Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:09

Woon je vlakbij Emmen AmoorM?
Ik zou even kijken hoe de temperatuur dan is. Als het goed voelt ga je lopen en anders stel je het uit?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:29

Zal voor iedereen verschillend zijn, de een kan beter met de warmte overweg dan de ander. Gewoon uitproberen en een zodanig rondje lopen dat je gemakkelijk kunt afsnijden als het tegenvalt.

Ik ben niet van de warmte :( Ben om 7u gaan lopen, was lekker, maar vanaf half 8 vond ik het al te warm. Wel mijn 7.5 km uit gelopen.

Mijn vader heeft tijdens een halve marathon de man die voor hem liep zien neervallen. Reanimatie van een andere hardloper mocht niet baten, hij is ter plekke overleden. Al heb je een goede conditie, het geeft geen garanties hartfalen of wat anders.
Wij stonden halverwege het parcour te wachten en begonnen ons zorgen te maken toen er bijna geen lopers meer voorbij kwamen, mijn vader nog niet voorbij was gekomen en we de ambulance hoorden. Wij hadden geluk, een ander gezin niet.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:44

Ik vind opzich de warmte niet heel vervelend om in te lopen, behalve als ik een uur lang tussen de weilanden ofzo (zonder schaduw) loop. Wat wel lastig is is dat uitdroging natuurlijk op de loer ligt, daarmee moet je voorzichtig zijn. Als je het ziet zitten om een flesje drinken mee te nemen, of een drinkpunt onderweg hebt lijkt me het allemaal niet zo'n probleem.
De warmste tijden (11-15) zou ik wel even skippen.
Laten ze nou net hier een orientatierun hebben gepland. Start tussen 11 en 12 xD Ik ben benieuwd hoeveel mensen we gaan zien rennen. Ik gok geen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:11

Met zo'n warme dagen loop ik met zo'n rugzak met drinkzak erin. Gaat prima en heb ik in ieder geval ook genoeg water bij in geval van nood. Nou moet ik zeggen dat ik probeer om te gaan zwemmen in plaats van hardlopen. Vooral met de komende dagen als het écht heet is.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:49

Ik heb net om 9u nog lekker 6k gelopen, ben wel bewust zo veel mogelijk in de schaduw gebleven. Nu heerlijk genieten van het zonnetje :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:20

Ik kies met dit warme weer maar even voor fietsen in plaats van hardlopen. Hopelijk ben ik in het weekend een keer heel vroeg wakker en dan ga ik meteen uit bed even lopen, hopelijk heeft mijn scheen dan rust genoeg gehad.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:43

Kijk je wel uit met je scheen? Met een blessure aan je scheen ben je zo ruim een half jaar zoet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:27

Ik kijk zeker uit ja! Ik weet dat zo'n blessure lang duurt.
Begin van de middag 20km gefietst. Er stond een heerlijke wind, dus qas niet te warm.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:45

Maanlicht schreef:
Hoe lopen jullie met dit weer?
Ik vind het met 22 graden echt al veel te warm..
Wil wel graag blijven lopen uiteraard en hardloop spullen gaan ook mee naar Italië vrijdag.

Als je het met 22 graden al warm vind is het vast in Italië al veel te warm! Ik zit sinds 2 maanden in Italië. Vandaag is het 40 graden. Ik stond vanmorgen om 7:36 al op de loopband in de fitness heb toen de 10 km gelopen! Maar het was echt al super heet!Dus je zult vroeg moeten zijn om lekker in een aangename temperatuur te kunnen lopen. Of natuurlijk laat in de avond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:40

Ik wacht vanavond tot het afkoelt... Dan ga ik even een rondje hardlopen. Denk een uur of 10.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:36

MISTRAL94 schreef:
Ik zou even kijken hoe de temperatuur dan is. Als het goed voelt ga je lopen en anders stel je het uit?

Ja ik woon in Klazienaveen. Maar ik loop ook wel eens in het noordbarger bos. Mijn paard staat daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:37

Eindelijk die 5 km achtereen stuk gelopen! 5,3 in 38 minuten! Niet echt snel, maar geen enkele keer gewandeld. Als ik 7,5 km in 1x kan lopen dan wil ik wat meer op snelheid gaan letten.

Hoe is het jullie afgegaan vandaag?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:13

Ik heb om half 10 toch nog een volgende training gedaan. Moest nu 10x 1 minuut hardlopen met 2 minuten wandelen tussendoor. Heb de minuutjes ook flink op tempo gelopen. Zo'n 12km per uur en zelf 1x 15 km per uur. Nog 5 lessen te gaan voor de 4mijl!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:47

Wow dat is echt snel! Ik had een gemiddeld tempo van 7 km. Erg langzaam dus.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:23

12 is best hard toch?

