Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:58

Supervixen schreef:
Ik loop in de bossen altijd heuvels. Is bijna niet aan te ontkomen hier (omgeving Arnhem).
Gemiddeld 2200 hoogtemeters per maand zie ik op garmin.

BeFunny goed bezig. Denk ook aan je herstel hè. Een dagje rustig aan doen is heel goed.

Ja dat heb ik zondag gedaan en vrijdag of zaterdag komt weer een echte herstel/rust dag omdat ik zondag die loop in Arnhem wil doen en omdat ik x core altijd wel als zwaar ervaar dus donderdag doe ik ook heel weinig :j maar wil ik wel iets bewegen ivm dat x core anders spierpijn oplevert. Daarna heb ik pas in oktober weer een loop en dat is 10km de Maartens Maartens trail van TRCU. Dus dan heb ik nog wel even. Om bij te komen weer.

Ik moet even weer de juiste balans ook vinden. hardloopclub kan alleen op dinsdag en XCore alleen op woensdag. Dat is jammer precies achter elkaar. Op vrijdag zou x core ook kunnen overdag maar helaas kan ik dan meestal niet. Dus dat valt een beetje raar.

Volgens mij is het een heel warrig geheel geworden zo.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:13

Mag ik met jullie mee kletsen?
Ik ben aan het eind van mijn eerste “opbouw naar 5km” schema en loop in september een run for kika mee op 5 km met collega’s. Nooit gedacht dat ik het leuk genoeg zou vinden (deed vooral bootcamp hiervoor). Maar het trainen voor een doel vind ik toch wel erg motiverend :-) . Dus ik denk dat ik mijn nieuwe sport gevonden heb :D nog niet direct de grote afstanden als ik hier voorbij zie komen met meelezen (respect!!) maar opbouw naar 10km zou een mooi volgend doel kunnen zijn.

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:25

Natuurlijk, gezellig! Mooi doel heb je gesteld.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:52

Lieke schreef:
Ik kom met duurlopen wel boven de 160 uit, maar mij maximale hartslag ligt ook hoog. Eigenlijk kun je hartslagen niet met elkaar verkijken, dat is heel individueel.
Karin, goed dat je rust hebt genomen, zo zie je maar dat je lichaam dan snel hersteld. Terwijl al je toch teveel doet het vaak blijft zeuren.

Hier net een ontspannen rondom het meer van Bled gedaan (6k). Prachtig toeristisch rondje.
Morgen een paardrijtoer en zaterdagse Julier Alps trail run (25 km) daar heb ik veel zin in.
[ [url=m/VTKdXZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat kerkje is zo herkenbaar!

Welkom Myrthe!

Ik ben weer terug van vakantie. Wil morgen vroeg naar Reeuwijk om daar en rondje van 12 km te lopen (vlak! eindelijk!), benieuwd of ik dat haal aangezien ik op vakantie steeds maar een km of 5 heb gelopen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:45

Om iemands woorden te herhalen. Wel bijgelezen, maar jullie een beetje verwaarloosd. Wel weer drie trainingen achter de rug, waarvan eentje net met de looptraining. 8keer350 en dan 150 uitdribbelen en iedere 350 sneller. Beetje tempocontrole dus. Heel leuk :)

En heb van hier wat goede hardloopboekentips voorbij zien komen. Leuk! Meer mag.

En mooie loopjes allemaal. Weten jullie nog een leuke trailrun half november?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:46

Lieke, mooi hè! Het meer van Bled! De route om het meer staat in de top zoveel (weet het niet meer..) van mooiste hardlooproutes.

Welkom Myrthe! Leuk dat het hardlopen zo goed bevalt.

Druk schema BeFunny!
Ik vind het wel weer zoeken nu de vakantie voorbij is en het echt al weer sneller donker wordt..
lastig om balans te vinden tussen rennen, crossfit, paarden en rust (en huishouden… :roll: )

VO2 max laten stijgen vergt ook wel wat gerichte training is mijn ervaring. En een balans tussen anaeroob en aeroob.

Vanavond weer rondje van 7,5 km gedaan. Lekker om weer even op vlak terrein te rennen!
Ging wel lekker.. deze week wat rustiger aan doen en dan zondag hopelijk fijn lopen in Maastricht.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:42

Welkom Myrthe. Heel mooi doel.

Ik heb dezelfde struggles een beetje
Namiro. Ik heb geen paard dus dat scheelt. Maar ik heb ook wel vaak smiddags tijd om te lopen wat het als het wat koeler wordt voor mij wel weer makkelijker maakt om te lopen.

En van Garmin moet ik wat meer laag aerobe activiteiten toevoegen.

Afbeelding

Wij hebben weer met de loopgroep getraind nu 4km gelopen maar ook veel oefeningen. Burpees , squatten enz. En interval wat zo fijn is aan de loopgroep dat ik dus elke week zo iets aan interval doe. En dat zorgt voor meer afwisseling.
Maar we lopen nooit meer dan 5km met de loopgroep wat dat aangaat zit er daar geen groei in dat is soms wel jammer.

