Veel moeten afvallen...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:18

Ja hoor en zie het op m’n werk ook bij katten en zelfs konijnen. Zo frustrerend. Bij konijnen is het vaak onwetendheid van de baasjes waardoor ze veel te weinig hooi krijgen en veel te veel andere dingen. Bij katten veel minder maar sommige katten weigeren om te bewegen en eten alle restjes voer op van andere kAtten in huis. Voor die is het echt lastig die eigenaren zo ver te krijgen dat ze de kat echt op rantsoen zetten en ze gewoon moeten dwingen te bewegen.

Op gewicht blijven is idd ook zo’n dingetje. Mij nog nooit gelukt. Altijd in no time weer veel erbij en vaak ook meer dan t oorspronkelijk was :o

Ben benieuwd hoe dat straks gaat. Hoop toch wel met het spuiten te kunnen stoppen en gewoon op gewicht te kunnen blijven. Huisarts had t er echter over dat t waarschijnlijk is dat het altijd gebruikt moet blijven worden in een waarschijnlijk lagere dosis die je gebruikt om af te vallen. Maar goed eerst nog maar 37 kg kwijt zien te raken voor ik me daar druk om moet maken :roll:

Vjestagirl

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:20

Een kat dwingen om wat dan ook te doen is ook niet zo simpel...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:23

Bij het zoeken naar het woord Saxenda kwam ik in dit topic terecht en zie dat er al een aantal zijn die het gebruiken.

Ik heb mij lang geleden al eens gemeld in dit topic, maar helaas heb ik daarna heel veel pech gehad op medisch gebied. 6x in het ziekenhuis gelegen, veel door longaanval astma, covid en neurlogisch gedoe,.
Heel veel prednison en heel weinig beweging plus een stukje emotie eten en daar was ineens 17kg meer op de weegschaal te zien.

Ik ben naar de huisarts geweest, want er moet nu 30kg af wil ik richting een gezond BMI gaan, en we hebben het over Saxenda gehad. ik heb een BMI hoger dan 35 en heb slaapapneu, zit in een GLI groep dus ik heb een keer mazzel en wordt Saxenda in mijn geval vergoed.
Gisteren ben ik begonnen, met een lagere dosering dan de start dosering, koning bijwerkingen moet het rustig aan opbouwen zeg maar ;)
Om mij heen en in facebookgroepen zijn er echt veel succes verhalen dus ik heb hoop!
Nu door de misselijkheid heen komen, want die kwam gisteren al opzetten helaas, maar ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest als nu!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:31

BF en Moi, moesten jullie aan veel aanvullende eisen voldoen (los van het 'te zwaar zijn') om in aanmerking te komen voor Saxenda? Mag natuurlijk ook per pb, maar ben even nieuwsgierig.

Moi wat een mooi vraagstuk. Ik denk dat bouw ook meespeelt of in elk geval dat daar een causaal verband zit met al dan niet snel aankomen. Mensen met een gedrongen bouw hebben vaak kortere en dikkere spieren en komen ook sneller aan dan lange mensen met langere spieren lijkt wel.

VG wat goed zeg dat je zo'n compliment kreeg van je trainer! Goed bezig!

Ivy power heel veel succes! Wat goed dat je naar de huisarts bent geweest en dat je mazzel hebt. Heel veel succes!!!

Hier een klein succesje, een broek die 2 weken geleden nog strak zat zit nu perfect. Yes!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:02

Ryder: als een broek in twee weken van te strak naar goed zitten gaat vind ik dat wel meer dan een klein succes. Zijn waarschijnlijk toch best wat cm minder!

Ivypower: Wat goed dat je het gaat proberen! Volgens mij zijn de eerste berichten, hier in dit topic, ook best positief over Saxenda.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:05

@sharani,
Ja dat heb ik ook gelezen, ook in de diverse facebookgroepen zijn de reacties best positief.
Dus ik hoop dat ik kan wennen aan de bijwerkingen en dat ze uiteindelijk ook minder worden

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:18

@vjestagirl kat dwingen te bewegen is moeilijk maar niet onmogelijk gelukkig. Om ze af te laten vallen helpt het vaak door ze geen eten in voer bakjes aan te bieden maar in voerballetjes ed. Zo bewegen ze in ieder geval meer dan in eerste instantie. Bij heel veel katten zie je na een tijdje dat ze af gaan vallen en het uiteindelijk ook leuk gaan vinden om te bewegen en ook weer uit zichzelf gaan spelen. Naast t bewegen moet uiteraard ook de voeding in 9 van de 10 gevallen aangepast worden. T zijn wat dat aangaat net mensen :') afvallen gaat alleen als t totale plaatje klopt.