Ik heb vanmorgen gelopen om kwart over 6, lekker briesje langs het Ijsselmeer maar terug door het dorp was al warm.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:38

Ja klopt maar waren ook maar stukjes van een minuut dus dan kun je mooi op snelheid.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:45

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:26

Net na een onweersbui hier toch maar even gelopen. Ik moet zeggen dat het beter gaat met de nieuwe zooltjes. Ik voelde mijn scheen af en toe, maar lang niet zo erg als vorige keer. Heb ook niet zover gelopen en wat rustig aan gedaan.
6.3km in 36 minuten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:58

Pff... knap hoor, dat jullie toch allemaal aan het lopen zijn!
Ik heb geskipt, alweer. Wilde eigenlijk woensdag, en toen evt toch gisteravond. Heb het toch maar afgelast. Dit weer in combinatie met ongesteld zijn doet me geen goed.
Ik ga het volgende week lekker weer oppakken :)

Fijn dat het beter gaat met je zooltjes supervixen! Je afstand en tempo zijn nog steeds netjes hoor.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:12

Idd, wat jij een rustig rondje noemt is voor mij gewoon een heel goede tijd. Grappig wat een verschil daar in zit :)

Ik heb mijn eerste rondje er ook al op zitten, lekker van 6.45 tot 7.30, vond het toen al best warm ;) Met dit weer moet je ook een beetje voorzichtig met jezelf zijn, helemaal als je al niet lekker voelt..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:58

Vandaag ook geen pijn aan mijn scheen gehad na het lopen van gisteren. Ik ben voorzichtig optimistisch :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:00

AmoorM schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ja ik woon in Klazienaveen. Maar ik loop ook wel eens in het noordbarger bos. Mijn paard staat daar.

Grappig dacht al dat moet in die omgeving zijn.

Supervixen Goed nieuws! hopelijk blijf je in de stijgende lijn doorlopen.

Forumster: Fanatiek hoor +:)+ Ik heb het tijdschrift runnersworld van juli dubbel ontvangen, heb jij daar belang bij?

batje schreef:
Idd, wat jij een rustig rondje noemt is voor mij gewoon een heel goede tijd. Grappig wat een verschil daar in zit :)

Ik heb mijn eerste rondje er ook al op zitten, lekker van 6.45 tot 7.30, vond het toen al best warm ;) Met dit weer moet je ook een beetje voorzichtig met jezelf zijn, helemaal als je al niet lekker voelt..

Idd wat een verschil! Maar uiteindelijk is iedereen die loopt (hoe langzaam ook) sneller dan diegene die op de bank blijven zitten :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:38

Kiwipitje schreef:
Sinds kort meet ik 's morgens mijn hartslag. Iemand die me herstel en supercompensatie kan uitleggen aan de hand van hartslag?

Is je vraag al beantwoord! ? Anders kan ik je misschien wel een beetje op weg helpen..

Weet je je max hr, min hr en de verschillende zones al? Of moeten we die ook even uitrekenen?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:40

Romyv schreef:
Kiwipitje schreef:
Sinds kort meet ik 's morgens mijn hartslag. Iemand die me herstel en supercompensatie kan uitleggen aan de hand van hartslag?

Is je vraag al beantwoord! ? Anders kan ik je misschien wel een beetje op weg helpen..

Weet je je max hr, min hr en de verschillende zones al? Of moeten we die ook even uitrekenen?
Min - max - zones heb ik inderdaad.
Min: 59
Max: 201
Aërobe zone: 153-166
Anaërobe zone: 166-180

Gem. HRV: 75
Gem. hartslag 's morgens: 65 (sta eerst op om te plassen en wekker uit zetten. Daarna ga ik liggen, even rust en dan meet ik). Vanmorgen gem. 63 gemeten over 5 min.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:53

Kiwipitje schreef:
Min - max - zones heb ik inderdaad.
Min: 59
Max: 201
Aërobe zone: 153-166
Anaërobe zone: 166-180

Gem. HRV: 75
Gem. hartslag 's morgens: 65 (sta eerst op om te plassen en wekker uit zetten. Daarna ga ik liggen, even rust en dan meet ik). Vanmorgen gem. 63 gemeten over 5 min.

Top!!!

Oké, wat je doet met (interval)training -wat een soort krachttraining voor je conditie is- is je lichaam uitputten, wat een.vorm van afbreuk is.

Je zal merken dat bij het herstel na zn training je hr sochtends hoger is. Bv (ik roep even wat) in jouw geval rond de 70/80. Wanneer je bij die hartslag weer een zware training doet, breek je verder af en zit je na herstel onder het punt van waar je begon. Wanneer je net voordat je weer op je minimale hr zit -64max- een hersteltraining doet (aerobe zone, plus vetverbranding zone (110-130) afwisselen) en wanneer je weer op je min hr of zelfs daaronder zit, een zwaardere interval doet in anaerobe zone afgewisseld met de aerobe zone bouw je het snelste op.

Ofwel:
Dag 1: zware training (70-90%)
Dag 2: rust
Dag 3/4: hersteltraining/techniek/duur (tussen 40-60% van je max)
Dag 5/6 is supercompensatie ! Dus een zware training (interval, co2max training of een wedstrijd)

Eens in de 10 weken 3 dagen volledig rust om je nieuwe min hr vast te stellen . Plan dit een beetje rondom je menstruatie, kan invloed hebben..

Hoe is je min hr gemeten als je gemiddeld rond de 65 zit? Is ti zo hoog na een zware training of zakt die zelfde terug tot het min?