Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:35

HOe krijgen jullie die hartslag boven de 160? Ik heb dat maar heel sporadisch. Is dat echt met interval of sprint? Want als ik gewoon een duurloop doe, dan komt die eigenlijk niet eens boven de 150 bij mij. Of loop ik gewoon echt te langzaam? Ik heb nog maar 1 keer boven de 160 gezien bij mij.

Vandaag gaf Garmin 92 minuten aan met 9.10minuut per km. Nu heb ik nog nooit zo lang gelopen, maar ik had zoiets van ik ga beginnen en zie wel waar het schip strandt. De eerste keer 5km aan 1 stuk gelopen, niet heel snel, 41 minuten. Totaal 5.5km achter elkaar. Dit was allemaal te snel volgens Garmin. Daarna werd het wandelen en af en toe lopen, want mijn pezen begonnen echt pijn te doen. Uiteindelijk 10.9km gedaan in 1 uur en 40 minuten waarvan ik 1 uur en 6 minuten hardgelopen heb volgens mijn Garmin. Hoe de schade is aan de pezen weet ik vannacht of morgen.
Maar ik vond het wel leuk dat ik nu 5km in 1 keer gedaan heb. Zit dus op dat punt verbetering in. Ook heel langzaam met de pezen hoor, want ik kan nu na stijfheid met inlopen soms een stukje bijna pijnvrij lopen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:42

Germie, dat is indd tempo lopen, sprintjes of heuveltraining…

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:54

Ja, dan loop je te langzaam. Loop maar eens 10km op zo ongeveer een tempo dat je nog net niet helemaal buiten adem bent en misschien één of twee woorden tegen iemand kunt zeggen, en alles in je hoofd zegt dat je eigenlijk wilt stoppen, zoals ik vandaag, dan wil het wel hoor.

Verder kom ik in mijn trainingen nauwelijks boven de 160 uit. Alleen met intervallen waarbij ik sprint.
Het is voor je lijf ook te zwaar om elke keer in die hoge zones te zitten, dat moet je niet willen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:38

Supervixen schreef:
Ja, dan loop je te langzaam. Loop maar eens 10km op zo ongeveer een tempo dat je nog net niet helemaal buiten adem bent en misschien één of twee woorden tegen iemand kunt zeggen, en alles in je hoofd zegt dat je eigenlijk wilt stoppen, zoals ik vandaag, dan wil het wel hoor.

Verder kom ik in mijn trainingen nauwelijks boven de 160 uit. Alleen met intervallen waarbij ik sprint.
Het is voor je lijf ook te zwaar om elke keer in die hoge zones te zitten, dat moet je niet willen.

Ik heb van Garmin 1 keer nu een suggestie gehad met interval. En die heb ik wel gelopen, toen zat ik net boven de 160, maar niet op 180 hoor.
En ja, ik geef toe, ik moet natuurlijk echt oppassen met die pezen, dus ik kan feitelijk niet hard hardlopen. Dat zal bij mij ook meespelen. Maar met zwemmen ofzo blijft de hartslag sowieso lager dan met hardlopen.
En 10km aan 1 stuk is nu nog wat te ver, ik denk dat het conditioneel kan, maar de pezen nog niet. DAt komt hopelijk nog. Maar het tempo zal nog erg traag zijn.
Dus dan komt het bij mij mogelijk nog dat mijn hartslag hoger wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:59

Met zwemmen, fietsen,wandelen,krachttraining,crossstrainer etc komt mijn hartslag nooit op rood. Vaak niet hoger dan hartslag zone twee of 3 en dan moet ik flink mijn best doen.

Met X core trouwens wel maar daar bouw je echt op naar zone 5 en daarna weer naar een actief herstel.

Maar met hartlooen als je eenmaal in rood zit (tenminste bij mij) dan loopt hij ook snel weer op als je eenmaal weer goed opweg bent.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 06:38

Hij hoeft ook niet op boven de 180 te komen. Naarmate je ouder wordt, word je maximale hartslag lager.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 06:40

Ik verschil niet veel in leeftijd met jou SV. Wel in conditie ;)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 06:50

MuSLi schreef:
Netjes gedaan @SV.