@ivy_power. Goed dat je naar de huisarts geweest bent. Ik ben nu anderhalve week bezig met Saxenda en gaat goed. Ook last van misselijkheid maar kan wel merken dat als je gedurende de week aan een dosis gewend raakt de misselijkheid minder wordt. Wel jammer dat dan de verhoging er weer bijna aan komt tegen die tijd en de misselijkheid dan weer opnieuw begint. Mijn zusje gebruikt het nu sinds januari. Toen ze eenmaal klaar was met opbouwen is ze nog 2x wat misselijk geweest in de afgelopen maanden dus zou goed te doen moeten zijn.

@ryder ook je bouw is mede genetisch bepaald dus zal ook bijdragen aan de factoren die meespelen bij overgewicht.

Wat betreft saxenda:je moet een BMI van 40 of hoger hebben of 35 met gerelateerde aandoeningen als slaapapneu of hoge bloeddruk om het vergoed te krijgen van de zorgverzekeraar. Ook moet je meedoen aan een programma om je lifestyle aan te passen gedurende 2 jaar om je vergoedingen te krijgen.

Daarnaast moet je in 12 weken 5%. Van je gewicht afgevallen zijn anders heeft het geen zin. Ook als de verzekering niet vergoedt moet je aan deze regel voldoen om verder te kunnen.
Op eigen kosten mag het middel geloof ik ook al vanaf een BMI van 30 gebruikt worden maar dan vergoeden de zorgverzekeraars niet.

Mijn zusje gebruikt de saxenda via een internist en weet van haar dat ziekenhuizen wel tegen de 2jaar gli eis van de zorgverzekeraar zijn. Veel mensen zijn al jaren bezig met afvallen en opletten en hebben net dat zetje van de saxenda nodig om weer een gezond gewicht te krijgen. De gli eis kan een enorme drempel zijn, kost ze ook geld en bovendien kunnen mensen die daardoor niet afvallen ook weer bijbehorende problemen krijgen die de verzekeraars ook weer op kosten jaagt.

Ben wel benieuwd naar wat dat gli exact inhoudt. Zou er vanmiddag over gebeld worden.

Ik begin nu wel de eerste tekenen van afvallen te merken. M’n spijkerbroeken die te strak zaten, zitten nu lekker en ook m’n jas gaat makkelijk dicht Ipv dat ik m’n buik in moet houden om hem dicht te doen en vervolgens als Michelin poppetje naar buiten te gaan.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:06

Ik zit ik een GLI groep en vind het zonde van het geld. De verzekering vergoed dat overigens gewoon 100% want het komt uit je basis pakket.
Maar afgezien van een paar bijeenkomsten en een afspraak met een diëtist is er bij ons echt 0 begeleiding

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:14

Ik heb ook een gli gevolgd, maar vond het inderdaad weinig zoden aan de dijk zetten. Had gelukkig wel een fijne coach dus qua mentaal aspect veel geleerd. Echter de weegschaal is niet omlaag.
Ik vraag mij van dat medicijn af, misschien dat de gebruikers dit kunnen beantwoorden, waarom is het remmen van de eetbehoefte uiteindelijk wat er toe leidt dat je afvalt?
Als ik naar mijzelf kijk, eet ik gezond en niet teveel en val ik niet af. Ook mijn beweging is boven gemiddeld. Maar afvallen op langere termijn zit er niet in. Wat maakt dan dat een medicijn wel wat kan betekenen?

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:28

Zoals ik eerst las was het een training van diëtiste, psycholoog en inspanningsfysioloog.
Nu blijkt dus dat je doorverwezen wordt naar een instelling in de buurt die geregistreerd staan dat ze gli doen. Inmiddels al gevonden dat dat bij mij in de buurt diëtisten zijn. Maar als ik naar een andere plaats verwezen zou worden had het zomaar een psycholoog ofzo kunnen zijn. Lijkt totaal geen logica in te zitten en woonplaats is dus een beetje bepalend voor hoe het er uit ziet.

Snap nu ik jullie ervaringen lees en hoe het tot nu toe gaat ook dat ze in het ziekenhuis de meerwaarde er niet van zien.

Hier is het trouwens al goed begonnen. Dinsdag belden ze me hierover onder werktijd. Ze zou vanmiddag terug bellen maar niets meer gehoord :roll:

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:31

SdaphneS schreef:
Ik heb ook een gli gevolgd, maar vond het inderdaad weinig zoden aan de dijk zetten. Had gelukkig wel een fijne coach dus qua mentaal aspect veel geleerd. Echter de weegschaal is niet omlaag.
Ik vraag mij van dat medicijn af, misschien dat de gebruikers dit kunnen beantwoorden, waarom is het remmen van de eetbehoefte uiteindelijk wat er toe leidt dat je afvalt?
Als ik naar mijzelf kijk, eet ik gezond en niet teveel en val ik niet af. Ook mijn beweging is boven gemiddeld. Maar afvallen op langere termijn zit er niet in. Wat maakt dan dat een medicijn wel wat kan betekenen?

