmolen wordt weer moeilijk, omdat we in een laagvlieg gebied zitten en aan 3 zijdes zijn ingesloten door bos en houtwallen.
Vandaar dat we nu nog op Curacao zitten, eerst voldoende centjes verdienen om het te kunnen realiseren.

Daarnaast ben ik ook een beetje huiverig voor de nederlandse regelgeving, hopelijk gaat dit niet de amerikaanse kant op (waar je in sommige staten ineens eigen geproduceerd voedsel maar hebben).

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:04

ok, groententuin half omgespit... plan even opgeborgen wegens groententuin onder de sneeuw -O-

Moragh

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:08

Mooie plannen Zahlina!

En hier is omspitten op moment geen optie... alles weer hard bevroren...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:12

kynshiri schreef:
ok, groententuin half omgespit... plan even opgeborgen wegens groententuin onder de sneeuw -O-

Ja hier ook, nog een weekje (of twee?) kachelzitten in plaats van tuinplannen uitwerken..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:18

Zahlina schreef:
Het is echt de bedoeling om off the grid te gaan qua nuts voorzieningen.

Houdt dat ook het internet in of is dat iets waar jullie wel gebruik van willen blijven maken?

Zahlina schreef:
waar je in sommige staten ineens eigen geproduceerd voedsel maar hebben.

Wat bedoel je met deze zin? Dat je in sommige staten geen eigen geproduceerd voedsel mag hebben? Zover zal het hier nooit komen denk ik.
Ik denk dat je qua regelgeving in NL meer problemen zult hebben met de bouw (vergunningen) van het huis (en eventueel verzekering) en dingen als het gebruik van bronwater (ik dacht dat dat soms helemaal niet mag, of in ieder geval alleen voor gebruik buitenshuis?).

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:47

Google eens op Senate Bill S510, ik denk dat dit een hoop duidelijk maakt over hoe het er in amerika aan toegaat.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit er ooit in europa doorkomt maar de invloed van grote bedrijven is groot. Laten we maar hopen dat het er niet van komt.

Sommige voorzieningen zullen we behouden, internet zouden we niet zonder willen en dan zit je toch vast aan een bedrijf, maar verder willen heel erg graag los van de grote bedrijven.

Ik heb eigenlijk nooit gehoord dat bronwater niet gebruikt zou mogen worden, wel zal je de waterkwaliteit goed in de gaten moeten houden, en waarschijnlijk toch een filtersysteem er tussen zetten.
Maar ik beken, alle technische dingen laat ik aan mijn vriend over, want die is veel beter op de hoogte over de mogelijkheden dan ik zelf ben.

Ik ben me zelf veel meer aan het verdiepen in wat straks te gaan verbouwen, op welke manier te verbouwen en hoe het straks zo te bereiden zodat we er de winter door ook van kunnen eten.
Daarnaast ook de vraag willen we wel alles zelf doen of ga ik toch kijken of we melk kunnen verkrijgen bij de biologische boerderij, graag inkopen of zelf verbouwen.
Wat voor een apparatuur/opslag hebben we nodig om op een gemakkelijke manier zelf te maken en te bewaren.
Gelukkig hebben we nog wel even voordat we aan de slag gaan.

Ik ben nu ruim 7 maand zwanger en tegen de tijd dat de kleine naar school moet zullen we teruggaan naar nederland.
Voordeel is dat ik door deze "extra" tijd me in theorie goed kan voorbereiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:34

Moragh schreef:
tamary schreef:
patchouli : https://www.vreeken.nl/ en zoekfunctie

Gut, die hebben leuke dingen zeg!

Maar service is dus wat minder?

Ze doen er soms wat lang over en de website is niet geheel up to date qua voorraad.

Buiten waterwingebieden is een veeput vrij makkelijk (als agrariër in elk geval, als particulier mag je minder). Drinkwaterbron is meestal 2e grondwaterlaag en daarnaar boren is stuk duurder dan het laten spuiten van een veeput + toestemming wat ook geld kost.

Waterstof heet ook wel houdinigas, het opslaan ervan is daardoor lastig en kostbaar. Simpelste oplossing (mits je land het toelaat) is het naar een hoger punt pompen van een lading water (bij mooi zonnig weer puur op je zonnepanelen dus) en dat als waterkrachtcentrale gebruiken als zon er niet is door het gecontroleerd naar beneden (reservoir) te laten stromen over een geschikte turbine.
Bij eigen stroom opwekken is zo min mogelijk verbruiken stap 1. Ga eens rondsnuffelen op youtube, zeker heel veel preppers hebben zat interessante filmpjes over zon/wind/etc. geplaatst.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:43