Hier helaas niet gelopen zoals ik wilde. Het was voor mij echt te warm. We startten om 17:15 en het volledige parcours lag (nog) in de zon en er was geen wind. Nouja, 10km weer afgerond en volgende keer beter... -O-

Wat balen MuSLi -O- Inderdaad volgende keer beter, maar snap de teleurstelling heel goed.

Zonder het gesprek over hartslag dood te willen slaan :D ik had tijdens mijn medische keuring een gesprek met de sportarts (zelf ook fervent hardloper) over trainen op hartslag en hij had hier helemaal niks mee. Ik kijk er zelf wel naar, maar probeer vooral te voelen wat mijn lichaam aangeeft, kan ik nog praten? Of ben ik steeds buiten adem? Ik kan in het rood lopen zonder dat het zwaar voelt, maar andersom gebeurt ook wel.

Ik ben blij dat we nog wat een nazomer hebben en de paarden lekker nog in de wei staan, maar waarom moet het toch in hemelsnaam gelijk weer zo warm worden? Hoop dat het in het noorden van meevalt!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:38

Ben wel benieuwd naar waarom de sportarts het niets vond Ninus?
Altijd goed om dingen te leren en verschillende onderbouwingen te horen :)

@SV, super knap hoe je hem gelopen hebt en respect voor je tempo en het uitlopen op die manier _/-\o_

@Musli, balen dat hij tegenzat bij jou :(:)

@Ninus, helemaal mee eens! Ik heb hier een shet met dikke vacht staan, die gaat het zwaar krijgen komende week :=

Ik was gisterenochtend niet helemaal lekker dus ben teruggekropen in bed.
In de middag weer opgeknapt en een buitenrit gemaakt met mn zusje.
Hardlopen komt morgen weer :)

Zo eerst een dagje efteling :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:43

Ik loop ook op gevoel ninus en hou altijd wel mijn hartslag met een schuin oog in de gaten. Maar ik merk al vaak aan mijn ademhaling hoe hoog of laag mijn hartslag is.

Ben ook wel benieuwd waarom hij dat niks vindt.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De een traint op hartslag, de ander op tempo en een volgende weer op aantal watt. De een is een schemaslaaf en de ander heeft er niks mee.
Het is maar net wat je fijn vindt denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:30

Voor de meesten is het toch hobby, of een moeten om fit te blijven. Ik merk wel verschil met de vorm van de dag. Soms voelt het gewoon echt niet fijn.
En soms kan ik snelheid ook niet rijmen met gevoel. Donderdag had ik 4km in 30 minuten en 10 seconden. De 5km had ik net onder de 40 minuten met wandelen er bij.
Gisteren heb ik 5km km aan 1 stuk gedaan en was ik 42 minuten onderweg en ging het heel erg gemakkelijk, terwijl ik donderdag echt elke minuut aan het kijken was hoe ver ik nog moest voor die 4km. Ja, ik liep toen wat harder, maar ook weer niet veel harder.
En vorige week maandag was ik echt al na 1 minuut kapot, dus toen liep ik echt niet fijn. Ik had toen wel een hartslag van boven de 160 gehad op de training van slechts 32 minuten. Maar alles was te veel zeg maar.

Ik ben geen schemaslaaf, maar vind het wel interessant wat Garmin aanbeveelt. Vandaag al weer rust omdat ik gisteren dus die 1 uur en 40 minuten gedaan heb (en nu ook wat spierpijn heb). Wel iets last van de pezen, maar kan wel gewoon wandelen, dus het gaat echt de goede kant op.

Het aantal watt volg ik niet, ik zag dat Garmin dat ook bijhoudt. En je hebt ook nog staplengte, geen idee wat je daar mee moet, of dat het gewoon een leuk extraatje is. Als ik langzamer loop is de staplengte ook kleiner. Logisch ook.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:08

Ik kom met duurlopen wel boven de 160 uit, maar mij maximale hartslag ligt ook hoog. Eigenlijk kun je hartslagen niet met elkaar verkijken, dat is heel individueel.
Karin, goed dat je rust hebt genomen, zo zie je maar dat je lichaam dan snel hersteld. Terwijl al je toch teveel doet het vaak blijft zeuren.

