Veel moeten afvallen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:39

Hier ook 1 keer per week. Al twijfel ik of ik deze week zal wegen, na een verjaardag met bbq afgelopen weekend := . Maar aan de andere kant moet ik ook kunnen accepteren dat er een week niets afgaat. En vergeleken vorig jaar heb ik me best ingehouden zondag, zat op ongeveer 2200 kcal.
Ik probeer van dingen als koek, snacks en taart alleen nog iets te nemen als ik het echt lekker vind. Maar merk dat ik die dingen vaak helemaal niet zo geweldig vind. Het meeste vind ik veel te zoet of zout. Dat maakt het wel makkelijker om nee te zeggen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:54

Wauw ik lees echt superknappe resultaten, wat goed zeg!!

En Musli al een jaar op gewicht, wauw! Ook echt heel knap. Gaucho jij ook al zolang ongeveer toch?

Esther wat een goede foto, superstoer :))

En welkom Saul! Zooo herkenbaar de dingen die je schrijft.

Ik kom me ook weer melden, voor de zoveelste keer :P ik ben wel bezig maar zo fanatiek meeschrijven als een poosje terug lukt me niet altijd. Maar hier gaat het goed. Ik heb wel een vrij stevige blessure, waar ik eerder dit topic berichtte over veel sporten (boksen, paardrijden, hardlopen, veel wandelen) moest ik stoppen met een gebroken botje in mijn voet (spontane fractuur) met een peesblessure ernaast (botje irriteert de pees). Volgens de orthopedisch chirurg mag ik nog zeker een (tot twee) jaar niet fanatiek sporten, zucht. Inmiddels zoek ik naar nieuwe wegen: paardrijden doet pijn, dus ik heb een fijne barebackpad gekocht waar ik inmiddels weer voorzichtig mee rondrij. De meeste vormen van cardiotraining doet pijn, dus ik doe thuis voorzichtig krachttraining waarbij ik mijn voet zo min mogelijk gebruik. Ik was eerder 7 kilo aangekomen, maar inmiddels ben ik er daarvan alweer 3 kwijt :) nu weer door naar beneden.

Ik lees hier trouwens steeds meer over Saxenda, maar als ik het opzoek is het een middel dat weinig voorgeschreven wordt. https://www.zorginstituutnederland.nl/a ... vergewicht
Voldoen jullie dan aan al die eisen? Bijv. dat je al meedoet met een GLI-programma enzo. Ik lees steeds meer over die programma's en het lijkt me wel interessant.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:55

Sharani ik vind 2200 kcal wel meevallen :=
Ikzelf zit op een slechte dag met gemak over de 3000 heen :o

We goed van je dat je nee kunt zeggen. Dat is nog eens discipline :):)

Hoeveel kcal eet je normaal op een dag ?

Hey Ryder wat oliebol zeg!
Dat lijkt me echt verschrikkelijk.

Ik zit nu pas een week thuis en mag nog een week helemaal niets. Dat vind ik al moeilijk. Laat staan 2 jaar! Pff. :knuffel:

Wel super knap dat er al weer 3 af zijn.

Saxenda ken ik niet. Trekt me ook niet zo als ik heel eerlijk ben. :o

Ik heb net ook mezelf verslagen :D
Omdat ik nu dus niets kan en mag én vriendlief voor de verandering naar kantoor is.
Is de verleiding voor mij zoooo groot om lui op de bank met een heleboel eten te gaan zitten :=

Gister dacht ik nog. Schijt, 1 dagje boeiend lekker genieten.
Mezelf toch herpakt en een salade gehaald. En vandaag heb ik er (tot nu toe) nog niet super veel moeite mee. *\o/*

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:08

jaaa wat goed!! Je kunt het!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:35

Hoe berekenen jullie hoeveel calorieen je wil op een dag?

Ik probeer dus ook te stabiliseren, en waar ik vorige week een kilo was aangekomen is er met dit weekend t/m vandaag weer 2 vanaf (door ziekte). Maar daarvoor was ik ook al wel zoekende. Volgens een tooltje online kom ik uit op 1700 calorieen per dag als ik niet sport, en 1900 per dag als ik 1-3u per week sport. Maar ik sport maar een half uurtje intensief per week, de rest is vooral 'beweging', staan/lopen op werk, stallen mesten, grondwerk met de paarden...
Dus hoe bereken je zoiets?