Afbeelding

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:52

Ik kom ook weer eens mee kletsen! Heb al wel eens vaker mee gekletst, maar merkte dat ik het lastig vond om tijd te vinden om mijn afstanden verder uit te bouwen en daardoor ook motivatie verloor om hier actief mee te praten. Al heb ik op de achtergrond wel af en toe meegelezen, maar jullie gaan hard! Dat is een goed teken natuurlijk. :D

Het afgelopen jaar heb ik met regelmaat wel gelopen, maar dan meestal rondjes van 5 tot 7,5 kilometer. Wat op zich prima was. Via de universiteit kon ik me gratis opgeven voor de Singelloop in Utrecht, die is zondag 1 oktober en ik ga voor de 10 kilometer!
Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen 2 maanden weinig heb hardgelopen, omdat mijn focus lag op mijn fietsreis door Zweden en Noorwegen. Daar ben ik nu 1,5 week van terug en ondanks dat ik halverwege ziek ben geworden, ben doorgefietst en behoorlijk een aanslag op mijn weerstand en lichaam heb gedaan, ben ik gelukkig wel met meer conditie thuis gekomen dan toen ik vertrok. :')
Afgelopen zondag 5.5 kilometer gelopen en dat ging heerlijk! Nu rustig verder opbouwen zodat mijn lichaam weer kan wennen aan een andere vorm van belasting dan fietsen.

Zijn er toevallig meer mensen hier die meedoen aan de singelloop?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:19

Fenn schreef:
Om iemands woorden te herhalen. Wel bijgelezen, maar jullie een beetje verwaarloosd. Wel weer drie trainingen achter de rug, waarvan eentje net met de looptraining. 8keer350 en dan 150 uitdribbelen en iedere 350 sneller. Beetje tempocontrole dus. Heel leuk :)

En heb van hier wat goede hardloopboekentips voorbij zien komen. Leuk! Meer mag.

En mooie loopjes allemaal. Weten jullie nog een leuke trailrun half november?

Zelf nooit gelopen maar op mijn FB kwam de Alphense bergen trail voorbij, is op 5nov.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:41

Welkom weer Suliko, leuk dat je weer loopt.

Ik zit even naar het weer voor zondag te kijken en zie dat het 30 graden wordt. Ik vrees dat ik dan die airborn freedom trail niet ga lopen. Dat is mij echt net een paar graden te warm 8)7

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:52

30 graden? Dan ga ik ook niet hardlopen.
Vandaag zou ik wederom volgens Garmin maar 23 minuten met een tergend traag tempo moeten lopen. Ik kijk wel even, want ben vandaag erg vermoeid opgestaan. Door het zitten in de auto ben ik uit Oostenrijk thuisgekomen met pijn in heup/lies, en dat leek weer weg, maar gisteravond met een rondje wandelen schoot het er in en nu wandel ik daar op ook kreupel zeg maar. Maar zoals met alles bij mij moet je het niet echt rust gunnen, want dan gaat het ook niet over, maar moet je een balans vinden van wel wat doen, maar weer niet te veel. Maar het voelt niet fijn, ik voel het met zitten, met liggen, met wandelen, met staan. In ieder geval iets heel vaags wat dus niet ontstaan is door bewegen, maar door te veel zitten, maar waar je wel last van hebt.
Als ik vandaag niet ga lopen, dan lukt morgen ook niet wegens geen tijd. Dus eigenlijk moet ik vanavond wel.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:39

BeFunny schreef:

Ik zit even naar het weer voor zondag te kijken en zie dat het 30 graden wordt. Ik vrees dat ik dan die airborn freedom trail niet ga lopen. Dat is mij echt net een paar graden te warm 8)7

Echt hè… ik kijk er ook heel erg tegenop om dan te lopen.. maar we gaan gewoon en dan doen we het maar wat rustiger aan..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:42

-Namiro- schreef:
BeFunny schreef:

Echt hè… ik kijk er ook heel erg tegenop om dan te lopen.. maar we gaan gewoon en dan doen we het maar wat rustiger aan..

Dat kan idd ook nog. Maar ik vind 30 graden echt al heftig met gewoon wandelen zeg maar. Kan daar niet goed tegen. Wel heb je ruim tijd om binnen te komen. Ik kijk nog wel even want ik ben echt net een vaatdoek met die tempraturen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:01

Ik ben vanochtend vroeg opgestaan om voor het echt warm wordt te gaan lopen. Was nog steeds warm, maar de door Garmin voorgestelde Threshold run was te doen. Dat had ik om 17:00 vanmiddag echt niet meer hoeven proberen, dan was ik echt gestorven denk ik.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:43

@Suliko: welkom (terug)! Ik doe niet mee aan de Singelloop, lijkt me wel leuk maar loop volgende week de Dam tot Dam en wil daarna even niks.

