Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:30

superpony schreef:
C_arola, daarom zeg ik dat een abortus heel moeilijk is en je daarna daar ook mee moet leven. Even puur alleen abortus om deze redenen gezien gaat er ook al een proces aan vooraf waar artsen je onderzoeken en vertellen dat er iets niet goed zit.
Je moet idd beide kanten op denken, dat zeg ik ook, maar wel voor het kind waar we het dus beiden over eens zijn.

Uit geloofsovertuiging zeg ik, omdat mensen dan vaak er helemaal niet voor open staan om alles af te wegen en uit principe altijd tegen abortus zijn. Ik wil altijd alles afwegen en heb nergens gezegd dat het makkelijk zou zijn, of dat ik dan ook werkelijk abortus had willen plegen.

Een discussie is goed, maar je moet wel je eigen keuzes maken, of samen natuurlijk, want de ouders moeten er ten alle tijden mee leven.

Het was absoluut geen aanval naar jou toe, eerder een aanvulling van mijn kant.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:06

Angela schreef:
Voor iedereen die zou kiezen om het kindje met een zware handicap te laten komen en zelfs geen echo willen om daar voortijdig achter te komen:

Zou je het kind na de geboorte alle medische mogelijkheden geven om het na de geboorte een zo groot mogelijke overlevingskans te geven?

En zo ja... waarom laat je dan niet voortijdig een echo maken, die er wellicht voor kan zorgen dat al tijdens de zwangerschap ingegrepen kan worden (niet weghalen, maar verbeteren gezondheid van het kind) en er directe hulp aanwezig is na de bevalling???

Dit is wat er bij mijn kinderen gebeurd is - een vruchtwaterpunctie dan, niet alleen een echo. De oudste had een bloedafwijking, en die moest tijdens de zwangerschap gediagnosticeerd worden om risico's (o.m. groot risico op hersenbloeding) bij de geboorte te voorkomen. Bij de oudste kwamen we er pas na de geboorte achter, maar dat is (ondanks zelfs vacuumpomp) gelukkig goed afgelopen.
In de tijd dat ik mijn puncties kreeg heb ik meermalen moeten uitleggen dat ik bij een positieve (negatieve? Knipoog) uitslag mijn kindje niet zou laten weghalen, maar dat er dan behandeling nodig was.
Overigens werden deze puncties bij mij pas gedaan na 30 weken, zo laat mogelijk. De behandeling zou dan met 32 weken beginnen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:16

Voor mij zou het afhangen van de ernst van de handicap.
Wat voor leven gaat het kindje krijgen, wat is de kwaliteit van leven?
Een vriendin van mij was vorig jaar zwanger en bij de 20 weken echo kwamen ze er achter dat het hartje niet goed ontwikkeld was.
Als het kindje geboren zou worden, zou hij direct geopereerd moeten worden, een half jaar later nog een keer, en op zijn 3e of 4e nog een keer.
3 open hartoperatie's waarmee ze het hartje zouden "ombouwen" tot een zo normaal mogelijk functionerend hart (maximale hartfunctie bij eerder geopereerde kinderen was 80%), en een grote kans (60% bij elke operatie) om te overlijden tijdens of na een operatie.
Deze operatie's worden nog maar een paar jaar uitgevoerd, dus lange termijn effecten en levensverwachtingen zijn nog niet bekend.
Wat voor leven geef je een kindje als hij zich niet druk mag maken en voordurend op moet passen met inspanning?
En alle pijn en ellende om de operaties heen? Zijn leven lang zware medicijnen moet slikken? En de kans dat hij niet volwassen zal worden ook groot is.
Is dat eerlijk tegenover het kindje? kan een kindje dan nog wel kindje zijn?
Mijn vriendin en haar man hebben toen besloten om de zwangerschap af te breken, en hun zoontje is met 23 weken dood geboren.
Als mij dit zou overkomen, hoop ik dat ik de kracht en moed heb om dezelfde beslissing te nemen.
Maar bijvoorbeeld in het geval van een kindje met een verstandelijke beperking zou mijn beslissing weer anders zijn.
Bovendien is het kindje niet alleen mijn kind, maar heeft hij/zij ook nog een vader (mag ik hopen), en vind ik dat je zo'n beslissing samen moet nemen (bij normale verstandhouding althans).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:45

