Susan88 schreef:Zo zo, ik ben weer terug van mijn Winterberg vakantie in het warme Nederland. Hierbij een verslag(je) van de vakantie.
De vakantie begon zo:
[ [url=m/LBfLVr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Busje vol met racefietsen, mountainbikes, bijbehorende fietsspullen/schoenen/helmen/kleding en ook nog wandelspullen om het feest compleet te maken![]()
De dag na aankomst hebben we de eerste ronde op de racefiets gemaakt. 91km met veel korte, maar steile klimmetjes van >12%. Dat was wel heftig. Ik vind langere klimmen met een wat lager stabiel percentage fijner, omdat je dan wat meer in het ritme kan komen. Halverwege de rit was ik al aardig gesloopt door al die flinke kuitebijters. Gelukkig hadden we op 2/3e een pauzestop bij de bakker in Elpe met heerlijke taart en wat fris.
[ [url=m/3kD1J4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar... Na elke klim komt uiteraard een afdalingIk vind dat zo gaaf. Lekker volle bak naar beneden. Topsnelheid was 78.1 km/u
Ook een paar mooie top-10 plekjes in de afdalingen gehaald op Strava. De dag eindigde bij de Kahler Asten. Één van de hoogste toppen in het gebied, maar ook één van de kortste/makkelijkste
Uitzicht is wel zeker mooi daar
[ [url=m/50LSfG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Bxdx8A.jpg]Afbeelding[/url] ]
De volgende dag gingen we MTB'en in het trailpark van Winterberg. Veel omhoog via het grindpad en vervolgens naar beneden via de singletrack. Veel leuke afwisselende, maar ook technische tracks naar beneden. De meesten hebben we meerdere keren gedaan, omdat het de 2de keer vaak al een stuk beter gaat dan de 1ste keer. Geen foto's van deze dag.
Na een wandeldag, was het weer tijd voor een rit op de racefiets. Dit keer had ik de route gemaakt, met iets meer langere stabiele klimmen. Eerste stuk was over één van de vele oude spoorlijnen die ze hebben omgetoverd tot fietspad. Hier konden we lekker naar beneden rollen tussen de bomen en heerlijk autovrij. Daarna bestond de route ook weer mooie uitzichten, leuke paadjes, snelle afdalingen en een lekker stuk taart onderweg. Helaas ook meerdere keren wegwerkzaamheden (bauwstelle), waardoor we over het grind en langs de weg moesten fietsen/lopen. Voordeel is wel dat de rest van de weg daarna redelijk rustig is. Dit keer naast top 10 plekjes ook meerdere QOM's op afdalingen gepaktTopsnelheid van 79km/u. Voor één QOM zelfs weer speciaal de Kahler Asten op en af gereden, maar wel mooi de QOM met 2 seconden gepakt.
[ [url=m/8ySqDe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VsxwLF.jpg]Afbeelding[/url] ]
De dag hierna waren we vroeg opgestaan en stipt om 9u bij het bikepark. Er stond al een flinke rij voor de fietsverhuur. Na een half uur riepen ze om dat de fietsen maat M op waren. Gelukkig hadden wij een S en een L nodig. Helaas nog een half uur later, dus na een uur in de rij te hebben gestaan, waren de fietsen maat S ook opToen naar een andere fietsenverhuur verderop in het dorp, maar die hadden ook geen fietsen meer voor ons. Gelukkig nog wel voor de volgende dag: 2x een maat M, dus niet ideaal maar beter iets dan niets.
Plan B werd een middag mountainbiken bij Willingen. Mooie route van 38km met afwisselende paden en weer mooie uitzichten onderweg. Helaas waren er boswerkzaamheden op een mooi stuk track. Over een paar boomstammen heen geklauterd en weer verder, maar op een gegeven moment konden we echt niet meer verder. Gelukkig konden we toen een soort van short cut door het bos en een stukje weide nemen naar het volgende pad van de route. Wel memorabel zo, helaas geen foto's van. Wel eentje van het uitzicht onderweg![]()
[ [url=m/ejvd3m.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toe was het dus zo ver: Downhillen in het bikepark. Eerst de fietsen opgehaald. Ze werden netjes afgesteld op ons gewicht en nog eens helemaal gecheckt. Ook fullface helm, knie-, elleboog- en rugbescherming erbij dus we waren compleet (en heel watkwijt...). In het bikepark eerst geoefend op het parcour beneden om te wennen aan de fiets en de jumps. Daarna op naar de trails. Eerste keer naar beneden viel nog best wel een beetje tegen. Hard werken, opperste concentratie en vooral heel erg uitproberen hoe je je lichaam moet positioneren tijdens de jumps. Eerste keren kwam ik door de snelheid/momentum zelfs een beetje met mijn voeten van de pedalen af waardoor je niet zo lekker meer staat. Dit ging na verloop van tijd wel wat beter. Tot de lunchpauze hebben we het gehouden bij de ''makkelijke''/blauwe routes. Na de lunch nog een keertje bij het oefenparcour geweest om de jumps beter onder de knie te krijgen. Vervolgens weer een keertje de makkelijke routes. Dat ging al een stuk beter! Op een gegeven moment kon ik zelfs mijn vriend bijna bijhouden
![]()
Na nog een pauze (goed intensief en ook flink warm die dag) zijn we voor een rode/ ''advanced'' route gegaan met veel kombochten. Dat was hard werken en goed opletten, maar zeker wel goed te doen. Daarna zijn we nog voor een rode route met meer elementen gegaan. Plan was eerst om de route te verkennen en vervolgens nog een keertje te doen (2de keer gaat altijd al een stuk beter), maar mijn vriend kreeg halverwege op de rockgarden een gebroken spaak in het achterwiel. Daar kun je uiteraard niet op doorrijden dus moesten we terug. Gelukkig was het wel al eind van de dag en hadden we zeker een geslaagde dag gehadDit zou ik zeker nog wel een keer willen doen!
[ [url=m/TiUsom.jpg]Afbeelding[/url] ]
In het weekend hebben we vanwege het warme weer en de dag daarna flink wat onweer, niet gefietst. Rustdag kon opzich ook geen kwaad na alle intensieve/actieve dagen. Op zaterdag gerodeld en heerlijk uit eten geweest. Op zondag de oude mijn in met een treintje, tour door de gangen en machines bekeken. Daar werd ik als civieler wel enthousiast vanIk kon zelfs op zo'n grote graafmachine zitten (deed verder niks meer).
Op de terugreis dag hebben we nog een korte wandeling gemaakt over de Hochheide, die mooi in bloei staat. Ook te bereiden per MTB trouwens.
[ [url=m/mEV8BD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kortom, zeer geslaagde (fiets)vakantie!
Mooi verslag! Ik was al erg benieuwd naar je ervaringen van het bike park omdat ik zelf ook graag eens heen wil. Misschien een brutale vraag maar wat betaal je voor het huren van een fiets , helm en bescherming?
Met mijn eigen hardtail lijkt het mij namelijk niet handig om mee te gaan downhillen