Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:03

Ik zit normaal tussen 6:04 en 6:30... Langere afstanden 6:26 à 6:45...
Hmpf.

HM zou ik volgens hen dan lopen op 6:28 wat me een makkelijk tempo lijkt (nu al), terwijl het pas in september is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:07

De hele trage afstanden houd ik me niet bij aan Trenara. Alleen de intervals / tempolopen maar ook nogeneens altijd. Volg het meer een beetje als een richtlijn dan echt een plan. Ook wil ik nog wel eens mijn huidige tijd waarop het plan is gebasseerd wat veranderen zodat het beter in m'n straatje ligt :+ Had laatst een nieuw goal aangemaakt volledig gebasseerd op m'n data van strava, en toen waren m'n 'snelle intervals' dus op 6:30. Eeeeeh, dat is dus zelfs voor een duurloop langzaam. Dan speel ik zelf gewoon een beetje met de nummers zodat het beter bij me past. Je weet natuurlijk zelf je tempo's een stuk beter dan een app die het uit je strava data haalt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:08

Ik loop aan jouw snelheden memuska. Kan me bij 7:58 ook echt niets voorstellen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:15

Memuska, 7:58 is idd vrij langzaam := ik ben al niet zo snel, maar loop toch eigenlijk nooit langzamer dan 7:00 min/km

Ik kreeg gisteren tijdens ons rondje ineens last van mn voet. Zelfde als waar ik eens een blessure gehad heb. Even in de gaten houden dus :=

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:58

Ik kom hier ook meelezen een misschien soms praten. Ben deze week begonnen met een hardloopprogramma voor 5KM! Iemand nog een tip voor een absolute beginner? :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:03

Doorzetten. Na een paar maanden wordt het pas leuk :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:22

Niet te snel te veel willen en goed naar je lichaam luisteren :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:48

Piekosjj schreef:
Doorzetten. Na een paar maanden wordt het pas leuk :+

Hier sluit ik me volledig bij aan. :)) En als je jezelf dan eens verbaast... dat is kicken!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:04

Dilan93 schreef:
Niet te snel te veel willen en goed naar je lichaam luisteren :)

Dit ja. Voorzichtig beginnen en goede schoenen kopen! Ik liep in te kleine schoenen en heb daarom even een pauze moeten nemen wegens pijn in mn voet. Nu mag ik weer opnieuw beginnen met opbouwen want dat kleine beetje opbouw die ik had gemaakt is nu wel weer helemaal weg :=

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:13

Ik ben ook een stiekeme meelezer want vergeleken met jullie ben ik echt een sukkeltje / noob zeg maar. :+

Maar komende week is mijn 5km schema klaar en ben onwijs trots op mezelf! Zo lang heb ik het nog nooit volgehouden en de eerste vier weken vond ik het ook echt niet leuk. Na een minuut hardlopen was ik al aan het hijgen als een idioot. :') En nu loop ik al (voor mijn doen) lange stukken aan elkaar zonder moe te worden.

Dus mijn tip als beginner aan een andere beginner is idd: doorzetten en volhouden! Na een week of 4 wordt het makkelijker.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:19

Zeker blijven doorzetten!
Hoe beter je conditie, hoe leuker het wordt.
Samen lopen met iemand kan ook heel erg motiveren.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:26

Supervixen schreef:
Zeker blijven doorzetten!
Hoe beter je conditie, hoe leuker het wordt.
Samen lopen met iemand kan ook heel erg motiveren.

Ja ik loop idd samen en tot nu toe vind ik het leuk en ben ik gemotiveerd. Maar hoe lang het duurt is vooral de vraag haha. Ik probeer elke dag iig iets te sporten. Gisteren paardrijden, vandaag wezen skeeleren, morgen weer lopeb

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:08

Doorzetten maar bovenal: genieten!