Ik ben vanochtend om kwart over 7 gaan hardlopen, uiteindelijk niet naar Reeuwijk gegaan maar naar het bos(je). 12 km gerend met 3 drink/looppauzes in 8:19 gemiddeld. Ben tevreden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 11:30

Dapper dat jullie zo vroeg opstaan!
Gisteren heerlijk door het bos/rond een meertje gejogged met als beloning een duik in het water :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:19

Welkom terug Suliko! Ik doe niet mee aan de singelloop, maar leuk dat je dat als doel hebt. Wel nog redelijk kortdag om van 5 naar 10 te trainen voor die loop. Scheelt dat je een goede fietsconditie hebt nu.

Ik zie er ook wel tegenop om zondag 31km te trailen met 30 graden. Maar we zien wel. Tempo aanpassen en genoeg drinken.

Vanmorgen 25km getraild en gestart met zonsopkomst. Het was zooo mooi!
Benen waren nog zwaar van zondag, dus moeizaam ging het wel, maar wat heb ik genoten van de natuur.

Fotospam:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:27

Wauw <3

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:38

SV, wow echt mooie foto's, daar mag je best meer van spammen! Die zijn echt om in te lijsten!
Goed dat je in de ochtend gegaan bent, nog een beste afstand gelopen.
Succes zondag, lijkt me ook zwaar met 30 graden.

Tiggs, mooi dat je nog 12 km gelopen hebt, goed bezig en vroeg opgestaan!

Imay ook al vroeg opgestaan, goed bezig!

Suliko, succes op de singel loop, ik heb gelezen dat het een hele leuke loop is met veel supporters.

Namiro veel succes met je trail! Goed dat je meedoet ondanks de hitte.
Inderdaad gewoon tempo aanpassen, dan lukt het vast wel

Fen, geen trail loop, maar de zevenheuvelenloop is wel half november.

Be funny, mooi dat je die afwisseling hebt bij je loopgroepje, lijkt me wel fijn.

Ik heb gister ochtend een rondje gelopen en het was nog wel te doen.
Nu ben ik op werk, en na werk vind ik minder fijn, maar voor werkt lukte het me niet om om 5 uur op te staan.
Ik doe het vanavond ook maar rustig aan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:19

@SV, mooie foto's!

@ieris, 05.00 is ook wel heel vroeg idd :D

Hier net 9km gelopen.
Je voelt echt al vroeg dat het weer een warme dag wordt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:28

Goed bezig @Karin. Het was al vroeg warm inderdaad :j

@ieris, 5:00u is ook wel echt heel vroeg. Dat is gewoon midden in de nacht.

Hier sinds zondag niet gelopen, wel gisteren naar bokszaktraining geweest.
Vanavond zou ik eigenlijk mijn training lopen, maar ik denk dat ik die verplaats naar morgenochtend.
Dan is het een stuk aangenamer qua temperatuur dan vanavond..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:57

Karin_deB schreef:
Hier net 9km gelopen.
Je voelt echt al vroeg dat het weer een warme dag wordt.

Nogal ja!
Ik ben expres ook vroeg gegaan. Het was prachtig, maar ik vond het niet lekker lopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:05

Nou deze mens heeft gister avond hard getraind bij XCore was echt pittig. Dus vandaag geloof ik het allemaal wel. En geniet ik van mijn uitzicht. Zo lang ik het buiten vol hou. En loop ik hooguit naar de Dolce Gusto.

Afbeelding

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:15

Wauw wat een mooie foto’s supervixen.

Hier vanochtend de vroeg wekker gezet, half 8 stond ik buiten maar vond het toch al weer warm en benauwd. Iets meer dan 5km gelopen met gemiddeld tempo 06.41/km.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:30

Netjes Myrthe, mooi tempo met deze temperaturen.
Heerlijk BeFunny, mooi plekje heb je zo.
Karin en Goof ook lekker bezig vanochtend al.

Ik lig er even helemaal af. Ben vorige week veel te druk geweest, veel stress, mijn trainingen continu doorgerend in het rood... maandagochtend ´afgestudeerd´ ( *\o/* ) terwijl ik me al niet echt mezelf voelde, 's middags al keelpijn en 's avonds tijdens m'n feestje totaal niet lekker en erna 2 dagen ziek in bed gelegen. Momenteel nog fiks verkouden maar voel nu pas hoe warm het buiten is, afgelopen dagen met joggingbroek aan onder m'n winterdekbed gelegen... dus dat gaat wel weer de goede kant op. Komend weekend werk ik 4 nachtdiensten dus ik denk dat ik op z'n vroegst pas woensdag weer een stukje ga lopen. Denk dat ik opnieuw ga beginnen met het opbouwen naar de 10 kilometer met Evy, en dan op hartslagzones ga lopen (was eigenlijk aan de laatste 2 weken begonnen). Even m'n lichaam laten herstellen (al zijn die nachtdiensten dan weer zeer ongunstig maarja...) en dan weer door met wat meer wijsheid.
Geniet voor nu maar even van jullie loopverslagen en foto's.