- Oh, een andere tool geeft 1660 aan zonder sporten, 1880 met lichte lichaamsbeweging, 2120 normale lichaamsbeweging. Ik weeet het niet!

Wat natuurlijk kan is gaan bijhouden en dan checken wat m'n gewicht doet bij dat aantal, maar ik heb eigenlijk geen zin om zo nauwkeurig te gaan zitten tellen :')

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:36

@Saul: Top, goed bezig! :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:49

Nirvana ik heb mijn coach laten puzzelen.
Maar eigenlijk was het heel simpel.

Ik heb een week lang 1850kcal gegeten. Daarbij bleef ik stabiel.
De week er na heb ik 1750kcal per dag gegeten en daarbij viel ik af.

Bij mij was het snel gevonden. Maar denk dat je het toch echt het beste zo kunt proberen ipv tools te gebruiken.

Nu ben ik niet zo heel erg groot (1.54 ongeveer) dus heb niet zo veel nodig (helaas :P ).
Ik sport hier normaliter 3 a 5x per week bij.

Het bijhouden ja. Dat is wel even een werkje.
Maar dat zit bij mij inmiddels zo in mijn systeem dat ik het zo gedaan heb. Ik gebruik hiervoor my fitness pal.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:14

1850 en 1750, maakt 100kcal zoveel uit ja? Eigenlijk vrij logisch natuurlijk. Maar als je dat zo zegt verbaast het me wel. Dat je het zo precies kan berekenen. Door 2 glaasjes cola in de avond zou je dan zegmaar niet meer afvallen. Zo zie je maar dat kleine keuzes uiteindelijk best veel verschil kunnen maken.

Vraagje, stel je hebt 2 producten. Hetzelfde product, maar andere vorm. Dus bijvoorbeeld spelt, volkoren of naturel. Kiezen jullie dan voor het product met de minste kcal of het product met de gezondste inhoud en wat meer kcal?
Misschien zijn dit vragen die vrij logisch klinken voor vele, maar ik sta regelmatig te twijfelen in de winkel.. :')

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:22

Kcal blijven kcal en met een kcal tekort zal je afvallen.

Of dat de gezondste manier is, is vraag nummer 2. 500kcal chips of 500kcal fruit bevatten andere voedingsstoffen, dus je kan daarin op de lange termijn ook best gewoon de gezondste keuze voor je lijf in maken. Maar als je dus een keer veel zin hebt in chips en het past binnen je kcal van die dag, val je alsnog af. Ook als het er niet in past voor die dag… Om 1kg in vet aan te komen, moet je 7000 extra kcal hebben gegeten boven je verbrandde kcal. Omgekeerd dus ook: een paar honderd kcal onder je verbruikte kcal zitten, zorgt ervoor dat je vet verbrandt en dus afvalt.

Na een weekend met restaurantbezoekjes zegt de weegschaal ook vaak dat je meer dan een kilo bent aangekomen, dat is meestal het vocht wat je extra vasthoudt door de grotere hoeveelheid koolhydraten die nog in je lijf zitten. Als die verwerkt zijn, verdwijnt ook weer het vocht en dus ook die kilo gewicht. Want een restaurantbezoek is geen 7000kcal extra natuurlijk.

Ik ben zelf voorstander van grote porties plantaardige voedingsmiddelen (zoals bvb. 500 gram groenten + fruit op een dag). Met voldoende voeding in je systeem ga je vaak minder makkelijk naar tussendoortjes grijpen. Maar dat is hoe het voor mij, als grote eter, werkt. Iedereen is daar natuurlijk anders in, maar het is wel zo dat de gemiddelde Nederlander niet aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit komt. Gemiddeld eet een Nederlandse volwassene 131 gram groente per dag, terwijl de ADH tenminste 250 gram is. Ik denk dat als je je lijf voedt met meer planten, je ook makkelijker verzadigd blijft.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 17-05-22 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:26

Ik heb zelf een beetje zitten prutsen. Ik ben uitgegaan van 2000 als basis voor een vrouw, en ik vond het niet geheel onredelijk om daar 20% onder te zitten, dus 1600.