Ik heb meegekregen dat een waterpunctie schadelijk kan zijn voor de embryo.
Dat hoorde ik op de middelbare school en dat is minstens 10 jaar geleden. Is het nu ook nog zo dat het schadelijk kan zijn?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:47

Ja, er bestaat een kans van (ik dacht) 1% op een miskraam.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:54

Ik dacht dat het meer zou zijn.
Op school hadden ze het toen over een behoorlijk hoog percentage, weet alleen niet meer hoe hoog de docent zei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:59

Ik ben even gaan zoeken, en ze zeggen dat er zelfs maar een half procent kans is op een miskraam na de vruchtwaterpunctie. Bij een vlokkentest is dat iets groter, namelijk 1 %.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:10

Het risico bij een vruchtwaterpunctie is dat je vliezen breken of er een infectie bij komt, en ja, dan gaat het mis. 1% lijkt niet veel, maar dat betekent dus dat 1 op 100 puncties misgaat. Overigens had mijn gynaecoloog in het LUMC (daar zaten de enige mensen die iets weten van deze bloedafwijking) het over 3%, die zag het dus minder rooskleurig in. Vandaar ook het zo lang mogelijk wachten bij ons - mochten dan de vliezen breken, dan zijn de kansen voor het kindje zo groot mogelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:36

goh 1 op de 100 is best wel veel zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:59

Overigens eindigt 50% van de zwangerschappen in een miskraam. 70% daarvan gebeurt vóór de vier weken, zodat je er niks van merkt, hoogstens een wat heftigere menstruatie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:03

wow dat is meer als je denkt zeg........mijn vriendin had inderdaad zoiets,die verloor echt een klein hompje weefsel zegmaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:19

Ja ik wist ook niet dat het zo vaak gebeurde. Een vriendin van me is verloskundige, en die vertelde het tijdens mijn laatste zwangerschap toen het dreigde mis te gaan bij mij.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:23

dat het veel gebeurde dat wist ik al wel. mijn ene schoonzus heeft al 2 miskramen gehad, die wist wel dat ze zwanger was en was nog maar heel pril geloof met 5 weken ofzo al. 2e keer ook. Mijn andere schoonzus heeft al een kleine van 2 en die kreeg een auto ongeluk waarna ze een miskraam kreeg, ze wist overigens nog niet dat ze zwanger was was dus ook nog maar heel pril. Hier in de omgeving hoor ik het zo vaak!
Mijn tweeling helft is ook in de buik overleden en daar heeft mijn moeder een miskraam van gehad. Dat was niet in een heel vroeg stadium. Ik bleef gelukkig zitten Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:36

Mijn moeder heeft het ook meegemaakt.
Met 2 maanden zwangerschap van mij en mijn tweelingzus. Zij overleed en mijn moeder moest met 2 maanden zwangerschap plat op bed blijven liggen, mocht er alleen uit als ze naar de toilet moest.
Ik wist niet dat 50% van alle zwangerschappen eindigt met een miskraam, dat is echt veel.
Ik wist wel dat er een hele hoge percentage van miskramen is bij de eerste maanden van de zwangerschap.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:22

Dat wist ik wel, want ik heb zelf ook een miskraam gehad, na 6 weken. En dan natuurlijk onze Daan* die het 20 weken in mijn buik heeft volgehouden, toen eruit wou en dat niet overleefde. Dat noemen ze geen miskraam meer, maar extreme prematuriteit. Jolien was ook prematuur, maar gelukkig iets minder, die is na 36 weken geboren en is 100% gezond.
Tis jammer... als je het zo bekijkt is het eigenlijk een wonder dat er gezonde kinderen geboren worden. Wist je dat de kans per maand dat je zwanger wordt (dus dat er bevruchting plaatsvindt en dat het eitje goed innestelt) maar 10-15% is?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:07

Maar dat is ook weer verschillend per persoon denk ik.
De ene persoon raakt meteen zwanger met of zonder de pil en de andere persoon raakt na een paar jaar nog niet zwanger zonder voorbehoedsmiddelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:03

C_arola, oke. Zag het niet als aanval, maar wilde even zeker stellen dat ik het niet zo van 1 kant bedoelde als het zo overkwam.