Pfoe 7:58 is meer snelwandelen dan joggen zelfs zeg... Moet zeggen dat dat is waarom ik Trenara weer direct weg heb gegooid :+ Ik geloof niet dat als ik al mijn duurlopen op een enorm traag tempo doe (lees: die 7:30-7:50) en intervallen op 6:30 (mijn duurlooptempo!) ineens een halve op 5:40 ofzo zou kunnen terwijl ik dat dan nog nooit gelopen had. Vond het erg trage 'tempo's'.
Mijn duurlooptempo is nu zo'n 6:30, 10K/drempeltempo is 5:40... En echt snelle 200-tjes loop ik nu dus zelfs rond de 5:00-5:20. Herstelloopjes en duurloopjes op een rustig tempo geloof ik echt wel in, maar zo enorm traag geloof ik niet in. Dan kun je ook niet meer actief lopen, alleen maar sjokken en daar wordt je lopen imo niet beter van :o

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:05

Goede adviezen zijn hier al gegeven!

Zo raar van trenara, bij mij is het net heel snel in vergelijking met andere schema's die ik al gevolgd heb, veeeeeel uitdagender! Hebben jullie 'schema op basis van hartslag' aangeduid?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:51

:wave:
Mag ik me hier melden?
Begin april ben ik met m'n vriend begonnen met hardlopen, zo'n 2-3 keer per week interval.
We houden onze resultaten bij met Strava. Leuk om vooruitgang te zien (ook al zijn we echt nog in de beginnende fase).
Gisteren 4,12 km gelopen (gem tempo 6:44 / km).

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:52

Welkom!

Mijn vriend en ik lopen ook samen, ook nog per interval. zijn nu een paar weken bezig.:)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:56

Katharinaa schreef:
Zo raar van trenara, bij mij is het net heel snel in vergelijking met andere schema's die ik al gevolgd heb, veeeeeel uitdagender! Hebben jullie 'schema op basis van hartslag' aangeduid?

Eeeeeuuuuuhhhhmmmmm...

Ik dénk van niet...

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:17

Zo laat ik ook maar weer eens wat van mij horen, ik lees uiteraard wel mee hoor. :o
Maar heb vaak de puf niet om te reageren zat de afgelopen 2 weken in een klein dipje, maar het gaat gelukkig weer de goede kant op. ;) Heb uiteraard nog wel gelopen hoor..

ik loop trouwens nooit op schema, doe alles op gevoel en dat bevalt mij meer als prima.
Zit er nog wel over na te denken om misschien weer lid te worden van de atletiekvereniging, ook voor het sociale aspect en omdat ik de baantrainingen altijd wel erg leuk vond. :j Heb weinig mensen in mijn omgeving om mee samen te lopen en dat mis ik soms wel. Loop wel veel met mijn vriend hoor en dat is ook gezellig, en verder veel in mijn uppie.

Ik heb vanmorgen een heerlijk relaxed rondje gedaan van 15 kilometer met een tempo van 5:42. Prima begin van de dag dus! :D Vanavond eindelijk weer eens uiteten samen met mijn zus! *\o/*

Welkom alle nieuwelingen gezellig! *\o/* *\o/* En mijn tip aan beginners: Het word echt leuker met de tijd, in het beging is het erg wennen (ademhaling, conditie noem het maar op) maar als je eenmaal die drempel over bent, dan is het echt heerlijk! :D Natuurlijk heb ik ook nog slechtere loopdagen hoor, of dat mijn benen als lood voelen, maar dat hoort er ook gewoon een beetje bij soms. :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:23

Bon. Gelukkig mocht ik traag want het ging vandaag niét. Helemaal voor geen meter.
Toch mooi afgewerkt (gelukkig leuke podcast onderweg, "De moord op Patrick", tip!) en daarna half doodgegaan bij de kine. Gelukkig zit de dag er alweer bijna op nu :+

Woensdag moet ik intervallen en vrijdag een tempoduurloop maar die ga ik met een vriendin doen. Sowieso leuker.