Ik had de afgelopen paar dagen qua eten super slechte dagen. Ik ben uit eten geweest en voor ik het echt doorhad had ik niet alleen een limo besteld met 200kcal per glas, maar ook een toetje. Op m'n werk heb ik van een vriend een stuk koek aangepakt wat ook 200kcal bleek te bevatten, en ik heb in de nachtdienst meegedaan met friet bestellen (en 3 chocotoffs en een prince ministar gegeten). Ik zat er helemaal doorheen, want ik herken dit gedrag van mezelf: dit is het punt dat ik terugval in mijn oude eetgedrag en weer aan ga komen. M'n dagelijks gewicht was ook verschrikkelijk, het stuiterde flink heen en weer, tot meer dan een kilo boven m'n laatst gemeten gewicht.

Dus ik heb m'n trainer geappt, die onmiddellijk vroeg of ik er iig van genoten had. Nou, van het uit eten wel, van de rest niet. Hij appte terug 'nieuwe week, nieuwe kansen. We zijn menselijk en altijd perfect zijn houdt niemand vol. Vergeef jezelf en ga weer vol goede moed verder, daar heb je veel meer aan'.
Gisteren heb ik nog zo'n 2500kcal op, en vandaag was ik 900gr lichter dan gisteren 8)7 . Schiet mij maar lek, ik snap er niets meer van...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:29

Ik bereken mijn bmr hier:
https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/
Trek van het totaal zo'n 500 kcal af (of minder als je dat prettiger vindt) en je hebt je totaal aan wat je 'mag' eten.

Ik kom dan op 1650 kcal uit.

Saul 3000kcal op een slechte dag :wow:
Dat krijg ik echt niet weg _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:38

ClaudiaHS schreef:
Ik bereken mijn bmr hier:
https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/
Trek van het totaal zo'n 500 kcal af (of minder als je dat prettiger vindt) en je hebt je totaal aan wat je 'mag' eten.

Ik kom dan op 1650 kcal uit.

Saul 3000kcal op een slechte dag :wow:
Dat krijg ik echt niet weg _O-

Oh die 3000 is niet zo moeilijk hoor. Ontbijt met een tosti dubbel kaas en mayo, vruchtensap. Dan een doos koekjes als tussendoortje. Lunch slaan we over (en als we het niet overslaan bestaat het uit dik belegde broodjes en meer vruchtensap), dan tussendoor wat chocolaatjes of wat drop. Avondeten is gebakken in laaaaadingen olie, en bevat veel kaas. Uiteraard komt er dan een lekker toetje. En 's avonds een flinke schaal nootjes, gevolgd door wat chocolade 'want ik heb na zout altijd zo'n zin in zoet'. Ik durf niet eens uit te rekenen hoeveel kcal ik per dag at...

Als je in 2 dagen een 500gr zak cashews leegeet, een doos koekjes een portieverpakking vindt, een zak drop een portieverpakking vind, een mona pudding een portieverpakking vindt...

Ik weet nog wel dat ik echt beledigd was dat een portie chocoladekruidnoten uit 8 stuks bestaat. Vond ik totaal geen realistische hoeveelheid...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-05-22 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:40

3000kcal is hier ook geen probleem, zeker niet op vakantie als we ook nog eens heel actief zijn (bvb. met hiken). Compenseert dan deels wel het teveel aan kcal, maar ik kan makkelijk zoveel kcal op een dag eten. Zo zie je maar weer hoe hard dit voor mensen verschilt. Als ik dan thuis ben en makkelijker meer groenten en fruit eet, dalen de kcal aanzienlijk maar mogen de porties gelukkig groot blijven :')

Ik vind 1600kcal bijna niet te doen en word dan heel hangry := , maar misschien ligt dat ook aan hoe actief ik leef.

Vjesta, best logisch dat je gewicht per dag flink schommelt. Je ziet het resultaat van een dag niet meteen de volgende dag op de weegschaal, daar spelen veel meer factoren in mee. Wel heel tof dat er weer 900 gram af was, zit je weer bijna op je laatste weging.

Ben je bekend met intuïtief eten, Nirvana? Ik denk dat dat wel iets kan zijn om te leren stabiliseren.
Ik probeer me er ook wat meer in te verdiepen, maar vind het nog lastig omdat ik ook vaak momenten heb dat ik niet wil luisteren naar of ik nu wel of niet echt honger heb en dan dus periodes teveel eet. Gelukkig ben ik niet meer zo boos op mezelf daarna (ook onderdeel van intuïtief eten: minder boos zijn over die periodes) en kan ik dus na een aantal weken ongezonder/meer eten ook weer terug naar een meer passend voedingspatroon.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:33

M'n trainer heeft me vandaag op de doormeet weegschaal gezet, en al mijn waardes waren verbetert, dus er was geen enkele reden om boos te zijn op mezelf. Hij gaf ook aan dat ik het geweldig doe, ik word iedere week sterker en toch val ik iedere week af.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:27

Goed bezig VG.