Dat zwangerschappen soms al heel vroeg vanzelf afbreken zonder dat je het ''echt'' weet dat wist ik. Ik heb nu wel een spiraaltje en ben heel onregelmatig ongesteld. Soms als het echt op zich laat wachten denk ik daar aan en dat is ook een tweedelig gevoel dan.........

Voor mij is elk ander middel met hormonen geen opties, maar ik vind het spiraaltje dus geen perfect iets.

Ook verleggen grenzen zich door de jaren steeds meer. Ons kind was al ver voorbij de 24 weken en moest daarom aangegeven en begraven worden. Ze konden toen ook pas na 28 weken iets doen als ze dat al deden. In die 13 jaar is er echt daarin al heel veel verandert. Ik gaf aan dat er iets mis was, maar ze deden niks en paar dagen daarna was het over en uit. De kans dat het dan ook gehandicapt was geweest in welke vorm dan ook moest ik maar aannemen. Nu lees of hoor ik dan kinderen die bijv met 26 weken komen en er redelijk goed uit komen. Ik wil niet meer ruilen en kan ermee leven, maar iets knaagt dan wel eventjes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:36

als je het zo bekijkt is het hele gebeuren van zwanger worden,zwanger zijn en geboorte wel extra ingewikkeld en bijzonder

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:41

Nou dat is absoluut zo. Buiten deze zware discussie om, stond ik er elke dag bij stil hoe onwerkelijk het was dat er echt een baby in me groeide van ons 2 dat straks een kind zou worden en dan net als wij een volwassen persoon etc etc. Na de bevalling heb ik ook hele tijden naar hem zitten kijken hoe dat toch heeft kunnen ontstaan uit ons in mij. En als ik nu naar links kijk op de bank en al zo een grote knul zie...het is idd heeeeeeeeel bijzonder. Er mag idd veel beter mee omgesprongen worden.

Neemt niet weg dat ik uit mijn ervaring en gevoel voor de abortus blijf of iig blij ben dat het kan.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:52

ons jongste meisje is met 29 weken geboren. na een week, hartstilstand, darmafsterving,hersenbloeding...toen hebben wij,uit ons initiatief met artsen gehad over haar toekomstperspectief. Alle toeters en bellen waar ze al die maanden aan was onderworpen mochten wat ons betreft niet voor niets zijn. Uiteindelijk is ons meisje er helemaal bovenop gekomen en staat vol en gezond (met alleen nog een litteken als herinnering) in het leven. Maar dit heeft voor mij wel ogen geopend.

Voor mij is ieder kind welkom, MAAR als dat betekent dat ze veel pijn en hun hele leven afhankelijk van machines of mensen zijn dan trek ik daar een grens. Natuurlijk kun je alles eromheen bouwen, maar pijn en verdriet wegnemen kan je als ouder echt niet...hoe graag je dat ook wilt...
soms is houden van juist ook kunnen loslaten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:55

je laatste zin raakt me echt,daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:50

celticpony schreef:
soms is houden van juist ook kunnen loslaten

klopt, en daar ben ik het mee eens... Als leven lijden word, is sterven de oplossing... Iets wat soms lastig is, Maar zeker waar.

Mensen die gehandicapt zijn en dus niet zelf kunnen beslimmen mogen niet een handje geholpen worden als dit nodig is, Dat vind ik soms best wel slecht omdat ik denk dat ik zulke gevallen de famillie dat goed kan bepalen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:12

maar hoe bepaal jij dat de familie dat kan bepalen?je kan daar niet echt richtlijnen in maken

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:55

Ik ben het ook helemaal eens met de laatste zin van celticpony.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:55

Ik denk dat die zin alles samenvat... Ja