@ ontherun: ik hou je op de hoogte! Mijn duurlooptempo zit normaal tussen de 6:30-6:45, ik zou nu naar de HM moeten gaan op 6:28 dus dat lijkt me wel sowieso haalbaar. We zien wel...

Aan de nieuwe lopers: het wordt idd écht wel leuk! Als je je snel verveelt zoals ik: podcasts luisteren!
Mijn favo: Man man man - De podcast. Hilarisch.

Welkom terug Nozidia, gelukkig gaat het weer wat beter!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:55

Ik vind podcasts echt vreselijk. Ik ben op mijn werk de hele dag al aan het praten als leerkracht en ook praten de kinderen al de hele dag.
Ik kan dus geen gel*l meer horen als ik hardloop.
Voor mij dus muziek :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:14

Ik luister alleen vogeltjes, wind, water en als het moet auto's, fietsbellen of scooters :+ .
Gisteren de Ironman VR10 run-bike-run (10K lopen, 40K fietsen en als afsluiter 3K lopen). Heb deze nu een aantal keer gedaan, maar nog niet eerder achter elkaar (okee, wel tussendoor even wat drinken en eten) op één dag. De 3 km vond ik in het begin wel lastig, mijn benen vlogen alle kanten uit na die 40 km fietsen :oo . Coördinatie was een beetje weg :D . Maar, eigenlijk wel tevreden, want de laatste tijd kan ik mezelf wat moeilijk motiveren als het niet pure FunRun is. 'sAvonds mezelf getrakteerd op 1,5 uur in bad liggen :+ .

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:36

Ik loop nu zonder muziek en ik weet niet eens precies wat een podcast is :+

Loop natuurlijk samen met mijn vriend, dus vind oortjes ongezellig. Maar toen ik langere afstanden alleen liep, had ik meestal Spotify aan. :)

Tenzij ik in de stad liep, dan lette ik liever op het verkeer :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:15

Ik meld me! :wave:

Ik ben een beginnende hardloper, ben nu aan het opbouwen naar de 5k. Zit een beetje aan het einde van die training, wil daarna door naar de 10k. Doel is Dam tot Dam 2021. Dus ik heb nog even :P

Eergister nieuwe schoenen gekocht! Ga ze morgen uitproberen *\o/*
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:38

Podcasts kan ik ook écht niet naar luisteren! Als je dan een hardloop podcast luisterd zit je continu naar van die gesponsorde productverhalen te horen of gaat het over mensen die je nogeneens kent. Bleh

Pfoe, vanochtend weer hardgelopen na een twee weken pauze. Liep letterlijk iets te hard van stapel en liep veeeels te hard. Maarja, als je die eerste interval hard gaat, dan kan ik de rest eigenlijk niet zachter lopen van mezelf. :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:59

Ik vraag mij af wat men met een overdreven traag tempo wil bereiken. Ik zie best de voordelen van regelmatig op een heel rustig tempo trainen. hoewel je van alleen heel rustig trainen niet sneller wordt natuurlijk dat moet dan wel in combinatie met ook hele pittige trainingen. Maar overdreven traag dan gaat het inderdaad zoals beschreven 'slof, slof', of te wel van de looptechniek blijft niets meer over. Dan maar iets vlotter en wel een goede looptechniek. Bovendien als je gewoon aan een stuk door kunt praten dan is het gewoon ook rustig genoeg voor een rustige duurloop.

Memuska jij gaat je halve marathon dus eigenlijk gewoon op rustig duurloop tempo lopen? Wat is dan het voordeel van het schema want dat brengt je dus niet verder dan waar je al staat. Lijkt mij dan niet echt een ambitieus schema.

Ik vind afleidingen van geluid of dat nu gesproken tekst of muziek is verschrikkelijk. Je mist zoveel van de omgeving daardoor. En af en toe gewoon stilte vind ik juist ook zo heerlijk.

Heb in maart-april-mei samen meer dan 1500km gemaakt. Of eigenlijk dus in drie maanden tijd ene paar schoenen versleten. wordt een dure hobby op deze manier.