Hier vandaag enorm opgeblazen buik. Bleghz doet ook pijn.
Maar ik trok vanmorgen een nieuwe werkbroek aan die in de kast lag. Maatje kleiner *\o/*

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:29

Vjestagirl schreef:
M'n trainer heeft me vandaag op de doormeet weegschaal gezet, en al mijn waardes waren verbetert, dus er was geen enkele reden om boos te zijn op mezelf. Hij gaf ook aan dat ik het geweldig doe, ik word iedere week sterker en toch val ik iedere week af.

Goed bezig!

Jij ook Claudia! Maatje kleiner is altijd goed *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:48

Netjes hoor @Vjestagirl & @Claudia *\o/*

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:01

Net terug van de sportschool. <<)

BF en ?? (sorry naam vergeten)
Merken jullie al wat van de injecties?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:28

Lekker Claudia!

Afbeelding
Rondje posbank gedaan! De grotere versie van m’n overleden Shetlander kwam even hoi zeggen <3

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:55

Wat gaan jullie hard! En wat een mooie resultaten komen er weer voorbij *\o/*

We hebben familieweekend gehad en ik heb gewerkt met wat slaaptekort, dus een bijleespost wordt hem even niet :') maar ik zag een paar vragen over de Saxenda voorbijkomen en die wil ik wel even beantwoorden.
Ik merk zeker dat het wat doet ja! In de eerste week was ik bij vlagen wat misselijk en ik vond het wel spannend om op te horen op de dag voor vertrek. De eerste vier weken zijn namelijk om te wennen aan het middel, dan verhoog je elke week de dosis met 0,6mg tot je op 3,0 uitkomt. Maarrrr het ging super! Mijn snaaitrek is weg, ik kan genieten van af en toe één of twee M&M's zeg maar. Hiervoor snaaide ik hele handen vol uit de schaal. Ook is mijn hongergevoel nagenoeg weg, dat komt pas opzetten als ik echt een hele tijd niks heb gegeten. Het is ook veel makkelijker om te stoppen als ik een voldaan gevoel heb na het eten.
En, niet geheel onbelangrijk, ik val nog af ook *\o/* ik weet zo even niet precies hoeveel het nu exact is, maar er is al wel wat af.
Het prikken zelf was de eerste paar keer even spannend, maar nu ben ik over die drempel en gaat het prima :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:59

Saul: Wat fijn dat dit voor je werkt.
Ik probeer ongeveer 1600 calorieën te eten. Voorheen haalde ik die 3000 ook makkelijk op een slechte dag, maar ik had nu ‘s ochtends en ‘s middags wel gewoon netjes gegeten.

Ryder: balen als je zo lang weinig kan doen. Ik sukkel regelmatig met kleine blessures, en vind dan een week of zo niets doen al lastig.

Volte: als ik moet kiezen tussen twee producten kies ik voor de meest voedzame variant, ook als die iets meer calorieën bevat. Van bijvoorbeeld volkoren producten zit ik langer vol, dus dan is het dat wel waard afgezien dat het ook gewoon gezonder is.

Ine23: voor mij werkt veel plantaardig eten ook het beste, samen met genoeg eiwit. Bijvoorbeeld als ik alleen brood eet, heb ik zo weer honger. Eet ik er een bak rauwkost bij, verzadigd het veel beter.

Butterfly: Wat fijn dat het goed gaat met de Saxenda.

Vestagirl en Claudia: goed bezig, zulke resultaten motiveren wel!

Esther: wat leuk, zo’n ontmoeting! Mis dat hier wel, dat er niet een mooie omgeving in de buurt is om lekker te wandelen.

Stabiliseren lijkt me ook heel lastig, knap MuSLi dat je je gewicht al een jaar zo houd.