Hier net een ontspannen rondom het meer van Bled gedaan (6k). Prachtig toeristisch rondje.
Morgen een paardrijtoer en zaterdagse Julier Alps trail run (25 km) daar heb ik veel zin in.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:36

Bled is mooi. Ben ik ook eens geweest. Dat eilandje kon je toen nog naartoe zwemmen, was niet toegestaan, maar was maar iets van 800m, dus dat hebben we gedaan.
Bohinj heeft ook een mooi meer.
Ga je een run doen met hoogtemeters? Dus op en neer?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:43

Oh, dat is idd wel een eindje zwemmen, wij houden het bij zwemmen bij het strand. Morgen ga ik bij Bohinj paardrijden. De trail is bij Kransjka Gora, met ong 1000 hm.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:40

Gaaf om te trailen in zo'n omgeving, veel plezier alvast!

Ik pak morgen nog een dagje rust en dan woensdag maar extra vroeg op om te trailen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:27

Lieke schreef:
Oh, dat is idd wel een eindje zwemmen, wij houden het bij zwemmen bij het strand. Morgen ga ik bij Bohinj paardrijden. De trail is bij Kransjka Gora, met ong 1000 hm.

1000hm is best veel. Succes. Ik hou het dan wel bij wandelen, haha.

Toch een beetje spierpijn gekregen van mijn 1 uur en 40 minuten training, ondanks dat het niet heel snel hardlopen was. Gisteren moest ik rust van mijn Garmin (nou, zo voelde ik me ook zeg maar, haha. Ik heb wel 5km gewandeld in de avond). Vandaag zou ik 23minuten mogen hardlopen met 9.10 per km. Maar die sla ik ook over. Als morgen de spierpijn geheel weg is ga ik wel weer. Donderdag lukt namelijk niet.
Wat ik bijzonder vindt is dat Garmin aangaf dat ik 92 minuten moest kunnen zondag. Nu heb ik niet 92 minuten aan 1 stuk hardgelopen, maar wel dus 5km en kon daarna met rennen-wandelen ook het aangegeven tempo halen. Als ik alleen zou trainen, dan was ik echt geen 1 uur en 40 minuten op pad geweest (dat iets langer dan 92 minuten komt omdat je natuurlijk lastig exact een ronde van 92 minuten kunt vinden).
Alleen de hrv-status, daar slaag Garmin wel enorm de plank mis. Bij mij is het dan te hoog, dan te laag, dan weer een dagje goed, oftewel de baseline is te nauw bij Garmin. Maar goed, dat geven ze zelf ook aan. Het lijkt ook of de basislijn bij mij nu wat breder wordt zodat het eigenlijk er wel in gaat vallen als 'goed'.

Maar ik vraag me wel af wanneer Garmin de VO2 max gaat aanpassen, want ik kom echt verder met hardlopen, en kom nu ook op het punt dat ik mijn conditie aan kan spreken (dus niet alleen dat ik me moet focussen op pijnregulatie). Dan zou je verwachten dat de VO2 max snel omhoog gaat, maar die blijft constant. Wanneer ging die bij jullie omhoog? Of blijft die ook gewoon constant?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:06

Goedemorgen,

Ik herken mij in jouw verhaal Ninus, de ene keer loop ik heerlijk maar wel in het rood, andere keer loop ik belabberd en in het groen... Maar toch is het voor mij ook wel een soort van hulpmiddel om toch een stapje harder te lopen of rustiger aan te doen. Het geeft een beetje een richtlijn.

Ik wacht met een hardloop"keuring" tot het nieuwe jaar, kan ik mijn verzekering daar op uitzoeken :')

Gaaf Lieke, ziet er mooi uit daar.

Hoe was de Efteling Karin, daar zet je ook wat stappen op een dag gok ik zo.. Wel weer helemaal opgeknapt?

Vandaag een lange dag op school, eerst werkmiddag en dan nog ouderavond.. Gaat mijn hardlooprondje, vanmorgen lag mijn bed nog te lekker. Al moest ik ook gewoon om 08.00 uur op school zijn. Hopelijk morgen nog even een rondje en zaterdag weer gezellig met Iris *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:29

Suusje slim om dat in het nieuwe jaar te doen inderdaad. Ga je dat in papendal laten doen?