Afbeelding

Deze heb ik even uit een eerdere post in dit topic gestolen. Legt wel duidelijk en simpel uit hoe het werkt.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:41

Bedankt voor het plaatje!
Ik ga er eens over nadenken of het wat kan zijn. En eens de voorwaarden opzoeken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:59

Ik kom ook weer wat actiever meepraten hier. Afgelopen weekend al besloten dat het allemaal wat te veel uit de pas ging lopen. Vandaag kreeg ik de rits van mijn favoriete jurkje bijna niet dicht, dus het roer moet echt even om. Verhuizen, geen tijd en geen ritme is geen excuus om onbeperkt te eten. Dus in ieder geval weer even terug naar 6 gezonde eetmomenten en met name de toegevoegde suikers een stuk omlaag.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:31

Als ik het zo hoor is die gli een beetje geldverspilling, of je moet het geluk hebben dat de begeleider echt super bij je past.
Wat ik persoonlijk niet snap, is dat de eisen voor vergoeding van Saxenda zo streng zijn. Ik begrijp dat het duur is én dat als er te weinig resultaat is, je moet stoppen. Maar je zou denken dat ernstig overgewicht tot grotere kosten kan lijden dan de kosten van dit medicijn.

SdaphneS: Wat balen dat afvallen niet lukt. Lijkt me zo frustrerend. Ik vind het al zwaar af en toe terwijl het wel gewoon lukt.

Gaucho: snap dat je weer even aan de rem moet trekken. Denk dat ik hier ook wel blijf meepraten als ik op gewicht ben, want laat het anders ook snel versloffen, ben ik bang.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:46

De GLI is gewoon te weinig doeltreffend.
Het gaat om mensen die al jaren problemen hebben met hun gewicht.
Dat patroon doorbreek je niet in een paar sessies met vreemde mensen en wat informatie over voeding.
Als je namelijk wilt afvallen ben je al veel bezig met voeding en beweging. Je hebt daardoor vaak al veel kennis zelf opgedaan.
Om echt met de GLI iets te bereiken moeten er patronen doorbroken worden en dat kan alleen met intensieve begeleiding in mijn ogen.
En daarin schiet de GLI gewoon te kort.
Maar ik blijf doorgaan met mijn gewicht. Ik doe nu WeightWatchers en vind het een fijn systeem.
Getal schommelt wel weer wat naar beneden dus wel tevreden.
Maar hou de ervaringen van anderen met de medicatie in het achterhoofd.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:41

gaucho schreef:
Ik kom ook weer wat actiever meepraten hier. Afgelopen weekend al besloten dat het allemaal wat te veel uit de pas ging lopen. Vandaag kreeg ik de rits van mijn favoriete jurkje bijna niet dicht, dus het roer moet echt even om. Verhuizen, geen tijd en geen ritme is geen excuus om onbeperkt te eten. Dus in ieder geval weer even terug naar 6 gezonde eetmomenten en met name de toegevoegde suikers een stuk omlaag.

Jij kan dit Gaucho! Met je fantastische recepten :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:02

gaucho schreef:

Herkenbaar, alhoewel hier geen verhuizing, maar wel even een gebrek aan ruggegraat en er kwam toch ineens wel veel ongezond eten in huis. Even pas op de plaatst en opletten waar ik mee bezig ben. Vandaag was in ieder geval weer netjes :j

En 11.000 stappen en een uurtje bokszaktraining gehad vandaag. Dus ik reken het goed voor vandaag *\o/*

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:25

Komt vast goed Gaucho en Musli.
Als het besef er maar is en je de draad weer oppakt.

Wij gisteren gebarbecued en wel teveel gegeten.
Dus vandaag 5 kwartier in de sportschool geweest en een totaal van 16000 stappen, dus prima wat mij betreft.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:45

Superknap Gaucho en Musli. Volgens mij is het weer opnieuw oppakken van het afvalproces net zo lastig als het afvallen zelf. Toch een soort gekke, psychologische strijd.

Daarom geloof ik jullie gelijk als jullie zeggen dat GLI niet goed werkt. Het is meer dan ‘minder eten, meer bewegen’. Natuurlijk is een negatieve energiebalans de reden dat je afvalt maar om dat te doen slagen, is wel iets dat mij energie kost. En meestal is dat positieve energie maar soms ben ik te moe en dan verval ik weer in slechter eten. Zoooo gruwelijk moeilijk, ook al weet ik best dat ‘minder eten’ key is.