Vanmorgen op de weegschaal precies 600 gram eraf :D . Het wordt bijna saai die 600 gram iedere week weer _O- . Als ik zo doorga, haal ik over 2 weken weer een mijlpaal.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:15

Toch flauw eigenlijk hoe dat werkt he. 200-500kcal minder dan verbruik eten, is soms best een uitdaging. Maar 1000kcal meer kost me een stuk minder (lees: geen) moeite :+

Ik ben bezig in me verdiepen hoe die trek nu werkt. Hoe komt het dat er mensen zijn die vanaf jongs af aan van nature al heel goed maat kunnen houden, stoppen met eten als ze vol zitten en een goede verhouding met voeding hebben? Deze mensen zijn vaak van nature slank en kunnen alles eten, omdat ze dat zonder problemen met mate doen. Wil niet zeggen dat deze mensen qua voedingswaarde nou het gezondst eten, maar hun gewicht is vaak vrij stabiel.

Daar tegenover staan de mensen die dan al vanaf jongs af aan die balans niet weten te houden. Ik zat voor de eerste keer bij de diëtiste toen ik 2 jaar was. Ik heb van nature een grotere eetlust. Ik probeer dan nu uit te vinden waar dat aan ligt. Ik vermoed dat dit iets hormoontechnisch of suikertechnisch is, maar heb er nog niet helemaal de vinger op kunnen leggen. Waarom heeft dan de een dit wel van jongs af aan en de ander niet? Heeft dit bijv. te maken met genen? Of de voeding van een moeder tijdens de zwangerschap?

Ik vind het rete fascinerend. En mijn belangrijkste vraag is dan natuurlijk: Hoe keer je dit blijvend om :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:39

Mijn dochter heeft dat juist andersom, die moet moeite doen om genoeg te eten om niet af te vallen. Ze heeft echt moeite om veel calorieën te eten. En waar dat aan ligt? Geen idee (doordat ze laag in de gewichtscurves zat ook jaren bij kinderartsen en diëtisten gelopen met haar). Ze is wel al van baby af aan geen grote eter. Vermoed dus toch een stukje aanleg.
Vind dat ook erg interessante materie, wat de verschillen nu veroorzaakt.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:01

Goedemorgen. Hier ook een onwijs drukke week gehad waarin ik als ik even kon zitten meteen op de bank in slaap viel Ipv dat ik nog even bij kon lezen. Heb het nu vluchtig gedaan maar was te veel om echt te onthouden wie wat gepost heeft.

Wat leuk om jullie goede resultaten te lezen. Ik denk dat dat wel heel motiverend werkt als t even wat minder goed lukt.

Hier in anderhalve week bijna 4 kilo kwijt met de Saxenda. Wel na het opbouwen last van flinke misselijkheid gehad dus vanaf zondag middag tot maandag lunch niet kunnen eten. Nu gelukkig weer een stuk beter en zoals butterfly beschrijft. Geen snaaidrang en normale porties met eten.
Mijn zusje gebruikt het ook en bij haar was het effect elke opbouw ronde wat minder heftig dus hopelijk heb ik nu het ergste gehad.
Heel blij met het resultaat tot nu toe al vind ik het ook wel spannend dat t nu zo vlot gaat. Zit ook niet op een galblaasontsteking of andere ellende waar je last van kan krijgen bij snel afvallen te wachten. Hopelijk gaat t wat rustiger als ik stabiel ben in m’n dosering en geen maaltijden meer over hoef te slaan ivm misselijkheid.

Ik vind de vraag waarom de ene persoon niet genoeg kan eten ik op gewicht te blijven en de andere al dik wordt van een glas water ook heel interessant.
Ik weet dat er bij labradors onderzoek naar gedaan wordt. Als ik het goed heb onthouden hebben die een gen defect dat ervoor zorgt dat ze niet snel verzadigd raken. Hierdoor eten ze te veel en komen ze aan. Die vetcellen die hierdoor gevuld worden gaan op hun beurt weer hormonen afgeven dat dat proces versterkt.
Of m’n verhaal helemaal klopt weet ik niet zeker maar ik geloof wel dat het in die hoek gezocht moet worden en een dergelijk proces dit in stand houdt.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:05

De groep die moeilijk op gewicht blijft heb je inderdaad ook :j Mijn broertje heeft zo'n supersnelle stofwisseling. Waar zijn stofwisseling een versnipperaar is, is die van mij meer een slak die op een takje kauwt :+ Hij moet echt veel eten om op gewicht te kunnen blijven.

Interessant over die Labradors moi22! Je ziet het natuurlijk ook bij paardenrassen die sober gehouden moeten worden tegenover rassen die amper dik te krijgen zijn. Ook binnen een ras kan dat weer erg verschillen. Duidelijk is dat het dus niet per se iets menselijks is, maar ook bij dieren voorkomt :j