Ik heb dat ook wel dat ik soms echt belabberd loop met een lage hartslag en dat het soms met een hogere hartslag supermakkelijk voelt.
Denk dat het vrij normaal is als er zulke wisselingen bij zitten. Er zijn zoveel factoren die meespelen om te bepalen of je lekker loopt (stress, slaap, voeding, hormonen, vorige trainingen, het weer).

Vo2max is bij mij al meer dan een jaar hetzelfde.
Wat kan helpen om je VO2max te verhogen is daar regelmatig Vo2max trainingen voor te doen.
Het is ook deels aanleg wat je VO2max is en als je ouder wordt gaat hij achteruit.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 05-09-23 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:30

@Lieke, mooi plaatje!
Succes met je hoogtemeters :=

@suusje, was een geslaagde dag! Het was niet mega druk, konden veel zo doorlopen en bij sommige max 20min staan wachten.
Weer was ook top.
We hebben genoten :)
Ik lag in bed met 20.000 stappen, viel mij nog mee :D
Sterkte met je lange dag vandaag, zonde met dit weer!

Ik vond het al knap warm dus heb net het grootste gedeelte in het bos gelopen, daar was het prima te doen.
Afbeelding

Idd knopje linksonder vond ik mn kleurenzones.
Ik had groen (areoob), oranje (drempel) en rood niet in geweest.
Heb het grootste gedeelte in groen gelopen en dat ging echt fluitend :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:34

59 hoogtemeters? Hebben jullie heuvels? Ik kom wel eens op 15m, maar bij mij is het vlak zeg maar. Ik weet dat rond Nijmegen er echt heuvels zijn.
Zijn er mensen die in Nederland echt in de heuvels lopen?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:45

Hier op de Veluwe meer dan genoeg heuvels hoor..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:13

Ja op de Veluwe maar ook de Utrechtse heuvelrug heb je heuvels. En het zijn vaak kleine heuveltjes maar veel waardoor je echt pittig loopt. Voor mij is het iig echt pittig.

En mijn vo2max is onveranderd.
Maar ik zie wel een dipje (toen ik verkouden was) en is nu weer aan het vereren al is het gevoelsmatig nog niet daar zeg maar.

Afbeelding

Vanavond weer bij de loopgroep. Morgen weer X core op de sportschool (de laatste tijd door vakantie maar ook de verkoudheid weinig variatie gehad) . Gister heb ik bbx gedaan. Powersquatten, fireflys enz 30min. Ik hoop dat dat allemaal mee gaat helpen naast het wandelen en hardlopen om voor mijn gevoel weer lekker te lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:25

BeFunny schreef:
Ja op de Veluwe maar ook de Utrechtse heuvelrug heb je heuvels. En het zijn vaak kleine heuveltjes maar veel waardoor je echt pittig loopt. Voor mij is het iig echt pittig.

En mijn vo2max is onveranderd.
Maar ik zie wel een dipje (toen ik verkouden was) en is nu weer aan het vereren al is het gevoelsmatig nog niet daar zeg maar.

[ [url=m/nw2pBv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanavond weer bij de loopgroep. Morgen weer X core op de sportschool (de laatste tijd door vakantie maar ook de verkoudheid weinig variatie gehad) . Gister heb ik bbx gedaan. Powersquatten, fireflys enz 30min. Ik hoop dat dat allemaal mee gaat helpen naast het wandelen en hardlopen om voor mijn gevoel weer lekker te lopen.

Ja, ik had niet aan zo'n heuvelrug gedacht. :o Woon zelf echt geheel vlak, zelfs onder nap. :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:30

Ik loop in de bossen altijd heuvels. Is bijna niet aan te ontkomen hier (omgeving Arnhem).
Gemiddeld 2200 hoogtemeters per maand zie ik op garmin.

BeFunny goed bezig. Denk ook aan je herstel hè. Een dagje rustig aan doen is heel goed.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:35

Mijn Vo2max is ook al iets van een jaar hetzelfde :j
Daar komt niet zo snel verandering in..