Een watercentrale klinkt heel erg mooi maar vrees dat het op het platteland (dubbel in dit geval) wat wij hebben niet gaat lukken.
Waterstof is nu nog geen optie maar als de technologie doorgaat zoals het nu gaat zou het toch weleens een erg goede oplossing kunnen zijn, dan zou je naast het opslaan van energie, je auto er ook op kunnen rijden.
Met zo min mogelijk verbruik ben ik het geheel eens maar we ondertussen toch wel gewend zijn geraakt aan een bepaalde hoeveelheid "luxe" en dat er voor die dingen wel electra zou worden gebruikt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:49

Als je niet omhoog kan is de grond in een mogelijk alternatief. Wat je nodig hebt is hoogteverschil, hoeveel hangt ook af van de gebruikte turbine.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:07

Ik heb net wat leuke nieuwe dingen voor in de tuin besteld! Besloten om niet teveel met groente te doen (met 'n 2-en gaat dat vaak overstuur, plus het stuk dat ik gebruik lijkt niet echt goed met groente te werken)
En aangezien ik dol ben op jammetjes maken gaan er een een par stomme struikjes uit en komen er leuke fruitdingetjes voor in de plaats! Met dan wat natuurlijk zoete plantjes om eens te kijken of ik jam met bijna geen toegevoegde suiker kan maken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:10

Ik wil graag een cassis-struikje! En wat druiven..
Rode besjes hebben mijn buren in zo'n overvloed dat ik ze niet zelf ga planten :D
Echt fruit is ook een beetje overdreven hier, ik woon in een fruitstreek, het staat hier vol appel, peer en kersen, en bramen en frambozen. Dat kan je zo goedkoop op de boerderij halen dat ik er zelf niet aan ga beginnen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:26

Ik heb nu rabarber, braam, framboos en wijnbes. Uiteraard druiven, maar daar doe ik niet veel mee...
Aardbeien en perziken die we gewoon opsnoepen.
Komen nu gele frambozen, Gojibessen, cranberries, appelbes en een vijg bij. Ook Engelwortel en honingblad om eea wat te zoeten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:41

Rabarber! dat moet ik zien te vinden, dat is echt lekker. En cranberry, waar vind je die struikjes dan? Dat heb ik hier nog nergens gezien.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:48

Die hadden ze bij dat Vreken, en ook bij Bakker trouwens, maar die zijn duur en ik ben daar een beetje klaar mee.
Rabarber zaad is in veel winkels tekoop en dat kan je prima zelf zaaien. (evt heb ik nog wel zaad hoor)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:04

Ruga schreef:
Rabarber! dat moet ik zien te vinden, dat is echt lekker. En cranberry, waar vind je die struikjes dan? Dat heb ik hier nog nergens gezien.

kom hier maar halen als je wilt, dat ding groeit buiten alle perken hier

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:05

Hmm, ik woon in Vlaanderen, geen Vreken of Bakker hier (of is dat online?). Misschien moet ik het gewoon bestellen bij het lokaal tuincentrum..

Hahaha ja rabarber kan echt enorme proporties aannemen, ik had in mijn vorige tuin ook ieder jaar meer :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:09

@Moragh: was jij van de jammetjes? Mijn buuf maakt veel jam en is sinds vorig jaar aan het exprerimenteren om een deel van de suiker te vervangen voor stevia. Dat stevia kun uit een pakje halen (AH), maar zij heeft dus een paar stevia-plantjes op de kop weten te tikken. Misschien ook wat voor jou?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:25

Haha, is dus precies wat ik ga doen...
Die Honingblad is Stevia en daar heb ik nu zaden van en de jonge Engelwortel stelen zijn ook zoet dus hopelijk kan ik dit najaar gaan expirimenteren!
Stevia uit pakje kan natuurlijk ook, maar dat doe ik als de plantjes niet willen. Wel ff geleipoeder ergens zoeken, maar dat zal best lukken.

Oh ja Ruga, beiden zijn online dus zou je gewoon moeten kunnen bestellen lijkt me?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:16

Ah, ik wist niet dat honingblad en stevia hetzelfde was. :+
Ik had dus gelezen dat je de suiker deels wilde gaan vervangen inderdaad, dus dacht een leuke tip te geven :D .

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:28

Great minds think alike ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:35

Ik ga die stevia toch maar eens uitproberen! Ik gebruik geen suiker, maar in het najaar heb ik wel appels. En dan is er appeltaart of appelmoes. Als t eetbaar is, dan kan ik dit overwegen voor volgend jaar.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:39

Ik lurk hier al enige tijd; woon op 't platteland met paardjes, fruitbomen, bessen en pogingen tot een moestuin...
Wil even op de Stevia reageren. Probeer alstjeblieft eerst een potje jam en niet een hele lading. Het is een aparte smaak, die niet iedereen kan waarderen. Ik vind het wel lekker, doet me aan drop denken, maar mijn man vindt het bijvoorbeeld vreselijk :-)