Moi ik herken je nu pas trouwens, je Bokt-naam kwam me al bekend voor. We liepen ooit nog samen hard toen we in de flat in Z woonden. En we deden toen ook allebei shakes… je zus ook geloof ik. Ik viel heel goed af maar kwam ook alles weer aan. Dus nooit meer shakes voor mij. (Is wel een jaartje of 15 geleden inmiddels, pfff ik word oud :+ )

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:12

Die energie is precies het ding hier nu. Het kost allemaal net te veel energie en als je er dan geen bewust aandacht aan geeft is het makkelij om in oude patronen te vervallen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:45

Ik meld mij hier ook.. ik ben door medicijnen heel veel aangekomen. Ik heb dystrofie in mijn enkel en een traagwerkende schildklier, daarnaast nog een was lijst met dingen maar deze 2 zijn de medicatie boosdoeners. Ik heb in 2010 dystrofie opgelopen en toen heel zwaar geworden van mij ellendig voelen te veel eten en geen beweging meer kunnen uitvoeren. Ik had als 12 jarige moeite met 500m lopen...
Uiteindelijk heel veel afgevallen en ik was echt prachtig slank tot eind 2019. Ik kreeg medicatie voor de schildklier en tegelijk ook om de dystrofie wat rustiger te krijgen. Ik groeide echt idioot hard en nu in 2022 zit er gewoon 30 kg aan. En hoe hard ik ook probeer er gaat niets af. Artsen geven aan dat het echt moet gaan lukken maar ik weet niet hoe. Ik eet denk ik heel minimaal en beweeg momenteel behoorlijk. Het doet mij veel verdriet en zeker als een arts je dan als een soort eet verslaafde weg zet. Side note van 2010 tot 2019 heb ik een soort eetstoornis ontwikkeld, toen ik dystrofie kreeg een steeds meer ging groeien vond mijn moeder het nodig om daar continu wat van te zeggen. Alles wat ik aan slecht in mijn mond stopte zei ze wat van en dat ze het vervelend vond dat ik zo zwaar was. Stomme was dat als ik een vreselijke pijn aanval kreeg ze zelf een zak chips in mijn handen drukte >;)
Uiteindelijk voelde ik mij zo naar dat ik heel drastisch ben gaan lijnen en dus super slank werd. Gevolg was dat als ik opstap ging met vriendinnen bijv ik niet los durfde te laten en complete paniek had als we koolhydraten of frisdrank gingen drinken. Gelukkig is de paniek weg en kan ik prima afwijken maar nog steeds word ik niet heel blij van koolhydraten of frisdrank.

Ik wil er graag 30kg vanaf, dit omdat ik graag met mijn 3 jarige zelf gefokte knuffel aan de slag wil. Zo zwaar als ik nu ben kan het gewoon niet, of nouja ik vind het persoonlijk echt niet fair.

Ik ben ooit bij een diëtist geweest, vreselijk en doe ik nooit meer. Wss de verkeerde getroffen maar voelde extreem naar.

Edit sorry voor eventuele fouten, gisteren een medicatie shot gehad die niet fijn valt

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:25

Welkom voor de nieuwe meelezers!

Hier blijft het een beetje schommelen rond de 77 kilo. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet écht bezig ben met afvallen dus ik ben blij dat ik wel stabiel ben. Wat me deze week opviel is dat collega's er vanuit gaan dat ik dus helemaal niks meer aan "slechte" dingen eet. Verbazing toen ik een stuk Koekela taart nam :))
Het is hier echt steeds even checken of ik het waard vind; Koekela is het waard en een ander gebakje of snoepje niet.
Daarnaast ben ik na mijn zwangerschappen hormonaal veel beter in balans dus dat helpt ook. Ik zit nu ook op een gewicht waarbij ik me niet meer heel de dag druk hoef te maken over mijn buik inhouden of bepaalde bewegingen maken omdat ik me dik voel. Ja er moet eigenlijk nog 10 kilo van af maar ik krijg het nu even niet voor elkaar...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:33

Ik heb gisteren een keer Mac gegeten. Heb er nu al spijt van :') . M’n buik is het er niet mee eens :') .

Welkom Tirza!

Succes Gaucho!

Ik zie mensen allemaal heel veel stappen zetten en sporten. Goed bezig allemaal *\o/*

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:05

zo, so far so good. In de lunch de kantine links laten liggen, meeting wandelend gedaan en veel water gedronken. Daar ga ik de middag nog even lekker mee door. Drukke avond vanavond, dus portie kikkererwtencurry vanochtend al uit de diepvries gehaald. Alleen nog wat rauwkost er bij halen en ik heb met weinig moeite een gezonde maaltijd.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:07

Welkom @thirzasarah10. Wat een geschiedenis heb jij met betrekking tot afvallen en aankomen -O- ik hoop dat ook jij de manier vindt om weer grip te krijgen op je gewicht :) lees/praat gezellig mee en wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen...